Är slutet nära?

VALLEY

Ny medlem
Är slutet nära?
När man hör att det är mindre än 40% chans att det kommer snö i norra Norrland vid jultid, då börjar i alla jag att fundera. När allt kommer omkring så känner jag att det viktigaste inte är, vilka skidor jag ska köpa i år eller vart jag ska åka. Visst kommer det nog lite snö i år, men om denna utveckling fortsätter så kan jag lova, att det i framtien inte kommer att finnas några skidanläggningar på våra breddgrader. Det ser ju inte heller så ljust ut för resten av världen, det har man ju hört experter uttala sig om. Som sagt, visst kommer detta inte att ske över en natt, men vi kan ju redan se åt vilket håll det går. Jag är orolig och jag är bekymrad, varför blir det så här och är det vårat eget fel? Är slutet nära? Känns väl så där att fira jul med grönt gräs och plusgrader...

Är slutet nära?
Nämen ta det lungt, snön kommer. Bara för att den var väldigt tidig förra året så betyder inte det att det blir snötorka resten av livet bara för att den är lite sen.

Är slutet nära?
Jag har hört att om vi fortsätter släppa ut lika mkt koldioxid och andra växthusgaser som vi gör idag så kommer jordens medeltemperatur att stiga med ca 2 grader. MEN, om vi inte göra något och utsläppen ökar i den takt som de gör idag kommer medeltemperaturen stiga med 6 (!) grader till år 2100.
Under den senaste istiden hade vi en medeltemperatur som låg på omkring 3 grader kallare än det vi har idag, så då kan man ju börja undra om hur vi får det om medeltemperaturen ökar 6 grader... :S

Det känns som att det inte blir någon skidåkning alls om detta stämmer....

Är slutet nära?
jag kollade på discovery channel får ett par dagar sen och då var det ett program om solen. Visste ni att solen blir varmare och varmare så förutom människans utsläpp har vi även en allt hetare och hetare sol som förstör för oss vintervänner....

Är slutet nära?
En annan teori går ut på att om medeltemperaturen forsätter öka så kommer smältvattnet från nordpolen inverka på golfströmmen så den ändrar riktning= mycket kallare klimat i norden! Teorierna är många.. Den som lever lär få veta..

Är slutet nära?
har oxå hört teorier om detta men jag tror inte på någon av dom måste jag säga
här uppe i norden har klimatet alltid ändrats. det har vart medelhavsklimat och istid och medelhavs klimat igen så jag är inte så orolig.
fast oiförsej så försöker jag ju cykla, åka tåg/ buss och sånt i istället för bil när ja ska nån stans för säkerhetsskull.
sen har man ju hört att golfströmmen vänder och dör ut och håller på så man vet ju aldrig

Är slutet nära?
Min geografilärare har teorin(en mycket duktig lärare) att snön kommer att finnas i Norden så länge vi lever, vi kommer inte att uppleva detta under våran "skidålder". I USA tror han att det alltid kommer att finnas så mycket snö eftersom det inte är samma klimat som vi har.
Så det blir väl till att åka till USA OM det skulle hända något.

MVH

Är slutet nära?
äääh lugn som sagt... kommer ihåg för nått år sen då vi firade jul med gröna gräsmattorn, vist de sög stenhårt men de visar ju på att det varierar sig mycket :]

Är slutet nära?
Manga: Solen blir ju varmare när dess "död" närmar sig, och dessutom rejält mycket större. Därefter slutar den som ett svart hål alternativt en vit dvärg. (Har jag för mig). Detta beräknas dock inte hända förrän om typ 3 000 000 000 år så vi behöver nog inte oroa oss än på ett tag.
Något som dock är intressant är att det har varit en massa "solstormar" på solen de senaste åren, vilket medför att jorden mottar mer strålning nu än någonsin.
Vid en eventuellt höjning av genomsnittstemperaturen så får norden dock INTE varmare klimat. P.g.a. att golfströmmen kommer ändras får vi det snorkallt på vintern istället! (Säger förståsigpåarna i långa vita rockar...)

Tror nog att medierna påverkar folks så lättpåverkade hjärnor mer än vad temperaturen egentligen ändrar sig.

Tror i.o.f.s. inte alls det är särskilt jättebra att elda upp fossila bränslen till höger och vänster så som vi gör idag. Som ren säkerhetsåtgärd kommer därför ett "beachkit" finnas i freerideshoppen snart, innehållandes kylväska, brassestol och flip-flops.

Är slutet nära?
noljas.. nej solen blir varmare hela tiden vi kommer bli tvugna att lämna våran planet långt innan solen börjar expandera. iallafall enligt discovery channel. solen blir dessutom kallare när den expanderar :)

men ja det kommer ta en väldigt lång tid innan jorden blir obebolig. men ändå!

Är slutet nära?
Ni tror inte så att klimat förändringen är normal? visst växthusefekten har säkert haft sin del i det hela, men det har redan vart andra ovanliga klimat förändringar T.ex. Istiden. kanske är vi mitt i en klimatförändring?

Är slutet nära?
Angående att tempraturen beräknas stiga med ca 2 grader: Det är visst en stor ökning, eftersom skillnaden mellan istid och klimatet vi har nu endast är ett par grader.

Är slutet nära?
Det kommer snö kan jag lova! Det ska ju bli kallt o snöa som as nu ju!! Blir pissmkt snö i år.

Är slutet nära?
Manga: Discovery channel är en otäck, amerikansk, kommersiell TV-kanal som lever på att sätta skräck i folk. Lita på mig, jag vet!

Är slutet nära?
Jag tycker att förra vintern sög. Det ska bli förbannat dålig/lite snö för att överträffa vintern -05 i floskeltoppen.

Är slutet nära?
Screw teorier och beräkningar.
Nu är nu. Vem bryr sig om det är två grader varmare om hundra år?
Dessutom har det BERÄKNATS bli köldchock efter jul. Kommer det ingen snö då är det i alla fall minusgrader och då är det ju bara att producera.

Är slutet nära?
Jag har inte läst vad folk skrivit men kan bara säga till tråd skaparen: Chilla...Det kommer bli fett mycket snö i år. Du vet det e så här bra vintrar börjar....

Är slutet nära?
Att det är kallt har ju knappt nånting med hur mycke snö det kommer, den här vinter sägs ju bli en av dom kallaste och torraste vintrarna på flera år.....
och en torr vinter betyder minimalt med snö, ja är fan orolig.. men satsar anläggningarna på kanoner är det fan inge problem eftersom det inte kommer smälta bort...
+ att man har ju märkt iallafall va ja tycke att det har blivit mindre snö för varje år dom senare 5 åren .

Ski on dudes!

Är slutet nära?
Meteorologer är duktiga på att förutspå morgondagens väder. Dom är helt klart godkända i att spå nästa dags väder, halvkassa på dagen därpå och dåliga på att veta vad det är för väder på den fjärde dagen... Så kan man då inte dra slutsatsen att dom är riktigt sk*tdåliga på att förutspå vädret om en månad???

Jag har iaf hört snacket om att det ska komma massvis med snö flera år, men ändå satt man där som grabb på julafton, ledsen över att inte kunna provåka den nya pulkan annat än på asfalten...

En liten tanke bara....

Tillbaka
Topp