Arbete i Norge!!

vrager

Ny medlem
Arbete i Norge!!
Tjenare!!!

Vi är 2 grabbar som planerar att jobba i Norge under sommare och hösten. Vi kan tänka oss vilket arbete som helst vilken tid på dygnet som helst.

Någon som har erfarenhet av att arbeta i Norge? Vi tar gladligen emot tips och kontakter.

Om det är några andra som ska väster ut, vad har ni för planer och hur har ni tänkt att gå till väga?

Hör gärna av er till oss här på freeride...

Arbete i Norge!!
Åk till Oslo.
Skaffa boende före ni åker. Det är svindyrt att bo i Oslo.
Om ni kan så skaffa jobb inom restaurangbranchen. Då får ni dricks och ofta mat på arbetsplatsen vilket drar ner kostnader enormt.
Men..... Niär sent ute grabbar. Ni borde dra IGÅR!
("Manpowerjobb" i Oslo ger mer pengar än vilket sommarjobb som helst i Sverige)

Arbete i Norge!!
Nu väcker jag denna tråd!!

Vi är två st tjejer som planerar att jobba i Norge under ca 6 månader för att sedan dra ner till alperna en säsong. Det lutar åt St Anton i nuläget. Iaf! Norge! HUR lönsamt är det? Kan inte någon som varit där berätta hur de gick tillväga? Vilket slags yrke de hade och hur mycket mer man tjänar än i Sverige.

Vi ska också ställa Norge kontra att jobba i Danmark. Fördelen med när vi jobbar i Danmark är att vi fortfarande kan bo hemma...men om man kan jobba mer och tjäna mer överlag i Norge...ja då är det inget snack om saken ju.

Såå....kör på! Berätta!

Arbete i Norge!!
jadu jag är i norge och jobbar nu och det är jävligt lönsamt om ni hittar jobb! tjänar 130nok/h (blir väl runt 150sek/h) som servitör på ett hotell. jag jobbar på en skidort också så kan ju shredda när jag inte jobbar, plus att det är mycket mer folk hela tiden. nackdelen då är väl att det går massa cash men vafan ni sparar lätt ihop till en säsong i alperna ändå plus att ni kan åka i backen när ni är lediga

lycka till

Arbete i Norge!!
amandap sa:
Nu väcker jag denna tråd!!

Vi är två st tjejer som planerar att jobba i Norge under ca 6 månader för att sedan dra ner till alperna en säsong. Det lutar åt St Anton i nuläget. Iaf! Norge! HUR lönsamt är det? Kan inte någon som varit där berätta hur de gick tillväga? Vilket slags yrke de hade och hur mycket mer man tjänar än i Sverige.

Vi ska också ställa Norge kontra att jobba i Danmark. Fördelen med när vi jobbar i Danmark är att vi fortfarande kan bo hemma...men om man kan jobba mer och tjäna mer överlag i Norge...ja då är det inget snack om saken ju.

Såå....kör på! Berätta!
I genomsnitt så tror jag att man i norge tjnar en 130-150NOK/h i grundlön.
Folk pröjsar allt mellan 2000kr/månaden om man går ihop flera i ett stort kollektiv till 5000kr/månaden för ett rum i en lägenhet.
Sen kan du multiplicera alla stålar med 1,2 när du för över till sverige, dessutom är det halv skatt i november.
Ni skattar generellt sett 20-25% som vanligast, lite mer om ni jobbar väldigt mycket. Var uppmärksamma på att ni inte får jobba längre än 6 månader i norge. Eller, jo, ni får, men då höjs skatten radikalt och det är lite andra om och men som dyker upp...

I danmark är valutakursen ännu bättre, ligger väl på 1,5 har jag för mig... vet dock inget om lönerna eller skatten där.

Själv kör jag lagerjobb i Bergen. Tar kvällsskiftet plus att jag har ackordlön och jobbar på av bara fan. Ger bra cash, men det är ett väldigt tungt jobb.

Kan ni bo helt hemma och slippa att skaffa ett nytt boende (eller bil) så lär ni tjäna fett på det. Hyra, bil och mat - det äter upp en hel del av lönen.
Vad som lönar sig bäst för er får ni väl räkna på själva...

Lycka till!

Arbete i Norge!!
Nojlas sa:
Var uppmärksamma på att ni inte får jobba längre än 6 månader i norge. Eller, jo, ni får, men då höjs skatten radikalt och det är lite andra om och men som dyker upp...
Berätta gärna om du vet mer eller länka nånstans med lite info om ämnet :)

Arbete i Norge!!
thejorp sa:
Nojlas sa:
Var uppmärksamma på att ni inte får jobba längre än 6 månader i norge. Eller, jo, ni får, men då höjs skatten radikalt och det är lite andra om och men som dyker upp...
Norska skatteverket kan nog vara en av dom sämsta instututionerna i världen. Det spelar ingen roll om man läser på deras hemsida eller ringer och frågar dom, du kommer få 37 olika svar där inget stämmer ändå.
Vissa säger att det är 6 månader och vissa säger att det är 2 år. Du kommer hur som helst att få tillbaka allt du skattat för mycket på återbäringen.

Arbete i Norge!!
thejorp sa:
Nojlas sa:
Ingen big deal, men efter 6 månader måste du skriva dig i norge och betala full skatt. (Typ som i sverige tror jag.) Har du en bil här måste du registrera den här (snuskigt dyrt) eller med fördel köpa en bil i norge (också snuskigt dyrt).
Är väldigt svårt för norrmännen att kolla det där med bilen tror jag, men är dryga böter om man blir påkommen.
Om du redan arbetar i norge har du fått norskt pnr och skattekort från "skatteetaten", så spring bara dit om du tänker stanna längre än 6 månader och snacka med dem.

Skatteetaten är väl inte sämre än våra svenska institutioner... Jag hade gått dit och snackat med dem i.a.f. Här i Bergen brukar de vara väldigt hjälpsamma och trevliga.

Arbete i Norge!!
makafone sa:
Du kommer hur som helst att få tillbaka allt du skattat för mycket på återbäringen.
Var itne för säker på det du! Nu har jag jobbat barmarksäsong i Oslo i tre år och varje år är skatteåterbäringen ett jäkla lotto. Tjejen och jag har jobbat lika mycket varje gång men återbäringen har haft sjukt stora differenser.. Förra året fick jag restskatt medans tjejen fick 8k tillbaka, vi hade jobbat lika mycket sånär som på en eller två timmar. På samma företag åt samma arbetsgivare då såklart. Så håll koll och oavsett vad ni får tillbaka så överklaga! Överklaga alltid, det ger mer pengar ;)

Nojlas: Det där med bilen är rätt så jäkla lätt att slippa undan ;) Och att skriva över sig med...

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp