Åre bygger bort sig

xwave10

Ny medlem
Åre bygger bort sig
Va i Åre under sportlovet och jag är besviken. Jag förstår att det byggs väldigt mycket inför VM 2007 men man kan väl bygga med stil? Det verkar som man kan smacka upp vilken typ av byggnad man känner för. Se på St Anton som hade VM för ett antal år sedan, de har kvar sin genuina stil, men det kanske aldrig har funnits någon genuin "Årestil", vad vet jag, är ingen Åre expert.

Punk två på listan, liftköer! Jag åker väldigt mycket skidor men kommer knappt ihåg när jag stod i en liftkö sist. Visst har man försökt bort köerna med nya liftar men det har ju ökat i fler antal åkare i backen, det såg ut som en myrstack ibland. Snabbt uppkörda backar, åka slalom mellan åkare för att ta sig ner.. nej tack. Bygger man ut boendet, liftkapaciteten borde man väl bygga fler backar också? Se på Vemdalen t ex.

Nä nu skall jag sluta klaga. Några kommentarer?

Ha det!

/Magnus

Åre bygger bort sig
V 9 är omöjligt att åka skidor på, alla från sthlm åker ju typ till Åre, så man få vara beredd på köer v 9 ! Annars är de inte mkt kö.. Hus byggs hela tiden, hah
Peaaace

Åre bygger bort sig
hur kul vore det om de inte byggde som dårar där uppe? tycker att jag hittar nya hus där uppe varje gång jag rullar in i byn och då bor jag i Ösd å har varit där i snitt varannan helg de senaste tio åren=)
"Its like a young girl on herion, so sweet dancing in madness.. totally unaware that she is right about to die."

minns inte vilken film det kommer från eller ens exakt hur det verkligen sas.. men något i den stilen var det och jag tycker det stämmer rätt bra in på det Åre jag hatar så hårt att jag älskar det... och vice versa.

Åre bygger bort sig
Blev lurad till åre nu över sportlovet.

Det som gjorde mig mest faschinerad var de gigantiska köerna på restaurangerna. Så småningom tog nyfikenheten över och jag smet in till en värme stuga och kollade läget. Det var inte ens fullt där inne, medans det i restaurangen var 50 mins väntetid bara för att få ett bord.

Vad har hänt med den svenska fjällräven kulturen då man skulle ha med sig kånken i backen med varm choklad ostmacka och ett paket russin?

Åre bygger bort sig
perba: tack för påminnelsen=) här ska grävas solgropar och blandas mammas choklad med backflips över valvet =D ja.. jag lovar att försöka mitt livs första BF i vinter.. tillbaka på bräda efter 5år på lagg å jag tror som fan på hypen, här ska rippas!

Åre bygger bort sig
perbac:
Alla rutinerade har bytt chokladen & ostmackan mot en Euroshopper lasagne från Ica samt en Loka, som inmundigas i kabinhusets värmestuga, el. vid sol på läktaren vid VM-6an.

Åre bygger bort sig
ey hörni åk dit på påsklovet, inte så mycket köer och så duger snön rätt bra. Och det är inte svinkallt heller!

Åre bygger bort sig
Nej, va synd att folk åker till Åre! (Det är ju så otroligt lyckat att ha en skidort utan skidåkare). Va synd att
(grymma) partajande stockholmare spenderar tusentals kronor på åres krogar. Hoppas alla åker därifrån så att
man struntar i att bygga ut liftsystemet och Åre blir helt spenderar. Hoppas, hoppas!

Åre bygger bort sig
Näää.
Jag ska åka upp till Åre nu på söndag och vara där en vecka..med världscup och allt.
Inte hade jag tänkt att bo på en byggarbetsplats.
Byggs det mitt i byn till råga på allt?

Åre bygger bort sig
klart det byggs mitt i byn=) där och på all annan tillgänglig markyta=) hejja Åre, världens bästa ställe=) bättre verklighetsflykt kan man inte få i nyktert tillstånd. jösses vad jag älskar den byn=)

Åre bygger bort sig
Normalt är det inga liftköer i Åre. V.9 och på stockholmarnas påsklov uppkommer dock en helt ny sevärdhet i byn, nämligen kön till olympialiften. Kan vara värt att stanna till och kolla på kaoset...

Åre bygger bort sig
Som BamseBula sa, packat med brats i olympia som har värsta utrustningen man hittar men kan knappt stå på skidorna. Inte för att jag bor i åre, men hade oturen att få sportlov samtidigt som stockholm. Ett tips är att ta singelkön ;) går minst dubbelt så fort.

Åre bygger bort sig
Det var ju knappast någgon nyhet ... Precis som sticks skriver började förfallet redan på sjuttiotalet och fortsatte med kraft med olympiadrömmar under nittiotalet. Vill du uppleva en genuin fjällby får du bege dig någon helt annanstans!

;-) / MM

Åre bygger bort sig
Det är skoj att det går bra för alla lokala företag och att dom expanderar. Men snart kommer Åre vara precis som sälen. Ett barnfamiljs mecka men skiin Mc... Sorligt men billigt :)

Åre bygger bort sig
Nä! Inget McD i Åre för guds skull. Inte för nån annans skull heller...
Det skulle vara en hädelse i klass med att det skulle stå "Made in Korea" på min Extrem-bräda.
Jag får frossa vid bara tanken.

Åre bygger bort sig
Det har blivit bättre sen stärnbacken och vm:6an byggdes. Trots att backarna runt omkring vm:6an är rätt värdelösa (utom snobbrännan, med bra underlag) sväljer dom en hel del.
Sen så är nog Åre den by med sämst stadsplanering i kanske inte världen men bra nära på. Jag tror byn skulle må gott av ett bilförbud inne runt torget och ta bort alla satans parkeringar som fylls av stora jeepar och pickuper som drar 3 liter milen och förorenar hela jorden så att det blir 5 plus mitt i vintern som den här och det regnar istället för snöar. Bygg en stor parkering nere vid stranden eller nånstans istället för att köra runt i byn,det är ju varken praktiskt eller framförallt mysigt,trevligt etc.
Sen är det kul att åre ska investera i en ny olympialift.MEN den stora frågan är om kapaciteten som finns på pappret kommer att visa sig i verkligheten. det är svårt att fylla så många platser. Det ser man ju redan idag, vid olympia, eller vilken bygellift som helst. folk har svårt att fatta att man kan åka 4 st i olympia, eller 2 i bygelligtar. Istället ska man krångla på och så åker det färre i vaeje stol, eller på varje bygel när det är 40 min kö. jaja det är väl bara att åka på andra ställen.

Åre bygger bort sig
Alla säger att det är brats som belägrar alla liftköer men jag måste säga att liftköerna mest ockuperas av barnfamiljer, särskilt vid olympia.

Tillbaka
Topp