Ang. Booster Strap och pjäxor

simon_t sa:
Sen "Anders Nilson", varför skulle lite bakåtvikt vara så otroligt FEL FEL FEL för? det finns väl egentligen inget rätt eller fel när det gäller denna fråga. jag menar, alla åker väl på det sättet som dom tycker känns bäst. en kille som t.ex. ser ut att åka med ganska mycket bakvikt och göra det på ett snyggt sätt är Kaj Zackrisson. ser ju ofta ut som om han sitter ner o kör, vilket jag personligen tycker ser riktigt coolt ut. sen har jag inte heller sagt att det inte GÅR att åka utan bakvikt med en skida utan rocker. vet inte vad du fick det ifrån..
du får definitivt bättre kontroll över skidorna om du kan ha balansen centrerad över skidorna. givetvis kan du fortfarande trycka framåt i pjäxan och ha centrerad vikt dock.
kaj har starka lår, han har bara en låg åkställning, men garanterat ingen bakvikt.

givetvis finns det inte heller nåt rätt och fel, bara bra och dålig teknik. och som skidorna ser ut så är jag övertygad om att centrerad vikt är bra teknik och bakvikt är dålig.

Senast ändrad:
okej, jo det är klart att man får bättre kontroll, det har jag märkt själv. men personligen upplever jag det rätt svårt att inte hamna i baksätet om det är lite flackare.. men som sagt, det är väl min teknik som är dålig. ska träna på det i vinter!

simon_t sa:
okej, jo det är klart att man får bättre kontroll, det har jag märkt själv. men personligen upplever jag det rätt svårt att inte hamna i baksätet om det är lite flackare.. men som sagt, det är väl min teknik som är dålig. ska träna på det i vinter!
oj, det låter konstigt att hamna bakåt när det är flackt. hade du sagt brant och med träd i vägen hade jag haft lättare att förstå, eftersom folk inte sällan "ryggar" när det går fort och är skit i vägen. är det flackt är det ju bara att stå på, fram i skaften med dig! :)

Skippa att köra flack då ;)

När man åker med för smala, styva skidor, det är för flackt och för mycket snö blir alla tvungna att luta sig bakåt för att inte stanna helt enkelt. Receptet är att försöka hitta terräng som lutar eller köpa större skidor :)

Men det har inte riktigt med skidkörning att göra. När vi pratar om att åka skidor och inte försöka konservera fart, är helt klart en centrerad vikt att eftersträva.

Med korta, smala styva skidor blir du tvingad att köra ett mer "puder-pump-stil" medan om du har större och mjukare skidor, alt rocker så kan du mer stå på och köra skidorna i långa svängar.

Näe, ingen vill svara för att det är en så pass enkel fråga som givetvis besvaras på Booster Strap's hemsida.

LawndartGustav sa:
LawndartGustav sa:
va e skillnaden på ett vanligt spännband o en "boster strap" ?
någon som känner för att svara ?
google är din vän. men för att svara på frågan är en booster ett elastiskt band som hjälper dig att ha kontakt med pjäxan i framkant för bättre kontakt med pjäxa/skida, och dessutom för att undvika benhinneinflammation. pjäxstrappen är inte elastisk, resten förstår du själv.

edit; nu svarade visst alla. :)

Senast ändrad:
kollade på hemsidan men inte en enda vettig bild... att hemsidan bara består av text gör ju inte bra reklam, det gör däremot alla här på freeride =)

tack! nu vet jag...
ingen som provat dom nya "geltejpen" eller va det nu kallas som man klistar på smalbenet, verkar tydligen oxå grymt... ??

LawndartGustav sa:
kollade på hemsidan men inte en enda vettig bild... att hemsidan bara består av text gör ju inte bra reklam, det gör däremot alla här på freeride =)

tack! nu vet jag...
ingen som provat dom nya "geltejpen" eller va det nu kallas som man klistar på smalbenet, verkar tydligen oxå grymt... ??
inte provat, och det ersätter förstås inte booster, men jag tror att det kan vara en helt okej lösning om man har problem med benhinnorna. åtminstone till viss hjälp.

Tillbaka
Topp