Arbeta i Schweiz?

Arbeta i Schweiz?
Någon som vet vad som gäller för arbetstillstånd osv vid säsongsjobb i Schweiz? Måste man söka upphållstillstånd? Vad jag förstår får man åka dit och jobba även fast dom inte är med i eu, tack vare diverse andra avtal, men i vissa länder utanför eu måste man söka uppehållstillstånd om man stannar längre än tre månader.
Någon som har säsongat i Schweiz och vet hur detta funkar?

/a

Arbeta i Schweiz?
Du får ett "Permi L" om du jobbar under begränsad tid. Det har arbetsgivarna fixat med för mig, bara att anmäla sig på Gemeinde när det är dags att börja jobba.
Kan vara lite kinkigt om man kommer ner mer än 5 dagar innan kontraktet börjar gälla, kan vara risk att man åker på att betala lite själv till deras försäkringskassa som är obligatorisk.
Men i grund o botten är det inget att oroa sig för, det löser sig när du väl hittat jobb.

Arbeta i Schweiz?
Haha okej vad bra! Jag kommer nog satsa på att lösa jobb på plats, men det borde väl vara lugnt? Eller måste lan kolla med nån ambassad...?
Var ska du?

Arbeta i Schweiz?
Det löser sig på plats, bara åk ner och hitta dig ett jobb och ta pappersarbetet sen :) Det är iaf. min erfarenhet av Wallis.
Jag ska till Malmö på torsdag, i övrigt har jag ingen aning....

Tillbaka
Topp