Är detta en rimlig kompromisskida?

la_grave

Aktiv medlem
Har hittat en väldigt billig (€150) helt ny Salomon 1080 Foil och undrar om det kan vara en vettig kompromiss (den behöver inte vara perfekt, kompromiss är nyckelordet) mellan pris och egenskaper för en oerfaren skidåkare som inte vill lägga några jättesummor på prylar?

Den som ska ha skidan är en tjej som "åker blåa backar", är 184 cm lång och vill "åka lite skidor". Egentligen vänder den sig väl till en lite mer avancerad målgrupp men den är ju rätt kort (174 cm jämfört med hennes 184 cm), hyfsat mjuk och borde väl alltså vara rätt lättsvängd och förlåtande. Eller? Några andra synpunkter? Är priset ok för en helt ny men fem år gammal modell? Eller vad kan man få för samma pengar som skulle passa bättre?

http://www.ski-review.com/ski_reviews/review/salomon_teneighty_foil_2007/

Det blir kanon. Det är en lättsam och ganska välbalanserad skida som inte på något sätt är svåråkt. Som med alla skidor med skumkärna tappar dom lite grepp och pop efter ett hundratal åkdagar, men det tar många år för en åkare som har glest mellan skidresorna att komma upp i det. Den skidan kommer gå riktigt bra i mjuk snö och fortfarande ok när det hårdnar på så länge kanterna hålls i trim. Längden är också lagom. Inget att fundera på. Kör.

Det är alls ingen avancerad skida. Tror att den kommer passa helt bra. Som jämförelse skickade jag upp en tjejkompis (rätt enkel åkare, men tämligen atletisk) 175 cm 60 kg på ett par 182or av den efterföljande årsmodellen och hon löste det med bravur...

Priset, ja deala till en bindning för 200€ tot så är det väl ok...

Tack så mycket för utmärkta svar (fast man blir lite orolig apropå ämnet när snejs signatur lyder som den gör - säger jag har som 9,5 par skidor, iofs är 2-3 kraschade, stående i lägenheten :lol: )

Blir en härlig kontrast mot bindningarna, ett par STH16 som ligger och skräpar, jag kommer inkludera i paketet. Lär väl väga mer än skidan!

helvete vilken överdimensionerad bindning för hennes knän och åkkunskap, och vikt, om det är som det låter.

men kör den i botten när vi ändå är på gång vetja :D de lär ju inte släppa i de blå backarna iallafall ^_^

la_grave sa:
Tack så mycket för utmärkta svar (fast man blir lite orolig apropå ämnet när snejs signatur lyder som den gör - säger jag har som 9,5 par skidor, iofs är 2-3 kraschade, stående i lägenheten :lol: )

Blir en härlig kontrast mot bindningarna, ett par STH16 som ligger och skräpar, jag kommer inkludera i paketet. Lär väl väga mer än skidan!
Att sätta dit en Sth16 är en på gränsen till kriminell handling skulle jag säga. Risken för knäskador för tjejen är MYCKET stora om du gör det, förutsatt att hon åker som du har beskrivit det vill säga. Undvik till varje pris. När ett knä väl är trasigt hade hon nog mer än gärna betalat en tusing för at få det ogjort... vilket är ungefär vad en beggad mer lämpad bindning kostar.

Den går väl ner till 8 (har inte kollat)? Det är väl ungefär vad man ska ha om väger kanske 78 kg + 5-10 kg ryggsäck/42 i skor om man går efter tabellerna i skidbutikerna, som väl är rätt passande i det här fallet. Jaja, får väl hitta någon annan bindning annars.

Nu har jag kollat på dinsetting.com. Blir ganska stor skillnad på om man sätter 79-94 kg/typ 2 åkare (8,5) och 67-78 kg och typ 1 (5,5). Det som gör störst skillnad är faktiskt sullängden, i det senare fallet blir det alltså 5,5 med 291-310 mm sula men 8,5 i det förra om sulan är 270-290 mm. 7-8 känns som slutresultatet initialt. Beror väl även lite på hur mjuka skidorna är, det ska ju inte lösa ut för att skidorna böjer sig mellan två pucklar.

la_grave sa:
Nu har jag kollat på dinsetting.com. Blir ganska stor skillnad på om man sätter 79-94 kg/typ 2 åkare (8,5) och 67-78 kg och typ 1 (5,5). Det som gör störst skillnad är faktiskt sullängden, i det senare fallet blir det alltså 5,5 med 291-310 mm sula men 8,5 i det förra om sulan är 270-290 mm. 7-8 känns som slutresultatet initialt. Beror väl även lite på hur mjuka skidorna är, det ska ju inte lösa ut för att skidorna böjer sig mellan två pucklar.
Det spelar ingen roll vad som sägs där. En S916 eller STH16 ställd på 9 är enormt mycket hårdare än en 12-bindning som ställs på 9, speciellt i slutrörelsen precis innan det släpper. Det borde inte vara så, det kan jag hålla med om, men det är det praktiken. Vid ett lågfartsfall för en nybörjare/medelgod åkare som är lite otränad och dessutom tjej är risken för skada väldigt stor helt enkelt. Att den dessutom är tung och kommer att göra skidan onödigt trög i reaktionerna spelar väl kanske inte så stor roll.

En beggad Griffon tex hade varit perfekt. Eller en äldre S912/S900/S850 från Salomon också om du vill ha en budgetlösning. Jag har några par sådana liggandes i en kartong här tex som jag säkert kan göra en bra deal på om det kniper.

Använd inte STH16-bindningarna...
Jag som väger 75kg, har 305-pjäxor och brukar gå som typ 3+ har bara löst ut mina STH16 Steel och mina gamla STH16 en gång vardera (bara ena foten i båda fallen). I båda fallen är det riktigt hög fart i kombination med otajming i pucklar. Att bara en av skidorna släpper säger en hel del om elasticiteten i slutrörelsen.

Köp en, i sammanhanget, "skitbindning" till tjejen för 500-800:-, klart värt!

Nu kan jag glädja alla som oroat sig över bindningen att jag fått tag på en begagnad Marker hyrbindning i plast. Bör väl vara tillräckligt dåligt?

la_grave sa:
Nu kan jag glädja alla som oroat sig över bindningen att jag fått tag på en begagnad Marker hyrbindning i plast. Bör väl vara tillräckligt dåligt?
Hehe, du rör dig sannerligen i marknadens utkanter :)

Slutresultatet blev ett par Salomon 957 Equipe som går från 5 till 12. Borde inte gå att klaga på, ens på Freeride...

Storlek 42= 27 cm Brukar ligga runt 317 . 27 och 27.5 har samma skal.
Storlek 41=26,5 Brukar ligga runt 307.
Måste vara små yttermått på Sroltz.

ALPINBUTIK sa:
Storlek 42= 27 cm Brukar ligga runt 317 . 27 och 27.5 har samma skal.
Storlek 41=26,5 Brukar ligga runt 307.
Måste vara små yttermått på Sroltz.
Mina förra pjäxor (Salomon) var 314mm i 27,5. Mina nuvarande Strolz är 305mm i samma storlek.

Tillbaka
Topp