Antal svenska säsongare?

atomiccross

Ny medlem
Antal svenska säsongare?
Charmoix, Val d'siere och St. Anton bör väl vara de mest svenskbefolkade säsongsorterna inom Europa.

Är det någon som vågar komma med en uppskattning på UNGEFÄR hur många som säsongar på respektive ort varje år? Mycket tacksam för svar då vi gör ett skolarbete på detta.. :)

Peace out//KArl

Antal svenska säsongare?
Haha vadå bittra! Kommer snön försent? Ni är ju precis lika lata i era bittra jävla svenska svar. Kan ni berätta varför det här triggar er så mycket? Ni utgår från att hans arbete heter "låt några andra ta reda på hur många säsongare det finns i x".

De vill skriva ett arbete om ett av sina intressen, de är antagligen både skidtokar (som ni själva) och för unga för att göra en säsong. Var hade ni tänkt er att man skaffar information till ställd fråga om inte här? Gå till biblioteket och läsa förarbeten till nån lag helst i bläck från 1850?

Det är inte en "jag har blåa ögon välj en skida åt mig", och han frågar snällt och är inte ute efter (som ni verkar tro) era pensionspengar. Men kändes det bra att sätta dit honom innan du gick iväg till jobbet Onlytelemark?

Antal svenska säsongare?
Börja med att stava orterna rätt, speciellt eftersom antagligen en lärare ska läsa det, sen får ni definiera "säsongare". I Chamonix (ja så stavas det, inget j*vla "r" i det) t ex så bor det ju diverse löst folk mindre än en hel säsong (vad är en hel säsong?) och en hel del måååånga säsonger i rad och är enligt mig snarare bofasta där. Är reseledare för Langley t ex säsongare?
Vad menar ni med svenskar förresten? Svenska medborgare? Födda i sverige? Är man född i sverige men bott i frankrike sen 20 år tillbaks är man svensk då eller fransman född i sverige?

Senast ändrad:
Antal svenska säsongare?
I St Anton brukar det sägas ligga runt 1200 personer, men det är nog jäääkligt löst antaget.

Skulle gissa på fler faktiskt.

Antal svenska säsongare?
Hahah herregud att det skulle bli så mycket agg för så lite... Om jag behöver gå in tydligare på vad en säsongare är så kanske du inte är rätt person o fråga JL76... Men om vi säger såhär, oberoende av om personen bor i Alperna heltid eller bara är där under vintersäsongen, så reseledare för Langely, yes! Folk som kommer ner 3 veckor per vinter, Yes! Så länge man är född och uppväxt med svensk kultur.

Tack för svar.

Antal svenska säsongare?
Måste det vara tre sammanhängande veckor?
Seriöst, om JL76s frågor inte var motiverade innan så är de definitivt det nu. Kom igen grabben, är man i Alperna i tre veckor så har man inte gjort en säsong!

Antal svenska säsongare?
haha, då blir ju nästa fråga vad är "svensk kultur"?
Där har vi ett diskussionsämne att bita i...

Antal svenska säsongare?
atomiccross sa:
Hahah herregud att det skulle bli så mycket agg för så lite... Om jag behöver gå in tydligare på vad en säsongare är så kanske du inte är rätt person o fråga JL76... Men om vi säger såhär, oberoende av om personen bor i Alperna heltid eller bara är där under vintersäsongen, så reseledare för Langely, yes! Folk som kommer ner 3 veckor per vinter, Yes! Så länge man är född och uppväxt med svensk kultur.

Tack för svar.
JL76 har mycket bra koll,,, men det har inte du,,,, 3 veckor,, säsong?????? 3-4veckor är en skaplig skidsemester,, men inte att göra en säsong,, till det krävs det mer,, fran Jul till snön tagit slut,, halvsäsong är OK,, ca 2 manader,,,,

Antal svenska säsongare?
JL76 sa:
haha, då blir ju nästa fråga vad är "svensk kultur"?
Där har vi ett diskussionsämne att bita i...
Hahah, det här blir intressant!

Och Onlytelemark. Lugn nu! Du kommer slita ut din kommatecken tangent om du fortsätter såhär. Andas in, andas ut.. Och nu, fortsätt halshugga killen, sakta, sakta. Tills även han får veta hur man idag blir inskolad på freeride!!!

Antal svenska säsongare?
Vafan. Kan inte alla läsa igenom tråden nedan. Måste även freeride som är en så fantastisk sida för alla som brinner för åkningen förpestas av näthatet? Det är ju så JÄVLA tråkigt tycker jag bara. Eller?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82465

I Bad Gastein var vi säkert ett hundratal förra säsongen i alla fall. Skulle gissa på 150 kanske.

Ludvig

Antal svenska säsongare?
Jag tycker väl inte det är så konstig fråga. Är det inte samma sak som att hämta information från en bok.

Man tänker, hur många säsongar? Slår upp boken och läser svaret.
Man frågar freeride, hur många säsongar? Öpnnar tråden och läser svaret.

Visst han/hon (orkar inte skrolla upp och kolla) kanske är en lat gymnasium/högstadieungdom (se tidigare parantes)
men om ni nu vet svaret är det väl inte så jobbigt att bara svara på frågan, kanske får någon annan
användning av det svaret i ett framtida arbete eller något.

Antal svenska säsongare?
Min gissning är att man bäst tar reda på detta genom att fråga någon på en lokal myndighet för de byar som ni är intresserade av. De borde veta bäst.
Om man vill lösa detta på ett avancerat sätt tror jag att man kan göra på samma sätt som när man räknar ut hur många det finns av en fågelart (om jag minns rätt - inom ett visst område?). Man märker ett antal sedan släpper man ut dem. Sen tar man ett nät och fångar fåglar (kanske inte på en gång) och ser hur många man får igen av de man märkte. Säg att man hittar tillbaka en av hundra - då kan man anta att det finns så många fåglar som man får i nätet * 100. Hur översätter man då detta till säsongare? Man ska börja med en lista på ett antal säsongare man känner till (denna ska nog göras på annat sätt än genom freeride), sedan ber man alla säsongare en dag att skicka ett mail till en gmailadress genom en uppmaning på freeride. Då ser man hur många man hittar i nätet... Kan kanske funka...
... eller fråga myndigheten istället.

Antal svenska säsongare?
Ludiu sa:
Vafan. Kan inte alla läsa igenom tråden nedan. Måste även freeride som är en så fantastisk sida för alla som brinner för åkningen förpestas av näthatet? Det är ju så JÄVLA tråkigt tycker jag bara. Eller?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82465

I Bad Gastein var vi säkert ett hundratal förra säsongen i alla fall. Skulle gissa på 150 kanske.

Ludvig
Har det plötsligt blivit "näthat" när man inte vill göra ungdomars skoluppgifter åt dem? Det enda som kunde anses vara grinigt från min sida var att jag tycker att de kan stava rätt på några av de mest kända orterna, jag anser inte det mycket begärt att kolla stavninigen på en ort inför ett skolarbete, orkar man inte lägga ner den tiden (vad kan det ta 1-2minuter?) har man ingen vidare ambitionsnivå. Sen att TS inte ens förstår att 3v inte är en säsong ja det bevisar ju i efterhand varför jag önskade en tydligare frågeställning.

havreboll: ifall boken har många olika svar men på likartade frågor måste man ju fundera på vilket som är rätt?
Vi kan ju inte veta svaret eftersom vi inte ens vet vilken fråga han ställer.

Antal svenska säsongare?
För det första så tycker inte jag att det är i enlighet med reglerna här att posta en "gör mitt skolarbete åt mig så jag slipper" tråd. För det andra så är det heller inte riktigt okej sett från lärarens perspektiv, det är knappast såhär läraren vill att informationssökning och eget arbete ska gå till. För det tredje, även om några personer här hade svarat, hur skulle man kunna använda siffrorna i ett arbete? Hur källhänvisar man till en forumtråd? Hur källgranskar man vad användare FättKåålJibberBoi93 påstår?
Det är mils skillnad på att starta en tråd och säga "Kan ni ge mig svaret på min skoluppgift?" mot att starta en tråd och säga "Kan ni hjälpa mig med var jag kan hitta svaret till min skoluppgift?"
Det kommer att gå utför snabbt om inte generation gratis lär sig att vara mer källkritisk på internet...

Antal svenska säsongare?
Tompan14 sa:
För det första så tycker inte jag att det är i enlighet med reglerna här att posta en "gör mitt skolarbete åt mig så jag slipper" tråd. För det andra så är det heller inte riktigt okej sett från lärarens perspektiv, det är knappast såhär läraren vill att informationssökning och eget arbete ska gå till. För det tredje, även om några personer här hade svarat, hur skulle man kunna använda siffrorna i ett arbete? Hur källhänvisar man till en forumtråd? Hur källgranskar man vad användare FättKåålJibberBoi93 påstår?
Det är mils skillnad på att starta en tråd och säga "Kan ni ge mig svaret på min skoluppgift?" mot att starta en tråd och säga "Kan ni hjälpa mig med var jag kan hitta svaret till min skoluppgift?"
Det kommer att gå utför snabbt om inte generation gratis lär sig att vara mer källkritisk på internet...
mycket bra skrivet!

erik_lagg skrev ovan, kontakta myndighet på plats tex. turistbyrån alt. informationen för liftsystemet för att få ut hur många säsongskort de sålt osv.

Antal svenska säsongare?
Tompan14 sa:
Helt rätt det du säger, men då det troligen rör sig om en högstadie-/gymnasieuppgift så brukar källgranskningen inte vara särskilt hård, om läraren ens orkat läsa källhänvisningen dvs.

Antal svenska säsongare?
Ni har helt rätt i att det här troligen rör sig om en lat ungdom som inte ens har bemödat sig med att stava orternas namn rätt. Sen är det klart att det är väldigt svårt att hänvisa till ett forums svar, även om det säkert går om man verkligen anstränger sig och inte har det som huvudkälla osv osv. Det enda jag menar är att det har varit ganska mycket hatande senaste tiden från många inklusive mig vissa gånger.

I detta fall kan det ju vara så att killen kanske har hittat en källa som säger 1500 säsongare men han inte litar på den siffran från den källan. Alltså kross kollar han sin källa genom att fråga på Freeride.se, en sida som han inte kan använda som en ren källa, men med största sannolikhet kan använda för att bevisa sin tidigare källas validitet.

Personligen har jag en liten tanke om hur man skulle kunna hantera dumma trådar utan att skriva att trådskaparen ska gå och dö (inget som hänt i denna tråd men i många andra).

Vi har ju en rapportera knapp för kränkande inlägg osv, kan vi inte ha en "dubbeltrådonödigtråddumtrådallmäntjäklaskittrådsombordetasbort" knapp. Sen kan en admin i lugn och ro kolla igenom de trådar med mest anmälningar och rensa ut de som är onödiga (Detta görs säkert redan i viss utsträckning men varför inte göra det enklare för våra moderatorer?). Går snabbare än att kommentera och är enklare också. Skapar nog en bättre stämning på forumet än att ha 10000+ trådar med 3 arga inlägg och inget mer. Dessutom vill man ofta spy av sig och det får man göra utan att det syns genom att i protest mot trådens onödiga innehåll trycka på den knappen.

Dum idé?

Antal svenska säsongare?
Bra fråga TS! Kom igen nu, erkänn alla är nyfikna. Enda problemet är att ni väljer att hacka på TS istället för att hjälpa till. Era lata djävlar.

Tillbaka
Topp