Åre Corona lite info

zingo11

Aktiv medlem
Läget är under kontroll och det är bra som f.n,vi är Europas pestsmittade befolkning.Åker man ut i fä-socknen (våra grannländer) så upplever man ren och skär fruktan från urinvånarna,tror att vi är toppen av näringskedjan nu.Känns f.n gött.

JAndersB

Aktiv medlem
Läget är under kontroll och det är bra som f.n,vi är Europas pestsmittade befolkning.Åker man ut i fä-socknen (våra grannländer) så upplever man ren och skär fruktan från urinvånarna,tror att vi är toppen av näringskedjan nu.Känns f.n gött.
Inte bara fruktan utan också ren och skär avundsjuka att vi klarat av att inte överlasta IVA utan att låsa in hela befolkningen. Å andra sidan inte många som klarar av att hålla klart för sig varför länder gjorde lock down. Som fan läser bibeln....

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Inte bara fruktan utan också ren och skär avundsjuka att vi klarat av att inte överlasta IVA utan att låsa in hela befolkningen. Å andra sidan inte många som klarar av att hålla klart för sig varför länder gjorde lock down. Som fan läser bibeln....
Nu bor jag i ett av grannländerna och det är ingen fruktan vad jag vet och verkligen ingen avundsjuka. Mindre konkurser i år på samma tid än förra året på samma tid, lokalbefolkning har hjälpt de som har haft öppet i det som ni kallar lockdown som vi kallar försiktigtsåtgärder.

Och som flera andra så är det ingen som vet vad som har varit rätt väg i denna kris som har varit i flera länder och som fortfarande pågår i Sverige som det verkar.
Resultatet visar sig väl om flera år först.

• Gilla
Reactions: pd

termons

Aktiv medlem
Medeåldern på de som avlider är enligt mig intressant då man funderar på olika strategier och då vet jag att många tycker att det inte är viktigt och inte bör lyftas fram.

Nu är jag ju inte 80 år ännu men för tillfället känner jag att jag hellre avslutar vandringen abrubt i den åldern med bärande ben och någorlunda klar i knoppen (hoppeligen) hellre än några år senare minnesjuk och svag.

Är ju litet konstigt då vissa säger att visst blir yngre människor också rejält sjuka och någon tom. dör.
Unga människor blir också utan corona rejält sjuka och dör. Intressant är hur mycket dödligheten ökar i respektive åldersgrupp.

Skulle ju vara effektivare sätt att minska dödligheten om man förbjöd rökning och alkohol tex.

Rätta mig gärna.

JAndersB

Aktiv medlem
Nu bor jag i ett av grannländerna och det är ingen fruktan vad jag vet och verkligen ingen avundsjuka. Mindre konkurser i år på samma tid än förra året på samma tid, lokalbefolkning har hjälpt de som har haft öppet i det som ni kallar lockdown som vi kallar försiktigtsåtgärder.

Och som flera andra så är det ingen som vet vad som har varit rätt väg i denna kris som har varit i flera länder och som fortfarande pågår i Sverige som det verkar.
Resultatet visar sig väl om flera år först.
Precis. Ingen vet facit ännu men ett fasligt gnäll på Sverige trots att strategin lyckades. Alla ville platta ut kurvan för att ej överbelasta IVA. Sverige lyckades också med detta med minimalt med tvingande inlåsningar och stängda inrättningar. Nu släpper massor av länder ut helt osmittade människor och hoppas att viruset försvunnit. Den som lever får se....

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Precis. Ingen vet facit ännu men ett fasligt gnäll på Sverige trots att strategin lyckades. Alla ville platta ut kurvan för att ej överbelasta IVA. Sverige lyckades också med detta med minimalt med tvingande inlåsningar och stängda inrättningar. Nu släpper massor av länder ut helt osmittade människor och hoppas att viruset försvunnit. Den som lever får se....
Vad menar du att länder släpper ut massa osmittade människor? Om du menar länder som har varit kört andra strategier så som Danmark så är det ju en massiv testning som pågår här tex med 100000 i veckan som testas. Vi har 13000 smittade och Sverige har 50000. Ja skillnad men inget av länderna har någon immunitet och ingen vet om detta verkar heller ju?

Och var finns det bevis att smittade människor inte blir sjuka igen?

JAndersB

Aktiv medlem
Vad menar du att länder släpper ut massa osmittade människor? Om du menar länder som har varit kört andra strategier så som Danmark så är det ju en massiv testning som pågår här tex med 100000 i veckan som testas. Vi har 13000 smittade och Sverige har 50000. Ja skillnad men inget av länderna har någon immunitet och ingen vet om detta verkar heller ju?

Och var finns det bevis att smittade människor inte blir sjuka igen?
Precis vad jag säger, sitter man instängd så ingen smittning. Men har viruset försvunnit då?

Det är mycket man inte vet och då får man gå på det normala med virus och det logiska, eller hur, och inte överreagera politiskt och lamslå ekonomin. Danmark hade fler döda i influensa 2017 än Sverige i covid nu. Lock down, stängda gränser? - inte ett ord eller krav från alla hemmaexperter.

Normalt dör 240 per dag i Sverige, i stort de samma som dött nu. Ca 10% har överdödligheten varit, nu nere på 0% och IVA inte överbelastad. Varför allt tjafs?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Precis vad jag säger, sitter man instängd så ingen smittning. Men har viruset försvunnit då?

Det är mycket man inte vet och då får man gå på det normala med virus och det logiska, eller hur, och inte överreagera politiskt och lamslå ekonomin. Danmark hade fler döda i influensa 2017 än Sverige i covid nu. Lock down, stängda gränser? - inte ett ord eller krav från alla hemmaexperter.

Normalt dör 240 per dag i Sverige, i stort de samma som dött nu. Ca 10% har överdödligheten varit, nu nere på 0% och IVA inte överbelastad. Varför allt tjafs?
Det är platserna på IVA man skall se till arr inte bli överfyllda... Alla vet väl att detta viruset inte försvinner helt plötsligt man så länge det finns vårdplatser så är det oki?

jarnebring

Aktiv medlem
Övriga nordiska länder hade inte kommit alls lika långt som Sverige i smittspridningen när man agerade. Det har större effekt än att göra total "lock-down" eller ej. Kolla på UK, Spanien eller Frankrike som haft superstränga regler med utegångsförbud.
Det man kan säga om Sverige är ju att äldreboendena misslyckats kapitalt, vi hade en större spridning än vad som var känt och den kom från lite överallt (UK, USA, Frankrike ... inte så mycket från Italien) och att vi kan hålla ut så här länge. Smittspridning på väg NER rejält. Det många inte lyckas begripa är att testning ökat mycket det senaste tiden och därför också antal rapporterade fall.
Det är fortfarande till mångt och mycket ett politiskt spel. Gissa hur sugen Erna Solberg är att öppna för Östlänningar att börja gränshandla (miljarder varje år) i Värmland och Jämtland igen, områden med marginell smittspridning, speciellt nu som norbaggarna får problem att sälja lax pga kinesernas påstående om virus i samband med laxhantering. Det är ju toppen att dom tvingas handla hemma i stället. Däremot är Gotland (!) öppet. En plats som är nedlusad med Stockholmare varje sommar. Logik? Nja, det är business och politik. Finnarna är fortfarande sura för förnedringen i Turin och danskar är danskar. Det kommer nog att bli ungefär samma i slutändan. Det är ett nytt virus så inget är säkert, men samtidigt finns det inget som pekar på att detta virus är annorlunda än andra och att man inte skulle bli immun efter sjukdom. Det kom rapporter från S Korea om patienter som blivit sjuka flera gånger, men det visade sig vara test fuck up.
Siffror med antal smittade är helt meningslösa eftersom det finns så stora mörkertal och variation i testning. Det finns också så en stor skillnad i rapportering där Sverige t ex rapporterar avlidna MED Covid 19. Andra länder avlidna AV. Stor skillnad.

KaitsuH

Aktiv medlem
Övriga nordiska länder hade inte kommit alls lika långt som Sverige i smittspridningen när man agerade. Det har större effekt än att göra total "lock-down" eller ej. Kolla på UK, Spanien eller Frankrike som haft superstränga regler med utegångsförbud.
Det man kan säga om Sverige är ju att äldreboendena misslyckats kapitalt, vi hade en större spridning än vad som var känt och den kom från lite överallt (UK, USA, Frankrike ... inte så mycket från Italien) och att vi kan hålla ut så här länge. Smittspridning på väg NER rejält. Det många inte lyckas begripa är att testning ökat mycket det senaste tiden och därför också antal rapporterade fall.
Det är fortfarande till mångt och mycket ett politiskt spel. Gissa hur sugen Erna Solberg är att öppna för Östlänningar att börja gränshandla (miljarder varje år) i Värmland och Jämtland igen, områden med marginell smittspridning, speciellt nu som norbaggarna får problem att sälja lax pga kinesernas påstående om virus i samband med laxhantering. Det är ju toppen att dom tvingas handla hemma i stället. Däremot är Gotland (!) öppet. En plats som är nedlusad med Stockholmare varje sommar. Logik? Nja, det är business och politik. Finnarna är fortfarande sura för förnedringen i Turin och danskar är danskar. Det kommer nog att bli ungefär samma i slutändan. Det är ett nytt virus så inget är säkert, men samtidigt finns det inget som pekar på att detta virus är annorlunda än andra och att man inte skulle bli immun efter sjukdom. Det kom rapporter från S Korea om patienter som blivit sjuka flera gånger, men det visade sig vara test fuck up.
Siffror med antal smittade är helt meningslösa eftersom det finns så stora mörkertal och variation i testning. Det finns också så en stor skillnad i rapportering där Sverige t ex rapporterar avlidna MED Covid 19. Andra länder avlidna AV. Stor skillnad.
Ai satan att det här är roligt att läsa. "Finnar är finnar, danskar är danskar, norrmän är norrmän", men Sverige har gjort rätt! (Kanske Isländare är också dumma som fan...)

Lyckligtvis Norge lovade i går, att vi Finländska turister får köra genom Sverige utan nån karantän, tack och lov. Så, i juli till Hatfjelldal för forspaddling!

Och, det är ingen politik. Sverige har nu den sämsta situationen med Corona i hela världen, tyvärr. Absolut horrible!

Nu, några frågor:
Varför valde Sverige samma korona politik som Ryssland, Vit-Rysland, USA och Brasilien? (Jag vet, ekonomi...)

Varför kunde Sverige inte bättra linjen, när alla, absolut alla i hela Europa, kunde se, att allt går åt helvete där? Alla! Eller ens ursäkta?

Varför är ni så bittra där i Sverige, när andra länderna vill inte släppa er in? Ni har gjort så hemskt mycket fel, handen upp. Och ursäkta?

Kai Heltola

Senast redigerad av en moderator:

JAndersB

Aktiv medlem
Ai satan att det här är roligt att läsa. "Finnar är finnar, danskar är danskar, norrmän är norrmän", men Sverige har gjort rätt! (Kanske Isländare är också dumma som fan...)

Lyckligtvis Norge lovade i går, att vi Finländska turister får köra genom Sverige utan nån karantän, tack och lov. Så, i juli till Hatfjelldal för forspaddling!

Och, det är ingen politik. Sverige har nu den sämsta situationen med Corona i hela världen, tyvärr. Absolut horrible!

Nu, några frågor:
Varför valde Sverige samma korona politik som Ryssland, Vit-Rysland, USA och Brasilien? (Jag vet, ekonomi...)

Varför kunde Sverige inte bättra linjen, när alla, absolut alla i hela Europa, kunde se, att allt går åt helvete där? Alla! Eller ens ursäkta?

Varför är ni så bittra där i Sverige, när andra länderna vill inte släppa er in? Ni har gjort så hemskt mycket fel, handen upp. Och ursäkta?

Kai Heltola
Det mesta helt fel i detta och det har redan förklarats många gånger förr så man kan bara konstatera att vissa når man inte. Och det finns många sådana (avundsjuka) i Finland idag. Lägg ner när du inte kan ta till dig information och tänka logiskt. Sverige gjorde rätt - svårt att smälta eller hur?

rodney_piston

Aktiv medlem
Vilket diagram vänder man upp och ner för att få det till att Sverige har sämst statistik i hela världen??? USA har väl sämst sammanlagt än så länge? Chile värst de sista 14 dagarna.

Men som sagt av många här på forumet!!! Att börja tävla i dagsläget??! Osmakligt tom för brödrafolk. Jag personligen hoppas verkligen att en andra våg uteblir för alla inte bara för oss med antikroppar utan även för grannländerna. Jag tror att våra köra grannar gör stora misstag som öppnar upp så mycket som de gör nu. Men jag har gärna fel. Jaja vi får se.

