Är jag på rätt väg?

RandoScando

Turtok
Är jag på rätt väg?
Efter att ha testat lite olika åkning fram och tillbaka har jag kommit fram till att jag vill viga min skidåkning åt att göra randonnée-turer. I och med att jag inte säsongar eller har jättemycket tid att viga åt skidåkning vill jag gärna spendera den tiden jag har åt denna underbara aktivitet så effektivt som möjligt, så jag undrar om jag är på rätt spår i mina planer.

Till påsk denna säsong drar jag och min bror iväg på Ski Tout Neige, det är redan bokat och klart. Det återstår väl att se om det är för låg nivå eller ej, men jag tar mig inte vatten över huvudet på det sättet i alla fall.

Tidigt under säsongen 10/11 (i december) vill jag komma iväg på Lavin 1 i Åre.

Efter det, helst strax efter nyår, tänkte jag dra iväg med UCPA igen på Randonée Nybörjare för att sedan under påsken -11 försöka klämma in en Randonnéetur på någon snitsig ort.

Verkar det som att jag har rätt tänk, eller tror ni jag ska öka/sänka tempot?

Cheers!

Senast ändrad:
Är jag på rätt väg?
Känner bara till en universell sanning på området: Du kan aldrig åka för mycket skidor.

Så skulle säga att det är bara att köra på!
Än bättre, om du inte har barn, ta tjänstledigt och dra ner hela nästa säsong. Eller ta 2 månaders semester runt augusti och dra till Argentina.

Är jag på rätt väg?
Jag kan passa på att lägga till en fråga. Mina gamla pjäxor börjar rämna och jag har funderat på att skramla pengar och skaffa mig ett par nya pjäxor till nästa säsong. Eftersom jag har fallit in på turåkning, kan det vara en idé att skaffa en sko som är kompatibel med Dynafit-bindningar? Eller är deras system mer coolt och innovativt än faktiskt användbart?

Blide sa:
Än bättre, om du inte har barn, ta tjänstledigt och dra ner hela nästa säsong. Eller ta 2 månaders semester runt augusti och dra till Argentina.
Jag har förvisso inte barn (jag är för ung och dum för det ännu :P), men jag studerar på heltid. Eftersom jag tänkte försöka bli klar med min utbildning "på utsatt tid" är det inget alternativ. Hade jag inte halkat in på att studera hade jag nog hållt på med en hel del buming av olika slag dock! Det är inte omöjligt att jag tar en säsong någonstans när jag är klar med studierna, eller om jag är lyckligt lottad lyckas klämma mig in på en utbytestermin i anslutning till någon skidort :)

Mountain_Man sa:
Ett gott alternativ för att få grunderna i alpin turåkning är STFs "Högalpin Skidåkning i Kebnekaise". http://www.stfturist.se/sv/upptack/.../Hogalpin-skidbestigning-vid-STF-Kebnekaise1/
Du bör dock behärska grunderna i offpiståkningen för att få ut fullt av denna vecka.

Annars låter din planering bra. Har du tid och pengar finns ingen anledning att sänka tempot ... tvärtom!

/MM
Den där turen verkar vara väldigt vettig också! Men hur kommer det sig att den kostar mer än UCPAs tur? Det verkar ju som att det ingår mer av utrustningen i UCPAs tjänst, och allmänt är väl alperna dyrare än de hederliga fjällen? Finns det någon kvalitativ anledning att välja att hajka i svenska fjällen framför alperna? (bortsett från att jag faktiskt tycker att naturen i de svenska fjällen spöar skiten i de naturupplevelser man får i alperna!)

Hade jag haft tid och pengar hade jag förmodligen åkt skidor året om, men alla kan inte vara så lyckligt lottade :)

Är jag på rätt väg?
"Är jag på rätt väg?"

Nej, nej och åter nej!
Du är helt på fel väg!
Om allt för många börjar tänka som du, och börjar envisas med att gå uppför backarna kommer det att sluta med katastrof!
Katastrof för liftägarna, katastrof för alla som jobbar på liftanläggningarna, och framförallt, katastrof för oss som gillar att bekvämt ta oss upp med lift, för att sedan i sakta mak glida ner till vår välförtjanta afterski-öl!
Så svaret är nej!!!

