Ambvivalent inför inköp av telemarksskida.

Hej

Jag har nu dammsugit varenda forum inför mitt inköp av nya telemarksskidor.
Det som jag står och väljer på är ett par Dynastar Sultan 85 och ett par Dynastar Sultan 94.

Har tidigare åkt på ett par superstinx med midja på 70 och som varit en renodlad pistskida.

Ni som bytt skidor, hur mycket har ni gått upp i radie och midjemått?
Hur är det att åka på ett par skidor med radie över 20 och midjemått > 90 i svensk skidstar pist?

En som har svårt att välja

Senast ändrad:
Från 70mm hyrskidor till 98mm allroundlagg som vart för tunna. Typ 25meters radie. Från 98mm till 116mm och 42meters radie som vart sköna varjedag skidor. Plus lite test av skidor inom spannet 95-110ish och det mesta funkade tillfredställande. Beror väl mest på vad man tycker är roligt men det blir väl inte direkt skärande kortsväng men det är väl inget jag prioriterar heller. Lite halvtom röd/svart lång pist så går det undan och är ruskigt roligt. I opisten är det fantastiskt och att slajda runt och lajja i en knölig försäongspist är nice

Nu är jag ganska grön men var i ungefär samma situation som dig fram till igår, nu väntar jag på mina Völkl Gotama med 106mm midja från mina gaamla 62mm ;) Men jag har ju givetvis inte testat dom tidigare men jag vet inte om jag tycker det relativa beteendet mellan skidorna är så intressant egentligen, jag är mer ute efter nånting som faktiskt är anpassat för lössnön, inte nått halvdant..

Och enligt alla råd jag har hittat så är det fetare än så som önskas om mans ka ut i pudret, så mycket helre 94 än 85 i så fall.. Håller du dig i pisten så har jag inte den blekaste.

Jag tycker att i allmänhetet köper folk för smala skidor, i synnerhet telemarksåkare.
Jag kör på ett par olika skidor, bla Völkl Kuro (130 i midjan) och ett par völkl explosive (90 i midjan).
Och visst blir mina kuro's fladdriga i pisten och inte särskillt roliga men idag finns många skidor upp till 110 som fortfarande funkar finfint i pisten.

Sen om jag skulle köpa ett par skidor, skulle jag nog köpa något svängigare än sultan, speciellt om du kommer från en pistskida. en skida jag tänker på är nordica blower...

Jag hade Rossignol S7 188 men Linken förra säsongen, och dom kunde jag köra carving med i pisten.
Snåla defenitivt inte i bred!

S7:ornas kanske främsta behållning är faktiskt pisten. Riktigt bra går dom i pist!

kristoffer_1 sa:
Hej

Jag har nu dammsugit varenda forum inför mitt inköp av nya telemarksskidor.
Det som jag står och väljer på är ett par Dynastar Sultan 85 och ett par Dynastar Sultan 94.

Har tidigare åkt på ett par superstinx med midja på 70 och som varit en renodlad pistskida.

Ni som bytt skidor, hur mycket har ni gått upp i radie och midjemått?
Hur är det att åka på ett par skidor med radie över 20 och midjemått > 90 i svensk skidstar pist?

En som har svårt att välja
Nån som provat att köra telemark på Völkl Mantra?

Jag kör med skidor som finns vid uthyrningen.

Har kört både med Åsnes turskidor som har stålkant som e smala o raka och telemarksstilen nerför med dem har mest blivit sladdande telemarkssvängar i offpist. Åkegenskaperna är att känslan är enormt stor och att det går saktare att ta sig nerför med dem än med hårdare och bredare skidor. Åsnes turskidor passar inte den stressade typen alltså. Däremot när jag har hyrt telemarksskidor och plastpjäxor för pisten så går det att åka mycket fortare samt att få till skärande telemarkssvängar.
Är ju lite olika typer av åkstilar beroende på vilken utrustning man har.

Senast ändrad:
Hejsan!

Du går från en skida som när den kom var riktigt bra, fantastiskt lättåkt och fungerade ok utanför pist också. De såg ganska breda ut när de kom..... för innan dess var det ganska mycke upphöjningsplattor osv som gällde.

Att din nya skida skulle bli för bred är ingenting du behöver oroa dig för så länge du köper en skida som riktar sig åt den åkning du vill ha. Den där SuperStinxen kan nog när den kom jämföras med en 90-100 skida idag. Kruxet är att stinxen var riktigt bra och anpassad för telemarksåkning.... 60-40 pist och utanför tyckte k2 själva om den om jag minns rätt.

Skidan i ditt förslag som liknar stinxen mest är 85:an och vid första testet känns den säkert mera lättåkt i pist. Du måste definera för dig själv om du vill öka på åkandet på sidan om och är det så tror jag mera på 94:an och ha kvar stinxen som god nr 2........

Det är inte bara hur bred skidan är som avgör hur den går i pist, övriga egenskaper påverkar rätt rejält.

Vad är det som gör att du fastnat för just dessa 2 modeller?