Jag själv hade fel i den här strängen när jag trodde att det inte skulle bli någon cykling i Åre i sommar. Skistar öppnar i Åre men inte i Sälen, Trysil kan man nog glömma som svensk tyvärr. Järvsö har haft öppet sedan mitten på maj.....så visst lite fel brukar man ju ha!!!! Men släpp sargen kaitsuhn! Vill du ha ett diplom för att Finland än så länge har färre döda än Sverige p g a covid 19???? Vad är syftet??? Tror du att det är över nu? Tror du att lösningen på pandemin är att stänga ute friska svenskar?? Ja vem vet?!

KaitsuH

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Jag skall fråga igen efter en månad, att hur är läget då. Så, 17nde Juli. Och tacka så mycket också för Johan och Vattendroppe, editeringen händer mycket snabbare än i Nord Korea!

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Jag skall fråga igen efter en månad, att hur är läget då. Så, 17nde Juli. Och tacka så mycket också för Johan och Vattendroppe, editeringen händer mycket snabbare än i Nord Korea!
😄 Du har alldeles för kort perspektiv min finske vän. Titta in om ett eller två år. Allt annat är egentligen ointressant.

KaitsuH

Aktiv medlem
😄 Du har alldeles för kort perspektiv min finske vän. Titta in om ett eller två år. Allt annat är egentligen ointressant.
Ju, men i april sade Tegnell,att vi borde vänta på några veckor, innan vi kan jämställa Sverige och andra Nordiska länder. Nu är det Juni. Hur helevetes långt borde vi vänta?

Nu for fan! Sverige har handlat den här epidemin sämst i hela Europa. Ni där i Sverige är nu ensamma. Ni är inte alls offra, även så några där vill tänka på. Ni vallde en så fruktansvärt fel politik, och nu är ni där, mitten i epidemin, när alla andra Europeiska länder kan öppna livet. Ha det.Jag skall köra på första veckan av Juli till Norge via Sverige,Från Umeå till Hatfjelldal, och jag lovar, att jag inte ens köper bra svenska öl på vägen dit. (Svensk stark öl är inte bara billigare men också mycket bättre än finskt.(Ville ju visst mycket hellre dricka Eriksberg eller Mariestad på kvällarna än nån Lapinkulta skit.)

jarnebring

Aktiv medlem
Ju, men i april sade Tegnell,att vi borde vänta på några veckor, innan vi kan jämställa Sverige och andra Nordiska länder. Nu är det Juni. Hur helevetes långt borde vi vänta?

Nu for fan! Sverige har handlat den här epidemin sämst i hela Europa. Ni där i Sverige är nu ensamma. Ni är inte alls offra, även så några där vill tänka på. Ni vallde en så fruktansvärt fel politik, och nu är ni där, mitten i epidemin, när alla andra Europeiska länder kan öppna livet. Ha det.Jag skall köra på första veckan av Juli till Norge via Sverige,Från Umeå till Hatfjelldal, och jag lovar, att jag inte ens köper bra svenska öl på vägen dit. (Svensk stark öl är inte bara billigare men också mycket bättre än finskt.(Ville ju visst mycket hellre dricka Eriksberg eller Mariestad på kvällarna än nån Lapinkulta skit.)
Tegnell har hela tiden sagt att det kommer ta något år innan det går att dra slutsatser. Så du behöver se det hela i ett längre perspektiv. Det kommer inte att försvinna nu. En andra våg blossar upp i Peking nu. Tror du smittan är försvunnen i Finland i höst?

KaitsuH

Aktiv medlem
Det mesta sker på kvällstid och natt. Misstänker någon form av alkohol eller opiater kan vara inblandat.
Allt detta för @tindratheodor ville åka till Åre,men tråden är ju f.n riktig underhållande.
Förlåt, men har ni nån slags arbete? Så jobbar ni där inte alls? Vi här i Finland borde jobba på dagarna, och på kvällarna har vi fri från jobbet. Vi kan bara leka i internet på kvällstid och natt.

rodney_piston

Aktiv medlem
Men vad faan vad fel man har haft!!

Sa upp boendet i saas fee första veckan i juli men.....det var visst dumt gjort!!! Jag borde ha fattat att man kan lita på schweizare,!!! Nu har man ju bokat in annat. Men alla ni som beger er till alperna för lite sommarskidåkning nu när ud ger nya direktiv.........tänk på oss som inte spänt på oss utrustningen sedan början på mars!! Ha det jävligt kul för hela nationen..

MissZ

Medlem

Pillard

Aktiv medlem
Men det där stämmer ju inte riktigt. Danmark hade både fler döda och fler fall än Sverige, när man agerade. Sen är det där med äldreboendena inte heller helt sant. Visst, vi fick in smitta på äldreboenden och därför dör folk, men grannländerna fick också in smittan på äldreboenden. Norge t.ex. har högre andel av sina döda på äldreboenden än vad Sverige har. Så slutsatsen är snarare, stor smittspridning=många döda. Rätt logiskt ändå.

termons

Aktiv medlem
Totala dödligheten i Finland har inte ökat trots corona pandemin. Finland hade mycket färre smittade än Sverige hade januari , februari då man ännu inte visste vad som var på kommande. Därtill mindre sportlovsturister i italien Österrike.

Dumt att jämföra länder då utgångspunkten alltid är olika. Tror alla förstår ( specielt Kaitsu) att desto hårdare karanten regler desto mindre smitspridning desto mindre dödsfall i det korta loppet pga. av corona eller andra sjukdomar eller olyckor.

Det är samhällets funktion och de lånvariga hälsoföljderna som blir intressant.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Totala dödligheten i Finland har inte ökat trots corona pandemin. Finland hade mycket färre smittade än Sverige hade januari , februari då man ännu inte visste vad som var på kommande. Därtill mindre sportlovsturister i italien Österrike.

Dumt att jämföra länder då utgångspunkten alltid är olika. Tror alla förstår ( specielt Kaitsu) att desto hårdare karanten regler desto mindre smitspridning desto mindre dödsfall i det korta loppet pga. av corona eller andra sjukdomar eller olyckor.

Det är samhällets funktion och de lånvariga hälsoföljderna som blir intressant.
Ja och där skall man se på resultat efter 3-4 år....

Sen så kan jag förstå att man gör vissa åtagande för att man skall kunna ha plats på sjukhuset för de som behöver. Sett skräck bilder från vänner på sjukhus i Sverige och Danmark hur de ser ut efter alla timmar på arbete och deras semestrar är inställda. Men så länge vi får göra som vi vill så skiter vi de som blir drabbade känns det lite som. Även känns det så här i Danmark när man ser alla turistande som skiter i avstånd och liknande...

Du får nog göra lite hemläxa om du tror det är samma strategi.

Bättra på vilket sätt?

Personligen är jag inte bitter. Tvärt om tycker jag det är upp till varje land att bestämma. Däremot tycker man det är tråkigt att det uppenbart finns många som inte förstår skillnaden mellan verksamma åtgärder och åtgärder som man gör för att samla billiga poäng hos sin befolkning för att få opinion med sig.

Varför är du så bitter?

Hur ser du tex själv på (avsaknaden av) skillnaden i Coronaresultat mellan kring tex Haparandatrakten? Trots att svensken tydligen är omdömeslös och i det närmaste suicidal....

Jag tycker Sveriges Coronastrategi är mer nyanserad än de flesta andras. Däremot finns det klara brister. Det är tex bedrövligt hur man hanterat äldrevården och i synnerhet hur man där faktiskt missat totalt i strategin. Problemen i äldrevården fanns redan innan Corona (vilket påtalats, men de styrande struntat i det) vilket även syntes tidigare då man fick in svårare sjukdomar.
Jag är inte alls säker på att Sveriges strategi är den bästa, men jag är fascinerad över hur andra tydligen har sådan spetskunskap att de tvärsäkert kan påstå vad som är rätt och fel. Och i ett skede då man sprungit några kilometer av ett maraton.

Personligen tycker jag Sverige skulle agerat mer för att minska spridningen vid äldreboenden, se över sin teststrategi och vara oerhört mycket hårdare på idioterna som uppenbart är för dumma för eget ansvar (tex krogar som missköter sig, privata fester osv osv). Det är inte detsamma som att det är klokt med en total lockdown.

Finland ska dock ha stor heder för att faktiskt ha haft en plan och förberedelse för pandemin INNAN det ens startade. Respekt. Då man läser inlägg är det tveksamt om finska folket är klokare än det svenska, men finnarna verkar i alla fall ha politiker som är mer i verkligheten än ideologiska dogmer.

Senast ändrad:
Vem vill arbeta som lärare på svenska skolor nuförtiden?

Men, läser du Ledighetskommiten, vad som skrivs här? Eller inte alls?
Allvarligt talat, vad är det som driver dig att fortsätta denna diskussion? Att Finland leder över Sverige? Att ditt slagord är "Vad var det jag sa" (prematurt)? Att finnar jobbar dagtid? Att allt svenskt är skit, skolor inkluderade? Finns det inte såna där kombiklubbar för bastubad och inbördes beundran att gå med i? Jag tänker att det är kul att umgås med likasinnade *HINT HINT*

Det här blir bara skit känner jag, kan jag anmäla mig för granskning?

Christiam

Aktiv medlem
Vem vill arbeta som lärare på svenska skolor nuförtiden?
Du förstår inte Sveriges Corona strategi och tycker Tegnell och regeringen är kass. Vad har detta med svenska skolan och dess lärare att göra?
Varför skulle jag inte vilja jobba som lärare?
Jag är glad över att skolan varit öppen, eleverna har behållit sina rutiner, vi behöver inte fundera på hur eleverna ska få igen alla timmar av undervisning som de skulle missat. Vårdnadshavare har kunnat arbeta.

KaitsuH

Aktiv medlem
Du förstår inte Sveriges Corona strategi och tycker Tegnell och regeringen är kass. Vad har detta med svenska skolan och dess lärare att göra?
Varför skulle jag inte vilja jobba som lärare?
Jag är glad över att skolan varit öppen, eleverna har behållit sina rutiner, vi behöver inte fundera på hur eleverna ska få igen alla timmar av undervisning som de skulle missat. Vårdnadshavare har kunnat arbeta.
Jag tror, att det är inte bara jag, som inte förstår Sveriges Corona strategi. Nästan hela världen tycks inte förstå den: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/whos-oro-for-sveriges-smitta/ Det här är så fånigt: Trump och Tegnell attackerar tillsammans mot WHO!

Nån frågade, varför är jag så bitter mot Sverige. Nej, inte bitter, men, det är ju ganska tråkigt, att vi har några länder, också inom EU, som absolut inte kan ta ansvar i denna allvarliga situation. Nu är det så, att det blir ingen bil resa till Alperna i juli. Vågar absolut inte köra genom Sverige. Och, om vi ska ta färja till Estonia, borde vi i varje fall köra via Polen. Också ingen fiske och forspaddlingsresa till Sveriges Norrbotten, ni vet väl varför inte.

Avarel, att allt svenskt är skit? Absolut inte, ni har nästan allt bättre där. Bättre löner, bättre arbete villkor, skönare natur (skidåkning, fiske, forsar, berg, allt), billigare bilar, mycket bättre och billigare öl! Skolsystemet är nog sämre där, tyvärr. Och, ni har inte rejäla torrskåpen över diskbordet i köken!

Och just därför är det så hemskt omöjligt att förstå Sveriges helt galna corona strategi. Hur i helvete ett land, som har lyckats nästan i allt tidigare, har nu valt en sådan skräplinje?

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
@KaitsuH , sant, du har aldrig sagt att allt är skit. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig så. Men varför skulle ingen vilja arbeta som lärare i Sverige?

KaitsuH

Aktiv medlem
@KaitsuH , sant, du har aldrig sagt att allt är skit. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig så. Men varför skulle ingen vilja arbeta som lärare i Sverige?
Jag vet inte, om ingen, men jag vet, att det finns mycket svårt att få tillräckligt med studenter i linjerna i lärarutbildning I Sverige. Här i Finland är det mycket mycket svårt att få en studentplats i lärarutbildning, ännu nuförtiden. Och, många Svenska kommuner försöker att få lärare från Finland till Sverige, det har funnits några massa rekryteringstillfällen i västra Finland för att få Finska lärare att flytta till Sverige. Men, det finns ingen stor vilja för det. Men, jag svarade först bara till Torax, som tackade mig, för att jag inte lärar i Sverige.

Jag förstår inte alls, hur många tar, och vill ta, den här corona diskussionen så personligt. Och, det har gått mycket personligt också mot mig! Jag har talat nästan likadant, hur andra världen ser saken. Nu lever vi alla internet tiden. det vore klokt att läsa tidningar också från andra länder, inte bara Svenska.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp