Är ryggskyddet för mc eller alpint?

Rideout

Ny medlem
Är det någon av er eminenta freeriders som vet ifall det är någon skillnad mellan dainese wave, som är för mc vad jag förstått och dainese nextwave, som är tänkt till alpina äventyr?

Är det någon skillnad? och i sånt fall vad?

Tack på förhand!

Tror man kan dra på sig ett mc skydd när man åker skidor men att åka MC med ett alpint ryggskydd skulle inte jag göra.

Standarden för godkännande CE-EN 1621-2, är densamma för MC och utförsåkning. Vad jag vet så är alla Daineses ryggskydd godkända enligt detta.

Någon form av byråkratiskt krångel gör att man inte får sälja ett skydd som riktar sig till båda kategorierna trots att det genomgår samma tester... Är vad jag har fått höra. Det finns ju en massa lagar som reglerar försäljning av skydd och naturligtvis går det inte att hålla koll på allt.

Är skyddet ordentligt märkt med CE och var det ska användas, tex: armbågsskydd vänster arm mc-jacka och tillverkare mm, så är det testat och reko enligt detta. Är det inte testat och ordentligt märkt borde man ju skippa detta då tillverkaren inte förefaller vara särskilt seriös (även om det är djävulskt dyrt att testa sina produkter). Man kan ju även undra hur seriös handlaren som har det i sin butik är.

Såvitt jag vet får man inte sälja saker under namnet "skydd" om de inte är testade och godkända (gäller MC-skydd, borde ju vara samma för annat...).

Alltsà förr i tiden ....läs 96-97 sà var det mc-skydd (dainese) vi körde med. Alla dainese-skydden kommer ju fràn motorsporten till en början. Nextwave är väl bara en nyare modell?

Tack för svaren, jag ska förtydliga mitt inlägg. Skyddet ska endast vara till att åka alpint med, alltså ingen mc-åkning.

Är det så som Blackriverpaint säger, att nextwave endast är en nyare version av wave? Dvs inga förändringar rent skyddsmässigt?

Har mailat dainese utan att få svar, så tänkte om någon av alla användare vet nåt.

En komplettering till tråden.
Jag har hört/läst någonstans om att man ska byta wave-skyddet vid en krasch, då honeycomb-ramen ska bli deformerad som en del i stötupptagningen. Det kanske bara gäller mc-krascher där det förmodligen oftast rör sig om högenergivåld? Annars, om man måste byta ut skyddet vid varje duktig vurpa i backen blir det ju dyrt som fan.

Är nextwave uppbyggt på samma sätt som wave?

Nån som sitter på lite upplysningar?

Vad menar du? Är det olika längd på wave och nextwave? De ser ju exakt likadana ut.
Menar du ett annat skydd helt och hållet?

Senast ändrad:
jag har hört att det är farligt att åka skidor med mc skydd för att mc skyddet går för långt upp i nacken och att man då kan bryta nacken på det i backen, vet inte om det är sant eller om det stämmer på dainese skydd

Hm.. det troligaste borde väl vara att ett MC skydd borde fungera alldeles utmärkt även till utförsåkning?

En krasch med MC i 120 km på hård asfalt borde vara helt jämförbart med en krasch i utförsåkning oavsett stil. Sanningen är ju att få åkare kommer upp i MC hastigheter såvida man inte heter Sanna Tidstrand och kör 11:or ner för 45 gradare..
Då borde skydden vara lämpliga nog åt båda sporter..

/G

Tillbaka
Topp