Alternativ till DPS 99 Nina

chrillelille

Aktiv medlem
Tjejen testade DPS 99 Nina hybrid i alperna och det tyckte hon var den bästa skidan hon åkt på. Skitkul att honäntligen hittat hennes skida! Synd bara att den ska vara så helvetes svår att få tag på till ett bra pris.

Nån som har testat denna skida och kan rekommendera liknande alternativ? Jag har själv inte kört dps så svårt att jämföra.

Tack!

DPS har ju en väldigt speciell känsla.
Är den känslan en stor del av varför hon tyckte om dom så är det bara att dra kortet.
Det är ju värt det. imho.

Om det var typen av skida så gör ju alla tillverkare någon liknande.
Men ingen av de liknande jag testat har ju det där flexet, livligheten, lättheten, känslan...

fwiw.

rabbit sa:
DPS har ju en väldigt speciell känsla.
Är den känslan en stor del av varför hon tyckte om dom så är det bara att dra kortet.
Det är ju värt det. imho.

Om det var typen av skida så gör ju alla tillverkare någon liknande.
Men ingen av de liknande jag testat har ju det där flexet, livligheten, lättheten, känslan...

fwiw.
Ah, tack!

Jag tror att det var mycket att det var den första hon testat i den bredden som också gav ok respons i pisten. Självklart så är DPS unika, men tänker att typ TSTw, salomon Stella eller Blizzars Sheeva/Samba skulle kunna vara något som kan vara lik i karaktären.

Nina kostar typ 8000kr, Stella kan jag hitta för typ 2500kr så därför värt att undersöka hur andra skidor liknar eller diffar. Eller typ, "gillar hon den skidan så kommer hon också säkert gilla..." (Med kanske snäppet mer pistorienterat)

Men bra input att de är ganska unika! Tack igen!

Har inte kört DPS-laggen ifråga men tänkte bara nämna att jag testade Blizzard Sheeva i vintras och tyckte den var väldigt olik TST som jag kör på till vardags. Mer kötta-på-känsla som kräver kraft i Sheeva. Tänkte det kan vara trevligt att veta eftersom de är hyfsat lika i måtten men inte så lika att åka (om du/ni sneglar på annat än Moment och DPS alltså).

Peas!

Heddious sa:
Har inte kört DPS-laggen ifråga men tänkte bara nämna att jag testade Blizzard Sheeva i vintras och tyckte den var väldigt olik TST som jag kör på till vardags. Mer kötta-på-känsla som kräver kraft i Sheeva. Tänkte det kan vara trevligt att veta eftersom de är hyfsat lika i måtten men inte så lika att åka (om du/ni sneglar på annat än Moment och DPS alltså).

Peas!
Bra att veta. Jag vet inte om DPS Nina skiljer sig mycket från TST i karaktär (om den är mer lik Blizzard än Armada). Jag trodde iofs att Sheeva skulle vara en snällare skida än t.ex. Samba. Jag tror inte hon vill ha en köttigare skida, men är osäker, därför jag använder DPS som referens.

Själv älskar jag ju TST och tror de skulle kunna passa. Får bli till att testa nästa år helt enkelt!

Intressant, min tjej var också på jakt på skidor i den kategorin i slutet av denna säsong. Jag själv kör DPS och gillar känslan så till en början var vi på jakt efter typ Nina 99 eller någon annan DPS-modell. Däremot fick hon aldrig provköra den så vi kollade vidare.

Hon testade runt lite i Vemdalen nu över påsk och fastnade för Project100 Carbon. Medtanke på DPS uppbyggnad med carbon borde känslan kunna vara ganska nära tänker jag?Jag själv har inte provkört carbon varianten bara den vanliga p100 modellen.

Nu är ju priset inte så långt ifrån Nina iofs men extrem är nog lättare att hitta på rea nu i slutet av säsongen än DPS. Det slutade med ett inköp av p100carbon och hon är svinnöjd. Sen att vi lyckades få den för 3500:- i Vemdalen under påsk gjorde det ännu trevligare.

P100-carbon ska ju vara något mer lätt åkt än den vanliga p100 modellen som kanske kan passa en tjej som väger lite lättare också?

Tjabo180 sa:
Intressant, min tjej var också på jakt på skidor i den kategorin i slutet av denna säsong. Jag själv kör DPS och gillar känslan så till en början var vi på jakt efter typ Nina 99 eller någon annan DPS-modell. Däremot fick hon aldrig provköra den så vi kollade vidare.

Hon testade runt lite i Vemdalen nu över påsk och fastnade för Project100 Carbon. Medtanke på DPS uppbyggnad med carbon borde känslan kunna vara ganska nära tänker jag?Jag själv har inte provkört carbon varianten bara den vanliga p100 modellen.

Nu är ju priset inte så långt ifrån Nina iofs men extrem är nog lättare att hitta på rea nu i slutet av säsongen än DPS. Det slutade med ett inköp av p100carbon och hon är svinnöjd. Sen att vi lyckades få den för 3500:- i Vemdalen under påsk gjorde det ännu trevligare.

P100-carbon ska ju vara något mer lätt åkt än den vanliga p100 modellen som kanske kan passa en tjej som väger lite lättare också?
Cool pistol! Hon körde iofs DPS Nina hybrid och gillade den så kolfiber är kanske ännu mer intressant. Jag testade vanliga project i vintras och tyckte de var ganska livlösa, men kolfiber kanske är roliga!

Vilken längd kör din tjej? Min tjej är 173cm/65kg och körde 176cm Nina.

chrillelille sa:
Tjabo180 sa:

Cool pistol! Hon körde iofs DPS Nina hybrid och gillade den så kolfiber är kanske ännu mer intressant. Jag testade vanliga project i vintras och tyckte de var ganska livlösa, men kolfiber kanske är roliga!

Hon kör på 179:an, hon är några centimeter längre och nåt kilo över 65. Hybriden har ju också en hel del carbon fast med träkärna precis som p100 carbon? Så tänker att känslan kan vara lika där. Carbonen ska ju vara lite mer lättåkt och livlig än vanliga p100. Och det var precis det min tjej tyckte när hon jämförde de båda

Jag tyckte själv att den vanliga p100 var skön och stabil, bjöd inte på några överraskningar så att säga.

p100 carbon i 179 får du ju 1,5m längre i svängradie kanske förlorar lite snärtighet i kortsväng. Tycker däremot att det såg ut som kortsvängen såg jävligt soft ut när min tjej åkte och det tyckte hon själv också. Men det är ju en teknikfråga också. Hon har alpinbakgrund kan tilläggas.

Det är knepigt det där med skidor till tjejerna känns löjligt att vi sitter och diskuterar det in med mer tjejer här :)

Tjabo180 sa:
chrillelille sa:
Tjabo180 sa:

Hon kör på 179:an, hon är några centimeter längre och nåt kilo över 65. Hybriden har ju också en hel del carbon fast med träkärna precis som p100 carbon? Så tänker att känslan kan vara lika där. Carbonen ska ju vara lite mer lättåkt och livlig än vanliga p100. Och det var precis det min tjej tyckte när hon jämförde de båda

Jag tyckte själv att den vanliga p100 var skön och stabil, bjöd inte på några överraskningar så att säga.

p100 carbon i 179 får du ju 1,5m längre i svängradie kanske förlorar lite snärtighet i kortsväng. Tycker däremot att det såg ut som kortsvängen såg jävligt soft ut när min tjej åkte och det tyckte hon själv också. Men det är ju en teknikfråga också. Hon har alpinbakgrund kan tilläggas.

Det är knepigt det där med skidor till tjejerna känns löjligt att vi sitter och diskuterar det in med mer tjejer här :)
Ja men faktiskt, in med tjejerna i diskussionen!

Några tjejer som har erfarenhet av dessa skidor och andra skidor de vill få in i kategorin?

Tjabo180 sa:
JA!

Alltså, jag förundras så.. det måste ju finnas fler prylnördiga tjejer i det här landet än vad som syns här i forumet på Freeride. Kom igen nu grabbar, rekrytera dem! Och tjejer, kom gärna med förslag på hur Freeride kan bli bättre/mer jämställt/vadsomhelst.

(Ursäkta trådkapningen..)

Heddious sa:
Tjabo180 sa:
JA!

Alltså, jag förundras så.. det måste ju finnas fler prylnördiga tjejer i det här landet än vad som syns här i forumet på Freeride. Kom igen nu grabbar, rekrytera dem! Och tjejer, kom gärna med förslag på hur Freeride kan bli bättre/mer jämställt/vadsomhelst.

(Ursäkta trådkapningen..)
Och så dog allt, det var inte riktigt meningen.

Nu har jag fått tre kandidater i K2 remedy, armada tstw och line sick day 95.

Nån tjej som har testat dem och kan säga hur de passar mot er åkstil?

Senast ändrad:
Jag har fattat det som att det är mer eller mindre samma skida – shape/rockermässigt är de lika.. eventuellt att det skiljer lite i vilket/vilka träslag det är i för att anpassa sig till lättare åkare.

Testade Shreditor i 184 ett gäng åk i vintras i mjuk/uppkörd pist och tyckte att de var trevliga. De kändes mer dämpade än mina TST, typiskt K2-aktiga, vilket väl inte säger så mycket men trygga och stadiga liksom, trots att de är mjuka i tip och tail. Baserat på detta ganska lilla intryck skulle jag väl säga att de är allround, och snäppet jibbigare än min kära referensskida till precis allt (TST).

Har inte testat Remedy 102:an så om nåt skiljer markant dem emellan är ovanstående irrelevant. Men Remedy 117 är härligt nudlig och jag har väldigt svårt att tro att den smalare skidan i samma serie skulle vara raka motsatsen (alltså inte mjuk alls).

Heddious sa:
Jag har fattat det som att det är mer eller mindre samma skida – shape/rockermässigt är de lika.. eventuellt att det skiljer lite i vilket/vilka träslag det är i för att anpassa sig till lättare åkare.

Testade Shreditor i 184 ett gäng åk i vintras i mjuk/uppkörd pist och tyckte att de var trevliga. De kändes mer dämpade än mina TST, typiskt K2-aktiga, vilket väl inte säger så mycket men trygga och stadiga liksom, trots att de är mjuka i tip och tail. Baserat på detta ganska lilla intryck skulle jag väl säga att de är allround, och snäppet jibbigare än min kära referensskida till precis allt (TST).

Har inte testat Remedy 102:an så om nåt skiljer markant dem emellan är ovanstående irrelevant. Men Remedy 117 är härligt nudlig och jag har väldigt svårt att tro att den smalare skidan i samma serie skulle vara raka motsatsen (alltså inte mjuk alls).
Jaha, jag trodde Shreditor/Remedy skulle vara mjukare än TST (framförallt i tailen). Men då kanske de är intressanta!

Vilken längd skulle du rekommendera för TST till en tjej som är 173cm och väger 65kg? De har ju en jäkla rocker så jag är rädd att 174cm är för kort? Mina är 192cm och jag är 184/77 och tycker inte att de känns speciellt långa.

Testat Sick Day? Eller Salomon Stella?

Shreditor är mjukare i tailen än TST. Det var där jag kände störst skillnad. (Kanske formulerade mig otydligt.. :) )

Hmm, svinsvårt.. jag är ju längre och lättare (180/58) så jag vette tusan. Skulle säga att det berör lite på nivå/användningsområde och benstyrka. För en inte så stark åkare kan det nog vara gött med den kortare, rockern minskar ju bara anläggningsytan mot snön, inte svingvikten på själva skidan (som ju iofs är rätt lätt för sin storlek), men jag är ju en klenis själv och har inga problem med 183 (förutom i ispucklar) så det är svårt att säga.

Har tyvärr inte testat någon av de andra, men kan försöka påkalla uppmärksamheten från lite annat forumfolk: @gabstract
@charliethon har nån av er kört nån av alla lagg som nämnts i den här tråden?

Oj, jag är tyvärr helt fel person att komma med några vettiga inputs i just det här fallet
@heddious.. Allt jag åkt på är racelagg tills de byttes ut mot ett par Atomic Automatics med 117-midja... (Väljer att räkna bort allt under "skidtestarhelgen" i Lindvallen i höstas eftersom jag vill minnas att underlaget i pisten var knappt åkbart...)

För referens till längd kan jag ju iofs tillägga att jag kör på ovan nämna skidor av 186 centimeters-varianten och är väl 175 ish lång på 70kg!

Hmm, svår fråga. Jag är typ 1.74 och väger väl ungefär runt 72 kilo.
Jag har köttat runt på ett par Black Diamond Megawatt på 120 i midjan, innan jag testade lite nya skidor och valde mellan Lines SFB,
@heddious TST och Rossignols Soul 7. Valet föll tillslut på Rossi, och jag är skitnöjd med dem. Om jag skulle jämföra TST med soulen känns de väldigt lika (konstruktionen ser ju tillochmed likadan ut), men där jag tycker soulen har lite högre bärighet/flyt i offpisten.

Hade även kunnat rekommendera Völkl Kiku som potentiell skida till din tjej, en lite lättare skida att få tag på, samt med de egenskaper som jag antar att hon letar efter. DPS:en har jag tyvärr väldigt lite erfarenhet av, tror jag har pillat litegrann på dem, men har ingen större koll.
@chrillelille, kan du inte slänga in henne på Freeride så går det direkt till henne och inte genom dig? #mertjejerpåforumet

charliethon sa:
Hmm, svår fråga. Jag är typ 1.74 och väger väl ungefär runt 72 kilo.
Jag har köttat runt på ett par Black Diamond Megawatt på 120 i midjan, innan jag testade lite nya skidor och valde mellan Lines SFB,
@heddious TST och Rossignols Soul 7. Valet föll tillslut på Rossi, och jag är skitnöjd med dem. Om jag skulle jämföra TST med soulen känns de väldigt lika (konstruktionen ser ju tillochmed likadan ut), men där jag tycker soulen har lite högre bärighet/flyt i offpisten.

Hade även kunnat rekommendera Völkl Kiku som potentiell skida till din tjej, en lite lättare skida att få tag på, samt med de egenskaper som jag antar att hon letar efter. DPS:en har jag tyvärr väldigt lite erfarenhet av, tror jag har pillat litegrann på dem, men har ingen större koll.
@chrillelille, kan du inte slänga in henne på Freeride så går det direkt till henne och inte genom dig? #mertjejerpåforumet
Tack! Jag ska försöka, men tycker inte att det är lika kul som jag att nörda ner sig i prylarna, roligare att åka.

Men ja, ska försöka få in henne här! Vilken av Rossi soul och sin är mest lik tst?

Sin:en ligger på 98 i midja, TST i 102 och soulen på 106, så skiljer 4 millimeter åt alla håll och kanter;)
Jag själv gillar att det är lite bredare, men i övrigt har jag förstått att det är väldigt liknande egenskaper på dem.
Personligen tycker jag inte att Soulen är för breda i pisten heller, har haft skitroliga dagar där snön utanför backen lyst med sin frånvaro.

Om hon testar lite skidor tror jag att hon automagiskt kommer bli lite mer prylintresserad:)
@chrillelille

Sin/soul har både rocker och taper i tailarna, det har inte TST. Det gör ross-skidorna mycket mer lättsladdade men man tappar lite umpf i avslutningen på carvingsvängarna. De som är värda att jämföra är väl sin och TST, Soulen känns mycket mer mjuksnöfokuserad.

Hej igen

Nu tar jag upp tråden igen för att jag hittat en bra deal på en skida som jag tror kommer passa bra, efter rekommendationer från lite olika håll: K2 Remedy 102 170cm med Marker Tour F12 EPF (hittat för 4800kr inkl frakt).

Min tjej är 173cm och väger 65, Remedy görs bara i 170cm som längst. Tror ni det blir för kort? Min tjej kör ganska snabbt och älskade sina 176cm DPS Nina Hybrid, dock så skulle jag vilja att hon har en skida som hjälper henne med carvingen - och då kanske kortare är bättre? Eller tror ni 170cm räcker? Hon är inte jättestark i benen så som Heddious skriver ovan kanske hon ska ha kortare?

Det finns en 177cm Shreditor för typ samma pris. Hur tror ni hon kommer uppskatta skillnaderna? Jag är jäkligt mån om att det blir rätt så att hon tycker det är kul och kommer vilja åka så mycket som möjligt i vinter.

Ping
@heddious
@charliethon @gabstract

Tack så jättemycket!

PS. försökt få in henne här men jag måste jobba lite på hennes prylintresse

Hejhej
@chrillelille , ursäkta sent svar - desperat försök att hålla skidabstinens på hanterbar nivå leder till viss inaktivitet...

170cm är ändå en hyfsat rimlig längd men det är ju synd att den inte görs i längre varianter, hoppet upp till shredditor på 177 känns lite väl långt.

Ett par skidor med 100+ midja kommer inte att vara optimala för carving oavsett (det går såklart men hyr ett par pistskidor någon dag istället så får man lite mer hjälp av skidan att komma igång) men skulle säga att om din tjej har en självsäker åkstil och redan väl utvecklad teknik samt gillar att stå på lite mer/åka fort och kraftigt - kör på shredditor 177. För korta skidor kan kännas vobbliga och ostabila när det går fort. För långa och svåra blir däremot i slutändan inte kul det heller så kan vara klokt att börja med något kortare och "lättare" och sedan uppgradera efter nåt/några år när man känner sig säkrare i åkningen :)

Eller kör på de som har finast grafik (det är ju ingen enorm skillnad på alternativen direkt), bara man har en positiv inställning vid första åket så blir man oftast nöjd oavsett ;)

Lycka till och se till att flickvännen i alla fall skaffar sig ett eget freeride-konto!

Senast ändrad:
gabstract sa:
Hejhej
@chrillelille , ursäkta sent svar - desperat försök att hålla skidabstinens på hanterbar nivå leder till viss inaktivitet...

170cm är ändå en hyfsat rimlig längd men det är ju synd att den inte görs i längre varianter, hoppet upp till shredditor på 177 känns lite väl långt.

Ett par skidor med 100+ midja kommer inte att vara optimala för carving oavsett (det går såklart men hyr ett par pistskidor någon dag istället så får man lite mer hjälp av skidan att komma igång) men skulle säga att om din tjej har en självsäker åkstil och redan väl utvecklad teknik samt gillar att stå på lite mer/åka fort och kraftigt - kör på shredditor 177. För korta skidor kan kännas vobbliga och ostabila när det går fort. För långa och svåra blir däremot i slutändan inte kul det heller så kan vara klokt att börja med något kortare och "lättare" och sedan uppgradera efter nåt/några år när man känner sig säkrare i åkningen :)

Eller kör på de som har finast grafik (det är ju ingen enorm skillnad på alternativen direkt), bara man har en positiv inställning vid första åket så blir man oftast nöjd oavsett ;)

Lycka till och se till att flickvännen i alla fall skaffar sig ett eget freeride-konto!
Tack! Ja, trots sommarväder känner man ju en viss abstinens..

Det blev 170cm Remedy med Tour f12 epf, de ska ju vara långa för sin längd. Och blir det inte bra kan hon nog få tillbaka pengarna hon lagt. De blir i alla fall snygga med grönt topsheet och gröna bindningar.

Tack för all input! Nästa gång blir det Anna ni får prata med!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp