Andra säsongen som skidåkare, funderingar.

camarade

Ny medlem
"Lärde" mig skidåkning förra vintern. Började med skräckupplevelser i barnbacken men nu tar jag röda pister utan problem, undviker dock svarta :D

Två funderingar:

1. Skidorna är Salomon x-wing 4 (nypris 3k). Tror maxvikten var 80kg eller liknande. Utan utrustning väger jag typ 74kg. Jag upplever det som, speciellt i högre fart, att skidorna "fladdrar" och jag inte riktigt har kontroll i åket. Utgått hittills från att det är min teknik men kan det vara skidorna? Är det här man skulle köpt hårdare skidor eller? Svårt att förklara men liksom... det "släpper" i åket, på nåt sätt.

2. Passar alla vanliga pjäxor universalt? Kan jag använda mina Salomon om jag köper ett par Head skidor ex?

Danke

Skidorna är för mjuka för din åkstil, så sattsa på ett par styvare skidor om du känner att dom fladdrar för mycket.

Och alla pjäxor passar till alla skidor (förutom telemark och längdskidor förstås).

Hoppas det var till nån hjälp :)

Ta en skidlektion och prata med skidläraren om dina tankar efteråt. Jag skulle tro att det är vanligare att det är utövarens teknik som brister och inte utrustningen.

1. Du har för enkla skidor, du behöver något vassare. Är inte så enkelt som styv skida = stabilare, är många faktorer som väger in. Satsa på något rejält, det är svårt att ta sig vatten över huvudet. Skumma igenom skidväljarguiden här på FR, eller gå bara in till en bra skidbutik (inte sportbutik) och fråga.

2. Lugn, alla alpinpjäxor passar i alla alpinbindningar. Garanterat.

Tack.

Högst luddigt för mig att bedömma min egen teknik men som sagt, det känns fladdrigt och jag har svårt att skära fast, det fladdrar och sladdar lite för lätt på nåt vis. Några rekommendationer? Budget upp till 5k, känns olustigt att investera i 7-8k skidor när man kanske avancerat förbi dess förmåga efter ett par säsonger, så att säga.

Vilken prisbild är rimlig? Tittar t.ex. på stadiums annonsvara HEAD PEAK FLR, dåligt med fysiska butiker här i mellansvarige/landet, vikt o styvhet bör de ju kunna svara på även om stadium inte är experts iaf? X-wing 4 är köpta hos dem, även om det inte är med i årets sortiment borde de ju förhoppningsvis sätta i korrelation huruvida det är en uppgradering eller samma typ av åkarnivå. http://www.stadium.se/sport/vintersport/alpint/110942/head-peak-flr

Sportbutik är det enda fysiska att tillgå här, men att läsa på/bläddra reviews på skidor och beställa på nätet kanske är bättre (även på min nivå)? Åker mest i familjebackarna fortfarande, jag njuter definitivt mer av hastigheten än tekniken, det är kul att flyga fram med stora svängar.

edit: Just det, pjäxor! Har 27.5 nu, tårna ligger mot kanten, känns som de blivit mindre nu när de är inåkta, kan knappt ha tårna raka, detta är inte bra? Hur är storleksskillnaden mellan olika märken? Skor kan ju skilja rejält, men tänker, om 28 Salomon är samma som 28 Head. Det är nog 28 jag bör ha för tårna är som sagt squeezed, även om pjäxan är skön i övrigt... kanske ta ut innerskon och tunna ut frambiten ett par mm bara?

Senast ändrad:
Hej,

Jag lutar mer åt det är din teknik mer än skidorna som gör att det "fladdrar". Och nej du skall troligen inte ha större pjäxor. Finns inga pjäxor som blivit mindre när man använder dem. Snarast är det så att man med tiden töjer ut innerskon, precis som med vilka skor som helst.

För att utvecklas som skidåkare är min rekommendation att du lägger tid/pengar på

1 Skidlektion eller två - så att någon utomstående kan ge dig råd och tips på var du ligger idag och vad du kan göra för att bli en vassare åkare
2 Pjäxor. Det enskilt viktigaste för att åka bättre är bra pjäxor. Det är svårt, nästintill omöjligt att prova ut bra pjäxor i en liten ort på sportbutiken. Här måste proffsbutiker med kunskap och brett utbud av pjäxor och till. Det skiljer mycket mellan olika pjäxor i avseende på hälgrepp, bredd, höjd, styvhet mm mm. Tyvärr är det få ställen i Sverige där det är möjligt att prova ut pjäxor på ett bra sätt. Stockholm, Göteborg, Malmö och på de större skidorterna i Sverige finns det bra butiker.
3 Skidor - behåll de du har. Om du får möjlighet att hyra skidor gör det. Ännu bättre om du kan prova gratis vid något testtillfälle i fjällen. Då kan du prova dig fram till vilken skidtyp du gillar och sedan kolla upp vilka skidor som finns som matchar dina krav.

camarade sa:
Tack.

Högst luddigt för mig att bedömma min egen teknik men som sagt, det känns fladdrigt och jag har svårt att skära fast, det fladdrar och sladdar lite för lätt på nåt vis. Några rekommendationer? Budget upp till 5k, känns olustigt att investera i 7-8k skidor när man kanske avancerat förbi dess förmåga efter ett par säsonger, så att säga.

Vilken prisbild är rimlig? Tittar t.ex. på stadiums annonsvara HEAD PEAK FLR, dåligt med fysiska butiker här i mellansvarige/landet, vikt o styvhet bör de ju kunna svara på även om stadium inte är experts iaf? X-wing 4 är köpta hos dem, även om det inte är med i årets sortiment borde de ju förhoppningsvis sätta i korrelation huruvida det är en uppgradering eller samma typ av åkarnivå. http://www.stadium.se/sport/vintersport/alpint/110942/head-peak-flr

Sportbutik är det enda fysiska att tillgå här, men att läsa på/bläddra reviews på skidor och beställa på nätet kanske är bättre (även på min nivå)? Åker mest i familjebackarna fortfarande, jag njuter definitivt mer av hastigheten än tekniken, det är kul att flyga fram med stora svängar.

edit: Just det, pjäxor! Har 27.5 nu, tårna ligger mot kanten, känns som de blivit mindre nu när de är inåkta, kan knappt ha tårna raka, detta är inte bra? Hur är storleksskillnaden mellan olika märken? Skor kan ju skilja rejält, men tänker, om 28 Salomon är samma som 28 Head. Det är nog 28 jag bör ha för tårna är som sagt squeezed, även om pjäxan är skön i övrigt... kanske ta ut innerskon och tunna ut frambiten ett par mm bara?
Även gällande pjäxorna är problemet att det krävs en seriös skidbutik där dom kan trycka ut skalet i pjäxan.
Spänner du pjäxaj hårt nog? Åker du med löst spända pjäxor får foten spelutrymme och den placerar sig längre fram i skon. Spänner du den så åker foten bak lite grand och problemet kan vara borta.

Har du slipat kanterna på skidorna? Skillnaden mellan ett par nötta slöa kanter och ett par sylvassa (nåja ...) är enorm och kan ge just den känsla du beskriver. Har du aldrig fått dina kanter slipade är det en god idé att testa det först innan du dömmer ut skidorna.

/MM

Snödjup

Tillbaka
Topp