ang. tyrolia freeflex

hellbergarn

Ny medlem
ang. tyrolia freeflex
Tja!

Nu har mina skidor och bindningar äntligen kommit! Men jag har tidigare ingen som helst kunskap kring tyrolias race-bindningar så jag har lite frågor.

På mina nya skidor sitter en Tyrolia FreeFlex 17. Det jag undrar är hur det fungerar med förspänningen?

För när jag trycker i foten så viker sig "flärparna" på tådelen ut sig lite och skapar något som liknar någon form av förspänning. Är detta förspänningen? Eller ytterligare en funktion? Ska dom vika ut sig eller är bindningen felinställd?

Hur fungerar freeflex:n egentligen? Kan någon kunnig förklara dess funktion? (kan lite men inte fullt påläst)

//Hellberg

PS. ska bindningen smälla igen och låta som en råttfälla? :p DS.

ang. tyrolia freeflex
hellbergarn sa:
Japp det ska den. Det är bara ett bevis på att det är en rejäl bindning. Känslan när man trycker i pjäxan och hör hur det smäller till är underbar. Då vet man att man kan lita på bindningen.

Vad det gäller förspänningen så vet jag inte exakt hur tyrolia-bindningar ställs in. Att "flärparna" viker ut sig är bara för att pjäxan ska passa och sitta optimalt. Förspänningen ställer du på häldelen, är dock inte helt säker på hur men det vet jag att det finns andra gär på FR som kan.

//Jocke

ang. tyrolia freeflex
JockeSki sa:
hellbergarn sa:
Japp det ska den. Det är bara ett bevis på att det är en rejäl bindning. Känslan när man trycker i pjäxan och hör hur det smäller till är underbar. Då vet man att man kan lita på bindningen.

Vad det gäller förspänningen så vet jag inte exakt hur tyrolia-bindningar ställs in. Att "flärparna" viker ut sig är bara för att pjäxan ska passa och sitta optimalt. Förspänningen ställer du på häldelen, är dock inte helt säker på hur men det vet jag att det finns andra gär på FR som kan.

//Jocke
Okej, bra det iaf. Vad gäller förspänningen så tror jag bara det handlar om hur tight man passar in pjäxan i bindningen.

Någon som vet hur jag ställer inte detta på bästa sätt?

ang. tyrolia freeflex
Japp du har helt rätt, det handlar om hur tight pjäxan sitter i bindningen. Det ska varken va FÖR tight eller FÖR löst. Häldelen ska, via pjäxan, sätta ett optimalt tryck på tådelen.

Vet ju som sagt inte exakt hur det ser ut på FF17 men ev. finns det markeringar där du ställer in hur stor pjäxa du har. T.ex. kan det va några mm där metallen är "rugglig" där små pilar ska ligga inom. Gör dom det är det rätt inställt men som sagt, vet ju inte hur det ser ut på FF17.

Nån annan som vet? (Hasse vet garanterat. Skicka honom ett FR-mail)

ang. tyrolia freeflex
JockeSki sa:
Japp du har helt rätt, det handlar om hur tight pjäxan sitter i bindningen. Det ska varken va FÖR tight eller FÖR löst. Häldelen ska, via pjäxan, sätta ett optimalt tryck på tådelen.

Vet ju som sagt inte exakt hur det ser ut på FF17 men ev. finns det markeringar där du ställer in hur stor pjäxa du har. T.ex. kan det va några mm där metallen är "rugglig" där små pilar ska ligga inom. Gör dom det är det rätt inställt men som sagt, vet ju inte hur det ser ut på FF17.

Nån annan som vet? (Hasse vet garanterat. Skicka honom ett FR-mail)
Okej, ska ta en titt. Man vill ju inte ha fel förspänning för då spelar det ingen roll hur mycket cash man lägger på bindningarna, då blir det ju bara skit av det iaf.

Tillbaka
Topp