Ännu en val av bräda tråd

• Trådstartare Trådstartare poZ
  • Start datum Start datum

poZ

Ny medlem
Hej!

Ute efter en ny bräda men har dålig koll efter jag ägt min nuvarande bräda i 6-7 år så jag försöker här.

Åker mest park/off pist, är väl medelbra.

Skostorlek: 43
Längd: 175 cm
Vikt: ~90 kg

Vill helst ha en bräda som är runt 151-155 cm kanske. Står ofta viktanvisning på de flesta brädor, hur stor är chansen att man knäcker brädan?

Tips och råd mottages gärna!

Chansen att du knäcker en bräda är väldigt liten. Skulle vara att du landar på en rail rakt uppifrån i hög fart...

Nej, dagens brädor är generellt väldigt slitstarka. Viktangivelserna är mer ett riktmärke så att du kan utnyttja respektive bräda och dess speciella egenskaper på bästa sätt.

Arbors Coda har en träkärna med bestående bland annat av bambu, det ger en fantastiskt lätt bräda samtidigt som den är otroligt stark och slittålig. Du har väl kanske sett byggnadställningar i bambu i Asien, flera hundra meter höga. Går inte att bygga sådana med stål då de blir för tunga och kollapsar...

Sedan har Coda även naturkork i träkärnan viket gör att brädan dämpar vibrationer mkt bra.

Kolla in brädan på http://www.rebelsport.se/?showKat=2&ukat=10&showProd=213

Lycka till!

.

Tack för ett bra svar!

Verkade ju jävligt bra den där brädan.
Någon som har koll på Rome brädorna om de är något att ha?

Har spanat lite på Agent, Graft och Cheap trick.

Senast ändrad:
Jag måste lägga in en fråga då det är ondöigt men en ny tråd för min fråga kanske;)

Jag är 175-180cm lång.
Inte en extrem åkare , tar ju lite railar o indi m.m. på hopp o så. altså inte proffs :)
Jag har en warp bräda som är 146cm lång och undrar om jag kan åka på den denna sesong mä (med säsong menar jag en trip till branäs eller liknande) ?
det blir nog lite åkning i vanliga backar men kommer nog mest inrikta mej på dogparken,

Så frågan är ju om jag kan åka på den brädan en gång till, eller om den är på tok för kort?

M.V.H. Erik S

Till POZ: Titta på brädor i närmsta snowboardaffär, berätta för dem vad du är ute efter och hör vad de har att erbjuda =) Men när jag ändå är här å skriver kan jag försöka hjälpa dig!

Satsa på en bräda som är över 155 eftersom du väger en del. Snowboarden känner inte av hur lång du är, bara hur mycket du väger! (Brädor knäcker du inte om du inte bor i parken året om, så det ska nog inte vara några problem) Vad som också är viktigt att fundera över är hur mycket pengar du vill lägga på en bräda? Själv är jag väldigt förtjust i Burtons Custombrädor, dom har funnits nästan lika länge som jag kunnat prata, väldigt allround och toksnygga! Priset ligger på runt 6000kr. Det finns så oerhört många brädor som du skulle vara toknöjd med! Ut på internet och läs om olika alternativ på tillverkarnas hemsidor och även på exempelvis www.blue-tomato.com, www.hot-zone.tv osv! Välj en bräda du fastnar för! Glöm inte att lägga pengar på ett par sköna bindningar och boots också, det är SÅ mycket viktigare än brädan!

Viktigt att poängtera är att Park-brädor och offpist-brädor är som oxfilé och vegetariskt, 2 helt skilda saker! Tittar du på en parkbräda som exempelvis Stairmaster fr capita och en puderbräda, säg Burtons Fish, så kommer du se en jävla skillnad. Hursomhelst tycker jag att du bör leta efter en allroundbräda som kan hjälpa dig överallt, istället för en bräda för ett smalare område av berget... (Det bara skriker Burton Custom om dig!)

Som sagt innan är park och offpistbräda lite skilda saker. Men jag hävdar att det inte är lika stor skillnad som alla säger.
Jag åkte på följande brädor i vintras (för puder) Lib-tech Mullet MTX 165, Never Summer Premier 163 samt en Rome Design 158. Utan att tveka tycker jag att den som va roligast och funkade bäst i pudret (hög fart och dropp) var Designen. Premieren kommer som stark två då den va sjuk att landa dropps med pga att den är så styv.

