Ännu en fråga om boots.

anfield

Ny medlem
Ännu en fråga om boots.
Har precis köpt min första bräda efter att ha testat lite kring nyår och konstaterat att jag vill satsa på det framför skidor för tillfället. Alla verkar göra tvärtom, men det hindrar inte mig :)

Nu till saken: Har köpt en Extrem bräda och det enda jag saknar i dagsläget är ett par boots. Har förstått att detta är en viktig del i utrustningen så vill inte köpa första bästa.
Har mest kollat på Burton boots men hur funkar dom till mina extrem bindningar? Tänker på Ruler och dom andra i prisklassen runt 2000kr.

Har också kollat en del på thirty two och dom verkar riktigt bra när man gjuter efter foten. Är detta något att satsa på istället tro? Kom med tips!

Ännu en fråga om boots.
Burton går sönder rätt lätt överlag vad jag hört

Jag kör på thirty two lashed och är jättenöjd..

Ett tips kan vara att köpa dojjor med "vanlig" snörning. De med tunnare snören och boasystem går sönder lättare

Ännu en fråga om boots.
Att burton går sönder lätt håller jag inte med om. Har kört med burton boots i flera år och inte haft några problem alls(förutom ett läs nästa stycke). Många av dom jag åker med använder åxå Burton boots och jag har inte hört om minsta problem därifrån heller.

Det samma gäller burtons speedlace system. Jag slet av ena snöret då jag inte hade ögglat det som man skulle, (läs jag vålds slet i ett snöre som inte var remmat). Jag hörde av mig till bluetomato där jag beställt bootsen. Frågan jag fick tillbaka var, VA?? Kan dom gå av? Enligt dom så är det väldigt väldigt ovanligt och dom säljer ju ett och annat par boots. Så jag skulel inte oroa mig för det.

Dock upplever jag att jag satt bättre i burtons gammla boots med konventionell snörning, även om det är snabbt och smidigt samt skönt att ha två delad snörning, en över foten och en upp över benet.

Till anfield:
Jag tror att det kommer att fungera ypperligt med burtonboots i extrem bindningarna. Dock upplever jag att burtonbootsen går ut sig ganska mycket när man börjat använda dom.
Tror även att det kommer att fungera utmärkt med thirty two boots. Just thirty two lashed har jag hört mycket possitivt om. Även om jag själv aldrig fastnat för dom.

Grejjen är väl den att Extrems bindningar inte är utvecklade tillsammans med någon speciell boot.

Ännu en fråga om boots.
Jag säger bara en sak: Köp thirty two!!! Lätt de bästa och de lättaste skorna på marknaden!! Jag skulle satsa på 32 lashed eller tm2 beroende på hur mycket pengar du vill lägga på det.

Ännu en fråga om boots.
Tackar! När jag åkte senast så hade jag ett par head boots med boa-system. Tyckte det var sjukt skönt och smidigt. Men detta har alltså en tendens att gå sönder?

Ska ta mig en titt på thirty two iaf. Vilka säljer thirty two i sthlm? Oneoff borde väl ha?

Edit;

På deras hemsida står oneoff som enda återförsäljare i Sverige. Blir väl att bege sig dit..

Senast ändrad:
Ännu en fråga om boots.
Jag vet ju inte var du bor eller så men det bästa är om man har möjlighet att pröva dojjor och jobba på det sättet. Pröva runt tills man hittar det perfekta för foten och sedan ta hem och prova i bindningen, om det absolut inte funkar får man lämna tillbaka dojjan och fortsätta jaga eller byta bindning. Min erfarenhet är helt klart att det är bättre med perfekta dojjor för foten än perfekta dojjor för bindningen :0)

Själv har jag rätt smala fötter och har alltid ett h+vete att hitta schyssta puppor. Burton går bort helt för mig då de är ovanligt breda. 32 är också lite bredare än "normalt" har jag fått för mig även om de har skönt utrymme att vicka på tårna.

De puppor som passat mina fötter under åren är bla Airwalk, Vans, K2 och nu senast har jag nog hittat mitt Boot-märke för resten av livet : DC

Som sagt; pröva dig fram. Tänk oxå på att det kan skilja rätt mycket från modell till modell även om d e samma märke.

Lycka till!

Tillbaka
Topp