Alperna med familjen, tips?

jeppenator

Aktiv medlem
Hallå freeride, nu har mamma och pappa fått för sig att åka neråt alperna.

redan den 26 januari, men dom har ingen koll på nån bra resebyrå, nån bra skidort eller ja, inget faktiskt!

så jag söker nu tips! :)

vi är 4 familjemedlemmar som ska åka neråt, Jag själv vill väl ha hyffsad tillgång till park och lite powpow resten av familjen vill väl ha långa sköna pister och lite puder

trevlig liten mysig by.. alperna har ju fullt av dessa! så kan någon av er rekomendera nån lämplig ort?

dom har funderat på La Vieille Ferme men alla förslag är bättre än inget!
så rädda oss nu!

vart kan man boka? inklusive liftkort, boende, mat och resan dit och hem..
nån som har erfarenhet?

/jeppe

Nu jäääklar ska jag vara partisk.. Som inbiten ischgl besökare(och lägenhets innehavare) så ska jag tala för denna trevliga lilla by!

Kan till att börja med säga att jag har ingen koll på resebyråer och liknande vad det gäller resa hit. Har aldrig åkt på skidresa på det viset utan alltid skött allt själv! Nog om det, nu till själva byn och åkningen.

Ischgl är en galet tevlig liten by. 1500 invånare och 163 hotell säger väl en del om hur läget ser ut. Det växer på rätt bra så att säga.
Byn ligger på 1400m över havet, och det går 3 kabinliftar upp till systemet. 1 4sits, 1 8sits och en 24sits. Systemet ligger på ungefär 2300m(där kabinerna landar), det är alltså ganska högt beläget. Parken vågar jag inte uttala mig om eftersom jag inte är en parkråtta. Det finns en park dock, och den är enligt mig stor(notera nu att jag inte har erfarenhet av vad som är stort i parktermer...) Och det finns en del större hopp runt om parken. När jag var där sist(jul/nyår) hade de även precis byggt en halfpipe.

Systemet delas av österrike och schweiz. Man kan åka över på bägge sidor utan problem, liftkortet funkar på bägga systemen. Det finns bra med pister från blåa till svarta pister.
Offpisten är bra, lätt att nå från liften och vill man kan man ta sig ett par riktigt fina toppturer. Skogsåkning finns även på lägre höjder.
Ischgl har turen att inte ha tusentals bummare(typ st.anton) och de flesta som åker där är korkade och gapiga holländare, tyskar och löjligt rika ryssar(nya grejor när de kommer ner och kastar allt när de drar hem typen). Pudret ligger alltså relativt länge utan att bli uppåkt.

Byn bjuder på riktigt bra uteliv. Det finns massor med after ski och klubbar, pubbar och allt vad du önskar.

Kan lugnt(även om jag nu är partisk) rekommendera Ischgl!
Kommer själv åka ner igen 1-10feb så blir det ischgl ses vi i backen :)

ps. är ju inte direkt så "hajj" på det här med park men... men sist hade de en stor jäkla luftkudde efter ett hopp i parken så man kunde prova på nya grejor utan att landa på baken/huvudet. Tyckte det var riktigt fränt men, jag vet inte om det är något speciellt för ischgl... knappast men det tål att nämnas ds

Jag kan nog instämma att Ischgl är ett riktigt bra ställe. Vi var där två gånger i fjol och gillade det skarpt. Det finns, vid rätt förhållanden, mycket goda utsikter för mycket liftnära puder och pisterna går inte av för hackor.

Jag måste också nämna Flims/Laax i Schweiz (ligger inte alls långt ifrån Ischgl). Här finns det mycket fina pister och riktigt, riktigt bra möjlighet till liftnära offpist. Här finns också en park att lattja i.

Ska jag dock jämföra de två emellan är Ischgl by trevligare och liftarna är effektivare i Ischgl.

Ett tips om ni känner er osäkra på vart ni ska ta vägen är att flyga ner och ta hyrbil och sen leta boende på plats. Det är galet nära mellan orterna och på så sätt behöver ni inte "sitta fast" på en ort som har dåligt med snö.

Lycka till med resan!

Skulle vilja tipsa om Veysonnaz, en riktigt mysig by som ligger i Siondalen. Byn ligger på 1500möh och man kan åka ända upp till 3300möh. Skidsystemet är väldigt stort och varierat, går nog att hitta åkning som passar alla i familjen. Vill man ha ännu större utmaningar åker man bort till Verbier (systemen sitter ihop och det går att köpa liftkort som gäller i hela systemet, annars räcker nog backarna i Veysonnaz ganska långt).
Pistkarta http://ski.intermaps.ch/printze/index.swf?lang=en

Är ingen jibber själv så jag har inte testat parken(parkerna), men de såg helt ok ut. Offpist möjligheterna är i det närmaste obegränsade, det finns massor av schyssta löpor utan att behöva gå allt för långt från liften (ofta behöver man inte gå alls). En annan fördel med byn är att liften går direkt från byn, man tar sig alltså lätt ut i backen och slipper åka bil (skönt om föräldrarna är sega på morgonen).

Lättaste sättet att ta sig dit är flyg till genevé och därefter tåg till sion och sedan buss 15min. Bil är onödigt att hyra.
Det finns massor av siter (googla lite så löser det sig) där man kan hyra lägenheter, borde inte vara alltför dyrt då det nog inte riktigt är högsäsong tiden ni ska åka dit.

bo i wagrain. där finns det hyffsat långa pister och om det är mkt snö ska det vara sjuk offpist. du som gillar park tar enkelt bussen so tar en kvart och åker bort till flachauwinkl. fet park med ganska stora hits. väldigt mkt rails har dom. jag skulle uppskatta till 20 talet rails iaf som du kan ta näsrtan allihop på väg ner. många orter är sammanlänkade så om du tar dej till flachau så kan du åka på kanske 6 olika orter. skön stämning. coachen tipsar om att ta med dej skateboarden till backen då det finns en skatelokal med ramper mitt i backen nedanför parken. men som sagt trevlig atmosfär för övrigt.
har ni bil så har ni 40 min till bad gastein. även laax/films ligger ganska nära. du kan åka i hel aski amade på liftkorten dvs sammanlagt 300 liftar och ungefär lika många nedfarter.

Senast ändrad:
Serre Chevalier! Bra system med allt man kan önska sig. Lättillgänglig offpist, många soldagar så mor och far blir glada.. OK park..osv..
Fin liten by om man t ex väljer att bo i Villenueve..(Finns paketresor med bl a Langley)

Lycka till!

Lustigt första jag tänkte när jag läste ditt inlägg var Ischgl och jag var tydligen inte ensam... ;)

Ischgl blir jätte bra oavsett om ni bilar eller åker Sportresor ner.

Tex

Nosskire sa:
Avoriaz ! / Morzine. Du har en fet park. Grymt stor yta att åka offpist på och pisterna är bra,
Avoriaz är riktigt bra får jag hålla med om. Flertalet parker och inte så värst mkt konkurrens om pudret + enormt stort system (Ett av världens största områden) med åkning både i Frankrike och Schweiz. Långa härliga carvingbackar och lättillgängligt puder.

Andy_Banton sa:
Nosskire sa:
Avoriaz ! / Morzine. Du har en fet park. Grymt stor yta att åka offpist på och pisterna är bra,
Avoriaz är riktigt bra får jag hålla med om. Flertalet parker och inte så värst mkt konkurrens om pudret + enormt stort system (Ett av världens största områden) med åkning både i Frankrike och Schweiz. Långa härliga carvingbackar och lättillgängligt puder.
Och grymt mysig stad för familjen!

Jeppenator;

Alpe D´Huez

Stort nybörjarområde, långa pister, puder och park. Hyffsad storlek på byn aka. restauranger och annat utbud funkar.

Kom just hem därifrån, dumpade en hel del puder under veckan och en förbannad massa dagen vi åkte hem självklart.

åk till italien i området där dolomiti superski finns (i 10 dalar) sjukt stort liftsystem med låånga backar. vi har varit där en vecka i elva år (i byn arabba) och jag har långt ifrån åkt överallt. finns tillgång till bra offpist åkning. finns även ett stort berg pass pordoi som det går en kabinbana upp som är mening för att kolla på den fina utsikten men det är tilllåtet att åka ner men på egen risk. går liftar över allt, du behöver aldrig åka bil eller buss för att komma till en önskad backe.
parker är lite varierade från år till år. vad vi brukar höra är att det finns två parker i närheten av där vi brukar hålla till men vi har bara hittat en och den är väl lite som den är. snubben som är ansvarig för den ängnar sig mest åt till att röka på, så ja. sen för dina päron kan jag rekomendera sellaronda rundan där man åker runt ett berg, rundan är 5 mil nedförsåkning sammanlagt på en hel dag och man åker aldrig i samma backe två gånger. sen finns det samma runda fast motsols och det är lika dant där att man inte åker samma backe två gånger. brukar gå ganska många bussresor till canazei men personligen rekomenderar jag arabba. måste till lägga att på elva år har vi haft solsken och puder i stort sett varje dag den veckan vi har varit där. ciao

Avoriaz och Flachau rekomenderar även jag. Avoriaz är som någon skrev ovan fantastiskt stort och det finns något för alla. Bra offpist. Men en ganska lång och trist transfer från Geneve stör dock. Bra park om jag inte missminner mig. Bra liftsystem, bor man i Avoriaz men man kan känna sig som en fånge på berget.

Kanske mer familestuk över Flachau, mycket bra pistområde, ok off-pist. En timma transfer från Salzburg med låg risk för köer till och från flygplats. Ingen koll över huvud taget på parkerna där. Mycket bra liftsystem, hög kapacitet och modernt. Bra kommunikation mellan orterna i systemet. Jag har åkt med Alpresor. De har bra paketlösningar Alpjokern där liftkort och halvpension ingår. Ingen större risk att åka ospecat. Hittar du en restresa så kommer man jäkligt billigt undan och du får en grym produkt.

joni1 sa:
Kan till att börja med säga att jag har ingen koll på resebyråer och liknande vad det gäller resa hit.
Kan meddela att Lion Alpin och Sportresor har guider stationerade nere i Ischgl. Även Nortlander har guider där nere. Där har du 3 st resebyråer att välja och vraka mellan.

Var där i 4 månader förra vinter, och kan väl bara hålla med om att det är en trevlig liten by. Kan även tillägga att det finns möjlighet att köpa liftkort som gäller även i de andra liftsystemen (som det går bussar mellan) i Paznaun-dalen.

Snödjup

Tillbaka
Topp