Amatör/Medelbra Twintips allround?

CrOc_90

Ny medlem
tjao. funderar på att köpa några billiga twintips allround för en amatör åkare. jag är sugen på att testa lite mer. Behöver värkligen hjälp! vad rekommenderas att köpa. kanske salomon 1080?

Salomon 1080 är ett kanon köp. Vill köpa ett par sånna jag med men tänkte åka slut på mina Head som jag har nu..

puss

Har precis stått i valet och kvalet mellan twintip och allmountain.
"TenEighty" har ju fått kalaskritik på nåtet (4 till 5 / 5 på i princip alla tester jag sett).
Verkar dok ha lite känslig cap och yta i allmänhet då en hel del klagar på att de spricker oh tipparna går av mm (kan ju iofs bero lite på åkstilen :) ). Men som en jibbskida får den bara beröm och verkar funka riktigt bra i pist också så länge det inte går allt för fort. Korta svängar är tydl dess starka sida i pist men även offpist funkar de riktig bra enl tester.
De har dem för tillfället på Team sportia för 4500 ink 912 bidning (om jag inte minns fel på bindningen).

Själv gick jag på Scream pilot 10 extra hot då jag nog lär lägga mer tid i pist (o lära mig att hantera puder) än i parken och för 3500 ink S914 bindningen så kan man ju inte klaga :)
Och det går ju att hoppa med alla skidor ;)
* Är dock fortfarande lite sugen på 1080 - man har ju några dagar på sig att byta inan man drar iväg :) *

Boogie

Hej!
ja har ett par 1080 och dom e helt underbara för alla åkstilar!
köp dom! och om du vill komma ner lite i pris så kan jag rekomendera att hålla utkik efter årsmodell 03/04 på tex. blocket å liknande! köp dock inte årsmodeller innan detta för dom är annorlunda i formen (inte spaceframe) :)
lycka till!

guniC - hur mkt väger du? Väger själv 97 o e 190 lång så är klart orolig för stabiliteten och bärigheten alla tester man läst till trots. Högfartsstab. är väl det de fått mest kritik för medans puder verkar funka fint?

Tänkte mest höra då jag går i valet o kvalet att behålla mina xtra hot eller byta till 1080 innan vi drar iväg 3e jan.

Mvh
Boogie

Boogie! kollade på recensioner och såg det här:

"Av: stam_swe Datum: 2004-02-18 17:56:38 Betyg: 5/5
Åkarens vikt: 93 Kg

den här skidan funkar fint lite överallt..lite jobbig i puder dock men det kan bero på min vikt. men annars är det en kanon skida..jag har 181cm:s modellen och den går att kanta rätt fint i pisten...lägg benen på ryggen till närmaste skidshop o köp!!"

själv väger ja 60 å tycker skidan är perfekt till mig, iofs kör jag på 05ans modell men det ska vara densamma fast med annan grafik.

jag undrar bara.. 1080 kan väl varken räknas som en billig eller som en amatör skida?? annars tycker jag den är super..

Fujative är nog ganska kvalificerad till båda titlarna billig - 4000 me bindning? och 85 bred funkar bra i park o offpark (allt annat)

jo de e väl Rossignol Scratch eco, Salomon 720, K2 fujative och HEAD mad_trix som e de valen som jag skulle vilja sätta en amatör/medelbra åkare stämpel på.... men inte Head mad_trix jojo!

jag kör på scratch fs 04-05

jo de e väl Rossignol Scratch eco, Salomon 720, K2 fujative och HEAD mad_trix som e de valen som jag skulle vilja sätta en amatör/medelbra åkare stämpel på.... men inte Head mad_trix jojo!

Boogieman - Jag väger 65 och är 175 lång... men jag åker på 171cm modellen... så med din vikt och längd skulle rekomendera att prova 181cm modellen.. den orangea (-03/-04)
Hare!

Hej GuniC

Jo det var spacefame 181or jag kikade på (oranga 03/04).
Såg dem ännu billigare igår - 4000 ink salo S912 bindningen.

RedHot - teneighty - argh vad skall jag ta mig till .-S

Boogie

Boogieman - A dåså, bah å slå till ;) ja gav 3000:- för mina med S912Ti med kompisrabatter å lite så, sen hade dom gått som demo ex ett par veckor förra säsongen så 4000 låter väldigt rimmligt

Vilken åkstil har du Boogieman?

GuniC

Min åkstill är väldigt blandad kan man väl säga.
Så här ligger det till.

Är idag 31
Började åka när jag var 15 (däromkring vill jag minnas - kanske något yngre) ca 1 vecka per år.
Dvs jag har åkt på klassiska raka (non carving) skidor största delen av mitt liv.
Har under tiden enbart ägt 3 par lagg som alla var utan extrem midja. De senaste
skidorna som håller på att trilla i bitar (tipskydd samt bak-kantsbit har lossnat) var
defintivt ingen carving men hade iaf lite midja (kanske 2-3 cm smalare än toppen).

Hur som helst så har min åkning gått från brett stående störtlopp till tajt samlade pjäxor
i pisten. Först för 2 år sedan började jag prova offpist men fann det fruktansvärt svårt att hålla mig ovanför snöytan och än jäkligare att svänga untanför pisten :)

När jag åker i pisten (och utanför - inte offpist direkt, men mellan pisterna i opistad teräng, ofta där typ snowbioardåkare plogat lite) samt så fort jag ser ett hopp så måste jag bara satsa lite o göra
ett halvtaskigt försökt till något som skulle kunna kallas hopp....jibb....whatever......brukar mest bli
en spread eller en daffy, mer räcker min kunskap inte till just nu.

Var i ValDieser i fjor (igen) och såg parken där och hann bara precis åka igenom den snabbt (innan de stängde) men blev grymt nällad på att hoppa och även prova pajpen i Tignes.
Fega dock ur på pipen eftersom jag kända nånstans att hade jag landat baklänges...eller i någon annan riktning än framlänges på mina raka (enl mina kamrater "oldschool") skidor så hade jag inte mått så bra efteråt......låt mig korrigera..hade jag inte åkt mer skidor den veckan :)

Hur som - älskar i princip allt inom skidåkning. Blev taggad på puder i fjor i ValDisere - första gången jag verkligen uppelvde det var I PISTEN då det toksnöade natt o dag och sedan klarnade för några sköna decimetrar mjukt vitt - provad även utanför pisten men sjönk som en sten då lutningen var undermålig och kanske även min kunskapsnivå (herregud de gamla skidgurusarna kunde ju åka smallagg med snö upp till midjan så det är klart jag behöver öva mer).

Annars kan man väl säga att det som jag tycker funkar bäst är korta svängar tätt ihop med stilla överkropp - tja vanling 08-pendel (fast jag är från Skåne). Testa ett par carving och försökte åka likadant (08) men tyckte mest de sög .

köpte ju carving precis så det blir det väl till att sära på benen (oavsett hur illa det ser ut IMO) åk köra långa snabba svängar vilket kan vara skönt det men - men tajta pjucks o korta svängar känns bara ubergreit :D
Fast farten i kombination med trycket alla snaxar om i svängögonblikcet kanske blir en ny naturlig drog vem vet :)

Kort fatta: gillar att hoppa o letar mod för en 360 (180 är inte möjligt med min nivå på mina nyinköpta redhot även om de är lite uppsvängda i bakkant), korta svängar är lugnt och skönt och känns väldigt harmoniskt, långa svängar är skakigt och roligt (på old school skiis), störtlopp "rakt ner" är fartfyllt men föga adrenalinpumpande då det bara är att stå på och hålla sig uprätt......vet inte riktigt vad jag vill är väl det som är dilemmat.
Känns fånigt att åka in som "gubbe" i parken och försöka sig på nått å få smisk av en teen :D (no offense), men det är jäkligt roligt non the less. Samtidigt är det asmysigt att bara dunra på utför branterna i pisten och offpist är väl det jag ser fram emot mest att lära mig.

Frågan är ju bara hur 1080 är mot RedHot (som jag köpt för 3 dagar sedan med 14 dagars bytesrätt och vi skall åka den 3e jan).
Med tanke på att jag bara provat carvigskidor 2 ggr så är min uppfattning begrännsad (hann garanterat inte lära mig åka rätt då alla säger att det är så mkt bättre och jag tyckte nått i stil med att "jaha de är lite bredare o tyngre o dra runt i kora svängare men gör jobbet själv i långa - so what?". Provade även ett par storslalom skidor en gång och HERRE GUD va de var stabila i högfart - låg som et tåg på räls i svängarna oavsett branthet på pisten - helt underbart stabil känsla. Trygg och kontrollerbar men kanske lite seg i svängen. I korta svängar gick de ju dock FETBORT :-r~

Nåja - har druckit för mkt grogg o e alldeles för pratsam så jag skall sluta trötta er :D

Ha D
Boogie

haha :D du borde skriva skid-noveller Boogieman!

hur som helst... ja de låter som om du skulle behöva ett antal olika skidor för att tillfredställa dina skidbehov :D
om jag var du så skulle jag ha kvar skidorna du nyss köpt (scream pilot nånting vah?)
och få in själva åkstilen i ryggmärgen. När den sitter så kan du börja försöka dej på jibb i små doser, så att du får in känslan för hur du ska göra för å lämna kicken å landa rätt... börja på mindre hopp... men inte sånna små kullar som blivit efter skidskolebarnen :D dom e livsfarliga å gör ingen glad!

När du väl kan göra en Clean Air dvs bah flyga å landa, ja då ska du gå ner på hyrcentret å hyra dej ett par 1080 å känna skillnaden!
(fråga efter mittmonterade 1080 om du ska snurra å ha dej ;)

Om du fastnar för dom både i pisten, utanför pisten och i parken, då vet du vilka skidor du ska byta till.
för de e den enda svagheten skidorna du har just nu har, är; parken.
Jag skulle göra detta innan bytesrätten går ut.. dvs typ dra fort som f*n till Romme eller nått liknande, 350:- för buss å liftort å dom har testcenter ;)

Lycka Till Boogie!

jag skulle köpt fujative om jag var du ska du bara leka och hoppa så köp den!!! annars lägg på nån tusing och köp scott P3 eller liknnande så får du ju en shysst alruond skida:D

Tillbaka
Topp