Är snowboardåkare snålare än skidåkare eller bryr

IngemarH79 sa:
De allra flesta köper bindning och skida i paket. I de flesta fallen är du också låst vid den bindningen (din upp till 11-13). Och då diskuterar vi inte skidåkarna på freeride.se utan generell skidåkning som helhet. En snowboardbindning innehåller bara bottenplatta, bakkappa samt två straps allting i plast (i några enstaka fall armerat med glasfiber eller kolfiber). Klart som fan den är billig. Sen är de flesta snowboardbindningar rent skräp om man jämför med tex. Flux som ligger i en annan kvalitet, prestanda och prisnivå 2-2500:- för en bra modell.
Nu är det ju främst skit bindningar som är 100% plast. Bra bindningar har väll oftast glasfiber/ magnesium/ aluminium/ kolfiber... lite här och där. Men det var väll det du menade.

var det många snowboardåkare där på skidakademin där ni kom fram till att snowboardåkare antingen var dumma eller snåla?

Åker både skidor och bräda. Och jag känner mig inte snålare när jag åker det ena eller andra.

Därmot är det en väldigt stor skillnad på vad de stora kedjorna satsar på i sitt sortement i staden där jag bor. Finns gott om skidor, bindningar och pjäxor. Men utbudet gällande snowboard är betydligt sämre och riktar sig främst till nybörjare. Och inställningen på bland annat intersport är att det inte säljer och tar upp onödig plats i butiken.

Ett bristande intresse och en inte allt för krävande kundkrets kanske ligger till grund för den storsäljande billiga rätt kassa snowboard kängan i jämförelse till skidpjäxan, där både personalen och kundkretsen verkar mer engagerad.

Nej för min del blir det fortsatt handlande av engagerad personal i kompetenta butiker ;)

IngemarH79 sa:
Lite offtopic är det synd att man måste köpa en så dyr pjäxa och därmed styv för att få en bra passform, personligen skulle jag gärna kört lite mjukare än flexindex 120-140. Innerskosnörning liknande boots kanske vore nått.
Salomon Ghost har innerskosnörning. :) Även Black Diamond Factor..men det är en turkänga.

Tight passform utan 120-140 flex finns det många av. Även de som är 120-140flex går att modda relativt enkelt, om man vet vad man driver med, så att de blir mjukare :)
Annars så finns det ju alltid Full Tilt :) Smal passform (som ändå passar mina breda fötter?WTF?) och du ändrar flex genom att byta tunga. Genius!

ALPINBUTIK sa:
Är snowboardåkare snålare än skidåkare eller bryr de sig inte
Skidåkare har inga problem att betala 2500-5000 för pjäxor
För snowboard verkar det räcka med ett par skitboots för 795
Vad är det du vill säga egentligen? Bara göra reklam för din skidbutik (som säkert är toppen) eller mest säga att brädåkare är fattiga alt. idioter? Kul att du märker var dina kunder betalar för pjäxor, skriv det i din blogg vettja.

Tillbaka
Topp