Ang. att göra en egen film..

Tom_Karlsson

Ny medlem
Hallå!
Jag undrar om man gör en egen film, typ amatörfilm som man vill visa upp..

Måste man ha nån typ av tillstånd eller liknande för att få använda olika bakgrundslåtar till? så man inte blir stämd eller så =p

Eller finns det några typer av regler eller bestämmelser när det gäller sådant?

Puss Tom

Det finns regler och bestämmelser.. Du får inte använda någon musik alls.. om den inte är mer än ett visst antal år gammal.. KOmmer dock ej ihåg hur många år den måste vara för att man ska få använda den utan tillstånd...
Men jag vet inte hur mkt bolagen bryr sig om att man använder deras musik i filmer osv...

dom skiter i vilket.. om du inte säljer den o blir svin rik... ! låtarna måste typ vara 25 år gamla för att använda dom fritt... Men skivbolagen bryr sig inte om du gör en amatör film för kompisar.

m´/marcus

Det beror på hur du tänker visa upp filmen. Om det blir offentigt måste man betala sk Stim-pengar på nästan all musik. Om författare/tonsättaren varit död i över 80 år så ändras dock reglerna.(Bad chans, va ;) Men egentligen så ligger ANSVARET PÅ DEN SOM ARRANGERAR uppvisning/filmfestival eller vad det blir frågan om, att kolla upp så att du har betalat avgifterna. Är det ren amatörfilm som kommer att visas för polare/intern krets utan förtjänst, så är nog chansen minimal (för att inte säga obefintlig) att det blir några påföljder för dig...

haha, ja... Jag tror inte att det spelar så stor roll om man inte visar den för en större publik. Vi har gjort en del oseriösa filmer och då har vi tagit känd musik och alla våra kompisar har sett filmerna men de e ju ingen som bryr sig. Jag tycker också att skivbolagen borde vara tacksamma... de får ju gratis reklam! =)

Många tror att det hänger mest på artisten eller bolaget. Så är det inte. Musik för svensk film betalas till STIM som säljer "licenser" för musik i sverige. Du betalar 8kr/sek och du gör det för all musik. Finns undantag dock, men dom är inte många. Sen måste du ju naturligtvis ha tillstånd från: artisten, skivbolaget, dom som äger inspelningarna och iblan finss det även fler du måste kontakta. Musiken där kompositören dött för mer än 60 år sen är gratis. Me nvar försiktig. För ofta "ärver" andra musiken efter kompositörens död. DVS att även om elvis dog för mer än 60 år sen (vilket han inte har gjort men iaf) så kan hans syster eller liknande tagit över musiken och du lär vänta tills hon dör.

Mycket lagar och då har ajg säkert inte nämnt alla. Ring STIM och hör hur det är med just din musik. Dom har koll på det.

PS: Visst visar du dina polare filmen så "behöver" du inte betala. Men passa dig när du skickar filmen eller visar den på nätet. Du kan få en fet stämning...

Tillbaka
Topp