Är det nåt folk i fjällen?

k0ck3n

Medlem
Precis hemkommen efter en vecka i Åre, även om det var några dåliga dagar i början så var mitten jättebra och slutet helt ok.

Men en sak som jag funderar på är hur mycket folk det är i fjällen iår? För att vara V7 kändes det ganska lungt, det var lite kö i liften 1030-12, men före och efter det var det lungt och sällan mer än några minuters väntan.

Dessutom översvämmas sociala medier av stugor som är lediga på sportloven, och det känns som man har mer skistar reklam än tidigare i telefonen.

Kort sagt, är det någon i fjällen iår, eller har de flesta stannat hemma? Och finns det något sätt att kolla?

Det är väl v 8 och v 9 som är de värsta veckorna när det kommer till sportlov? Sen är det nog färre som åker i år pga ekonomin 😞

Vecka 7 är det nog flest besökare i Sälen o andra lite mer sydliga skidorterna. Det var en av anledningarna till att vi började besöka Åre på 90 talet efter många år i Sälen. Vecka 7 var "lågvecka" då. Sedan har det både gått upp och ned men nu är nog lite nedåt igen. Det var i alla fall lungnare i Åre sommaren 2022. Bokningsläget vintersäsongen verkar ändå vara ganska bra när det gäller helger och de klassiska högveckorna som vecka 9 och påskveckan. Det exakta svaret kommer väl i Skistars aktierapporter så småning om.

Precis hemkommen efter en vecka i Åre, även om det var några dåliga dagar i början så var mitten jättebra och slutet helt ok.

Men en sak som jag funderar på är hur mycket folk det är i fjällen iår? För att vara V7 kändes det ganska lungt, det var lite kö i liften 1030-12, men före och efter det var det lungt och sällan mer än några minuters väntan.

Dessutom översvämmas sociala medier av stugor som är lediga på sportloven, och det känns som man har mer skistar reklam än tidigare i telefonen.

Kort sagt, är det någon i fjällen iår, eller har de flesta stannat hemma? Och finns det något sätt att kolla?
Går det att jämföra mot tidigare år om du varit där? Tänker också som någon skriver att Åre är stockholmarnas fjäll. Sälen har ju många gånger bättre snö, säg inget till stockholmarna :)

Går det att jämföra mot tidigare år om du varit där? Tänker också som någon skriver att Åre är stockholmarnas fjäll. Sälen har ju många gånger bättre snö, säg inget till stockholmarna :)
Vi har inte varit där på några år, så jag har inte så relevant jämförelse på just Åre.

Jag tänkte mer om fler tyckt sig se detta iår på andra orter också, eller om det bara var så att just V7 i Åre var lugn och vi träffade rätt ur den aspekten.

Känns orimligt lugnt än så länge ja, förra veckan minimalt med kö (-Sadeln). Förvisso bytesdag idag söndag och ett par minuters kö vid VM6:an när jag var ute idag, men då var det typ bara VM6:an som var öppen idag (p.g.a vind) så känns som sportlovsveckorna kommer bli rätt lugna jämfört med andra år. Förra veckan var det många danska Teslor med svindyra takboxar. Saknar de inflation och lågkonjunktur tro? :unsure:

Jag noterade samma, fler danskar än vanligt, men även Estländare, finnar och en del Tyskar. Vilket säkert har att göra med att vi har en skräpvaluta för tillfället.
Detta borde dock göra att fler av de som åker skidor stannar i Sverige, för även om de höjt priserna i svenska fjäll iår så blir kostnadsökningen att öka till Alperna än större pga valutan.

Kaffet i backarna Italien kostade oftast 2 euro, även för en "americano" ("stor" kopp dvs knappt en halv svensk kaffemugg) med mjölk vid sidan, klart rimligt!

Stoor skillnad mot Frankrike där det mesta var dyyyrt och icke prisvärt.

Halvpanik här i fredags inför Skånes sportlov. Storm precis som samma helg för exakt ett år sedan. Bron stängde fredag kväll och många färjor söderut ställdes in. Håller tummarna för att ni kom iväg allihop.

Tillbaka till fjällen... Tror att Åre/Duved får en hel del skåningar denna sportlovsvecka tack vare Snälltågets satsning. Känner flera som nappat på det.

Just det. It’s not them, it’s us. Svenska kronan faller numera mot alla valutor utom möjligen diverse pesetas och kopek.
Nu är detta ingen forum för valutaspekulation men jag förundras över att NOK inte är starkare mot SEK (1,01 nok/sek i skrivande stund)

Norska staten tjänar tusentals miljarder på kriget och dess höga energipriser.
Min prognos: NOK kommer stiga kraftigt framöver (jag har dock hittills haft fel).

Har hört om fler inom resebranschen som upplever större tapp nu när folk får bekymmer med höjda räntor och ökade priser. Som vi tidigare konstaterat är folk på det här forumet kanske inte stereotyper för prioritering för vinterresande.

En spaning jag har är också att man i ett senare skede väljer var man ska åka. Och då skulle ev väder kunna påverka. Och att mer lokala backar märker mindre skillnad där man åker en dag, än långväga turer där tusenlapparna fort rullar. Tusenlappar som ska gå till en fördyrad renovering..

Ett tillägg. Tappet är inte bara kopplat till låntagare utan även studenter och ej låntagare/husägare.

Jisses, det är så stor skillnad ja. Får passa på att gratulera de skåningar som bor i Sverige och jobbar i Danmark då 🎉
Jobbade där en tag runt finanskrisen. Då gick DKK också från runt 1,20 SEK till 1,50 SEK, sen stabiliserade den sig runt 1,40 vad jag minns. Bra löneförhöjning. :LOL: DKK var bunden till Euro då, antar att det fortfarande gäller?

Jisses, det är så stor skillnad ja. Får passa på att gratulera de skåningar som bor i Sverige och jobbar i Danmark då 🎉

Ja och de svenskar som också bor i Danmark (och iofs har högt kostnadsläge) märker ändå att studieskulderna i SEK liksom bleknar bort ganska fort och att det går att köpa fina julklappar till sina fattiga svenska föräldrar.

Var i Vemdalsskalet vecka 7. Knôkat med folk och även mycket trafik, framförallt hemresan i lördags. Upplevde inte någon minskning av antalet besökare, snarare tvärtom. Danskarna har också hittat tillbaka efter pandemin. Gbg/Jkpg kanske har tröttnat på Årefjällen.

Med norska kronläget och prisläget i Åre så tror jag nog många göteborgare (jag t.ex.) väljer norska fjällen över Åre. 5-6 timmar i bil är väldigt mycket rimligare än 11. Det var knökfullt i Trysil förra veckan i alla fall, men oerhört mycket danskar. Oväntat mycket engelsmän också, beror det på snöbristen eller prisläget i Alperna?

Nästan tomt i ramis idag, brukar vara mer vecka 8, ännu färre på lunchen på restaurang grytan.. Där brukar man få slåss om borden, idag var det många lediga bord runt 12.. Sämre tider vad det verkar!

Många som pratade söderländska i Bjurs senaste veckan. Romme och Säfsen hörde jag samma sak om. Kan vara så att de mindre anläggningarna som ligger geografiskt bättre till får fler gäster då avståndet är kortare och priserna oftast lägre.

Var i Vemdalsskalet vecka 7. Knôkat med folk och även mycket trafik, framförallt hemresan i lördags. Upplevde inte någon minskning av antalet besökare, snarare tvärtom. Danskarna har också hittat tillbaka efter pandemin. Gbg/Jkpg kanske har tröttnat på Årefjällen.
Var i Björnrike, inga som helst köer dit förra söndagen eller hem i söndags heller.
Knappt köer i liftarna, lite runt 10:30-11:30
Nästan tomt i backarna. Kunde ibland åka en hel backe helt ensam.
Har aldrig varit med om detta vecka 7 förutom en gång för c:a 6 år sen. Dessutom sol och vindstilla mån-torsd, snö fre em och natt sen sol lördag med nysnö men lite blåsigt på fm framförallt.

Senast ändrad:
Var i Björnrike, inga som helst köer upp på söndagen eller ner på söndagen heller.
Knappt köer i liftarna, lite runt 10:30-11:30
Nästan tomt i backarna. Kunde ibland åka en hel backe helt ensam.
Har aldrig varit med om detta vecka 7 förutom en gång före pandemin. Dessutom sol och vindstilla mån-torsd, snö fre em och natt sen sol lördag men lite blåsigt på fm
Lustigt att det kan skilja så mycket. De flesta kanske bytte boende på lördag, men söndag brukar väl vara den stora stugbytardagen. Hem tog det tre timmar mellan Skalet och Mora. Gick riktigt segt emallanåt.
Liftköerna i Skalet var inte nådiga större delen av dagarna. Runt lunch var det lugnt och skönt nån timme eller max två.
Det kanske är Björnrike som gäller helt enkelt :)🎿

Lustigt att det kan skilja så mycket. De flesta kanske bytte boende på lördag, men söndag brukar väl vara den stora stugbytardagen. Hem tog det tre timmar mellan Skalet och Mora. Gick riktigt segt emallanåt.
Liftköerna i Skalet var inte nådiga större delen av dagarna. Runt lunch var det lugnt och skönt nån timme eller max två.
Ja mycket märkligt, brukar ju alltid vara trögt ner till Sveg och framförallt genom Mora, ingen kö som helst nu trots vägbyggen.
Enda större liftkön vi hade var då Grizzly stängde en stund på måndagen.

Det brukar vara stor skillnad på hur mycket liftkö det är mellan Vemdalsskalet och Björnrike/Klövsjö. Jag har ingen förklaring, men så brukar det bara vara. Söndagar som är stora bytardagen är det ofta glest med folk i backen i Björnrike, så som Henke L skriver, det är Björnrike som gäller (eller Åre, men det är en helt annan typ av destination)

Hörde att även sälen hade färre än tidigare år. Hur ska Skistar hantera det här? Inflationsökningen multipliceras ju vanligtvis med 3 för att sätta liftkortspriserna kommande år.

Apropå ämnet

Med norska kronläget och prisläget i Åre så tror jag nog många göteborgare (jag t.ex.) väljer norska fjällen över Åre. 5-6 timmar i bil är väldigt mycket rimligare än 11. Det var knökfullt i Trysil förra veckan i alla fall, men oerhört mycket danskar. Oväntat mycket engelsmän också, beror det på snöbristen eller prisläget i Alperna?
Engelsmän, äntligen kommer flygplatsen i Sälen till nytta😱

Känns orimligt lugnt än så länge ja, förra veckan minimalt med kö (-Sadeln). Förvisso bytesdag idag söndag och ett par minuters kö vid VM6:an när jag var ute idag, men då var det typ bara VM6:an som var öppen idag (p.g.a vind) så känns som sportlovsveckorna kommer bli rätt lugna jämfört med andra år. Förra veckan var det många danska Teslor med svindyra takboxar. Saknar de inflation och lågkonjunktur tro? :unsure:
vecka 7 är det sportlov i största delen av Danmark. Och svenska kronor är sjuk svag. De med småbarn gillar Sälen i stället för alperna med Ski in och Ski out. Testorganisationen är det gott om här i Danmark.

vecka 7 är det sportlov i största delen av Danmark. Och svenska kronor är sjuk svag. De med småbarn gillar Sälen i stället för alperna med Ski in och Ski out. Testorganisationen är det gott om här i Danmark.
Men börjar redan vecka 6 eller?
Tillbringade vecka 6 i Kläppen och vi kände oss minst sagt i underläge gentemot våra sydliga grannar.
Det var bara på afterskin svensken va i majoritet. Danskar kanske inte gillar våran skönsång? :giggle:
Vill även av nutida skäl tillägga att jag absolut inte har nåt emot danskar. ;)

Tillbringade vecka 6 i Kläppen och vi kände oss minst sagt i underläge gentemot våra sydliga grannar.
Det var bara på afterskin svensken va i majoritet. Danskar kanske inte gillar våran skönsång? :giggle:
Nej vecka 7 och 8. Majoritet har vecka 8.

Danskarna uppskattar inte dyr öl. 🤣🤣

Mitt minne av danskar i backen är från Trysil; de kan inte åka för fem öre, men är helt orädda. Fler danskar kraschade utanför pisten än åkandes i. :D

Jag var i Trysil nu v. 5, det var tjockt med danskar även då. Tänker att det ligger avigt till från Danmark men är det flygplatsen som drar upp dem månne? Vi bodde på högfjällssidan, där är ju ett hav av gröna backar så det passar väl bra. Men de är ju fina människor trots allt, de håller sig borta från de svarta backarna så där var det ju i princip tomt 😄

1676987304811.png

Såja, då var ordningen återställd (y)

Jag var i Trysil nu v. 5, det var tjockt med danskar även då. Tänker att det ligger avigt till från Danmark men är det flygplatsen som drar upp dem månne? Vi bodde på högfjällssidan, där är ju ett hav av gröna backar så det passar väl bra. Men de är ju fina människor trots allt, de håller sig borta från de svarta backarna så där var det ju i princip tomt 😄
Inte avigt. Färja till Oslo och 19 mil med stor del motorväg. Eller motorväg från Helsingborg till 9 mil ifrån.

Inte många som flyger.. Sjukt lätt att köra upp…

Tillbaka
Topp