Alternativa resmål med bergsguide med i konceptet?

streimert

Medlem
Godagens.

Jag har lite torka gällande inför nästa vinter. Det är så att vi är 2st skåningar som åker 2 sammanhängande veckor om året (då man har en väldigt förstående sambo/familj. Jag och min polare har då åkt i ca 7-8år nu och det hela började med x antal UCPA resor innan man kunde börja åka....
Vi har då på sistående varit i Dizin i Iran med Pathfinder, året innan till Kanada med Ski across med Langley. Förra året var det 2 veckor med Pelle Lång i La grave, för att detta året med 2 veckor Active ski i Gressoney,,,

Det vi nu söker är att hitta en resebyrå med där man då har garanterat bergsguide med alla dagar i veckan,, men då undantag den normala vilar/bytar dagen på lördagen.,,,
Med det jag skriver ovan så står La Grave grymt i topp då man på morgonen fick reda av guiden var bäst åkning om det då var i La Grave, Serre eller Montegeneve etc,,,för att då ta sig dit,,,

Jag är inne och ser lite på USA alternativt Japan för se vad som finns,,, Det man finner med reserbyrå dit är då ofta 8 eller 10 dagar,,, inte 12-13 dagar,

Vi vill ju ha bergsgudie varje dag,,, och har men inte det med i konceptet från början,,, har vi blivit blåsta på det ett antal gånger,,, antingen för lite folk i gruppen, guiden är upptagen,,,, eller snödump,,,så råkar bergsguiden vara sjuk et....
Ser man rent budget mässigt så ligger 2 veckor med allt inkluderat på Pelle L med flyg, mat, dricka,,, ja fall allt på ca 33-35 000sek för då 13 dagar,,,,, ser man på USA eller Japan ligger det då på samma kostnad,, men då bara 8-10 skiddagar.,...
Vad finns det för rekommendationer och erfarenheten med alternativ som påminner om konceptete som Pelle Lång har i La Grave??

Har åkt med Moutaingudie till Japan i två år nu. Deras upplägg är visserligen en dryg vecka, men de kan nog vara öppna för resonemang. Säker tillgång till bra guide. Lite likt Pelle Långs upplägg på så vis att gruppen har tillgång till en minibuss så det går att åka dit det är bäst. (Nu har det aldrig varit brist på puder de gånger jag varit där.)

Får inte glömma mina "hemmabackar" kring Riksgränsen. Lite senare säsong än Alperna, men rigtigt bra, särskilt om man kryddar det med någon eller några dagars helikopteråkning kring Kebne. Anders Bergwall, Artic Guide, är verkligen seriös.

Senast ändrad:
Om du vill aka brant sa att det kanns riktigt i magen kan jag reka Alaska. Finns fran 4800 usd for 6 dagar. Risken ar dock vadret.

Har varit i Mauriennedalen (Frankrike mellan val Thorens och Serre Chev.) och åkt med guide två gånger.
Första veckan var vi där i mars och gjorde många fantastiska åk på hög höjd med taxi som plockade upp oss där vi kom ner. Hade även någon natt i refuge. I vintras var vi där en kortvecka i början av februari och åkte mer i skogen pga lavinfaran mm. Bra åkning men inte fantastisk. Kan dock rekomendera vårvarianten då bergen är oändliga och guiden Baptiste är riktigt duktig. Han guidar även i Italien om förhållandena är bättre där. Resa o transfer fixade vi själva och boendet lämnade Baptiste förslag på.

//H

Hej
Erkänner att jag är partisk men vill ändå tipsa om "Best skiing at the moment" med Mountain Guide Travel

Skidresan går dit snön är bäst. Vi möter dig på flygplatsen i Geneve och tar dig med dit det är bäst.
Se http://www.mountainguide.se/default2.asp?Id=4&languageId=46

Se bilder från se senaste säsongerna på
http://www.mountainguide.se/images.asp?kursTypId=4&LanguageId=46&imageId=1476

Välkommen att maila om du har frågor.

mvh Andreas
(Bergsguide och grundare av Mountain Guide Travel)

Ps. "Best skiing at the moment" fick utmärkelsen Outside Travel Award 2012 i senaste numret av Outside
http://outsideonline.se/tag/outside-travel-award/

josh sa:
Om du vill aka brant sa att det kanns riktigt i magen kan jag reka Alaska. Finns fran 4800 usd for 6 dagar. Risken ar dock vadret.
Det där är väl bara helikopterlyften? Varje gång jag varit i Alaska har det kostat, allt som allt, runt 50 000:- för 10-12 dagar (bara flygresan tar 23-24 timmar, sedan måste man köra i ytterligare fem timmar). Och då har jag bott på pensionat och hyrt en normal bil, dvs inga extravaganser (men inte usel standard heller förstås).

Men flyg via Seattle (eller Vancouver) och prova fugu på vägen! Lätt värt pengarna.

Hej

Kan varm rekomendera Mikke Eriksson!Svensk bergsguide som har sin bas i Aosta dalen i italien! ta en titt på hans hemsida vet att han tidigare jobbat mycket i la grave, men du har möjligheten att bygga up din egen resa med honom! http://guideme.nu/

Hej!

Vi är ett gäng som brukar åka och ville höja det ett snäpp till denna vintern. Problemet med många resor är att man ofta är fast på en ort och är man inte det följer man ett givet reseschema eller så är priset lite väl högt. För att maximera sina möjligheter till åkning i bra snö behöver man en guide med bra lokalkännedom och en minibuss, det fann vi.

Jag träffade Julien Turin när han höll föreläsning på Addnature om lavinsäkerhet, på svenska, och tyckte han verkade kunnig och trevlig så vi valde att resa med honom och hans lilla företag Alpint Äventyr som består av två guider och två minibussar. De håller till i Briancon och rör sig i området kring Serre Chevalier.

Jag hade mycket låga förväntningar när vi åkte på att få åka ospårat, v10, för det hade inte snöat så mycket i dessa delar då. Men tack vare alla kontakter de har på de olika orterna runt omkring så visste de hur förhållandena var runt omkring och de gav oss fantastisk åkning i massa fin puder hela veckan.

Vi har redan bokat upp en vecka igen och jag kan varmt rekommendera dem. Priset är oslagbart, de är flexibla och anpassar åkningen och upplägg efter din nivå och önskemål och finns det lössnö inom 10 mils radie så känner de till den.

Ta en titt på
www.Alpintaventyr.com

la_grave sa:
josh sa:
Det där är väl bara helikopterlyften? Varje gång jag varit i Alaska har det kostat, allt som allt, runt 50 000:- för 10-12 dagar (bara flygresan tar 23-24 timmar, sedan måste man köra i ytterligare fem timmar). Och då har jag bott på pensionat och hyrt en normal bil, dvs inga extravaganser (men inte usel standard heller förstås).

Men flyg via Seattle (eller Vancouver) och prova fugu på vägen! Lätt värt pengarna.
Ja de 4800 usd omfattar 4 h heli,(ca 30 lyft) guide, boende och helpension.
Flyget tar ca 17 h FRA-SEA-ANC-CDV. Gar kanske pa 1000 USD sa da ligger man runt 35 papp men det ger ju dock inte sa manga dagars akning.

Tillbaka
Topp