Det jag vill säga är att Design-brädan är en TWIN, med en lite mjukare nose än tail vilket kanske gjorde att den flöt lite bättre. Jag körde centerstance och relativt brett mellan fötterna. Det för mig som gjorde den bra att åka puder med var att den va riktigt vridstyv.

Köper du en Graft kommer du ha problem i lössnön den saken är säker. Agenten är aningen bättre (körde den 10 dagar i vintras). men för min smak lite för mjuk torsionellt.

Ska du ha EN och samma bräda för park och puder så får du nog offra vridstyvheten tyvärr. Alternativet är att du köper en bräda som funkar bra i parken (men på gränsen för styv för rails) i form av en Forum Destroyer. Den går absolut skitbra att trycka puder med och är stenskön i parken. På rails är den lite väl styv dock. Ganska trög att pressa ordentligt osv...Men att den går så bra att åka med överväger!

Mitt råd är en Destroyer i 156!

Sandgren2 sa:
Till POZ: Titta på brädor i närmsta snowboardaffär, berätta för dem vad du är ute efter och hör vad de har att erbjuda =) Men när jag ändå är här å skriver kan jag försöka hjälpa dig!

Satsa på en bräda som är över 155 eftersom du väger en del. Snowboarden känner inte av hur lång du är, bara hur mycket du väger! (Brädor knäcker du inte om du inte bor i parken året om, så det ska nog inte vara några problem) Vad som också är viktigt att fundera över är hur mycket pengar du vill lägga på en bräda? Själv är jag väldigt förtjust i Burtons Custombrädor, dom har funnits nästan lika länge som jag kunnat prata, väldigt allround och toksnygga! Priset ligger på runt 6000kr. Det finns så oerhört många brädor som du skulle vara toknöjd med! Ut på internet och läs om olika alternativ på tillverkarnas hemsidor och även på exempelvis www.blue-tomato.com, www.hot-zone.tv osv! Välj en bräda du fastnar för! Glöm inte att lägga pengar på ett par sköna bindningar och boots också, det är SÅ mycket viktigare än brädan!
Har dåligt med butiker i närheten men ska kolla i helgen. 6000:- är ju lite saftigt för bara en bräda men det kanske betalar sig i längden.. Burtons custom låter ju som ett bra val annars.
Har burtons mission bindningar som är ett år eller två gamla och Thirtytwo boots. Skulle vilja ha mjukare boots än dom jag har. Nån som har koll på vilka de mjukaste bootsen är?

Rydellen sa:
Som sagt innan är park och offpistbräda lite skilda saker. Men jag hävdar att det inte är lika stor skillnad som alla säger.
Jag åkte på följande brädor i vintras (för puder) Lib-tech Mullet MTX 165, Never Summer Premier 163 samt en Rome Design 158. Utan att tveka tycker jag att den som va roligast och funkade bäst i pudret (hög fart och dropp) var Designen. Premieren kommer som stark två då den va sjuk att landa dropps med pga att den är så styv.

Det jag vill säga är att Design-brädan är en TWIN, med en lite mjukare nose än tail vilket kanske gjorde att den flöt lite bättre. Jag körde centerstance och relativt brett mellan fötterna. Det för mig som gjorde den bra att åka puder med var att den va riktigt vridstyv.

Köper du en Graft kommer du ha problem i lössnön den saken är säker. Agenten är aningen bättre (körde den 10 dagar i vintras). men för min smak lite för mjuk torsionellt.

Ska du ha EN och samma bräda för park och puder så får du nog offra vridstyvheten tyvärr. Alternativet är att du köper en bräda som funkar bra i parken (men på gränsen för styv för rails) i form av en Forum Destroyer. Den går absolut skitbra att trycka puder med och är stenskön i parken. På rails är den lite väl styv dock. Ganska trög att pressa ordentligt osv...Men att den går så bra att åka med överväger!

Mitt råd är en Destroyer i 156!
Jo jag har förstått att man inte kan få det mesta så vridstyvheten får man nog offra tyvärr. Forum destroyer låter ju som en bra bräda den med.

Detta funkar till er bägge som söker bräda!
Ride Dh 157cm? Fjolårets reas just nu ut på satdium för ynka 2000kr. Pallar din vikt galant och finns i följande storlekar: 151 155 157 och 159. 157 verkar bra i ditt fall. Brädan funkar bra i Puder men är bäst i park och pist.Detta betyder dock inte att den på något sätt är dålig i offpisten. Den är lagom styv för din vikt. Skulle säga att burton Custom är ett superbra alternativ men för 4000extra skulle inte tro det. Varför betala för mycket=D.
Lycka till med köpen grabbar!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp