angående mitt montering av bindning.

filleice

Ny medlem
tjena..

har köpt nya skidor för säsongen, har kvar mina gammla skidor och tänkte därför mitmontera bindingen på den skidan och endast använda den för jibbing.. min fråga är vad som exakt menas med mittmontering .. är de bara mitt på skidan som de låter, lika långt från främre delen av bindingen ill nosen som från bakre delenen av bingningen till tailen?
Har inte så bra kollpå just den fronten, men antar att de är den bästa monteringen om man bara ska navända skidan i parken.

Tacksam för svar / 1F

mittmontering är åtminstonde på mina k2 där skidan är antingen lika tunga på båda sidor eller där dom är lika långa. vet inte exakt men jag har mittmonterat mina och det var det bästa jag har gjort.

mitt mitt är precis i mitten på skidan!

sen finns de precis där skidans mitt är.. alltså där den är som smalast typ. vet inte riktigt hur de funkar.. sök lite i forumet så tror jag du ska hitta

Du ska inte ha mittmonterat på riktigt. Du skall alltså INTE montera så att balanspunkten på dina pjäxor hamnar exakt på skidans mitt. Så kommer det kännas som om tailen är längre än nosen efterson när du åker försöker du flytta väldigt mycket vikt framåt och ibland ut på fotens framsida.

Jag skulle rekomendera att du monterar bindningen ca 5 cm bakom skidans mitt.

Allt är personligt. Finns tokstollar som åker helt mittmitt men dom skulle förbättra sin åkning om dom monterade om.

//Hellberg

mitt är i mitten och du kommer att kunna snurra/jibba bättre jag har 2 cm från

hellbargarn jag har mittmittmittmitt o de e fan skönast ever, sköna sw landningar så!

a_ahlnas sa:
hellbargarn jag har mittmittmittmitt o de e fan skönast ever, sköna sw landningar så!
Okej, som sagt allt är personligt. Tror dock en liten bakmontering skulle gynna dig. Hur bra du än är ;) Lär ju iaf finnas någon anledning till att ingen pro-jobbare som jag känner till åker helt mittmitt.

Men det är ju individuellt.

Senast ändrad:
nä på armadas hemsida kan man se hur åkarn aåker monterat och nästan alla kör nån cm bakom.. inte många cm bakom men endå. jaja jag trivs med mitt mitt mitt men de e ju individuelt.P

klart som fan du ska montera rakt på mitten om du bara ska jibba med skisen. Ta och mät ut exakta mitten med en tumstock. Sen lägger du mallen som du förhoppningsvis har (om du inte ska montera på fri hand) och så finns det ett märke på den som du lägger emot märket du ritat på skidan. Sen borrar och skruvar du fast bindningen.

kanske är lite stor omställning från vanlig bakmontering till helt mitt. Men ta iaf 2 cm bakmontering från mitten om du ska va så envis att ha dom så j**la mittminterat ;);)

Han säger inte vad det är för skidor heller. Om det tex skulle vara fischer addict så skulle det ju bli helt fel om han monterade dom bakom mitten eftersom dom skidorna är helt symetriska.

står högre upp i att skidorna är ett par head mad-trix. men när ni menar " cm bakom mitten.. vad äre som ska va 2 cm bakom mitten ? vilken del av bakre binnigen .. sen 2 cm bakom mitten ? alltså bakom de sträck som finns som visar vart skidan är smalast och där core center sitter ? eller menar ni helt på mitten av skidan(true center) ?

Sen en till fråga .. hur pass annorlunda tycker ni som har mitt monterat att det känns vid snurrar ?

// 1F

Senast ändrad:
1flower sa:
står högre upp i att skidorna är ett par head mad-trix. men när ni menar " cm bakom mitten.. vad äre som ska va 2 cm bakom mitten ? vilken del av bakre binnigen .. sen 2 cm bakom mitten ? alltså bakom de sträck som finns som visar vart skidan är smalast och där core center sitter ? eller menar ni helt på mitten av skidan(true center) ?

Sen en till fråga .. hur pass annorlunda tycker ni som har mitt monterat att det känns vid snurrar ?

// 1F
monteringspunkten man nämner är mitten av pjäxan (finns en linje på undersidan av pjäxan). Ska du bara köra park så kör mittmitt eller max 2 cm bakåt. corecenter anger skidan oftanst skidans balanspunkt. Newschool/freestyle linjer brukar vara markerade 3-4cm bakom mitten, oldschool ca 8cm bakom. På puderlagg är det annorlunda.

Kör själv TM på utmätta mitten o trivs med det, du kommer inte känna stor skillnad så länge du ligger mellan utmätta mitten och corecenter.

Tillbaka
Topp