GuniC
Min åkstill är väldigt blandad kan man väl säga.
Så här ligger det till.
Är idag 31
Började åka när jag var 15 (däromkring vill jag minnas - kanske något yngre) ca 1 vecka per år.
Dvs jag har åkt på klassiska raka (non carving) skidor största delen av mitt liv.
Har under tiden enbart ägt 3 par lagg som alla var utan extrem midja. De senaste
skidorna som håller på att trilla i bitar (tipskydd samt bak-kantsbit har lossnat) var
defintivt ingen carving men hade iaf lite midja (kanske 2-3 cm smalare än toppen).
Hur som helst så har min åkning gått från brett stående störtlopp till tajt samlade pjäxor
i pisten. Först för 2 år sedan började jag prova offpist men fann det fruktansvärt svårt att hålla mig ovanför snöytan och än jäkligare att svänga untanför pisten
När jag åker i pisten (och utanför - inte offpist direkt, men mellan pisterna i opistad teräng, ofta där typ snowbioardåkare plogat lite) samt så fort jag ser ett hopp så måste jag bara satsa lite o göra
ett halvtaskigt försökt till något som skulle kunna kallas hopp....jibb....whatever......brukar mest bli
en spread eller en daffy, mer räcker min kunskap inte till just nu.
Var i ValDieser i fjor (igen) och såg parken där och hann bara precis åka igenom den snabbt (innan de stängde) men blev grymt nällad på att hoppa och även prova pajpen i Tignes.
Fega dock ur på pipen eftersom jag kända nånstans att hade jag landat baklänges...eller i någon annan riktning än framlänges på mina raka (enl mina kamrater "oldschool") skidor så hade jag inte mått så bra efteråt......låt mig korrigera..hade jag inte åkt mer skidor den veckan
Hur som - älskar i princip allt inom skidåkning. Blev taggad på puder i fjor i ValDisere - första gången jag verkligen uppelvde det var I PISTEN då det toksnöade natt o dag och sedan klarnade för några sköna decimetrar mjukt vitt - provad även utanför pisten men sjönk som en sten då lutningen var undermålig och kanske även min kunskapsnivå (herregud de gamla skidgurusarna kunde ju åka smallagg med snö upp till midjan så det är klart jag behöver öva mer).
Annars kan man väl säga att det som jag tycker funkar bäst är korta svängar tätt ihop med stilla överkropp - tja vanling 08-pendel (fast jag är från Skåne). Testa ett par carving och försökte åka likadant (08) men tyckte mest de sög .
köpte ju carving precis så det blir det väl till att sära på benen (oavsett hur illa det ser ut IMO) åk köra långa snabba svängar vilket kan vara skönt det men - men tajta pjucks o korta svängar känns bara ubergreit :D
Fast farten i kombination med trycket alla snaxar om i svängögonblikcet kanske blir en ny naturlig drog vem vet
Kort fatta: gillar att hoppa o letar mod för en 360 (180 är inte möjligt med min nivå på mina nyinköpta redhot även om de är lite uppsvängda i bakkant), korta svängar är lugnt och skönt och känns väldigt harmoniskt, långa svängar är skakigt och roligt (på old school skiis), störtlopp "rakt ner" är fartfyllt men föga adrenalinpumpande då det bara är att stå på och hålla sig uprätt......vet inte riktigt vad jag vill är väl det som är dilemmat.
Känns fånigt att åka in som "gubbe" i parken och försöka sig på nått å få smisk av en teen :D (no offense), men det är jäkligt roligt non the less. Samtidigt är det asmysigt att bara dunra på utför branterna i pisten och offpist är väl det jag ser fram emot mest att lära mig.
Frågan är ju bara hur 1080 är mot RedHot (som jag köpt för 3 dagar sedan med 14 dagars bytesrätt och vi skall åka den 3e jan).
Med tanke på att jag bara provat carvigskidor 2 ggr så är min uppfattning begrännsad (hann garanterat inte lära mig åka rätt då alla säger att det är så mkt bättre och jag tyckte nått i stil med att "jaha de är lite bredare o tyngre o dra runt i kora svängare men gör jobbet själv i långa - so what?". Provade även ett par storslalom skidor en gång och HERRE GUD va de var stabila i högfart - låg som et tåg på räls i svängarna oavsett branthet på pisten - helt underbart stabil känsla. Trygg och kontrollerbar men kanske lite seg i svängen. I korta svängar gick de ju dock FETBORT :-r~
Nåja - har druckit för mkt grogg o e alldeles för pratsam så jag skall sluta trötta er :D
Ha D
Boogie