Angående Marker Duke

Heke

Medlem
Angående Marker Duke
Har fått hem mina dukes efter montering och då ställde de in storleken på pjäxan m.m. När jag nu pressar ner Pjäxan i bindningen så glider hela den rörliga delen bak bakåt utan att förändra ljuster skruven för delen.känns typ som den pressar mot någon fjäder ungefär. När jag tar ur pjäxan så glider bakre delen tillbaka.
Ska det vara så eller inte?

Angående Marker Duke
Förlåt men jag måste fråga, behöver du verkligen en 16DIN-bindning? Inget ont menat, blev bara lite förvånad över tråden.

Angående Marker Duke
Jarle sa:
Förlåt men jag måste fråga, behöver du verkligen en 16DIN-bindning? Inget ont menat, blev bara lite förvånad över tråden.
Ne inte direkt men det var en pris skillnad på 400 ungefär och i min värld är järn bättre än plast men du har helt klart rätt där

Angående Marker Duke
HonkiJ sa:
Jarle sa:
Ne inte direkt men det var en pris skillnad på 400 ungefär och i min värld är järn bättre än plast men du har helt klart rätt där
På så vis alltså, metall är alltid bättre än plast, eller ja, till bindningar i vart fall :-)

Angående Marker Duke
Dukes ska ha mycket förspänning. Mer än alla andra bindningar jag prövat. Läs manualen för att se hur du ställer in korrekt förspänning. Den lilla skruven man justerar bakbindningen fram och tillbaka skall ligga i jämn kant med plasten runt den, när pjäxan är nedtrampad. Om jag minns rätt.

Angående Marker Duke
FF sa:
Dukes ska ha mycket förspänning. Mer än alla andra bindningar jag prövat. Läs manualen för att se hur du ställer in korrekt förspänning. Den lilla skruven man justerar bakbindningen fram och tillbaka skall ligga i jämn kant med plasten runt den, när pjäxan är nedtrampad. Om jag minns rätt.
det läskiga när man justerar en duke så är att tådelen flexar framåt också, plast :(

Angående Marker Duke
bl0ckm0ng0t sa:
FF sa:
det läskiga när man justerar en duke så är att tådelen flexar framåt också, plast :(
...och att man mosar ner tåplattan om man åker hårt.
Får skruva upp den hela tiden...

Någon som har en lösning på detta förresten? Jag funderar på att cementera hela skiten i epoxy. Araldite Professional extra strong, 24h-härdande - "sitter där det sitter" :)

Senast ändrad:
Angående Marker Duke
Nojlas sa:
bl0ckm0ng0t sa:
FF sa:
...och att man mosar ner tåplattan om man åker hårt.
Får skruva upp den hela tiden...

Någon som har en lösning på detta förresten? Jag funderar på att cementera hela skiten i epoxy. Araldite Professional extra strong, 24h-härdande - "sitter där det sitter" :)
Och att tåplattan är lite väl fragil för en 16DINare

Angående Marker Duke
Att tåplattan är lite skör vet jag, den kan gå itu.. marker brukar dock fixa problemet utan snack.

Men Nojlas problemet med att den skruvar upp sig är ju lätt löst... köp nån slags ej permanent lock-tight (den blåa?) och kladda på, så ska du se att den inte skruvar upp sig

Blockmongot har du en rätt inställd pjäxhöjd? Alltså den grejen som nojlas har problem med att den skruvar upp sig?

Angående Marker Duke
FF sa:
Att tåplattan är lite skör vet jag, den kan gå itu.. marker brukar dock fixa problemet utan snack.

Men Nojlas problemet med att den skruvar upp sig är ju lätt löst... köp nån slags ej permanent lock-tight (den blåa?) och kladda på, så ska du se att den inte skruvar upp sig

Blockmongot har du en rätt inställd pjäxhöjd? Alltså den grejen som nojlas har problem med att den skruvar upp sig?
jodå pjäxhöjden är rätt (för tillfället), den rör ju på sig som sagt, lätt att kontrollera och fixa även i fält dock.

Angående Marker Duke
När vi väl är inne på Marker Duke...
Någon som vet om årets modell har upprustats från alla klagomål gällande tåplattan?

Angående Marker Duke
Har också problem med mina dukes!

Gick första toppturen med nya dukes idag, när jag skulle ställa in åk-läge igen så gick inte låsspaken hela vägen ner. Metallen från låsspaken har blivit böjd och låset liksom hänger 1 cm upp vilket gör att bindningen inte hamnar i korrekt läge. Vad nu?

Angående Marker Duke
ricric sa:

Gick första toppturen med nya dukes idag, när jag skulle ställa in åk-läge igen så gick inte låsspaken hela vägen ner. Metallen från låsspaken har blivit böjd och låset liksom hänger 1 cm upp vilket gör att bindningen inte hamnar i korrekt läge. Vad nu?
Har du köpt i fysisk butik i Sverige så kan du ju alltid testa att reklamera där. Om inte skulle jag först se om det gick att lösa genom att böja tillbaka, förutsatt att du menar metallarmen. Själv metallbygeln som man bänder i kan väl knappast böja sig? Den är väl gjuten, dvs den spricker istället för att böja sig.

Angående Marker Duke
Garantin ligger hemma och jag är i Niseko.
Men ja det är metallarmen jag snackar om och vågar jag böja den tillbaka? Blir den mjukare av det?

Angående Marker Duke
ricric sa:

Gissar att det hela beror på att det frusit is i spåren där den övre delen av bindningen skall in. Det händer tyvärr ganska lätt när väderleken är sådan. Det är bara att skrapa bort, gärna med en kniv eller skruvmejsel, tyvärr lite petigt och inte så lätt om det är busväder.

Niseko var fantastiskt i mitten på januari, jag hoppas att det fortfarande är underbar snö.

Senast ändrad:
Angående Marker Duke
SSyk sa:
ricric sa:

Gissar att det hela beror på att det frusit is i spåren där den övre delen av bindningen skall in. Det händer tyvärr ganska lätt när väderleken är sådan. Det är bara att skrapa bort, gärna med en kniv eller skruvmejsel, tyvärr lite petigt och inte så lätt om det är busväder.

Niseko var fantastiskt i mitten på januari, jag hoppas att det fortfarande är underbar snö.
Tänkte också på is men har svårt att tro att det kan va anledningen. Det har ju skett under själva toppturen och inte när jag försökt få tillbaka bindningen i åkläge.
Och inte kan en isbit lägga sig perfekt där emellan och stå emot min kroppsvikt utan att spricka?

Det blir att reklamera så fort jag kommer hem.

Det är inte lika bra i Niseko nu men det väntas megadump imorgon så hoppas på det!

Angående Marker Duke
ricric sa:
SSyk sa:
ricric sa:

Tänkte också på is men har svårt att tro att det kan va anledningen. Det har ju skett under själva toppturen och inte när jag försökt få tillbaka bindningen i åkläge.
Och inte kan en isbit lägga sig perfekt där emellan och stå emot min kroppsvikt utan att spricka?

Det blir att reklamera så fort jag kommer hem.

Det är inte lika bra i Niseko nu men det väntas megadump imorgon så hoppas på det!
Problemet du beskriver är samma som jag har och då försökte jag få tillbaka bindningen i åkläge efter en tur och spåren var igenisade. Den går att böja tillbaka men du får vara försiktig. Gick för mig men det är fortfarande glapp i hela skiten. Dock har jag åkt med detta i över 2 år nu utan större problem. Det enda jag har ändrat på är att när jag ska ha den tillbaka i åkläge så slår jag med toppen av stavhandtaget på häldelen ist för att dra i spaken. Easy as pie!

Tillbaka
Topp