Är jag på rätt väg?
GNU sa:
Om allt för många börjar tänka som du, och börjar envisas med att gå uppför backarna kommer det att sluta med katastrof!
FYI så tänkte jag försöka hålla mig borta för liftsystemen för att spara plats åt de som bekvämt vill ta sig upp med lift! Win-win sas :)

Är jag på rätt väg?
Vattendroppe sa:
GNU sa:
FYI så tänkte jag försöka hålla mig borta för liftsystemen för att spara plats åt de som bekvämt vill ta sig upp med lift! Win-win sas :)
Men seriöst, tror du sociala människor gillar folktomma anläggningar?
Nä, lite trängsel är bara kul!

Är jag på rätt väg?
GNU sa:
Även om jag tycker det är kul med nonsensdiskussioner tänkte jag lägga ner nu, jag vill trots allt inte behöva leta efter nyttig information jag får i tråden! :)

Är jag på rätt väg?
Vattendroppe sa:
GNU sa:
Även om jag tycker det är kul med nonsensdiskussioner tänkte jag lägga ner nu, jag vill trots allt inte behöva leta efter nyttig information jag får i tråden! :)
Det är trots allt jag som gett den enda nyttiga informationen i den här tråden. Och den enda sanna sanningen!
Men, om du nu envisas med att gå uppför backarna, gör då det rätta, köp ett liftkort på närmaste anläggning först, och visa att du inte är en självisk snåljåp!

Är jag på rätt väg?

@Vattendroppe
Kan hålla med dig om att STF kurserna vid Keb håller ett högt pris jämfört med UCPA. Jag tror inte det beror på stora vinstintressen utan snarare på att detta är en mycket liten verksamhet jämfört med UCPAs "massturism".

Sannolikt är grupperna vid Keb små vilket ger en nära kontakt med guide och de övriga deltagarna. Är vädret och snöförhållande bra finns chansen till en fantastisk upplevelse både när det gäller skidåkning och miljö. Att för egen maskin ta sig upp till Kebenekaises topp och sedan åka skidor ned är en fantastisk upplevelse. Faktiskt något utöver vad UCPA kan leverera ...

/MM

@GNU
Finns inga Skipass att köpa vid Keb! :-)

Senast ändrad:
Är jag på rätt väg?
"Finns inga Skipass att köpa vid Keb! :-)"

Som jag skrev, "närmaste anläggning". Och någonstans, oavsett var i världen man befinner sig, finns alltid "närmaste anläggning"! Även fast den kanske inte ligger nära.

Är jag på rätt väg?
Mountain_Man sa:
Är väl här då ... http://www.snobolaget.se/ ... ska man köpa ett veckokort?
Ska man vara petig så är faktiskt berget som gud glömde, https://www.freeride.se/skidorter/abisko-nuolja/ , närmare än Luossabacken (fågelvägen alltså). Skida över några kammar, pass och uppför några sluttningar så kan ni stödja de tysta och kraftfulla hjältarna på det ultimata berget genom att köpa både veckokort och säsongskort för en spottstyver.

Är jag på rätt väg?
Ska man vara jättepetig blir det en ganska lång omväg om man kommer söderifrån med bil, tåg, flyg eller längs Kungsleden.

Men kommer man från Narvikshållet är det ju bara att stanna till ... lika bra att köpa en liftkortshållare oxå när man ändå är på G. ;-)

Tycks inte som Luossabacken har veckokort, slå till med ett säsongskort!

/MM

Är jag på rätt väg?
Ingen som har något att säga tanken att skaffa en egen rando-pjälla med möjlighet till att nyttja Dynafitbiningar till nästa säsong?

@Mountain_Man
Om grupperna på kebnekaise-resan är mindre kan jag tänka mig att man dessutom kan få ut mer utav resan, lära sig mer av bergsguiden både vad gäller åkteknik, gångteknik och lavintekniska detaljer. Det ska absolut övervägas! Sen är det inte säkert att ekonomin räcker till, men det märker jag när den dagen kommer.

Senast ändrad:
Är jag på rätt väg?
Ska du ut och tura mycket och ändå tänkt köpa nya pjäxor så låter det som en utmärkt idé att de har dynafit "hålen" också.

Är jag på rätt väg?
Är du behov av både pjäxor och bindningar är Dynafit No1. Ingen tvekan om det! Lättast och stabilast av turbindningarna. Tänk på att de flesta turpjäxor inte bör användas i en vanlig alpin bindning. Till vissa turpjäxor finns utbytbra sulor som gör den kompatibla med alpinbindningar, tex Dynafit Titan, BD Factor.

/MM

Är jag på rätt väg?

@JL76
Jag har läst lite om att de tjuvlöser i fronten, men det kanske endast är några få som har det problemet?

@MM
Tanken var just att skaffa en av de pjäxmodeller som klarar av alla tre bindningstyper (ISO Alpine, ISO Touring och Dynafit, t ex Titan eller Zeus). Om inte annat för att det är smidigt att kunna behålla sina "inkörda" pjäxor om man skulle få för sig att testa att hyra ett par bindningar (jag har inte råd med fler än ett par pjäxor :p). Du får också jättegärna ta en titt på från jag ställde till personen ovan!

Är jag på rätt väg?
Hmm, Jag vet inte om det här tillför så mycket men jag tänkte på att du är student. När jag för några år sedan gick lavin 1 i abisko hade de mycket fördelaktiga studentpriser på alla sina arrangemang, varav det fanns flera som var inriktade på toppturande. Jag vet inte om abisko har kvar studentrabatten eller hur utbudet ser ut nu för tiden, men det kan definitivt vara värt att kolla upp.

viktor

Är jag på rätt väg?
Vattendroppe sa:
@JL76
Jag har läst lite om att de tjuvlöser i fronten, men det kanske endast är några få som har det problemet?
Läser man på internet så tjuvlöser väl alla bindningar (utom S916/920 och FKS155/185 ?)i tådelen?
Vissa tittar på en Marker så exploderar den, jag har åkt Marker i snart 10 år med mindre problem än vad jag haft med Salomon, Tyrolia däremot ... osv. Alla har sin åsikt om bindningar.

Har ingen egen erfarenhet av Dynafit men de flesta verkar inte få tjuvlösningar med dem men det kanske hänger ihop med användartypen. Skulle jag vilja tura mer och hade råd med nya skidor+ bindn.+ pjäxor så hade jag satsat på Dynafit.

Är jag på rätt väg?
@ vflygare
Det är ju absolut värt att kolla upp om inte annat! Supertack! :D

@MM
Jag ska se till att läsa lite i den tråden. Om det bara är problem med is i fjädrarna som jag såg någon skriva om när jag skummade lite är det ju inget stort problem.

Är jag på rätt väg?
UCPA klockrent.
1 st Om du har svårt för att åka brant terräng eller osäker på offpist, åk först tout neige.
1 st Sedan tar du randonnee för att lära dig randonnee tekniken.

Vet ej hur gammal du är, men försök att ta båda två UCPA resorna samma säsong, när du har alla kunskaper i kroppen blir du snabbare bättre. Spara bara till 2*9000kr så är saken biff, egna pjäxor är rekommenderat.

Jag åkte randonnee och vi hade någon som inte var bra på offpist, han hade inte kul och fick byta typ av åkning. En annan förstod inte allvaret i att befinna sig i bergsterräng och körde vildse utan glasögon, han kunde ha dött. Hela gruppen letade i 2 timmar, suck.

Lycka till mannen och gör stora framsteg!

Senast ändrad:
Är jag på rätt väg?
Oj hjälp var jag blev förundrad när jag såg den här tråden bland de som skrivits i senaste dygnet :S

Ja, jag har hittat mina svar, så det är ingen direkt idé att fortsätta skriva här. Om någon mod kan stänga tråden blir det alldeles utmärkt.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp