Ännu en skidlängdsfråga..

independent

Ny medlem
Hej,

har sökt och ja.. finns otroligt mycket skidlängdsfrågor, men behöver ändå lite tips.

Är 173cm på 74kg. Åker idag bara pist med mina Supershape Speed 170.

Tänkte börja att lära mig park, men även använda skidorna offpist då mina supershape inte är mycket att hänga i julgran när de börjar bli lite snödjup :)

Enligt https://www.freeride.se/content/92 så hamnar jag på 172cm vid twintip och 182 vid freeride allround/offpist.

Skidorna jag tänkt köpa är K2 Fujative i antingen 169 eller 179.

Vad anser ni är en bra kompromiss i längd för min del? 179 med tanke på offpist, men blir det då för långa för mig vid parkåkning? Jag är ju trotts allt ny på jibbing med skidor, så antar det är lättare med 169:orna..

Tacksam för hjälp!

Skippa Fujative och kolla på en något bredare skida om du vill att dom ska fungera någorlunda bra offpist.

Längdmässigt är det en personlig preferens, men det är lättare att köra park med ett par längre skidor än att åka puder med för korta skidor.
Satsa på ett par runt 180cm +- nån cm så kommer det nog funka bra.

Syftet med skidorna är först och främst park, men ska som sagt även fungera offpist.. Mitt val föll dock ändå på Fujativerna.

179cm, lite bakmonterat. (+4) blev det. Känner dock att de är lite långa, men jag antar det kommer bli bra.. Fick ett par Marker 11 Twin Cam Free istället för den vanliga Marker 11:an, vet inte vad skillnaden är men? :)

Tillbaka
Topp