Stämningen på Freerides forum

Jarle

Aktiv medlem
Är inte riktigt vad den brukade vara.
Ofta möts trådstarter med ett "Sök!" eller liknande korta, något ogästvänliga, svar. Ibland befogat, ibland hade det tagit lika mycket tid eller energi att leda en ny forum-medlem åt rätt håll eller ge ett svar.

Vissa nya medlemmar verkar till och med tycka att det är direkt jobbigt att fråga något då risken är stor att dessa kan bli mer eller mindre dumförklarade för sin frågeställning. Alla, inklusive mig själv, har dåliga dagar och kan stundtals bli lite irriterade på ibland fullkomligt obegripliga frågor. Men jag tycker att det är mycket roligare när det dyker upp nya trådar ofta än att det väldigt sällan gör det.

Är det bara jag som upplever det som att forumaktiviteten har avtagit rejält? Vid denna tiden på året brukar det vara full diskussion om årets nya skidor och hårklyverier om vilken skida som egentligen är bäst av två snarlika skapelser. Jag ser mest trådar om resor kors och tvärs och visst är det kul att medlemmarna är ute och åker men jag saknar prylnörderiet.

Är det så att stämningen har blivit sämre? Om så är fallet så borde det till stor del bero på oss som ändå lägger en del tid på denna sida och i så fall säger jag till oss allihop, skärpning.

Det dyker fortfarande upp många bra trådar men jag upplever att det var fler förr. Jag kan ju självklart också ha helt fel.

THE-INTERNET-IS-SERIOUS-BUSINESS.png

Sök i forumet nästa gång istället för att skapa en ny tråd på ett gammalt ämne, ditt rikspucko! :D

Se så, ut och kör lite barmarksträning nu tills du inte orkar gnälla på internet mer!

Jag håller till mångt och mycket med om vad du skriver, men ibland måste man ju få ryta till lite och känna att man är "killen som är mest rutinerad på forumet".

Hur jag reagerar på en tråd, beror sällan på ämnet, utan mer på hur trådskaparen framställer sin fråga, sitt dilemma eller sin undran.

Jag haller med Jarle, hela poängen med det här stället är ju att man har för mycket tid och/eller är uttrakad, och vill bli underhallen, mao ingen trad eller kommentar är för dum eller onödig. Oftast gör förvisso Newschoolers ett ännu bättre jobb när det gäller underhallning där är det världsklass pa kommentarerna; men de har ju större volym sa det är inte sa konstigt kanske.

Inte riktigt kopplat till stämning, men jag tycker det ständiga (och öppna) genomförandet av reklam/försäljning i forumet är rätt irriterande, direkt i motsats till punkt 1.4 av reglerna. Nagot som inte direkt kan undga nagons ögon inklusive site-ägaren. Det tillats uppenbarligen fortsätta, alltsa utgar jag fran att berörda parter känner varanndra eller att site-ägaren tycker att forumaktiviteten är viktigare. Detta är alltsa kritik mot sitens slapphet pa regel 1.4 snarare än mot "annonsörer"/försäljare eftersom det är helt rätt att i alla lägen ga sa langt det bara gar för att sälja sin produkt sa klart, dessutom om det genomförs öppet är det ännu mer fair play kontra om det hade varit helt undercover. Tyvärr sa betyder det att forumet förlorar i trovärdighet. Om nagon tycker att det jag skrev var abstrakt var det för att vara snäll och inte peka ut nagon mer än siten :D

Josh:
Och ett gäng arroganta slynglar. Vi kanske kan mötas på mitten?

delta;
Jag håller med. Kommentarer är det som gör ett forum. Kommentarer som får mej att garva rakt ut - är vackert. Det som stör mej är när en trådskapare uppenbarligen inte gjort några som helst försök att hitta svaret på frågan själv. Eller, som i vissa fall, vill få mej som forum-medlem att utföra det som krävs för att ett skolarbete skall kunna lämnas in.

delta sa:
Inte riktigt kopplat till stämning, men jag tycker det ständiga (och öppna) genomförandet av reklam/försäljning i forumet är rätt irriterande, direkt i motsats till punkt 1.4 av reglerna. Nagot som inte direkt kan undga nagons ögon inklusive site-ägaren. Det tillats uppenbarligen fortsätta, alltsa utgar jag fran att berörda parter känner varanndra eller att site-ägaren tycker att forumaktiviteten är viktigare. Detta är alltsa kritik mot sitens slapphet pa regel 1.4 snarare än mot "annonsörer"/försäljare eftersom det är helt rätt att i alla lägen ga sa langt det bara gar för att sälja sin produkt sa klart, dessutom om det genomförs öppet är det ännu mer fair play kontra om det hade varit helt undercover. Tyvärr sa betyder det att forumet förlorar i trovärdighet. Om nagon tycker att det jag skrev var abstrakt var det för att vara snäll och inte peka ut nagon mer än siten :D
Reklam i forumet är inte tillåtet och vi tar tar bort allt som bryter mot våra regler. Vi får in en hel del tips från er medlemmar vilket underlättar modererings-arbetet mycket, så det tackar vi för.

Sagt det förr och jag säger det igen! SÖK!

För övrigt så tycker jag att vi börjar bli duktigare på all hårklyveri, och framför allt ivrigare på det. Med det sagt så undrar jag varför butikerna börjar få in gamla skidor nu??

Kanske dags att inför KARMA i forumet?.. skulle ju vara ett sätt för freeride att aktivt försöka försändra stämningen iallafall...

I övrigt tycker jag också att stämningen är rätt risig i vissa tillfällen och tänker gärna tillbaka på de goda dagarna när man hade många fina stunder vid freeride för några år sedan! Men är väl alltid som man säger.. det var bättre för.. eller?

I övrigt tycker jag freeride gör ett grymt jobb med videos och nyheter och funktioner. synd bara att alla medlemmar inte hakat på utvecklingståget!

Jibberisch sa:
delta;
Jag håller med. Kommentarer är det som gör ett forum. Kommentarer som får mej att garva rakt ut - är vackert. Det som stör mej är när en trådskapare uppenbarligen inte gjort några som helst försök att hitta svaret på frågan själv. Eller, som i vissa fall, vill få mej som forum-medlem att utföra det som krävs för att ett skolarbete skall kunna lämnas in.
Det här,
ifall jag är sur på någon eller har varit ännu surare tidigare med andra alias så är det för att folk förväntar sig att jag ska vara någon slags gratis sökmotor och att dessutom som nya medlemmar behöver de inte följa de regler om hur de bör söka och formulera sin fråga innan de postar sin "vilken skida ska köpa? Efter 10 års uppehåll, jag är ganska aggressiv men tänker inte ange vikt, eller nån annan vettig info..." som de precis godkänt.
På sistone har det varit äldre medlemmar som betett sig såhär och visst finns det lite jobbiga "kids" men de verkar sköta sig bättre än förr eller så funkar min forumfilteriring alldeles utmärkt.
Det här tycker jag är lagom nivå på att bemöta nya medlemmar:
http://www.tetongravity.com/forums/...ghtest-and-best-AT-ski-set-up-for-powder-skis

Jag tycker att viss form av tillrättavisning är befogat när trådskaparen förväntas få svar på något som lätt kan googlas fram på fem minuter eller bara vill ha tips på en skida till offpist utan vidare specifikation eller egen sondering av marknaden. Och ja ibland är det skönt att vara lite barsk

jeppenator sa:
Kanske dags att inför KARMA i forumet?..
Typ som på lunarstorm då? :lol:

Vi kanske ska börja bränna iväg lite gula kort på folk som skriker SÖK hela tiden? (Ny forumregel: omotiverad sökuppmaning?)
Samtidigt kanske man ska skicka lite varningar på folk som skäller ut folk i forumet så fort de säljer skidor för dyrt. Varje gång man lägger upp en pryl i forumet riskerar man att bli rullad i tjära och fjädrar om det inte har ett "rimligt" pris enligt internt påhittade regler. (Om folk säljer för dyrt, så märker de antagligen själva att det inte funkar, och lider då av de själva. De behöver knappast bli upplysta om att de minsann är dumma i huvudet...)

Nojlas sa:
jeppenator sa:
Kanske dags att inför KARMA i forumet?..
Typ som på lunarstorm då? :lol:

Vi kanske ska börja bränna iväg lite gula kort på folk som skriker SÖK hela tiden? (Ny forumregel: omotiverad sökuppmaning?)
Samtidigt kanske man ska skicka lite varningar på folk som skäller ut folk i forumet så fort de säljer skidor för dyrt. Varje gång man lägger upp en pryl i forumet riskerar man att bli rullad i tjära och fjädrar om det inte har ett "rimligt" pris enligt internt påhittade regler. (Om folk säljer för dyrt, så märker de antagligen själva att det inte funkar, och lider då av de själva. De behöver knappast bli upplysta om att de minsann är dumma i huvudet...)
Karma är faktiskt ingen dum idé och har varit på tapeten förut. Verkar dock krångligt att få ett hållbart system, NS fungerar det väl sisådär på.

Inte alls dumt tänkt där Nojlas, har sett en del trådar på sistone där det tar lika lång tid att svara på frågan som att skriva sök.

TGR's anda i all ära, det är kul när det är befogat. Motorsågen bör varvas ur med jämna mellanrum men det sker oftare än vad det borde göra imho.

Nojlas:
2. Forumets regler
2.1 Innan du skriver
Sök igenom forumet så att ingen redan har ställt och fått svar på frågan du tänker ställa.

Kontrollera att du är i rätt forum innan du postar ditt inlägg.

Läs klistrade trådar i forum du tänkte skriva i.

Varje gång nån behöver skriva "SÖK!" så är det ett tecken på att en moderator istället skulle ha utdelat en varning för regelbrott istället?

Senast ändrad:
Jag måste säga att stämningen på Freeride är klart bättre än på Newschoolers. NS är mycket större, och har en större del tonåringar än vad vi har här på FR. På NS är man väldigt anonym och det leder till att folk är öppnare och samtidigt elakare. NSG har spårat ur helt, och är definitivt roligare än vårt lilla OT-forum här. NS liknar mer Flashback än FR.

Men jag tycker inte man ska sträva mot att bli mer som NS. Freeride är mindre, trevligare och mer familjärt. Och det är bra. Att stämningen har blivit sämre kan jag hålla med om. Jag tror att det kan till viss del ha och göra med att fler trådar startas nu, jämfört med för något år sedan. Och många av trådarna är startade av medlemmar med lite erfarenhet, både om skidåkning om om hur man skriver i ett forum i sig. Och det märks ju ibland att nya medlemmar inte tar sig tid att läsa reglerna innan dom postar.

Ett förslag för att få mindre nya, korta trådar med dålig stämning är att sätta in någon slags gräns för när man får göra en ny tråd. Att man till exemple måste ha varit medlem i 10 dagar innan man får skriva. Bör även gälla för köp&sälj.

Men all dålig stämning beror ju naturligtvis inte bara på oerfarna medlemmar. En del beror nog på, precis som Jarle skriver, att forumaktiviteten i sig har minskat. Var är alla prylbögar? Var är tråden om lagg som kommer 2013? Var är kommentarerna om allt nytt som faktiskt kommer nu i år. Det är en ovanligt händelserik höst skidsläppsmässigt, men snacket om lagg är extremt lågt? Varför? På grund av att det inte finns så mycket diskussioner om skidor att delta i kan det leda till att folk blir uttråkade och inte upplever Freeride-magin längre? Det tror jag. FR-magin är borta, och därmed stämningen. Vad ska vi göra för att få tillbaka magin då? På det har jag inget riktigt svar, då det är svårt att tvinga folk in i prylnörderi och diskussioner.

Jag kan erkänna att jag själv inte har bidragit till lika mycket som till exempel förra hösten. Detta beror på att jag inte behöver köpa några skidor i år, och därmed behöver jag inte söka och leta som förut. I år är det inget val, som det var förra året, och jag har mycket mer i skolan. Så det blir mindre poster helt enkelt.

OT-trådar kanske det finns för få av? Det finns några som är helt fantastiska, som Jibberisch's McDonalds-tråd. Mer trådar i OT-forumet och friare regler där kanske?

Mycket av den dåliga stämningen kommer från Pricecheck-tråden. Folk lägger ut annonser som om det vore för att visa hur aktiva och "Freerideiga" dom själva är, och har bättre koll än dom andra. Nu är det ju så att många annonser är helt åt helvete, men allt som är över superbilligt behöver inte läggas ut i Pricecheck. De senaste dagarna har tråden i och för sig varit till massvis med hjälp, då en trolig scammare blev avslöjad. Och magin var är i ett kort ögonblick.

Och det här med Karma vet jag inte riktigt vad jag tycker. Systemet på NS är det krångligaste som absolut finns, och dom säger att det är just därför det är så bra. Jag förstår mig inte på det i alla fall. Karma gör att, för att vara lite politiskt bakvänd, klyftorna ökar. Och vill vi det? För isåfall kanske vi ska fixa donator-status också? Donator-forumet på NS är bara tillgängligt för medlemmar som donerat pengar till sidan, och är känt för bland annat hot girl-thread. Vad som skulle finnas i ett donator-forum är på FR vet jag inte, men kanske skulle vara en kul idé?

Så sammanfattningsvis så bör vi alla skriva mer och vänligare, vi bör använda OT-forumet mer, och vi bör bli lite nördigare helt enkelt. Och till alla nya medlemmar: Läs reglerna och skriv ordentligt så ska detta nog bli jättebra.

I övrigt håller jag med Jeppe, Freeride är riktigt bra utanför forumet också, hög kvalitet på artiklar och innehåll, och duktiga redaktörer. Freeride är, delat med tumblr, den site där jag spenderar mest tid av mitt interaktiva liv.

Nu ska jag sluta svamla.

Edit: Det blev extremt mycket, förlåt.

Senast ändrad:
Det där med 10 dagars karens/karantän har varit på tapeten bra länge nu och ingen har egentligen motsatt sig förslaget, varför inte GENOMFÖRA. Så nu fick man ge moderatorn en känga också, det var skönt ;)

Läs bara trådar du tycker verka intressanta, svara bara i trådar du tycker relevanta.
Att försöka äga forumet genom att be folk att söka före de frågar eller att hetsa upp sig över liknade är bara löjligt, låt de utsedda moderatorerna sköta "modereringen".

Men har det verkligen blivit sämre? Dessa trådar och påståenden ploppar upp ungefär exakt varje jävla höst vill jag hävda... Slutsatsen jag drar är då att det faktiskt inte blivit så mycket sämre, det är bara en nervös väntan och otålighet inför säsongens första trevande skär vi bevittnar.

En vänteperiod på mellan tre och fem dagar tror jag skulle vara en bra idé. Jag ser gärna ett system där man gradvis slussas in. Efter 24 timmar får man svara på trådar, kommentera artiklar etc. Efter tre dagar får man starta egna trådar, ladda upp egna fotoalbum och filmer. Efter fem dagar får man annonsera på köp&sälj. Hur pass länge man skall behöva vänta kan förstås diskuteras. Något hippietjafs med karmapoäng behövs inte, det kommer bara att ställa till det ännu mer.

Tycker man sen att stämningen är dålig så är det väl eget ansvar som gäller att trycka på den lilla knappen och rapportera inlägget.

Jag hänger inte alls lika ofta på detta forum eftersom jag fått så många spydiga kommentarer av andra använder... Men du ska ha creds för att du tar upp saken! Till alla freeride medlemmar: Skärp er! välkomna dom nya på ett bättre sätt så kommer det nog bli bättre stämning på forumet...

Nya folk som får skit försöker nog "försvara" sig själva eller tror att det är så man beter sig mot nya, och beter sig därmed likadant... Det hela har nog en kedjeeffekt, till viss del.

JL76 sa:
Nojlas:
2. Forumets regler
2.1 Innan du skriver
Sök igenom forumet så att ingen redan har ställt och fått svar på frågan du tänker ställa.

Kontrollera att du är i rätt forum innan du postar ditt inlägg.

Läs klistrade trådar i forum du tänkte skriva i.

Varje gång nån behöver skriva "SÖK!" så är det ett tecken på att en moderator istället skulle ha utdelat en varning för regelbrott istället?
Visst det är en regel - men moderatorerna är varken anställda eller avlönade. Vi modererar när vi har tid och lust. Reglerna är ett verktyg för att motivera och förklaringar till varningar. I grunden ska inlägget vara oönskat av freerides användare - därmed blir regeln irrelevant och andemeningen relevant, vilket bedöms av moderatorn (Regel 2.5).

Sökfunktionen är dessutom ganska kass, (man får bättre träffar om man googlar och lägger till "freeride"), och ibland är trådar gamla. I flera fall där folk uppmanas söka, ÄR det verkligen befogat med en ny tråd.
Dessutom, att posta "sök" bumpar bara tråden. Rapportera istället!

Självfallet finns det flera fall där det är uppenbart att man borde gjort en sökning innan man postade, men de inläggen behöver bara en rapportering så försvinner dem. Bumpning med "SÖK!" sprider bara dålig stämning.

Tompan14 sa:
Men har det verkligen blivit sämre? Dessa trådar och påståenden ploppar upp ungefär exakt varje jävla höst vill jag hävda...
Jag tror det kommer en 1-2 st varje år faktiskt, i lite olika tappning. Finns någon riktigt gammal klassiker som brukar dyka upp i sådana här diskussioner, men jag hittar inte den just nu...

Axel-br sa:
Jag hänger inte alls lika ofta på detta forum eftersom jag fått så många spydiga kommentarer av andra använder... Men du ska ha creds för att du tar upp saken! Till alla freeride medlemmar: Skärp er! välkomna dom nya på ett bättre sätt så kommer det nog bli bättre stämning på forumet...
Då kanske du inte ska vara så dryg, "ge dig inte in i leken om du inte leken tål"

IngemarH79 sa:
Axel-br sa:
Då kanske du inte ska vara så dryg, "ge dig inte in i leken om du inte leken tål"
Alla har lika rätt att vara här. Om du tycker nån är dryg behöver du ju inte läsa vad de skriver.
Hör det inte hemma i tråden - rapportera. Att säga åt folk att de är dryga är något vi (jag) generellt sett modererar bort. (Forumregel 1.1)

Nojlas sa:
Visst det är en regel - men moderatorerna är varken anställda eller avlönade. Vi modererar när vi har tid och lust.
Vafan?! Du kan väl ändå inte ändra ditt sätt att moderera lite hur du vill efter vilket humör du är på! :)
Att det kan vara tidskrävande tror jag alla har förstående för, just därför är det så viktigt att rapportera in de inlägg man inte tycker följer reglerna för att ge moderatorerna en rimlig chans. Är arbetsbördan ändå för stor får väl ni bilda en fackförening och kräva fler moderatorer, gratis skidvalla och betald semester av Johan. Ett av de kraven borde ni kunna få igenom. ;)

Nojlas sa:
Sökfunktionen är dessutom ganska kass, (man får bättre träffar om man googlar och lägger till "freeride"), och ibland är trådar gamla.
Här håller jag med, den är verkligen dålig. Varför görs det inget åt det? Jag hade uppskattat att själv kunna ange sökkriterier och hur resultatet presenteras.

Nojlas sa:
IngemarH79 sa:
Axel-br sa:
Alla har lika rätt att vara här. Om du tycker nån är dryg behöver du ju inte läsa vad de skriver.
Hör det inte hemma i tråden - rapportera. Att säga åt folk att de är dryga är något vi (jag) generellt sett modererar bort. (Forumregel 1.1)
Om någon faktiskt är dryg så kan de må bra av att höra sanningen, liksom att jag får höra när jag gör fel. Jag läste hans trådar nyss för att kolla varför han blev som han själv sa illa behandlad. Utifrån det jag läste så var det självförvållat

Jarle sa:
Jag ser mest trådar om resor kors och tvärs och visst är det kul att medlemmarna är ute och åker men jag saknar prylnörderiet.
När jag tittar på "inlägg senaste dygnet" så ser jag flertalet trådar som med lätthet kan spåra ur i hårklyverier och prylnörderi.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82474#r914834 - Det går alltid att dra ett till varv på den här frågeställningen.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82410#r914522 - Här går det att plöja ned sig i olika hålbilder, inserts och spåra ur om bindningar i allmänhet.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82416 - Här går det att analysera sönder vinterns (nya) kläder.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82471 - Resonera kring utvecklingen på pjäxor, kan det bli bättre?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82469https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82469 - Kolfiberstavar, behöver jag säga mer?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82437 - Navigera i bergen, det kan bli en fantastisk tråd!

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=81658 - Val av POV-kamera, med tanke på att Hero2 släpps snart borde det gå att göra listor med obegripliga ord och siffror i minst en vecka framöver.

Så visst går det om man bara vill!

hyllengren, skön humor att din sköna kommentar, bara, försvann :P

GOS, Aaaah, bra lästips med klassikern flashback, NSG är ju kärlek och har funderat var jag kan hitta mer av den varan.

JL76, nice hittat, den där TGR tråden var ju guld kanske man måste börja läsa där också.

OlaMelin, jag tar det som en inbjudan till att faktiska orka använda "knappen" :D

edit: hoppas aldrig regel 2.3 punkt 1 och 3 börjar genomdrivas. finns mkt bra OT diskussioner samt oneliners/ord.

Senast ändrad:
Fler moderatorer = Färre troll. Om vi tar Flashback tex, där åker man på varningar för minsta lilla skit. Gör det här med, och det blir nog bättre attityd på forumet:).

Kör "fotbollsregler" bara, 2 gula och man blir avstängd 1 vecka första gången. Nästa gång 2, 4, 8 ja ni förstår. Sen ska det givetvis finnas direkta bans också.

Varningar som används nu i all ära, men det är inte tillräckligt.

Senast ändrad:
Nojlas sa:
...
Självfallet finns det flera fall där det är uppenbart att man borde gjort en sökning innan man postade, men de inläggen behöver bara en rapportering så försvinner dem. Bumpning med "SÖK!" sprider bara dålig stämning.
Här håller jag med, jag tycker även att modereringen funkar rätt bra så det var ingen kritik. Det som stör är att de reglerna verkar vara utformade för att minska just den typen av inlägg som möts med ett "Sök!" och de respekteras väldigt lite. Jag vet att många gärna börjar pilla på den nya grejen utan att läsa instruktionerna men här har man faktiskt godkänt att man läst och tänker följa de tämligen enkla och få reglerna forumet har. Jag skrev en tråd om karantän och det verkar som om det blivit ihågkommen idag och kanske borde bli införd?

IngemarH79 sa:
Nojlas sa:
IngemarH79 sa:
Om någon faktiskt är dryg så kan de må bra av att höra sanningen, liksom att jag får höra när jag gör fel. Jag läste hans trådar nyss för att kolla varför han blev som han själv sa illa behandlad. Utifrån det jag läste så var det självförvållat
Men istället för att skriva kränkande saker kan man väl istället tillrättavisa mig och berätta hur jag skulle ha gjort istället så jag inte är "dryg".... Jag själv tycker inte att jag har varit dryg men om så är fallet ber jag om ursäkt.
Jag hoppas om någon tycker att jag är dryg säger att "detta du säger (blablabla) är väldigt drygt sagt, bete dig mer såhär"... osv... Istället för att skriva "J*ävla troll" och "vad dryg du är".
Tror att fler som är nya på detta forum skulle uppskatta det mer.

Axel-br sa:
IngemarH79 sa:
Nojlas sa:
Men istället för att skriva kränkande saker kan man väl istället tillrättavisa mig och berätta hur jag skulle ha gjort istället så jag inte är "dryg".... Jag själv tycker inte att jag har varit dryg men om så är fallet ber jag om ursäkt.
Jag hoppas om någon tycker att jag är dryg säger att "detta du säger (blablabla) är väldigt drygt sagt, bete dig mer såhär"... osv... Istället för att skriva "J*ävla troll" och "vad dryg du är".
Tror att fler som är nya på detta forum skulle uppskatta det mer.
Skulle man läsa forumsreglerna innan man trycker på "Jag accepterar villkoren och reglerna" så slipper man nog bli tillrättavisad.

Hela grunden i att man blir bitter är ju att alla kvalitetstrådar försvinner eller blir mindre förekommande. Att kvalitetstrådarna blir färre, samtidigt som fler trådar skapas ger summan av fler skit-trådar. Jag varnade för denna utveckling redan för några år sedan, då jag tyckte att kvaliteten på FR sänktes med följd att fler "rävar" skulle sluta hänga här. Citerar därmed The Hives: "Hate to say I told you so"..

Gällande magin, den finns kvar i små guldkorn. Jag tänker exempelvis på denna tråd, eller i denna tråd. Men givetvis finns det mer att önska...

Dessutom finns inte orken kvar att spinna vidare och utveckla alla svar på vanligt förekommande frågeställningar, eftersom man redan gjort det 200 gånger. Därav kommer ofta ett, "Snälla använd sök-funktionen" till svar. Att sökfunktionen å andra sidan är gött käz bidrar förvisso till att det i många fall är lättare att starta en ny tråd.

Och sen, varför ska man vara så snäll och pappa-aktig åt alla nya medlemmar? Det är väl lika bra att dom lär sig veta hut direkt ( :P ), så slipper det bli som för Martinfosho som blir medlem den 13/10 och skapar följande trådar på en vecka, trådar där en googelsökning hade svarat på 87% av frågorna:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82237
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82373
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82315
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82264
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82219
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82212

Och Nojlas, som svar på din fråga:
Nojlas sa:
...

19/10:
Nojlas sa:
Kom igen nu, det tar 3 sek att googla armada ;)
14/10:
Nojlas sa:
29/8:
Nojlas sa:
...

Sorry, var bara tvungen jag också :cool:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp