Angående BC-kickar!

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 65291
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 65291

Guest
Angående BC-kickar!
Hejsan alla Freeriders..

såhär ligger de till ja har en liten fråga/fundering gällande BC kickar..

feta BC kickar me djupt puder i landningen är väll alla skidåkares dröm men jag hajjar inte riktigt hur alla bygger sina monsterkickar när de är kallt o puder?
okej på våren fattar jag när det är värsta kramsnön men nu ser jag inte hur de ska gå till.. all snö blir till ett moln som flyger överallt om man byggt det utav lössnö ?

Ni skulle väll kunna ge lite tips, och berätta hur ni gör,

Mvh Hampus

Angående BC-kickar!
Utter sa:
LITEFORTARE sa:
För att natrium ska kunna smälta snön (och därmed binda den) så får det inte vara kallt. Därför fungerar salt endast vid blidväder.
Helt rätt detta tog även hasse mfl upp i en annan tråd bygga hopp i minus 7 tror jag den hete..

sen så är det som Frandfors säger grankvistar som stabiliserar snön så den inte glider runt..du kan även försöka i grunden på hoppet få tag på Isklumpar men bara i grunden på hoppet...

Angående BC-kickar!
skotta upp en bamsestor hög med snö. Då menar jag riktigt mycket snö. Låt högen vila ett dygn, gå sedan tillbaka och gräv ur ett hopp ur högen. Det funkar varje gång.

//Larsson

Angående BC-kickar!
Larsse sa:
skotta upp en bamsestor hög med snö. Då menar jag riktigt mycket snö. Låt högen vila ett dygn, gå sedan tillbaka och gräv ur ett hopp ur högen. Det funkar varje gång.

//Larsson
Precis :), fast man vill ju gärna hoppa dagen man bygger hoppet :).

Angående BC-kickar!
Det måste vara mycket mycket snö, annars funkar inte denna tekniken men man gör såhär:
Gräv djupt ner till det packade lagret. Där gräver du ut fyrkantiga block som du lägger på varandra. Detta kallas iglo-tekniken.
När du har fått en någorlunda form börjar du gräva ut "trekanter" så du får lite jämn vinkel på kickern. När dett är klart shapar du bara till det lite och väntar 1-2 timamr tills den har stelnat o sen kör du.

Eller:
Gräv den lösa snön o bara släng allting i en hög, vänta 2-3 timmar och kom tillbaka när den stelnat. Shapa.

Angående BC-kickar!
stelnar värkligen snön om man bara slänger mängder utav lössnö i en hög?

Angående BC-kickar!
alwaysCrash sa:
stelnar värkligen snön om man bara slänger mängder utav lössnö i en hög?
jaapp dett gör den var ute igår och byggde skulle testa b-flip i ett hopp men landningen blev hårdare hela tiden sen gick vi in och käka på 30 min när vi kom ut var den hård som en vanlig landning typp.....fast det va ju 10 minus då

Angående BC-kickar!
Larsse sa:

//Larsson
och när man kommer tillbaka dagen efter står det några andra där och bygger...=P

Tillbaka
Topp