hej hej!
Tänkte försöka svara så konkret som möjligt på din fråga, det är ju nästan helt olika resebolag du snackar om faktiskt:
UCPA - Stort företag som funnits länge som har bra rutin och kan sin grej. Allt är inkluderat vilket både har sina fördelar och nackdelar. Fördelarna är ju att allt just är inkluderat och då speciellt skidskolan som de har. Nackdelen är att man hela tiden är bunden till deras program, och det är lite svårt att få semester liksom. Man bor ofta en bit från uteställen osv på orten, det är ju skidåkning som prioriteras. Gillar man inte maten (vilken jag inte tycker har varit perfekt alltid) så är det lite trist, för man har ju redan betalat för maten och då vill man inte dra någonannanstans och äta. Det är ganska dyrt trots allt, visst får man allt inklusive. Men om man klarar sig utan skidskolan och har egen utrustningen så är det billigare att bo ett kompisgäng på ett lägenhetshotell. En kul sak är att det kommer folk från hela europa. När jag reste med dem var jag enda svensken, sen var resten slovener, kroater och tyskar. Så det var roligt att träffa folk från andra länder, dock lite jobbigt också för de var väldigt dåliga på engelska så den enda jag egentligen hade att snacka med var skidläraren för han kunde engelska. HEMSIDA:
http://www.ucpa.se
Rollin'Snow: Inte alls lika stort företag som UCPA, men har dock funnits 6 år så de har ändå bra rutin (aktiebolag). Deras fördelar är framförallt priset och att de bara drar iväg med ungdomar. Resorna är mer upp till en själv, vill man åka mycket får man göra det, vill man festa får man göra det. Man bor på lägenhetshotell vilket gör att det är ingen som bestämmer vad man ska göra, när man ska gå upp och vad man ska äta. Och matkostnaderna går att hålla nere väl genom att äta pasta osv. Resorna är framför allt för de som även vill ha en social resa med massa andra i samma ålder. De ordnar en hel del valfria aktiviteter så som pistvisning, barrunda osv. HEMSIDA:
http://www.rollinsnow.se
Altitude: Inget att rekommendera! "Resebolaget" är registrerat som en Ekonomisk förening. Precis som v-larsson skriver så är det ogenomtänkt och saker som tex. att de är bakfulla på morgonen så att man inte kommer till backen förrän 12 säger ju sig själv. De saknar även resegaranti hos Kammarkollegiet vilket gör att du inte har någon som helst trygghet när du har betalat för din resa till dem.
Summering: Vill du satsa grymt mycket på åkningen och ha bra skidlärare men kanske inte så mycket fest och liknande så är det UCPA som gäller. Vill du satsa på åkningen, men nöjer dej utan skidlärare och kanske även vill komma lite billigare undan och ha möjlighet till fest på kvällarna så är det Rollin'Snow som gäller. Skippa Altitude, händer något under resan så sitter du där och har ingen tygghet. Tänk om bussen kör av vägen, då är det skönt att ha ett seriöst företag bakom sig som kan ordna upp det.