Åre Ab-tvåhundra Jävla Spänn??

SKUMberg

Ny medlem
Jag måste skrika ut mitt missnöje med ÅRE AB. Att ta så jävla mycket betalt för liftkorten är skam.. SKAM! Under säsongsavslutningen , freeride-helg mm, när snön knappt räcker till att ha tusenmetarn och valvet öppet kan inte ett dagskort kosta 200 kr!! inte blir min vrede mindre av att "någon" stänger liftarna alldeles för tidigt!! (+ i kanten för den xtra timmen) Jag undrar vem av dessa chefer på ÅRE AB som har bestämt sig för att göra allt de kan för att de ända gästerna som kommer till Åre föddes med fet plånbok? Jag skulle inte vilja vara den stackars försäljaren som nästa år ska försvara den årliga prishöjningen på liftkortet(Jag tror inte att oddsen är allt för höga på att liftkorten kommer att kosta ännu mer nästa säsong).
Idag kostar dagskortet 270 kr och om man köper ett flerdagskort så tjänar men inte många kronor..? Student rabatt?? Åre AB har de senaste säsongerna ökat sin omsättning och kapital samtidigt som de anställda jobbar för 71 kr i timmen och allt de får i arbetsklädes-väg är en sketen polo och väst.. ska dom ta på sig sina egna tröjor till jobbet?

Belöna de som sliter och sänk prisena i slutet och början av säsongerna!

Svin bra skrivet!

Jag hatar hela företaget Skistar.
Hur i helvete kan man vara så jävla gniden att man tar 200kr för ett dag kort som man kan åka på mellen 09:00 - 15:00 när det knappt finns någon snö??

Nä skärpning Åre AB.

/Skywalker.

Är ni så tattiga så at ni klämmer så pass lite lagg i sveriges bästa skidort så att man har årskort? Om ni är så dumma borde ni få straffas med de hutlösa priserna. en sak som jag kan hålla med om är att de stängde lite tidigt.

Nu tycker jag att det är lite väl mycket smutskastning..
Tex SEGER polon som du nämde e faktiskt Jätte skön och enligt många förtroende ingivande tester så är just bommul det bästa att ha närmast kroppen i ett aktivt arbete utomhus...
Och JA!! liftkorten e dyra ..

Sant! Lifkorten AR SKIT DYRA!!!

Men fortfarande om man jamfor priserna i are med ett liftkort i Mt. Snow som ligger i USA pa ost-kusten... Dar kostar ett dags kort 60 US Dollar!!!!!

Men... Det ar ingen ursakt for att Ares priser ar sa JAVLA hoga!

-Johan

sen replik, har fiskat hela helgen..

-håller med skywalker!! Vi som tillbringar säsongen ute i Europa och kommer hem för några sköna vår-slask-svängar i Åre ( som jag tillbringat fler dagar i än du har levt) och får betala 200 spänn för två liftar.. när det kostar 270 under ordinarie säsong med närmare 100 nedfarter och 43 liftar?? Fattar du nu!!! ( för vissa måste man tydligen skriva på dagisspråk för att ni ska förstå!!)

Man hör alltid en massa jävla gnäll på Åre och Åre AB. Jag instämmer säkerligen i de flesta pajkastningar som riktas mot detta företag men ställer mig ändå frågan: Vad fan ska ni då dit och göra? Är det så att stället inte uppfyller alla era krav så skit i att åka dit då!? Det är det bästa sättet att visa ert missnöje. Upp på barrikaderna och kämpa istället för att sitta här som skvallrande jävla småbarn. Ledsen om jag tar i med hårdhandskarna men jag är så jävla trött på allt gnäll!

Håller helt med dig!! Varför ska man protestera och tycka, det har ju aldrig givit något gott?! Nä, sitt i soffan och låt allt bero..

Anders, lilla vän. Kom tillbaka och snacka när du betalar din egen hyra, mat, elräkning, försäkring, telefonräkning, tvättmedel, tandläkarräkning, schampo... Du förstår vad jag menar! Att krypa ut ur mammas trygga vrå och se verkligheten kommer att bli som ett slag i magen...om du inte är pojken med guldfickorna förstås.

OK Vafan. Om man bara haft en slaskig jäla 1000-meter öppen så hade det vart i saftigaste laget. Jag är ingen Ski*fantast men dom la ner ett stort antal pistmaskintimmar/arbetstimmar på arrangemanget. Valvet var dessutom öppet. Man kan fan inte heller säja att paketresorna dom sålde var speciellt dyra.

Ingen väst, vad taskigt!! På den gamla goda tiden när jag byglade folk i Rödkullen så fick man vara glad om man fick lön, slapp stryk av områdeschefen och inte fick stjärten uppbokad av konferensgrupper från Marlboro mer än en gång i veckan.

Det finns inget att snacka om. Företag MÅSTE ta betalt för saker människor och konsumenter vill betala för. Andra exempel:

- Sprit på krogen
- MTB-prylar
- Kokain
- Mjukporrisar

+ lite andra leksaker. Det är naturens lag.

Snart sitter ni själva där och säljer mjukvaruprogram (som egentligen bara kostar 3 kr att tillverka om man räknar tryckkostnad) för flera hundratusentals kronor om dagen. Det är så det går till i världen och det är också det som är så jävla underbart.

Ledsen att det marknaden drabbade dig gula_gubben

Intressant att höra att ni på ROCsport-Åres baksida är uppdaterade på marknaden för koks och porrisar. Är det officiellt? Annars så vet jag väl inte om ni är så objektiva vad gäller Å.R.E. Är inte ni "samarbetspartners" som det kallas i företagsvärlden?

Självklart håller sig ROCteamet uppdaterade på vad som händer inom Porr och Koksvärlden annars har man ingen koll på hur man skall prissätta saker. :-)

Samarbete = YES!

Bara för att klarlägga några saker för vissa som tydligen inte vet något om marknadsföring:

1.Ett företag tjänar pengar på att marknadsföra sig och sprida sitt namn och vad det står för -bra idé- varför inte ge våra anställda massor av för oss nästan gratis kläder (pga av klädesmärkets intresse att synas på en av Sveriges bästa skidorter, återigen?) och klistra på ett Å.R.E märke, den anställde gör bra reklam även efter avslutad anställning.

2. Ett "jippo" som ovan nämnda freeride helgen ger också Åre bra publicitet. Jag tycker att detta är ett skönt koncept med stor utvecklingskapacitet dock är det så att jag tror att alla som var tvugna att betala 200 kr för att åka i två liftar tycker att det är mycket med tanke på att ord.liftkortspriset är 270. Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att Å.R.E AB pungar ut med alla pengar när Redbull, Åka Skidor mfl stod som sponsorer?? Även om Å.R.E har pungat ut med massor av pengar så kommer dessa utgifter att löna sig i längden pga av alla dessa fotografer och filmare som kommer att sprida sina bilder över stora delar av världen = publicitet = marknadsföring.

3.Att sätta ett humant pris på ca 100 kr hade inte stjälpt Freeride-helgens ekonomi, om man räknar på antalet betalande (stor del av åkare + fotograf åker gratis pga av publicitet, återigen) och ALLA hade åkt ifrån Åre och spridit ryktet: "bra som faan och inte så jävla dyrt heller!!"

>>Anders>> jag kanske ska kasta en kula jävligt hårt på dig??

>>Patrik S>> Jag åker nog i Åre eftersom det ligger jävligt nära där jag bor... gillar Åre men inte priserna OK??

>>ROCet>> Vad dillar du om??

Skönt att se att det finns intressanta och intellegenta diskussioner på detta forum. Gula_gubben argumenterar bra för sin sak men jag måste ändå tillägga att:

1 Marknadsföring på kläder är en bra idé om varumärket sitter på rätt person vid rätt tillfälle. Annars kan det snarare skada än hjälpa. Att sponsra Åre AB och liftpersonalen är väl ganska värdelöst, vad ger det tillbaka till företaget? Skulle du köpa en Seger-väst bara för att någon stolle i en lift hade en sån… tror inte det va!

2 Freeridehelgen kostade nog Åre en jävla massa pengar. Det är inte helt gratis att skyffla runt snö på berget. Det kostar pengar i form av personal och pistmaskin. Sånt är inte gratis. Sen tycker jag det är jävligt härligt av Åre att ens öppna backarna den helgen. Personligen tror jag att det är en förlusthelg pengamässigt som man anordnar bara för att ge trogna, hängivna åkare något tillbaks för att dom stått ut med alla köer under vintern. Dessutom är det ett bra sätt att profilera sig nationellt och internationellt.

3 Priser styrs av en enkel företagsekonomisk tes, den om utbud och efterfrågan. Jag är inte ekonom men så smart att jag kan räkna ut att det är klart dom tar bra betalt. Åre är så jävla hett just nu, alla vill ju dit! Om inte du, jag eller någon annan åker så står det en hel hög andra som gärna tar vår plats och betalar för det. Varför ska Åre bry sig om sådana som vill ha det så billigt som möjligt när det finns folk som betalar mycket och ändå är glada. Det kanske slår tillbaka på dom en dag men så funkar det just nu.

Återigen, den bästa protesten man kan göra är att bojkotta, annars får man ställa sig i ledet och nicka glatt åt det som bjuds.

Peace!

Fantastiskt att se en människa som skriver något vettigt och vet vad han pratar om (Patrik Sundberg). Ja, det stämmer att denna helg inte ger något direkt pengaklirr i kassan. I år gjorde bristen av snö det omöjligt att hålla fler backar öppna. Pengarna från liftkortsförsäljningen gör att resultatet ungefär blir +- 0 denna helg. Håller med om att öppettiderna var lite snåla..

Anmälningsavgifterna till alla tävlingarna (typ Playground, downhill) går oavkortat till prispengar till de utövande. Visst har Åre AB sina brister och myckert kan utvecklas och mycket bör utvecklas men känns som att man måste veta något om situationen innan man spyr galla över allt och alla.

Det är ju frivilligt att åka upp till parken..

Ett företag brukar drivas så att det ger så mycket vinst som möjligt. De anställdas situation och inställningen till dessa från högre ort har varit med mycket kortsiktigt tänkande men stora ändringar är på väg....

Ärligt talat, tror ni verkligen att Å.R.E. gör saker som dom inte kan göra vinst på? Går dom +-0 på detta arrangemang så är det för att dom vill ge en positiv upplevelse till ungdomar som i framtiden blir en köpstark grupp som betalar fullpris för sin resa(typ studentveckorna) Inte fan är det goodwill. Då skulle dom väl köra västra paradis för att vara snälla mot Duvedsbarnfamiljerna också om det resonemanget skall hålla.

Jag håller med en del av de sakargument som tagits upp av Banditen och Patrik och självklart förstår jag att ett företag måste tjäna pengar och att valet att punga ut med pengarna gör man ju själv, det finns ju billigare alternativ. Jag är också taksam för allt arbete med att "skyffla runt snön på berget" och givetvis så är det bra av Å.R.E att visa framfötterna genom att anordna liknande event..men, stor del av min ilska beror på att det skiljer så lite till det ordinarie liftkortspriset med tanke på de få liftarna som var öppna, den andra stora delen av min ilska beror på att det finns så många på högre ort som verkligen inte bryr sig ett skit om deras anställda.. personalvård finns inte ens på topp hundra-listan inom vissa delar av Å.R.E AB..

Patrik>> Tror nog att det är fler stolliga stockholmare som går direkt ner på byn och tjackar en seger-mössa än du verkar tro...Kan inte hålla med om att det är värdelöst att sponsra sveriges hetaste skidort med kläder..att bojkotta låter som ett resolut förslag men det funkar inte riktigt för de som vill vara på skutan, jag ÄR en av dessa
Jag vill bara att för- och sensäsongen vore rabatterade för oss årligt återkommande bartömningsgäster som verkligen vill ha events och musik i backen.. Nästa år hikar jag nog upp, direkt från busta.. lagomt på lyset för att slänga sig ut i parkens alla livsfarligt stora hopp..

Dustbin_Dan skriver: ...ungdomar som i framtiden blir en köpstark grupp som betalar fullpris för sin resa(typ studentveckorna).

Ville bara kommentera detta och säga att studenter inte (!) är köpstarka och att de absolut inte betalar något fullpris. Tanken är god, visst vill man skapa en efterfrågan tills dess att de blir fullprisbetalande, men detta sker inte under studentåren!

gula_gubben skriver: Tror nog att det är fler stolliga stockholmare som går direkt ner på byn och tjackar en seger-mössa än du verkar tro...

Nä, jag vill fortfarande inte tro det...

Jag är fullt medveten om att studenter inte är köpstarka. Vad jag menar är att Å.R.E. satsar på studentveckor under lågsäsong för att studenterna BLIR köpstarka i framtiden. Dom får en positiv bild av Åre under studentåren och åker dit igen med tex sina familjer under sportlovsveckor då priser för boende och liftkort är som högst.

Att Åre tar 200spänn för lite slaskig och shabbig våråkning kan väll säkert tänkas vara taskigt.. Men börjar man gämföra lite.. Idre tex har fullpriser hela säsången oavsett antal backar öppna... Alltså för man paya 230 spänn för att åka i en liten sketen backe, utan snö och utan bigjumps..
Men man ska väll inte klandra Idre allt för mycket för det.. Priset på liftkort är allt för högt över lag i hela landet.. Det har ökat ganska markant de senaste åren.

Vad är då orsaken till detta? Kanske är det skidskatten kanske är det skistars starka ställning och brist på effektiv konkurrens. Vad vet jag..

Skidåkningen är en stor och för mig underbar sport och jag tycker verkligen att man borde se till att gynna den lite mer politiskt sett..

Att klaga på 200 spänn vid ett stort evenemang i åre är enligt mig inte riktigt rätt.. Däremot borde situatioen i sin helhet förändras.. Man borde nog börja med att slopa denna hemska och omotiverade skidskatt..

Klart som sylt att skidskatten, som är befläckad av några som går på kungens (eget tycke: slopa monarkin=mer pengar till folket) skola i stockholm och deras gissningar om vad och hur fjällen ska beskattas, inte är rättvis. Inte heller är det rättvist att Skistar äger snart alla toppar i de svenska fjällen och tar bra betalt för allt från skidåkning till skotertruthyrning. Men (för vissa kan detta te sig som en viss vändning av art.förf. men det är ENDAST ett konstaterande) om Skistar nu hjälper till och drar turister till det svenska (läs norrlänska) fjällen så betyder det inkomster för våra kommuner och arbetskraft åt fler på landsbygden. OBS.. dock kan också detta monopol göra Skistar och dess aktieägare så profitbenägna att de helt enkelt suddar ut några mindre och ej så lönsamma orter och det är ju mindre lyckligt för oss som gillar Bydalen på våren..

Slutligen vill jag säga att jag är GLAD över att Å.R.E AB finns och hoppas att Skistar tar väl hand om våra fjäll, jag hoppas också att "Banditen" har rätt och att förändringar angående personalvården blir agenda nr 1 så småningom. Dock står jag fast vid att det ÄR för dyrt med 200 jävla spänn trots ovan inlägg...

>>Banditen>> Jag vet mer än du tror..

>>Patrik>> ..Det spelar ingen roll om vad du vill tro, det ÄR så, stockholmare är (några få undantaget) stolliga, lätt lurade,trendfjollor som köper allt som "e på" i ÅRÉ..bra e väl det, mer kosing till oss??

gula_gubben skriver:
>>Patrik>> ..Det spelar ingen roll om vad du vill tro, det ÄR så, stockholmare är (några få undantaget) stolliga, lätt lurade,trendfjollor som köper allt som "e på" i ÅRÉ..bra e väl det, mer kosing till oss??

...och vem gjorde dig till allsmäktig? Gillar inte när du skriver att det ÄR så! Kan du backa upp det med något eller är det bara fördomarna som spökar...

Chill!

>>patrik> med ett visst leende så kan jag säga att det är mina fördomar som satt prägel på ovan nämda inlägg, dock kan jag utan att behöva ett forsknings resultat att visa upp, lungt påstå att dessa 08:or är mer köpstarka och blint trendföljande.

Hallå!?

Nu dog ju debatten... Ni kan ju inte bli överens.. Klart man måste få ha fördomar annars förfaller ju den här sajten till samma äckliga politisk korrekta, slätstrukna smörja som dagligen visas i tv, tidningar och övriga medium.
Stå på Dig Gula Gubben, 99:erna är köpstarka trendkänsliga fjollor som man kan sälja vad som helst till bara det synts på ZTV...Heja på

Jag kan nog påstå att den redan är död...

Till gula_gubben: Jag håller med dig. Undertecknad är född och uppväxt i den stora smältdegen men efter tre år i Norrland så får man perspektiv på saker och ting. Nöjd och glad kan man skratta åt alla som åker lagg utan mössa, iförd sin Canada Goosejacka och med den senaste hetaste utrustningen från Alpingaraget (som för övrigt är en grym butik) under fötterna. Dock tror jag inte att dessa människor påverkas nämnvärt av liftvakterna i Åre utan snarare utav Jon, Sverre, Kaj och kanske även Anja och Pillan.

Nu är det dags att släppa denna fråga och ge oss av mot nya äventyr. Hatten av gula_gubben. Tack för en skön debatt...

Nej!!!
Den är inte slut, det är ju ståkkålmarnas (de köpstarka) fel att allt har blivit så förbannat dyrt häruppe. De bara ler å betalar hela tiden och sen kommer northstar å köper upp, expanderar och höjer priserna. Utan dem hade inga utbyggnader av profithungriga finansbolag kommit till stånd och man hade haft bergen mer för sig själv...

nu´rå?

...vill du inte ha fjäll som är expanderade, överfulla och dyra så testa Edsåsdalen. Vill du kunna åka bra skidor oxå rekomenderar jag Kittelfjäll. Och du... är jävligt nyfiken på hur du röstar. Utan att villa in mig alltför mycket i en politisk debatt så styr de flesta parterna mot en utveckling liknande den Skistar står för. Färre, större koncerner. Vill du inte betala får du byta ställe eller lägga laggen mot axeln som på den gamla goda tiden. Skidbestigning vore kanske något för dig? Då får du motion oxå och sparar in 300:-/mån för gymkortet...

Debatten är död. NÄSTA!

Ähh, lägg av med skitsnacket. Antar att du betalade 200:- och åkte. Så alltså var inte priset för högt. Tillgång och efterfrågan styr som alltid priset å så länge folk betalar så kan de (Skistar) ta betalt.

Så sant som det är sagt!

/ Smögen, där det kostar att lägga till med båten.

Mr Sundberg, vi skiter i det här. Du fattar tydligen inte nånting, givetvis röstar jag inte överhuvudtaget. Vad skulle det tjäna till? Alla partier är överfulla med köpstarka osv osv. Nåväl skit i det. Väl mött i nästa ämne
//Stefan

smogen>>

..klart som faan att jag INTE köpte liftkort.. jag spände på mig mina stighudar och travade upp i valvet.. så det så!!!

Smögen skiter väl jag i, tänkte inte parkera min båt där!! min båt består av ett segel, en bom, mast, mastfot och en bräda...

Riddarn>> vi får nog hålla till i kall nästa vinter.. körandes på skotern..

Gula mannen.... med tanke på dina inlägg så måste du veta betydligt mindre än vad jag först trodde....

>>Banditen: Jasså du? jobbar du också som tomte på kth? Berätta ngt jag inte vet.. upplys mig.. jag är väldigt "idel öra"!

Tillbaka
Topp