Senast ändrad:
I3ea sa:
Alltså bestäm radie och midjemått efter hur bra du kan hantera telemarkstekniken samt hur fort du vill kunna åka så att det känns stabilt. Ju smalare skidor desto svårare är det att hålla stabiliteten uppe speciellt i pistad terräng ,i opistad snö är det något lättare då all djupsnö hjälper till på traven med stabiliteten.
Soft inställning, vore dumt att bestämma radie och midjemått efter vart man vill åka med skidorna. Prioriterar man inga utförsegenskaper what so ever så funkar säkert ett par åsnes men annars nja inte så mycket.

Min fru har precis köpt ett par Legend Eden med R8, med 85 i midjan... Hon hade ungefär samma problem som dig men valde mellan 75, eller 85. Beslutade sig efter att ha konsulterat diverse telemarksforum och Freeride för 85. Detta för att kunna köra både OP och pist hyfsat, dvs en kompromiss... Jag tyckte hon kunde gå bredare, men hon vågade inte riktigt det... Jag antar att hon förmodligen väger lite mindre än dig och därför kanske kommer att klara sig hjälpligt med 85, men jag tror att det kanske blir ett par till på reorna till våren...

Jag tycker att du skall köra på 94...

Pipeisland sa:
Hejsan!

Du går från en skida som när den kom var riktigt bra, fantastiskt lättåkt och fungerade ok utanför pist också. De såg ganska breda ut när de kom..... för innan dess var det ganska mycke upphöjningsplattor osv som gällde.

Att din nya skida skulle bli för bred är ingenting du behöver oroa dig för så länge du köper en skida som riktar sig åt den åkning du vill ha. Den där SuperStinxen kan nog när den kom jämföras med en 90-100 skida idag. Kruxet är att stinxen var riktigt bra och anpassad för telemarksåkning.... 60-40 pist och utanför tyckte k2 själva om den om jag minns rätt.

Skidan i ditt förslag som liknar stinxen mest är 85:an och vid första testet känns den säkert mera lättåkt i pist. Du måste definera för dig själv om du vill öka på åkandet på sidan om och är det så tror jag mera på 94:an och ha kvar stinxen som god nr 2........

Det är inte bara hur bred skidan är som avgör hur den går i pist, övriga egenskaper påverkar rätt rejält.

Vad är det som gör att du fastnat för just dessa 2 modeller?
Jag kan tänka mig andra skidor också.
Har läst om del som tycker att Dynastar skidorna inte är så svängvilliga och kan upplevas som lite raka i åkningen.

Jag vill ha en skida som är fartstabil. Håller på att lära mig att åka i svarta pister hänger annars i röda backar.
Är en gubbe på 35 som vägrar släppa greppet om telemark och behöver en stabilare skida för att hänga med mina slalomkompisar som hela tiden åker ifrån mig.

Om snön tillåter åker jag gärna vid sidan av pisten. Tycker att telemark kommer till sin spets i lite lössnö.
Har även börjat fundera på dessa som alternativ

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/volkl/mantra.html
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/salomon/shogun.html
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/fischer/watea-94.html

Hjälp mig...jag blir yrare för varje dag..och nu är det bara 9 veckor kvar tills det är dags för första skidresan.

Senast ändrad:
I mitt tycke är alla modeller du pekat ut hyffsat säkra kort men med dragning från välpreparerade pister. Mantran funkar tex. i alla väder osv...... Åkmässigt får du säkert öva lite vid skidbytet, men det hör till.

En skida som jag tyvärr inte provat och kan därför inte ge ett köpråd, men som ser ut som en rolig skida för någon med dina behov och något att utvecklas med är Black Crows Corvus 185. Det vore intressant att höra från nån som har testat den och vilket omdömme den får i lite hårdare pist. Det är inte säkert att den är det bästa valet för utveckling i svarta välpreparerade pister, utan andra alternativ är bättre.

En liten hake i resonemanget är att om du vill utvecklas i pist först och främst så tycker jag att din skidas egenskaper ska ligga åt det hållet. Därför är din första tanke med Dynastar Legend Sultan 85 säkert ingen dum ide, trots lite smalare midja än övriga startfältet.

Senast ändrad:
Om du funderar på ovanstående länkade skidor, så skulle jag definitivt gå på Solly Shogun... Det här med att Dynastar inte skulle vara svängvilliga tror jag inte du ska fästa så stor vikt vid. Har själv kört Legend 85 och de är utmärkta pistskidor, lång radie visst, men de är tillräckligt svängvilliga. Dessutom kan man tvinga alla skidor in i en kortare sväng än specad radie. Med Legend är det relativt lätt.

Tycker fortfarande att 94 mm är ett bra val...

Köp bredare skidor ;-)

Jag skulle rekommendera 100-120mm i midjan om du vill ha roligt i lössnön, i pisten har jag ingen aning eftersom jag bara åker off-pist. Kika på ett par Salomon Shogun eller Völkl Katana/Gotama. Om du ska leka utanför det preparerade området tror jag på en mjukare skida och med tip rocker, litet/mjukt spann eller noll-spann blir bra.

Körde på Watea iflol i uppåkt slask/hårt före och dom var helt värdelösa, studdsade omkring som en vante. Samma sak var det för brorsan min som är både en tyngre och bättre telis-åkare än mej. Dom är väldigt styva vilket är obra i pudret. Beställde Katana ifjol men dom skickade fel så jag fick Mantra, men efter att ha kännt på dom så fanns det ingen chans att jag skulle väjla sånna hårda skidor. Katana däremot kan jag rekommendera.

För ett par år sedan bytte jag från 70mm i midjan till Scott P4 och 106mm, utan större problem. Jag har aldrig kännt att dom är för breda i pisten, dom är inte roligaste pistskidorna i världen kanske, men som sagt det prioroterar jag inte heller. Så köp brett om du tror att du åker mer off-pist för varje år som går, annars minst 95mm i midjan.

//joel

ps ge inte upp hoppet om telis, öva mycket i olika lutning och snöförhållanden så kan du nog snart visa slalom polarna att gammal är äldst ds

Jag kör på ett par Mantra, är dock ganska tung (110+) Dom är mkt fartstabila, sväljer ojämnheter mkt bra och jag har inte några problem att få dom på kant i pist. Dock har jag inte kört någon lössnö direkt ännu så där kan jag inte ge ett omdömma.

Till slut blev det ett par Watea 94 09/10. Har provat dem i pist och är mycket nöjd. Glad att jag inte köpte smalare skidor. Visst är det en bit kvar tills jag får dem på kant. Fast inte så långt att det känns för långt bort.

Till er alla som funderar ..köp inte för smalt!
Nu återstår att prova dem offpist.

/Kristoffer

Pipeisland sa:
I mitt tycke är alla modeller du pekat ut hyffsat säkra kort men med dragning från välpreparerade pister. Mantran funkar tex. i alla väder osv...... Åkmässigt får du säkert öva lite vid skidbytet, men det hör till.

En skida som jag tyvärr inte provat och kan därför inte ge ett köpråd, men som ser ut som en rolig skida för någon med dina behov och något att utvecklas med är Black Crows Corvus 185. Det vore intressant att höra från nån som har testat den och vilket omdömme den får i lite hårdare pist. Det är inte säkert att den är det bästa valet för utveckling i svarta välpreparerade pister, utan andra alternativ är bättre.

En liten hake i resonemanget är att om du vill utvecklas i pist först och främst så tycker jag att din skidas egenskaper ska ligga åt det hållet. Därför är din första tanke med Dynastar Legend Sultan 85 säkert ingen dum ide, trots lite smalare midja än övriga startfältet.
Som ovanstående talare släpper jag inte heller greppet, det blir mer och mer inbitet telsiåkande år för år. Har åkt sen 95 på framförallt breda skidor och var snabbt med på twintip tänket..Åkte lite supersitnx, pistepipe och k2 andra telis skidor på sin tid. Funkade bra i och \\\"runt\\\" pist..men. Vill du flyta och maximalt utnyttja bärigheten som telissvängarna kan ge bör du kika på att ha en bred skida. Själv har jag två par. En för hårdare underlag/toppturer (skum kombo va?)som kan liknas vid dem du talar om Sultanen. men dessa är handmade i Canada och saknar namn för närvarande. Klarar pist, underbara för toppturer (flera dagar nötande på skrå)
Nerför, och då framförallt i lite lössnö kör jag Gotaman (förra året Katana som jag vet väger lite mer och jag behövde inte det extra metall skiktet dom kommer med..jag väger 80 och kör på..Gotama räcker. Och Gotaman funkar för kortare (under 5 h) uppåt. I Frankrike provade jag Black Crows som oxo är fin-fina.

Movement har kolfiber. Kola dom om du jagar vikt. Dom funkade grymt i mixat vår slask förra säsongen!
Fråga på om du inte köpt och har du köpt dela med dig av erfarenheter!
/M

Hej jag har provat olika radier och tycker runt 20 m är bäst för svenska pister oftast inte har så stora ytor. Jag åkte på 30m i Österrike och visst funkar det i stora breda backar men går för fort för min smak om man skall åka på skär. Jag skulle välja den större bredden OM isgreppet är lika , annars är det inte kul i hårt /isigt före och i smala passager

Hej

Vad har ni för längd på Gotama?

Tycker själv jag är en hyfsad åkare i pist, 175 cm / 85 kg, ntn.
Åker mest i svea rike så speciellt mycket puder har det om sanningen ska fram inte blivit genom åren, men den här säsongen ska det bli en del åkning i alperna, med en massa puder, är planen.

Idag kör jag på ett par 174 långa pistskidor men har funderat på Gotama 186.
Är dock lite osäker på om de kommer bli för långa/tröga, kanske 178 är ett bättre alternativ, vad säger alla offpist-rävar här på freeride?

Hälsningar,
Erik

Gotaman är numer fullrocker. Du kommer inte att ha några som helst problem att hantera 186an med tanke på din kroppsvikt. Do it, man!

Tillbaka
Topp