Ang. Längd & skidval

hellbergarn

Ny medlem
Ang. Längd & skidval
hej!

Jag håller på att kolla på skidor inför säsongen nästa år. Anledningen till detta är att det går att köpa skidor till mycker förmånliga priser på sommaren/våren.

Jag blir dock inte riktigt klok. Efter mycket letande har jag äntligen hittat en skida med mått, vad gäller midja, som verkligen faller mig i smaken:

Nordica Enforce:

135-98-125
185cm

Tyvärr finns den inte i längre längder. Jag är 189cm lång och väger 83kg. Skidan skall användas över hela berget (förhoppningsvis mkt puder) under en säsong i alperna.

Min fråga till er är då: Är denna skida för kort för min vikt/längd/användningsområde?

Tack på förhand!

//Hellberg

Senast ändrad:
Ang. Längd & skidval
Det finns hur många trådar som helst om detta. sök på forumet så hittar du minst 1000. :)
Men kan nog funka, föredrar själv kortare skida än mig själv.

Ang. Längd & skidval
Satsa hellre på Blowern i 193 om du ska köra Nordica. Tillräckligt mycket skärning för att funka även i pist men rejälare i offpisten.

Ang. Längd & skidval
Hej, jag har själv ett par Nordica Enforcer. Kan bara säga att ajg är grymmt nöjd med dessa. Stabila, svänglada och ett ganska bra bett i pisten. Jag är doc 168 lång men väger ca 80kg kör på den längsta modellen men jag har racingbakgrund. Jag tycker även du ska titta på Blower den är lite bredare och lite styvare och vad jag förstår är den lika bra i pisten.

Mvh Manx

Ang. Längd & skidval
men det känns verkligen som om Blower är en ren OP-skida. Medan enforce:n är mer allround. Så åter till ämnet, är det verkligen för liten/kort? :(

Ang. Längd & skidval
Har ni andra förslag på en bra allround säsongskida så kom gärna med dom. Jag har funderat en del på Salomon Gun men är det verkligen något o ha med skumkärna och allt?

Ang. Längd & skidval
Jag kan ju bara rekomendera det jag har provat och då med tanke på det så gillar jag völkl mantra. Den känns som ett look i pisten men vet doc inte hur den är OP. skidan har ngt längre radie än enforcer. Men tillbaka till det här med längden så beror det på hur duktig du är som åkare, den ska iaf inte vara ngt problem pga din vikt.

Mvh Manx

Ang. Längd & skidval
Okej, men mantran är ganska smal i midjan, låter mer som en rolig vår/slask-skida ;)

Ja jag tänkte också på det där med vikten. Känns som om Sverre väger lite mer än mig och han kör ju den skidan(om den inte bara är målad)+många andra.

Någon med fler kloka funderingar kring mina dilemman?

Ang. Längd & skidval
Jo men oboy vilken vårslask skida :-)

Men tillbaka till blowern så var det en här på FR som skrev om den och några andra lagg i en jätte lång text från ett skidtest i höstas/tidigvinter. Ham skrev iaf atte betedde sej lika bra i pisten som Enforcer och jag kan intyga att Enforcer står sej jäkligt bra även på hård konstsnö. Jag tror iaf att jag ska köpa Blower till nästa år om det inte kommer ngt anat spännande.

Mvh Manx

Ang. Längd & skidval
Tror inte det ska vara några problem med den skidan. Visst, du är två meter lång men väger ju inte allt för mycket. Är det mycket off-pist/puder som ska köras kanske en längre skida hade varit kul men tror absolut du klarar dig med 185cm om du vill ha en allround skida. Lycka till!

Ang. Längd & skidval
Tycker det låter som en bra skida för dig, skulle kunna ha den som alp skida en säsong själv.

Är 191 väger runt 80 själv (pure muscles :O)

Ang. Längd & skidval
Men om man ska upp i Blowers breddklass, finns det inte bättre alternativ då eller är den fortfarande en skida som står sig mot andra konkurrenter?

Tyvärr består ju inte alla dagar av underbart och djupt puder och Blowern är ju framtagen för detta och inte pist eller liknande. Så ska jag ha en säsongsskida kanske jagh iaf ska sikta på en lite smalare midja? (Eftersom det blir alperna och inte canada/staterna)

Eller??

Senast ändrad:
Ang. Längd & skidval
Hasse sa:
Jag har 110+ i midjan på min skida i alperna..

//H
Okej, men har du ingen bra allround säsongsskida att rekomendera för min längd och vikt. Bör nämnasd att jag inte är jättevan vid OP men jag utvecklas snabbt ;) Gärna en skida som kan underhålla i pisten också. Ska bara ha med mig ett par skidor ned, men prio är helt klart på OP.

Hjälp mig hasse! ;)

Senast ändrad:
Ang. Längd & skidval
Hendryx heter lösningen då... Mycket sväng, bra pist egenskaper(för att vara så bred), Sjukt bra off-pist... Oki den kostar lite men det är det värt ;)

//H

Ang. Längd & skidval
Jag har tyvärr inte den ekonomin :( Har du inga andra förslag?

Efter att ha läst MnO:s Tycke om blowern verkar den mycket intressant. Men den kanske kräver sin man eller är det något man kan lära sig att bemästra? ;)

Ang. Längd & skidval
Åter till ämnet, är den verkligen för kort för mig? Enforcen? Och skulle verkligen Blowern funka som säsongarskida, den är ju såå bred(139-110-129)(det är ju tyvärr inte altid puder)?

Senast ändrad:
Ang. Längd & skidval
Eller kanske satsa på ett par av varje Goodha? Blir ungefär samma pris som för ett par "vanliga" fetingar.

Ang. Längd & skidval
Tack för annonsen, såg mkt intressant ut.

Jag har redan ett par ross scratch FS så smalare skida har jag. men jag kommer nog sälja den för att köpa en allround. plus att 191:an från goodha är ju inte lika kvick enligt pappret som blowern, goodha har ju en skärningsradie på 36m och blowern på 26 eller 29 så den är lite lekfullare kan jag tänka mig.

Btw, är inte du sponsrad av goodha? ;)

Snälla hjälp!?

Ang. Längd & skidval
hellbergarn sa:
Tack för annonsen, såg mkt intressant ut.

Jag har redan ett par ross scratch FS så smalare skida har jag. men jag kommer nog sälja den för att köpa en allround. plus att 191:an från goodha är ju inte lika kvick enligt pappret som blowern, goodha har ju en skärningsradie på 36m och blowern på 26 eller 29 så den är lite lekfullare kan jag tänka mig.

Btw, är inte du sponsrad av goodha? ;)

Snälla hjälp!?
Jo, det stämmer på båda punkterna. 191:an går ungefär som ett par superG-lagg i pisten. Därav behovet av den kortare för de dagar som pist står för huvuddelen av programmet. Dom är lekfulla på två olika sätt, Blowern pga sin skärning och Goodhan pga sin twintip och lätthet. (funkar finfint i parken) Och båda är riktigt bra skidor.

Ang. Längd & skidval
Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag skriva i denna i hopp om att spara lite utrymme på freerides server :p

Jag har nu siktat in mig på två skidor, gotama och blower:

https://www.freeride.se/review/view.php?id=3369
https://www.freeride.se/review/view.php?id=3347

Vad gäller gotaman är ju 190cm det givna valet för en alpskida men jag har lite funderaringar kring blowern.

Eftersom den är större till måtten kanske bärytan är den samma på blower 185cm som på gotama 190? Plus att gotamas twintip är ngt större än blowerns, tror jag.

Tycker att det är konstigt att bärytan inte tas upp oftare än den gör, det är ju trotts allt också en viktig aspekt i skidvalssamanhang.

HJÄLP!

Senast ändrad:
Ang. Längd & skidval
Hasse sa:
Gå på Blowern. Sjukt bra skida ;)

//H
Men vad tycker du angående mina tankar kring längden? Om man ser till ytan och bärigheten, känns som om 193cm kanske bli aningens långt för en relativt, i detta samanhang, ovan offpistförare. Om man räknar in blowerns mått.

eller?

EDIT: skidan ska ju vara "enda" skidan under en säsong. Känns den mycket större än tex gotaman?

Senast ändrad:
Ang. Längd & skidval
Inte åkt på den korta. Men den långa är grym i alla fall. Kan åka allt med den. Men skulle tro att bärheten är förmodligen lika på korta Blowern som på långa Gotaman. Håller med varför det inte diskuteras mer. Är ju trots allt det som räknas så..

//H

Ang. Längd & skidval
Hasse sa:
Inte åkt på den korta. Men den långa är grym i alla fall. Kan åka allt med den. Men skulle tro att bärheten är förmodligen lika på korta Blowern som på långa Gotaman. Håller med varför det inte diskuteras mer. Är ju trots allt det som räknas så..

//H
Nu är jag kanske lite tjatig men det känns som det är bäst att passa på när det finns en kunnig hasse-mute att fråga;)

Vilken av längderna på blowen tro du passar min längd, vikt, åkkunskap och typ av åkning bäst? Känns som 193 är mer för riktigt stora linjer och lite vandring/heli medan 185 kanske lämpar sig mer för liftburen offpiståkning(vilker i mitt fall gäller i störst utsträckning)? Eller?

Senast ändrad:
Ang. Längd & skidval
Hasse sa:
Korta skulle jag tro. Lätt hanterligar än den långa.

//H
Okej, jo jag väger ju trotts allt inte så mycket i förhållande till min längd. Och dom dagar då det verkligen behövs en lång och FEEET skida kan man ju bara hyra. För dom dagarna är inte så många :(

Ang. Längd & skidval
kan ju bara tillägga att det fanns en tid då man tyckte att 80-60-70 var en grym skärning och att det var bra mått för en off pistskida........
allvarligt så tror jag intte att den kommer att bli för kort.
Det är bara att kompensera med bra teknik.....:-)
- anders

Ang. Längd & skidval
Jag hade garanterat gått på Gotama... nästa (07/08) års Gotama är dessutom sjukt snygg...

Seriöst så älskar jag mina Karma som allround skidor och tycker att dom bär bra trotts att dom är 185 och bara har en 87 midja och att jag väger 110... Dock så är jag sugen på att komplettera med en mer renodlad djupsnö skida (drömma går ju) och skulle jag göra det så skulle det bli Gotama utan tvivel...

Alltid varit svag för Völkl skidornas egenskaper men eftersom att det är Völkls gammla design team som nu jobbar på Nordica så är det ju mycke som är lika med skidorna...

En sak är säker jag skulle garanterat gå på 185 skidorna. Du har lyfft kraft så det blir över i 100+ midjor och jag skulle ivarjefall villja ha med mig lite smidighet. 193 börjar bli jäkla långt i skogen.

Tex

Ang. Längd & skidval
193 är inte låntg i skogen med tanke på att det är twin på dom. Och Blowern tycker jag är sjukt mycket bättre än Gotaman. Och kvaliteén på Völkl är ju tyvärr så där i år.

//H

Ang. Längd & skidval
Hasse sa:
193 är inte låntg i skogen med tanke på att det är twin på dom. Och Blowern tycker jag är sjukt mycket bättre än Gotaman. Och kvaliteén på Völkl är ju tyvärr så där i år.

//H
Okej men jag har snackat med sverre om skidan och han sa att den kunde va lite knixig i skogen, jag kör nog på 185:an iaf för den är nog roligare när det kommer till lite BC-hopp och jibbing. Kanske kan investera i ett till par lite längre skidor senare eller så hyr jag bara när det behövs lite extra längd.

Btw, är det någt som prövat High Society FR i 187 eller kanske någon annan längd, läste MnO:s inlägg men där blev den ju näst intill sågad, tänke om någon annan hört ngt?

Ang. Längd & skidval
Hasse, har du hört/åkt något mer på Katanan? Jag har lagt ner planerna på Big Akira efter din slaktning av den, hehe, och nu står det typ mellan Katana, Blower och några andra som jag har hyffsad koll på...

Tillbaka
Topp