Åre Corona lite info

Och vad skulle nackdelen ha varit med att vara tydlig redan för en vecka sedan om det var hit man tänkte sig? Jag tycker att expertis förutsätter ett visst mått av framsynthet. Att tala om hur ser ser ut idag eller igår har vi ju god hjälp av media för. Om experterna inte klarar att fatta beslut en vecka framåt i terräng som beter sig som dom själva förväntat....då är nivån på expertisen lite låg.
Eller förhandlingsförmågan hos skidanläggningarna väl bra? En hel del kunder är ju nu inbokade till nästa år innan man tvingats stänga. Man behöver inte vara extremt konspiratorisk för fundera på om inte stängningsdatumet egentligen sattes för ett bra tag sedan....

Eller förhandlingsförmågan hos skidanläggningarna väl bra? En hel del kunder är ju nu inbokade till nästa år innan man tvingats stänga. Man behöver inte vara extremt konspiratorisk för fundera på om inte stängningsdatumet egentligen sattes för ett bra tag sedan....
Näe det är också en tanke. Plus att man väl efter tillräckligt många avbokningar inte har så mycket emot att stänga heller. Troligtvis ingen plusaffär att ha öppet längre oavsett.

MissZ

Medlem
Och vad skulle nackdelen ha varit med att vara tydlig redan för en vecka sedan om det var hit man tänkte sig? Jag tycker att expertis förutsätter ett visst mått av framsynthet. Att tala om hur ser ser ut idag eller igår har vi ju god hjälp av media för. Om experterna inte klarar att fatta beslut en vecka framåt i terräng som beter sig som dom själva förväntat....då är nivån på expertisen lite låg.
Vi vet som sagt inte vad som sagts och gjorts, när, var och hur och beslutats om bakom kulisserna. Bara för att du och jag och övriga pä eetta forum inte personligen fått veta och höra allt så kan det ju sägas och göras saker ändå.

Det är ju rätt många experter i världen i dessa dagar som du sågar med dina åsikter mtp framförhållningen på 99% alla de beslut kring restriktioner som tagits.

pd

Aktiv medlem
En möjlighet är att de så kallade experterna är kloka och ödmjuka nog att inse hur lite de vet - även om de vet mer än någon annan - och att det helt enkelt sattes ett datum när man var tvungen att ta ett beslut. Vad man vinner på att skjuta på beslutet så nära inpå som möjligt är att man då har bättre förutsättningarna för att ta rätt beslut. Typ på samma sätt som när man är beroende av vädret för en aktivitet med många intressenter.

Micke_P76

Medlem
Rådet har val alltid varit att det är upptill anläggningen. Det råd har nu skistar valt att följa. Så experterna har inte vacklat utan är företaget som insett sin roll i det hela

Verkar som sagt råd och inte förbud eller att folkhälsomyndigheten stängt skidanläggningar. Inte enligt Slaos hemsida imorse.

Har inte sett att tex kittelfjäll stängt.

johan

Administrator
SLAO's meddelande:

Hej alla,

SLAO har under de senaste veckorna följt en given strategi. Vi följer myndigheternas beslut och rekommendationer.

Våra 200 anläggningar är sins emellan mycket olika. En del är stora turistanläggningar och andra är mindre ”hemmabackar”. Vissa anläggningar förutsätter resor och boende för gästerna medan på andra finns inget boende.

Olikheterna mellan anläggningarna innebär att generella råd och ”lika för alla” inte alltid kan gälla.

Idag har Folkhälsomyndigheten gett Skistar rådet att stänga sina anläggningar. I rådet finns överväganden om belastningen på sjukvården och strömmen av inresande. Vi vet redan nu att flera medlemmar kommer att följa deras beslut att stänga.

Varje anläggning har rätten och skyldigheten att fatta sina beslut. Vi uppmanar alla anläggningar att kontinuerligt pröva sina ställningstaganden, så att varje anläggning fattar bästa beslut som också är i enlighet med myndigheternas beslut och rekommendationer. I vissa fall kan en kontakt med den regionala vården vara att rekommendera som vägledning.

Hör gärna av er med frågor och funderingar.

Mikael Santoft

Ordförande SLAO

Akj.Jonsson

Medlem
Den blir visst skidåkning i påsk! Tack Skistar!!
Jag har just fått en inbjudan som aktieägare i Skistar, alla med en större aktiepost i Skistar har fått en inbjudan att åka i en del av Vemdalen.
De kommer hålla liftarna på Skalfjället öppna för privat åkning med endast inbjudna gäster.... Nice :)

Glad påsk på er...

Vi vet som sagt inte vad som sagts och gjorts, när, var och hur och beslutats om bakom kulisserna. Bara för att du och jag och övriga pä eetta forum inte personligen fått veta och höra allt så kan det ju sägas och göras saker ändå.

Det är ju rätt många experter i världen i dessa dagar som du sågar med dina åsikter mtp framförhållningen på 99% alla de beslut kring restriktioner som tagits.
Jag menar inte att alla experter har fel. Däremot anser jag att man bör utnyttja sin expertis till att försöka förutse saker bättre än vad vi lekmän klarar. I detta fall var det ju redan veckan före väldigt tydligt att man inte ville förflytta mer smitta upp i landet. Skidanläggningar följde också såvitt kan kan se alla instruktioner och det totala smittläget förvärrades inte snabbare utan snarare långsammare än förväntat. I det läget anser jag att man vid ett möte med alla parter två veckor innan påsk måste klara att vara tydlig i regleringen av frågan. Det hade underlättat för många att kunna planera om på jobbet o i privatlivet en dryg vecka tidigare. Du kanske inte är beroende av planering men många företag o verksamheter är det och jag kan inte se att det fanns någon som helst fördel i att hantera frågan såhär. Sedan finns det viktigare frågor runt pandemin än skidåkning men det är OT här.

MissZ

Medlem
Jag menar inte att alla experter har fel. Däremot anser jag att man bör utnyttja sin expertis till att försöka förutse saker bättre än vad vi lekmän klarar. I detta fall var det ju redan veckan före väldigt tydligt att man inte ville förflytta mer smitta upp i landet. Skidanläggningar följde också såvitt kan kan se alla instruktioner och det totala smittläget förvärrades inte snabbare utan snarare långsammare än förväntat. I det läget anser jag att man vid ett möte med alla parter två veckor innan påsk måste klara att vara tydlig i regleringen av frågan. Det hade underlättat för många att kunna planera om på jobbet o i privatlivet en dryg vecka tidigare. Du kanske inte är beroende av planering men många företag o verksamheter är det och jag kan inte se att det fanns någon som helst fördel i att hantera frågan såhär. Sedan finns det viktigare frågor runt pandemin än skidåkning men det är OT här.
Som sagt, vi vet inte vad som sagts. Skidanläggningarna själva säger ju sig ha varit förberedda på detta så ingen överraskning för dom utan ett avvägt, aktivt beslut, efter rekommendationer från FHM.

Och om vi ser utanför Sveriges lilla bubbla så har vi, både privatpersoner och i det här fallet skidanläggningar, haft oceaner av tid att förbereda oss på det här scenariot, i jämförelse.

Jag befann mig i Frankrike när beslutet kom kl 22 en lördagskväll att från kl 24 måste allt stängas och alla måste lämna. Snacka om kaos! Det kom lika överraskande för alla, privatpersoner som anläggning. (Att det gick så snabbt) Inga samtal och överläggningar med vård och företag innan där. Liknande var troligtvis situationen för alla alpdestinationer.

Om någon anser/tror att detta kom plötsligt så undrar jag vilken sten denne har levt under.

walkabout

Medlem
Ingen vet exakt hur fort spridningen sker med de åtgärder som införts, varför ingen heller kan göra radikala förändringar, såsom att stänga ner Skistar, för en vecka sedan.

Hela tanken med den "svenska modellen" är att sätta in åtgärder allt-eftersom, istället för att köra nationsvid karantän.

Wombat

Ny medlem
Vet nån hur det ska bli efter söndag, få man använda backarna? inte så att att det är för hårt att tura upp utanför.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@pd sant sant, kloka tankar. En annan måhända lite långsökt spaning (jag tror dock att folk kommer att vilja fortsätta åka skidor trots nuvarande kris, även till Ischgl och norra Italien) är att nästa generation får ännu större skäl att äta plantbaserat och skippa täta djurkontakter, varifrån denna typ av virus kommer om jag har förstått rätt. Men det är kanske inte så troligt, det är ju lite för gött med kött tycker väl de flesta. Och man kanske löser det med lite andra regler kring djurhållning på kinesiska marknader, för det är ju inte själva maten som smittar så klart utan djurkontakt och exakt hur det går till är man ju inte helt säker på heller. Så ett stort antal frågetecken på denna spaning :)
Ber om ursäkt för att jag citerar mig själv men nu tar Kina några steg bort från att smaska i sig vilda djur, hundar och katter (kan tycka det är lite dubbelmoral att göra skillnad på olika djur, men det är en helt annan diskussion):

Ingen vet exakt hur fort spridningen sker med de åtgärder som införts, varför ingen heller kan göra radikala förändringar, såsom att stänga ner Skistar, för en vecka sedan.

Hela tanken med den "svenska modellen" är att sätta in åtgärder allt-eftersom, istället för att köra nationsvid karantän.
Det förstår jag och tycker är klokt. Däremot i linje med det så förstår jag inte varför man inte tog åtgärden direkt utan väntade in en något långsammare smittspridning än man trodde veckan innan.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Hej!
Ni som varit i Alperna denna vinter och på något sätt stött på corona, kika gärna här:
https://www.freeride.se/uppdrag-granskning-vi-soker-dig-som-har-varit-i-alperna-denna-vinter/
En journalistkollega som jobbar på SVT för Uppdrag granskning bad om hjälp att hitta skidåkare som varit i Italien/Österrike och åkt skidor i vinter och då sade jag att han kommit till helt rätt plats här på Freeride.se! Man kan givetvis vara anonym i detta, i enlighet med källskydd.
/Anders, chefred Freeride.se

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp