Åre Corona lite info

fredw

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
hur det praktiska löses råder det ju verkligen delade meningar om, är själv lite tveksam till att "skit i allt bara jag får göra min grej" är den bästa för alla.

Skit i allt är det ju inte frågan om, utan ett sätt att försöka hantera detta problem utan betydande risk (precis som vanligt). Om ingen får göra "sin grej" så blir det iofs inte mycket gjort alls. Trots allt, de yngre (och t.o.m. de ännu ofödda) generationerna offrar detta år extremt mycket i form av utebliven/försämrad framtidsutveckling (ekonomiskt och därmed även hälsomässigt) för att skydda äldre och/eller krassligare medmänniskor. Ekonomisk utveckling är den absolut viktigaste faktorn för ökande medellivslängd och allmän god hälsa.

Det vaccin som (kanske) blir klart kommer kanske inte heller att ge fullgott och långvarigt skydd. Ska vi då inte ändå särbehandla de som är vaccinerade? Eller ska vi lägga ner all gruppaktivitet för all framtid? Nej, då får nog många ompröva tidigare ståndpunkter. Utan att det handlar om att vi skiter i allt.

Åre Corona lite info
Visst och då blir det global nyhet, så ovanligt är det,

Saxat från FHM:s hemsida https://www.folkhalsomyndigheten.se...-och-smittspridning/om-viruset-och-sjukdomen/
I dagsläget bedömer vi att den som har utvecklat antikroppar sannolikt har ett skydd som varar upp till ett halvår från det att personen har fått sitt testresultat.

Den som har antikroppar mot viruset som orsakar covid-19 har också ett visst skydd mot en ny infektion. Det kan innebära att en person som blir utsatt för viruset igen inte får några symtom eller får mildare symtom än vid det första tillfället.

Alltså skulle vi kunna ha en massa på nytt insjuknade som det inte skrivs om globalt, asymptomatiska som går runt och smittar andra gången de smittats

fredw

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
De första fallen av laboratorieverifierad återsmitta av Covid-19 kom i augusti (ett fall i Sydkorea och ett i USA). Ingen vet dock hur stor risken är för återsmitta, men det beror antagligen på individens hälsostatus samt förstås hur hög smittorisken är i omgivningen. Ingen vet ännu heller hur länge en ev. immunitet varar, men det beror ju främst på att vi inte hunnit studera detta särskilt länge. Att en del kan återsmittas redan inom 6 månader är nu dock klart, precis som du säger.

Alltså skulle vi kunna ha en massa på nytt insjuknade som det inte skrivs om globalt, asymptomatiska som går runt och smittar andra gången de smittats
Ja, men troligen är dessa "återsmittade men asymptomatiska" inte smittsamma: "Specimens from patients who recovered from an initial COVID-19 illness and subsequently developed new symptoms and retested positive by RT-PCR did not have replication-competent virus detected.."

På mitt sjukhus räknas inlagda Covid-19-sjuka patienter som "i princip ej smittsamma" redan 6 dagar efter symtomdebut, trots att de fortfarande är sjuka. Men det är ju inget som FHM kan gå ut med. " A large contact tracing study demonstrated that high-risk household and hospital contacts did not develop infection if their exposure to a case patient started 6 days or more after the case patient’s illness onset.."

Förresten, stavas det inte Averell? Eller är du den okände femte brodern? :)

Senast ändrad:
Åre Corona lite info
På mitt sjukhus räknas inlagda Covid-19-sjuka patienter som "i princip ej smittsamma" redan 6 dagar efter symtomdebut
Behandlas de också som ej smittsamma? Låter ju galet i så fall.

Förresten, stavas det inte Averell? Eller är du den okände femte brodern?
Då det begav sig identifierade jag mig som lång, korkad och hungrig så näe, det var självaste Averell som åsyftades, inte nån bastard men, och det här spelnicket tog jag på 90-talet, när jag insåg att det var felstavat så hade jag redan gjort mig ett namn. Har alltid varit stolt över det men nu börjar det kännas konstigt att som 54-åring registrera sig på forum med det namnet :D

KaitsuH

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Förlåt, men vem i helvete är den där Anders Tegnell? Jag är från Finnland, har inte så bra vet om saken. Men, han tycks vara, inte ens dum, men också en så mycket farlig kille för alla. Hur är det möjligt, att nån sån kille har fått så mycket inflytande där i Sverige? Helt galen gubbe!
Aj, det var inte bara jag, som som undrade redan i våras, vad som fan håller Tegnell på att göra: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...des-tidigt-for-hoga-dodstal-huvudlos-strategi

(Jag fick personligt så mycket skit på mig i våras, att nästan började tänka på, om det är bara jag som har tänkt fel om hela saken.)

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Aj, det var inte bara jag, som som undrade redan i våras, vad som fan håller Tegnell att göra: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...des-tidigt-for-hoga-dodstal-huvudlos-strategi
Många kvalificerade personer tycker olika i dessa frågor, och som alltid när det gäller vetenskap och politik är sista ordet aldrig sagt. Det finns inga enkla slutsatser när det gäller orsakssamband och i många europeiska länder med "sträng" politik är smittosituationen värre med fler antal döda per capita än i Sverige.
Jag är i hälsobranschen och tycker det (i allt elände) är intressant och glädjande med denna uppmärksamhet kring en viss sjukdom och de äldres situation. Tänk om man kunde visa samma intresse och beredskap att offra enorma resurser för att mildra cancer, hjärt-kärlsjukdomar, beroendesjukdomar och psykisk ohälsa mm som skördar långt fler dödsfall år efter år efter år. Dags att förbjuda/ransonera alkohol, tobak, chips, godis och läsk? Minska hastigheterna på våra vägar till max 30 km/h? Utegångsförbud efter midnatt? Det skulle kanske rädda typ 20000 förtida dödsfall. I Sverige. Per år. Och antagligen mer än halvera våldsbrottsligheten. "Huvudlöst" att inte göra det? Det tycker inte jag.
För egen del tänker jag fr.o.m. nu försöka begränsa mig (här) till det om Covid-19 som rör oss som skidfantaster (skidioter? :cool: ). Och sörjer att alpsäsongen 20/21 riskerar att bli spolierad, dock knappast pga "huvudlös strategi" i dessa länder.

rodney_piston

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Egentligen orkar jag inte. Det blir lite för mycket milis och proudboys känsla....
MEN!!!
Jag kan inte låta bli!
Det vi pratar om är ett virus!!! Det här viruset har visat oss människor på den här planeten att det skiter i vad vi gör. Det skiter i våra landsgränser, restriktioner, stolthet, kukmätning...ALLT som vi tror att vi kan kontrollera...skiter viruset i..Viruset tänkte fortsätta att vara ett virus ganska länge till. virus brukar göra så. De brukar inte låta sig trollas bort Hur som helst. De brukar inte tänka att de ska stanna kvar mer i ett land eller ett annat oavsett vad det landet vill. Virus brukar liksom vilja överleva och fortplanta sig. Hittills har vi lärt oss att leva med de virus som cirkulerar runt hela vår jord från människor som går till jobbet när de är lite hostiga till människor som tar en alvedon när de är småfebriga och hoppar på flyget. Det måste vi lära oss att ge faan i tills större delen av vår befolkning har immunförsvar som känner igen det här viruset och vet vad det ska göra när det kommer. Minsta symptom stanna hemma från jobb, kollektivtrafik och skidbackar. Håll avstånd.. vem vet??? Kanske 10 år framåt? Kanske alltid??? Men vi måste lära oss leva med det här viruset som med allt annat elände. Det går inte att gräva ner huvudet i sanden. Det går inte att göra politik av det. Det går inte att tävla i det (förutom om något land hittar ett vaccin som har en livslång effekt).

Väldigt många av oss har suttit på samma flygplan som någon som har tbc, asymptomatisk denguefeber, säsongsinfluensa o s v. Jag själv har jobbat med feber och förkylningssymptom och tyckt att jag är en bra person som biter ihop. Men inte nu längre!! Det är stopp med det.

Men när jag är helt symptomfri och kanske har tagit test innan avresa, vid ankomst och ytterligare någon gång.........Då borde man väl kunna få åka lite skidor???några dagar de nästkommande åren???? Annars betyder inte det "nya normala" någonting förutom att gräva ner sig och hoppas att någon snart väcker en och säger - "hallå det var bara en dröm, det är Augusti 2019, åk till Wuhan, lär de laga myrkotte på ett hygieniskt sätt".....

jarnebring

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Egentligen orkar jag inte. Det blir lite för mycket milis och proudboys känsla....
MEN!!!
Jag kan inte låta bli!
Det vi pratar om är ett virus!!! Det här viruset har visat oss människor på den här planeten att det skiter i vad vi gör. Det skiter i våra landsgränser, restriktioner, stolthet, kukmätning...ALLT som vi tror att vi kan kontrollera...skiter viruset i..Viruset tänkte fortsätta att vara ett virus ganska länge till. virus brukar göra så. De brukar inte låta sig trollas bort Hur som helst. De brukar inte tänka att de ska stanna kvar mer i ett land eller ett annat oavsett vad det landet vill. Virus brukar liksom vilja överleva och fortplanta sig. Hittills har vi lärt oss att leva med de virus som cirkulerar runt hela vår jord från människor som går till jobbet när de är lite hostiga till människor som tar en alvedon när de är småfebriga och hoppar på flyget. Det måste vi lära oss att ge faan i tills större delen av vår befolkning har immunförsvar som känner igen det här viruset och vet vad det ska göra när det kommer. Minsta symptom stanna hemma från jobb, kollektivtrafik och skidbackar. Håll avstånd.. vem vet??? Kanske 10 år framåt? Kanske alltid??? Men vi måste lära oss leva med det här viruset som med allt annat elände. Det går inte att gräva ner huvudet i sanden. Det går inte att göra politik av det. Det går inte att tävla i det (förutom om något land hittar ett vaccin som har en livslång effekt).

Väldigt många av oss har suttit på samma flygplan som någon som har tbc, asymptomatisk denguefeber, säsongsinfluensa o s v. Jag själv har jobbat med feber och förkylningssymptom och tyckt att jag är en bra person som biter ihop. Men inte nu längre!! Det är stopp med det.

Men när jag är helt symptomfri och kanske har tagit test innan avresa, vid ankomst och ytterligare någon gång.........Då borde man väl kunna få åka lite skidor???några dagar de nästkommande åren???? Annars betyder inte det "nya normala" någonting förutom att gräva ner sig och hoppas att någon snart väcker en och säger - "hallå det var bara en dröm, det är Augusti 2019, åk till Wuhan, lär de laga myrkotte på ett hygieniskt sätt".....

Speciellt kukmätning 😄

KaitsuH

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Jaahas, inte alls roligt men heller skit, att läsa sidan 10 igen. Jag vet inte, vad som händer just nu där i Sverige, men tycks inte alls bra.

p.s. Måste nog säga, att jag har fått så helvetes mera skit över mig här i freeride, än på inget annat forumet tidigare, och helt skit skit. Några killar, ni vet det, beter er liksom hur kan man säga, jag vill inte säga det. Och tack för också det där Vattendroppet...

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Spara er alla sidan 10! Fan att det är roligt att läsa! Jag tror bara, att några sidor kommer att försvinna härifrån.

Sarastro

Medlem
Åre Corona lite info
Ekonomisk utveckling är den absolut viktigaste faktorn för ökande medellivslängd och allmän god hälsa.
Självklart.

Ett samhälle i ekonomisk stagnation kan inte ta hand om sina medborgare, inkl sjukvård, äldreomsorg, utbildning, osv. Därför måste man alltid (av rent humanitära skäl) ta hänsyn till ekonomi, och inte bara stänga ned, stoppa huvudet i sanden, och leva i illusionen att "allt ordnar sig".

Detta innebär inte att man med automatik skall göra "ingenting". Vissa åtgäder kan mycket väl vara berättigade, men man måste alltid beakta de ekonomiska konsekvenserna. Ingen (vare sig stat eller individ) har råd att inte ta ansvar för sin egen ekonomi.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp