alpinpjäxor för friåkning

ShredTed

Ny medlem
Var mkt inne på omtalade krypton pro men de var för breda runt smalbenen så hade blivit döden för benhinnorna, lite synd.. provade många andra alpin och friåkning och fann ett par alpinpjäxor som de bästa. nordica dobermann spitfire 120. rätt styva, perfekt flex bästa passformen ever. Hört om nordica dobermann pro 130 som ska vara lite hårdare, inte fåt tmöjlighet att prova dessa. Väger 70kg. kör berg och enligt mig ändå rätt stora grejer med hög frekvens, frekvensen får man dra ner på för benhinnorna som även de ska in i pjäxval.

Exakt vad skiljer pjäxorna åt? pist och berg är ju ofta ute efter samma gensvar styvhet, men när det kommer till dämpning osv börjar det skilja där eller? Pjäxorna känns mycket bra på alla sätt men sen vet man inte om det skiljer när man kommer ut på berget med tanke på att de är "gjorda" för pist o inte puder. Kan man tänka så?

Tacksam för svar!

Eftersom jag inte ens sett ett par "spitfire 120" i verkligheten så är väl delar av detta inlägg att räkna som ogrundade funderingar.

Nordicas Dobermann serie har ju varit en stapelvara ganska länge vid det här laget. Att den dessutom varit så bra/populär att Nordica baserat fler och fler modeller på den under åren är väl kanske ett rykte men nog faan ser det ut att stämma.

"Spitfire 120" heter ju dessutom dobermann så särskilt mycket kan det ju inte skilja. Lite billigare plast? och en annan zeppa och innersko kanske?

"perfekt flex bästa passformen ever", låter ju som att du borde köpa på en gång imho.

Jag hade ett par i 110 flex som blev för mjuka för mig och har behållit mina 130 flex som, när man är slö, är lite hårdare än jag behöver men trevliga när man tar i.(jag väger 80kg och kör inte sådär jättehårt,åker mest alpint för tekniksnack och dylikt)
Konstruktionen på pjäxorna inbjuder ju till "fixning" och det är ju bla markerat på skalet var man bör klippa/skära för att ändra flex etc. Finns inte de markeringarna på "spitfire120" så lär det inte vara alltför svårt att kolla på ett par "vanliga" dobies.

Appropå "gjorda för pist o inte puder" så är det en ganska nytilkommen produktnisch med "freeride-pjäxor". "Normalt" sett brukar drivna åkare ha pjäxor därefter och då blir det ganska automatiskt "race" modellerna. Att man kanske väljer 130flex för friåkning istället för 160flex för isig pist är väl en klok anpassning efter förutsättningarna.(mer än två åk om dagen, inte jaga hundradelar etc)

I friflyt för något år sedan presenterade Espen Fadnes sin utrustning och hade precis bytt ifrån Lange till 150flex Dobermanns och han kör väl ganska prototypisk "freeride" åkning även om han inte blivit någon fixstjärna på freerideworldtour.
Espen på youtube:

Såja, nu kanske det blir lite fart i den här tråden. Om inte annat så har jag babblat lite pjäxfunderingar.

-snö
/r

Senast ändrad:
okej, men de senare freeride modellerna måste ju skilja på något vis. jag tänkter mindre massa mindre dämpning mindre stabilitet. inte gjorda för att dra dropp liksom, vet inte känns bara som att det inte skulle fungera riktigt topp när man kör? :/

Krypton pro smal runt benen? Har väldigt tunna smalben/fotleder själv, och kör krypton pro ID. Passar mig mkt bra efter bakningen.
Vilken liner provade du? ID? Vanliga?
Jaja, alla är vi olika.

Har du kikat något på salomons falcon-dojjor? Om jag var du skulle jag nog hoppa i ett par och känna efter.

köpte ett par lange super banshee nylygen, kan starkt rekomendera, välldigt sköna, grymt hälgrepp och perfekt flex.

ShredTed sa:
okej, men de senare freeride modellerna måste ju skilja på något vis. jag tänkter mindre massa mindre dämpning mindre stabilitet. inte gjorda för att dra dropp liksom, vet inte känns bara som att det inte skulle fungera riktigt topp när man kör? :/
Det här var så luddigt formulerat så jag är inte säker på vad du menar.
Kanske någon annan kan översätta? :D

ShredTed sa:
Den enda stora skillnaden brukar väl vara en annan sula i skalet, ngt som dämpar lite mer. Tror mest det är ett säljknep som inte gör någon större skillnad.

Nojlas sa:
Krypton pro smal runt benen? Har väldigt tunna smalben/fotleder själv, och kör krypton pro ID. Passar mig mkt bra efter bakningen.
Vilken liner provade du? ID? Vanliga?
Jaja, alla är vi olika.

Har du kikat något på salomons falcon-dojjor? Om jag var du skulle jag nog hoppa i ett par och känna efter.
Jag har Dalbello Krypton Pro med I.D innerskon och den sitter väldigt tight. Har själv problem med smala vader då jag är ganska lång. Det du kan göra i Dalbellon är att sätta i en extra grej i skalet som tightar upp hela "halsen". Fungerar riktigt bra och ger om möjligt ännu stördare hälgrepp. Innan Dalbellon körde jag ett par Salomon med falcon-lästen, tightaste passformen jag kunde hitta då.
Lycka till!

Kan inte svara för 120 Spitfire men jag har kört med Dobberman 110. Kanon passform på foten men tyvärr var manschetten lite stor för mig över vaden (man har ju fågelben). Du bör tänka på att den är ganska rak och hög i skaftet, kör du skidor med mkt skärning i puder kan det kännas som att de sticker iväg lite för snabbt i svängarna och att du lätt får hugg. Kan väl säga att jag aldrig riktigt kom överens med dom även om jag körde EHP m 40+ radie. Kändes inte som jag fick bra tryck över framskidan.
Själv har jag nu bytt till Full Tilt Konflict och som det känns nu efter några månaders åkning i våras går ja aldrig ifrån dom. Tighta,varma,lätta med ett skönt flex.
Fast om du absolut vill sitta fast över vaden skall du ha en Salomon Ghost.

D

Senast ändrad:
Som det ser ut idag så är det väl två varianter som finns, en smal tight raceplugg historia och en lite mer civil variant som de kör som Spittfire, Jah Love, HotRod etc. de bygger man in lite mer dämpning i, lite bredare i lästen, lite olika varianter på innerskor, spännen och lite olika plaster i för att sprida på gracerna och för att få olika modeller, blir en bra rage av pjäxor och det blir billigt att bara ha två formar att gjuta pjuck i.
Ist es genug?

Jag är inte insatt i alla dessa miljontals pjäxor. Och de flesta här ger bara rekommendationer på vad de iprincip har testat själva (och kör på). Du kommer aldrig(!) någonsin kunna gå på vad andra säger om passform, aldrig! Visst kan några veta att "dom är smala upptill" men vad dom säger angående hur dom sitter i foten spelar för dig ingen roll alls.

Gå till en bootfitter och få riktig ordentlig hjälp. Polaren va hos Udens igår där Åke tog hand om honom. Rekommenderas oerhört starkt. Bästa gubben jag vart med om angående pjäxor (och jag jobbar i en butik själv).

Inlägget ovanför mig (Anders_Nilson), där har du ett bra inlägg. Bara vad skillnaden är och inte "känns så jävla bra, bra hälgrepp och passar foten perfekt".

Lite OT, men det är så tråkigt att se detta i en pjäx-tråd bara

Vannish sa:
Jag är inte insatt i alla dessa miljontals pjäxor. Och de flesta här ger bara rekommendationer på vad de iprincip har testat själva (och kör på). Du kommer aldrig(!) någonsin kunna gå på vad andra säger om passform, aldrig! Visst kan några veta att "dom är smala upptill" men vad dom säger angående hur dom sitter i foten spelar för dig ingen roll alls.

Gå till en bootfitter och få riktig ordentlig hjälp. Polaren va hos Udens igår där Åke tog hand om honom. Rekommenderas oerhört starkt. Bästa gubben jag vart med om angående pjäxor (och jag jobbar i en butik själv).

Inlägget ovanför mig (Anders_Nilson), där har du ett bra inlägg. Bara vad skillnaden är och inte "känns så jävla bra, bra hälgrepp och passar foten perfekt".

Läste ditt inlägg och blev tvungen att gå ignom tråden igen, tycker att de flesta inlägg är relevanta för hans problem. Shred Ted kikar på två pjäxor med liknande läst, dessutom en rel. tight läst. Därför kan man dra slutsatsen att han vet hyfsat väl vad som kommer passa honom lästmässigt, dässutom kräver pjäxor av denna lästbredd dessutom nästan alltid lite fix o lästning, vilket innebär att han nog redan tänkt ta promenaden till en bootfitter.

Ang när man skriver vilka pjux man har själv så är det intressant ur en referensvinkel. Även om det självklart INTE är så att bara för att jag gillar nåt så gör andra det.

Förstår din frustration ang pjäxtrådar då de alltför ofta innehåller massa inlägg av typen. "Jag har Salomon SPK köp dom, skitbra"

D

dannedieharder sa:
Vannish sa:

Läste ditt inlägg och blev tvungen att gå ignom tråden igen, tycker att de flesta inlägg är relevanta för hans problem. Shred Ted kikar på två pjäxor med liknande läst, dessutom en rel. tight läst. Därför kan man dra slutsatsen att han vet hyfsat väl vad som kommer passa honom lästmässigt, dässutom kräver pjäxor av denna lästbredd dessutom nästan alltid lite fix o lästning, vilket innebär att han nog redan tänkt ta promenaden till en bootfitter.

Ang när man skriver vilka pjux man har själv så är det intressant ur en referensvinkel. Även om det självklart INTE är så att bara för att jag gillar nåt så gör andra det.

Förstår din frustration ang pjäxtrådar då de alltför ofta innehåller massa inlägg av typen. "Jag har Salomon SPK köp dom, skitbra"

D
Jo stämmet, just denna tråden va förhållandevis ren. Alldeles rätt har du, håller helt med dina punkter.

Nu ska jag sluta gå OT och vara en lyssnare (läs: läsare)

Anders_Nilson sa:
Som det ser ut idag så är det väl två varianter som finns, en smal tight raceplugg historia och en lite mer civil variant som de kör som Spittfire, Jah Love, HotRod etc. de bygger man in lite mer dämpning i, lite bredare i lästen, lite olika varianter på innerskor, spännen och lite olika plaster i för att sprida på gracerna och för att få olika modeller, blir en bra rage av pjäxor och det blir billigt att bara ha två formar att gjuta pjuck i.
Ist es genug?
Kan väl oxå nämna att den här setuppen med en tight raceplugg och en civilare variant (eller två) har alla större pjäxtillverkare.
Race pjuck är typ mellan 92-95mm breda i foten och de mer civila brukar ligga på 98.
Och i princip så trycker man, slipar och fixar så att de passar.
Flexindex på raceplugg 130-200, civila dito 100-140.
Alles.

tjena!

Slutsatsen då: Köp den du tycker sitter bäst så kommer du åka bäst

cheers

Senast ändrad:
citat" Sen som dannedieharder skriver "Du bör tänka på att den är ganska rak och hög i skaftet, kör du skidor med mkt skärning i puder kan det kännas som att de sticker iväg lite för snabbt i svängarna och att du lätt får hugg" Rak och hög??? Skämtar du eller. Sen när är doberman speciellt mkt rakare eller högre än någon annan pjäxa i den här kategorin. Tecnicas Race Pro (Agent) är ju iofs lite lite lägre.

Jag skulle vilja att dannedieharder gärna förklarar varför en doberman110 (junior pjäxa = inte jättehård)skulle skilja sej från någon anna pjäxa när det gäller att åka puder med mycket skärning på skidorna? Förklaring tack, annars = struntprat. Att du inte får tryck på framskidan på en 193 lång och stor skida med en mjuk juniordojja som 12åringar kör med är väl inte så himla konstigt. Du kanske hade behövt en styvare för lite bättre kraftöverföring helt enkelt "citat

Nu var ju Dobberman Pro 110 inte en junissko utan en "butiksracer" (även en del racejunisar körde med den dock antagligen mest för att den producerades i större stl än 26,5) och var mjukar än 130n ,bredare läst än 130+150" dvs samma typ av pjäxa han kollar på. Och ja den är hög och rak i skaften, mer så än Technica Agent och Lange FR och Banshee serierna samt Salomon Falcon med motsvarande lästbredd. Ang flexet så har det aldrig varit ett problem för mig att hantera både längre och styvare skidor med mjukare pjäxor än så.
Det jag menar är att jag upplevde det som att det raka skaftet ger en väldigt direkt kraftöverföring,ja jag är en lättviktare, på mjukt underlag så gör det att en skida med mkt sväng sticker iväg tidigare och gärna hakar sig i svängen, själv gillar jag mer att man kan öppna upp sina svängar utan att helt behöva släppa skidtryck.

Självklart kan andra uppleva samma pjäxa helt annorlunda men jag skriver bara hur jag upplevde den. Nog nu om det annars hade du en del kloka ord i ditt inlägg.

D

Senast ändrad:
Något att tänka på är också att race/pseudoraceskor oftast har "vanlig" ogenomskinlig plast medans de mer hypade friåkningsskorna oftast har genomskinlig plast pga designen. Detta ger en sko som många gånger kan vara lika hård som en mjukare racesko om det är kallt. Blir det däremot soligt och varmt så påverkas denna plast mycket mer vilket ger en mycket mjukare sko. Dessutom sker detta oftast framåt vårkanten då skorna även har mjukats upp något av åkningen.

Kanske ingen problem för dig, men jag och många med mig väljer därför racemodellerna (sen har raceskor oftast mindre funktioner och gimmicks= en mer hållbar och bättre sko).

Senast ändrad:
Att flex 110 skulle vara "juniorpjäxor" är ju en sanning med modifikationer.
Dobermann junior pjäxorna börjar ju vid 50/60 någonstans i flex och slutar vid 110 där vuxenstorlekarna börjar.

En för styv pjäxa kan vara väldigt negativ för åkningen. Passform->Flex->Utseende är väl en prioriteringsordning att rekommendera.

-peace
/r

rabbit sa:
Att flex 110 skulle vara "juniorpjäxor" är ju en sanning med modifikationer.
Dobermann junior pjäxorna börjar ju vid 50/60 någonstans i flex och slutar vid 110 där vuxenstorlekarna börjar.

En för styv pjäxa kan vara väldigt negativ för åkningen. Passform->Flex->Utseende är väl en prioriteringsordning att rekommendera.

-peace
/r
Kan inte säga att jag håller med till 100%. Flex-passform----------utseende(varför bry sig där vet inte jag iaf).

Passformen får i 99% av fallen justeras genom tryckning, sprutskor/formbara innerskor etc. En pjäxa med fel flex är svårare att åtgärda, det går givetvis men kan vara lite knivigt. Givetvis måste pjäxan passa någorlunda, men inte perfekt (inte så många dom gör det på från butik).

Utter sa:
Kan inte säga att jag håller med till 100%. Flex-passform----------utseende(varför bry sig där vet inte jag iaf).
Hehe...
Jag lät det skina igenom att jag tror att folk, dvs trendiga freeriders/jibbers köper pjäxor baserat på utseende.
Därför försöker jag påpeka att man bör prioritera passform och flex och, om man verkligen finner det viktigt, låta utseendet komma i sista hand.

/r

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp