Ännu en tråd om Ryggskydd.

eHogstrom

Aktiv medlem
Yo! Föräldrar börjar tjata om att jag borde skaffa mig ett ryggskydd.
Så nu känns det som att det lutar mer åt att föräldrarna vinner då jag inte har några speciellt bra argument.

Så nu vill jag höra sanningen om ryggskydd, är det sant det man hör om att det skyddar så enormt mkt? Låt diskussionen gå, jag som aldrig haft ryggskydd tidigare lr varit intresserad om snacket har ingen aning om nånting när det gäller dom där.

Det jag dock kommer ihåg från i vintras på en tävling där man var tvungen och ha ryggskydd är att skyddet jag lånade av en polare blev varm och hasade upp i nacken för att det var fel storlek. Gillade verkligen inte känslan av att ha på mig den där men det är sånt man vänjer sig med antar jag?

Är nu på jakt efter ett ryggskydd. Vad bör jag kika på? Vad bör jag hålla mig borta från? Får man vad man betalar för?
Jag är 186cm och väger kring 75kg, letar efter ett bekvämt och "kallt" ryggskydd då jag brukar bli varm om ryggen annars. Kör till 95% park om det skulle spela in. Vad ska jag satsa på?

Ja jag har läst dom andra trådarna men kände att jag behöver en personlig då jag verkligen inte har en aning om nånting i ämnet.

det är skönt å ha ryggskydd om man kör singelrör ifall man skulle landa på ryggen. Den hjälper till lite om man landar på ryggen när det är isigt.

Fick ett tips att bara använda mag-strappen och inte arm-strapsen sedan ha en t-shirt över skyddet så sitter det där det ska.

Om du tycker den värmer för mycket.. Öppna jackan å vädra kroppen =P

slammar man så hårt att man riskerar att bli förlamad/bryta ryggen så spelar det ingen roll om ryggskyddet är på. du kommer med största sannolikhet att bli skadad.

dock är det skönt att ha när man glider på ryggen, kan hindra stressrelaterade muskelskador, "blåmärken" på musklerna, och det gör inte lika ont att slamma på boxar mm. man kan antagligen åka snabbare vid små-slammar om man använder det, förminska skadetiden.

jag har kört med ryggskydd i 3 år, och jag har tackat det många ggr. även om jag med börjar bli skeptisk..

hilla sa:
slammar man så hårt att man riskerar att bli förlamad/bryta ryggen så spelar det ingen roll om ryggskyddet är på. du kommer med största sannolikhet att bli skadad.
Självklart spelar det roll!?
För att visa vad jag menar så ger vi det en skala..
Säg att det krävs en smäll på 100 för att man ska bryta ryggen,
Säg att ryggskyddet skyddar 30% (jag har ingen aning om hur mycket det verkligen skyddar)
Får du då en smäll på 1000 (säg typ 15 meters drop och landa med ryggen tvärs över ett rail) så är det klart att skyddet inte hjälper, det är ju totalkört..
Men om du får en smäll på 140 (kanske flyger rakt in i ett träd med ryggen först) så kommer ryggskyddet att plocka ner det till strax under 100.. Då tror sköen att du är tacksam för skyddet!

Hmm, blev inte lika uppenbart som när jag tänkte det, men ni fattar nog ändå :P

Jag åker betydligt lugnare än för 10 år sedan men nu har jag en avkomma att tänka på. Så därför blir det hjälm och ryggskydd framöver, inte för min skull utanför min sons skull.

Kan Fogdö kan jag.

hilla sa:
Att bli skadad ja, men 8 dagar i veckan får jag hellre en muskelskada än en skada på ryggraden. Kraschade på inlines för ett antal år sedan och blev liggande på backen utan att kunna röra halva kroppen. Ett ryggskydd hade garanterat skyddat mot detta.

Numera när det är varmt eller jag av annan korkad anledning inte vill ha på mig alla två skydd är det alltid hjälmen som åker. Av den enkla anledningen att om ryggen går sönder, då är det så, 'nuff said. Skulle jag däremot slå huvudet så går det faktiskt att reparera till viss grad och huvudet tål en hel del stryk innan det är för mycket. Det är fortfarande korkat att köra utan hjälm men jag kör hellre utan hjälm än utan ryggplatta.

Jarle sa:
Numera när det är varmt eller jag av annan korkad anledning inte vill ha på mig alla två skydd är det alltid hjälmen som åker. Av den enkla anledningen att om ryggen går sönder, då är det så, 'nuff said. Skulle jag däremot slå huvudet så går det faktiskt att reparera till viss grad och huvudet tål en hel del stryk innan det är för mycket. Det är fortfarande korkat att köra utan hjälm men jag kör hellre utan hjälm än utan ryggplatta.
Det där tyckte jag var ett märkligt resonemang. Du ligger alltså hellre hjärndöd, men med fungerande kropp, än att sitta i rullstol och tänka klart?

Hellre utan hjälm än utan ryggplatta låter inte särskillt smart. Det krävs så jävla lite för att du ska få en rejäl huvudskada. Säsongen 06/07 var jag uppe med gymnasiet i fjällen. Vi gjorde ett gäng åk i en mindre blå park så de som ville hoppa även de som testade första gångerna kunde vara med. Vi drog lite 360s och dylikt då en kille landade 90, alltså rakt på sidan och får en tvärnit och slår i skallen. Jag en kompis, och våran lärare var först på plats och det var inget kul. Hans ögon var bakåtvända och man såg bara ögonvitan (vilket inte bådar gott). Vi fick bända upp hans mun för att han höll på att svälja tungan. Sjukpersonalen kom och hämtade ner han på en skoter och vidare direkt i en helikopter. Han låg i koma i ett par veckor och har fortfarande men från skadan. Om det inte vore för oss vore han död sa dem. Inge glory nu, men jag vill bara säga hur lite det krävs för att skada huvudet. Visa fattar inte det. Det här blåa hoppet var kanske 1½ meter högt. Med hjälm hade han kanske klarat sig med en lätt hjärnskakning.

Använd hjälm!!

Senast ändrad:
Äh, sätt en mössa tillsammans med banden till dina googles under hjälmen och påstå sedan att du använder hjälmen.

Jag har precis införskaffat ett ryggskydd som ser ut som en väst. Känns som att ha en ryggsäck ungefär och uppskattar hur skönt det faktiskt är. Slipper även alla remmar utom magremmen!

Annars är det väl så att man hellre ska ha ett lite för litet ryggskydd än lite för stort. Många verkar tro att ett ryggskydd ska lyckas skydda svanskotan, vilket det väldigt sällan gör.

Heinz_p sa:
Jarle sa:
Det där tyckte jag var ett märkligt resonemang. Du ligger alltså hellre hjärndöd, men med fungerande kropp, än att sitta i rullstol och tänka klart?
Jag uppmanar inte någon att åka utan hjälm, skriver det klart och tydligt men jag åker hellre utan hjälm än utan ryggplatta och det gör jag av den enkla anledningen att jag har skadat båda utan några skydd och ryggen tog bra mycket större skada vid samma kraft än vad huvudet gjorde.

Fick för övrigt rätt bra med däng i huvudet och ryggen i en lavin för ca fem år sedan, både hjälm och platta på, hjälmen sprack och ett par kotor på plattan gick men jag klarade mig relativt oskadd, utan skydd hade jag inte suttit här i vart fall. Men ännu har jag problem med ryggen och närminnet lär väl aldrig bli sig riktigt likt även om det är förhållandevis bra idag.

Så det viktigaste är att använda skydden men av mina empiriska tester att dömma tyckte jag det var bättre att slå huvudet än ryggen. Jamie pierre kör ju också för övrigt utan hjälm men med platta emellanåt, och han måste väl vara smart? ;)

Jarle sa:
Jag uppmanar inte någon att åka utan hjälm, skriver det klart och tydligt men jag åker hellre utan hjälm än utan ryggplatta och det gör jag av den enkla anledningen att jag har skadat båda utan några skydd och ryggen tog bra mycket större skada vid samma kraft än vad huvudet gjorde.

Fick för övrigt rätt bra med däng i huvudet och ryggen i en lavin för ca fem år sedan, både hjälm och platta på, hjälmen sprack och ett par kotor på plattan gick men jag klarade mig relativt oskadd, utan skydd hade jag inte suttit här i vart fall. Men ännu har jag problem med ryggen och närminnet lär väl aldrig bli sig riktigt likt även om det är förhållandevis bra idag.

Så det viktigaste är att använda skydden men av mina empiriska tester att dömma tyckte jag det var bättre att slå huvudet än ryggen. Jamie pierre kör ju också för övrigt utan hjälm men med platta emellanåt, och han måste väl vara smart? ;)
Nej, det skrev jag inte heller att du uppmanade till. Där är vi överens:)

Givetvis är det ditt val att göra gällande prioriteringar av skydd. Tyckte bara att resonemanget var lite märkligt, om jag ser det ur min synvinkel. Ur din synvinkel verkar resonemanget vara ett annat. Så länge det byggs på empiriska undersökningar har jag inget att sätta emot:) (mina empiriska undersökningar är Jarles-empiriska-undersöknings-invers tex).

Såvida Jamie Pierre är smart eller inte låter jag vara osagt. Att han har giant balls kan vi båda vara överens om iaf:)

Jarle sa:
hilla sa:
Att bli skadad ja, men 8 dagar i veckan får jag hellre en muskelskada än en skada på ryggraden. Kraschade på inlines för ett antal år sedan och blev liggande på backen utan att kunna röra halva kroppen. Ett ryggskydd hade garanterat skyddat mot detta.

Konstigt resonemang måste jag säga... väldigt underligt. Men nog om det, ryggskydd och hjälm är väldigt viktiga båda två kan man ju komma överens om...

Bumpar lite istället för att skapa en ny tråd.

Kollade lite på detta ryggskydd:¨http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=20019037&lang=en
Det är ju avsett för MC men jag har läst om flera som har använt MC-plattor för skidåkning. Skulle det funka bra med denna eller är det bara skräp? Annars har jag kollat på/prövat på nån ryggplatta från Scott för runt 1000, är det värt de extra hundralapparna?

Var själv väldigt skeptisk mot ryggskydd i början, men när morsan väl övertalade mig och jag vande mig att "krasha" med ryggskydd eller åka med det i huvetaget, så skulle jag aldrig ge mig ut i backen utan ryggskydd nu. Jag är som dig och kör ungefär 95 % park och resten OP. Och precis som allt annat så ser människor olika ut och det gör ryggskydden också. Så åk och prova ett som passar dig och inget som folk bara säger är skönt. Billigare ryggskydd är inget jag skulle sattsa på, om det inte är det ända som sitter bra förstås. Och det är värt dom extra hundringarna för ett bättre skydd, det handlar ändå om att (kan bli) förlamad eller inte.

Tillbaka
Topp