Alptips m mkt snö v14 -> nästa vecka alltså!!

Borne

Medlem
Hej alla!
Vi är fyra snubbar som ska ner till alperna v14. Skulle bli tokglad om vi kunde få lite tips om ställen med bra snötillgång och ev tips på bra boende. Vi kör ner med bil och har inget emot att byta ställe under veckan så kom gärna med flera tips :P Adresser eller telefonnummer emottages tacksamt :)

Har hört att det är si så där med snötillgången i Franska alperna, några kommentarer?
Någon som varit i Österrike nyss?

Kom gärna med idéer.

Hälsningar,
Björn

Snötillgången i alperna är ganska kass överlag i år verkar det som. Nyss hemkommen från Engelberg, Verbier och Chamonix. Inget var bra på snöfronten men Chamonix ändå bäst. Engelberg hade väl inte SÅ illa med snö men det var väldigt uppåkt och all terräng utanför pisten bestod av stenhårda pucklar. Det regnade i både Frankrike och Schweiz förra veckan och under helgen. Dock snöande på höjder över 2300 m. Så ett tips är väl högt belägen åkning såhär års.

Jag bor i Schweiz och jobbar i Liechtenstein, och min uppfattning är att snötillgangen här nere i ar är mer regionalt betingad än vanligt. Östra delarna av Österrike har fatt snömängder de aldrig tidigare sett, medan Italianska alperna har haft ett katastrofar. Här i trakterna (Vorarlberg, Arlberg, Liechtenstein, St. Gallen och Graubünden) har vi haft fran helt ok till riktigt bra.

Skall själv aka i helgen och har tittat pa St. Anton (mycket snö), Montafon (nja), Davos (helt ok) och St. Moritz (bra). Jag trodde att Engelberg (som rikard o skriver om) var bra i ar, men tydligen tycker inte han det. Tidig och kraftig var och daligt väder har tärt hart pa snön.

OK, nu har jag bestämt mig. Det blir St. Moritz pa lördag och Montafon halvdag pa söndag.

Ha sa kul v14!

Daniel

Ett litet förtydligande då... Engelberg har ganska ok med snö fortfarande och det ska enl uppg ha varit bra med snöfall tidigare under säsongen. Problemet är att det var länge sedan senaste snöfall (åtminstone så sent som lör 19/3) och allt är uppåkt och består nu av stenhårda pucklar. Det töar dagtid men inte tillräckligt för bli särskillt mjukt, och så fryser det på nattetid. Men jag är ingen Engelberg-expert så det är klart det kan finnas områden där som fortfarande är bra(?). Knatade upp på Titlis men nerför där var det stenhårt. I övrigt är Steinberg på där här kartan http://www.engelberg.ch/resources/PanoramaWinter0405_1500.jpg helt uppåkt och bara hårda pucklar, liksom nedanför till vänster om Jochstock. Har inte tidigare varit i Engelberg och måste säga att området känns bra, om det bara hade varit roligare snö, vilket det väl har varit tidigare på säsongen.

Verbier var riktigt dåligt vad gäller underlaget tycker jag. Mestadels puckligt och uppkört, en hel del barmark och sten. Egentligen bara från högsta toppkabinen som det inte var slask, men där var det å andra sidan stenhårt frusna pucklar... Baksidan från toppen blev det aldrig av att vi tog eftersom vi drog till Cham tidigare än beräknat pga regn, men det såg bra ut från toppen åtminstone. Men kan tänka mig att det är riktigt uppkört.

Chamonix (Grand Montets) var sämre än vanligt men det kom 2 snöfall förra veckan som gjorde det ok ändå. Och nu i helgen skulle det regna/snöa mer. Det är slaskigt där om eftermiddagarna men ändå bra mycket bättre snö än både Verbier och Engelberg enligt mitt tycke. På toppen av Grand Montets var det bra vintersnö i fredags (25/3), ca 20 cm nytt från natten, och man fick puderåk ner till pisterna. Allt dock uppåkt på en förmiddag...

Hej,

zermatt var tydligen bra just nu. De har inte hat ngn ny snö under många, många, många veckor. Nu har det komit en del puder, högre upp i systemet är basen bra längre ner dålig eller dålig snö.

Jag tror inte att det handlar om pudernivåer som ger orgasmliknande känslo, men åkningen var tydligen bra med ca 30 cm ny kallsnö. Men som alltid, det är ett antal dagar kvar, vind, temperatur etc kan ändra allt.

Jag säger som ngn ovan, sikta högt. Där det är kallt är förutsättningarna till nysnö bättre! (men vad jag förstår ska du glöma Italien oavsett höjd).

Tänk även på att skidåkningen troligtvis bör ske på nordsidor för att slippa värsta slasket?

kom iaf inte till anton, om du är ute efter nåt annat än slask åkning dvs...
skit väder och ingen ny snö på x antal veckor.

Tackar och bockar för alla nyttiga tips!!
Det har verkligen hjälpt oss att i allafall utesluta vissa resmål. Än har vi dock inte bestämt oss så fortsätt gärna att skicka tips, väderrapporter och snöförhållanden. Om ni även har rekommendationer på boende med matlagningsmöjlighet, så skicka gärna.

Än en gång tack så mycket för alla svar.

Hälsningar,
fd freerider Björn o/

Hej alla..
Sitter just nu o skriver fran ett cafe i Chamonix... tyvarr sa regnar och snoar det :(
Vi har dock fatt 3 riktigt feta dagar i St Anton. Ar det nagon som laser detta sa tar vi garna tips om stallen som fortfarande funkar vad galler sno och vader i alpregionen.

Kan beratta att det fortfarande ar riktigt bra med sno i St Anton och att det ar ratt bra tryck i byn pa kvallen.

Ha det bullan
Ken
Ted
Freddi
Bjorn o/

Tillbaka
Topp