Åre Corona lite info

Sarastro

Medlem
Att hänga Anders Tegnell är ganska enkelt. Han är lite lagom kufig, ocharmig och kan nog inte ens stava till medietränad.
Fascinerande hur olika vi tolkar detta. Första gången jag hörde Tegnell (långt innan detta tagit nuvarande proportioner) tänkte jag spontant "Äntligen en vettig talesperson/expert från en myndighet. Inget trams, inget överdrivet förenklande, inga "politiska" pseudouttalanden eller bullshit".

Missförstå mig nu inte. Jag gillar ditt inägg, kanske t o m när du spekulerar i att Tegnell inte fått någon medieträning; —det kanske bara är så att han har denna förmåga att inge förtroende helt naturligt....

Förklara varför det inte håller istället och varför det är så kaxigt. Rent generelt har folk en defensiv och kort ton i debatterna kring det här. (Kanske beror det på rädslan) Är det inte bättre att resonera än att bara säga att andra har fel och/eller är själviska människor? Jag är beredd att ändra min ståndpunkt om jag får tillräckligt tunga argument. Nu tycker jag inte argumenten för att överge de små orterna i fjällvärlden och därigenom driva småföretagarna i konkurs inte är tillräckligt starka eller rationella.
Det enda jag vänder mig mot är att du skriver att "Men om jag inte är multisjuk eller över 70 år så kommer jag ju inte heller att belasta sjukvården" - det är ett direkt faktafel och således ingenting du kan basera något som helst slags argument på.
Jag var ute och MTB:ade i skogen idag. Är det ok? Jag kan ju skada mig...
Barnen hoppade studsmatta idag. Är det ok? De kan ju skada sig...
Jag jobbade i trädgården igår. Stege, motorsåg, spett... Är det ok? Jag kan ju skada mig...
Allt detta oansvar praktiserade jag i Stockholms län, den hårdast coronapressade regionen i Sverige.

Diskussionen får gärna nyanseras. Jag vet inte om en semesterledig mälardalsbo är så mycket större fara här eller där. Vad gör hen hemmavid istället för att tura?

walkabout

Medlem
Jag måste bara inflika.

Debatten här i gruppen handlar om huruvida det är "okej" att åka till fjällen (inte bara Åre) under pågående spridning av Covid-19, eller hur?

Problemet är att den är nerkokad på en individnivå, vilket är helt irrelevant. Tänk istället på Regionen Jämtland-Härjedalen. Här finns en redan underdimensionerad sjukvård, som i grunden är dimensionerad för lågsäsong (ja ni läste rätt, för så funkar budgeteringen, den tar knappast hänsyn till tillflyttade under delar av året) där man sedan bemannar upp för att lösa vintern.

Varje påsk kommer sedan drygt 70 000 turister till regionen (se ref sist i inlägget). Detta medför såklart en belastning, inte bara med skidskador, alkoholrelaterade problem och dylikt utan också andra, oförutsedda, "normala" insjuknande såsom hjärtinfarkt, blindtarmsinflammation osv osv. Under en vanlig påsk löser man detta, man opererar fler benbrott, man har dubbel bemanning på Åre Hälsocentral och en stor del av de som ligger inne på tex Östersunds sjukhus är just turister. För du kan inte hinna hem med din fraktur eller blindtarm alla gånger.

När dessa 70 000 nu kommer till regionen kommer de till en redan full sjukvård. Smittan finns redan här och operationssalar byggs om till intensivvårdsplatser. Detta medför inte bara att Covid-19-patienter blir fler med de tillresta (och nej, argumentet "jag är ju frisk nu när jag åker" håller inte för du kan mycket väl vara i din inkubationstid och bli pangdålig uppe i fjällen) utan den "normala" belastningen beskriven ovan kommer till en region som redan nått sin max-kapacitet. Du kommer inte kunna få din blindtarm utplockad eller ditt underben skruvat i Östersund. Du kommer inte kunna ligga på observationsplats för din hjärnskakning. Triageringen (den initiala bedömningen på en akutmottagning) kommer hamna under en enorm belastning relaterat till vad personalen här klarar av. Då finns det risker i felbedömningar, missar som kan undvikas om man hade haft mer tid per patient.

Det måste ses till sjukvårdens belastning i dess helhet. Det kommer ske en undanträningseffekt och det är denna som måste minskas.

Läs nedan:

jpu

Medlem
Fascinerande hur olika vi tolkar detta. Första gången jag hörde Tegnell (långt innan detta tagit nuvarande proportioner) tänkte jag spontant "Äntligen en vettig talesperson/expert från en myndighet. Inget trams, inget överdrivet förenklande, inga "politiska" pseudouttalanden eller bullshit".

Missförstå mig nu inte. Jag gillar ditt inägg, kanske t o m när du spekulerar i att Tegnell inte fått någon medieträning; —det kanske bara är så att han har denna förmåga att inge förtroende helt naturligt....
Det är en hyllning till AT om det inte framgick.👍

Förra veckan (Aktuellt, Tis 24 mar 21:00) tyckte självaste Anders Tegnell att det ät lugnt att åka till stugan i Jämtland. Men hälsa inte mormor och undvik ställen där en massa människor träffas.
Visst. Ingen protesterar väl om man sätter sig i en bil fullpackad med mat, åker till fjälls och sitter still i en stuga i skogen utan att träffa folk. Då behöver man ju inte ha kontakt med någon och utsätter sig för små risker (förutom bilkörningen). Men frågan är väl hur stor del som har det i tanken?

mkallstrom

Medlem
Jag var ute och MTB:ade i skogen idag. Är det ok? Jag kan ju skada mig...
Barnen hoppade studsmatta idag. Är det ok? De kan ju skada sig...
Jag jobbade i trädgården igår. Stege, motorsåg, spett... Är det ok? Jag kan ju skada mig...
Allt detta oansvar praktiserade jag i Stockholms län, den hårdast coronapressade regionen i Sverige.
Akutbesök är ju normalt en utdragen historia i Stockholm, det är värre nu. Om du eller barnen skadar er så att ni behöver operation så kan det bli problem. Hur man ställer sig till det får man nog bestämma själv.

Senast ändrad:

Bohica

Aktiv medlem
Kopierar mitt inlägg från en annan tråd, tycker det hör hemma även här:

En sak man borde påminna folk mer om, är att sluta se på detta så ensidigt.
Kolla hur denna sakliga expert lugnt förklarar att det finns fler dimensioner till nedstängningar, ni kan spola fram till 05:45 i klippet så ser ni vad jag syftar på:

Men med det sagt ska man inte ignorera rekommendationerna heller, eller ge sig ut på "äventyr". Man bör begränsa sig och gå in i felsäkert läge nu, även om man inte stänger ner helt. Och även tänka lite kollektivt, och inte bara på individnivå. För ju mer vi alla hjälps åt nu, desto fortare kan vi alla komma tillbaka till ett mer "normalt" liv, även du som individ.

Edit: Detta är ej en replik på föregående inlägg om Skistar. Detta handlar om hur folk väljer att göra nu.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@pd Samma gäller väl isf alla anläggningar som håller öppet? Sen kan man ju tycka att de som bor lokalt kan nyttja skidåkningen i dessa kristider när FHM sagt att skidåkningen i sig inte ger ökad smittorisk efter de åtgärder som har vidtagits. Skistar har inte heller sämst av- och ombokningsvillkor av de svenska skidorterna.
Intressant blir att följa hur man hanterar aktieutdelningen dock.
Jäkla svårt detta, klart är iaf att ingen sitter inne med svaren på vad som är rätt eller fel, utan facit får vi väl alla kika på när corona-pandemins värsta stormvindar mojnat framåt maj om nuvarande prognos stämmer och vi vet att vårdsituationen i Sverige har tagit sig förbi den värsta intensivvårds-puckeln.

pd

Aktiv medlem
@AndersWingqvist Jag tror inte att någon skulle få för sig att klandra en liten anläggning som även ett vanligt år knappt får ekonomin att gå ihop om de håller öppet så länge det går. Men är man som Skistar helt dominerande och i normalfallet gör en försvarlig vinst så har man styrkan som krävs för att ta andra hänsyn än att bara se till sin egen överlevnad. Och då riskerar man sitt varumärke, företagets långsiktiga överlevnad, på bekostnad av en kortsiktig vinst.

Sen är det förstås mer komplicerat för det är många lokala företag på skidorterna som drabbas vid begränsning och nedstängning så det är en svår balansgång. I vissa fall kan det dock vara bättre att ta några företag som går i konkurs än att hela orten slås ut. Någon som planerar för att dra till Ischgl nästa år?

I ett större perspektiv inkluderar det även utförsåkningens varumärke. Kommer dagens trendspanande tweenies som i mångt kommer att definieras av den pågående krisen att vilja hänga med föräldrarna till fjällen kommande år, säsonga om något decennium och släpa upp sina framtida ungar i en lift om ytterligare ett decennium?

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@pd sant sant, kloka tankar. En annan måhända lite långsökt spaning (jag tror dock att folk kommer att vilja fortsätta åka skidor trots nuvarande kris, även till Ischgl och norra Italien) är att nästa generation får ännu större skäl att äta plantbaserat och skippa täta djurkontakter, varifrån denna typ av virus kommer om jag har förstått rätt. Men det är kanske inte så troligt, det är ju lite för gött med kött tycker väl de flesta. Och man kanske löser det med lite andra regler kring djurhållning på kinesiska marknader, för det är ju inte själva maten som smittar så klart utan djurkontakt och exakt hur det går till är man ju inte helt säker på heller. Så ett stort antal frågetecken på denna spaning :)

Bohica

Aktiv medlem
Sen är det förstås mer komplicerat för det är många lokala företag på skidorterna som drabbas vid begränsning och nedstängning så det är en svår balansgång. I vissa fall kan det dock vara bättre att ta några företag som går i konkurs än att hela orten slås ut.
Jag personligen tycker det är bra att dom håller öppet. Inte för att göra vinst, utan just för att hålla orterna och sysselsättningen vid liv. Det är många som drabbas om det stängs helt. Och som min länk i förra inlägget, det ger andra nagativa effekter om alla stannar hemma också. Men samtidigt är det en onödig grej med alla tillresande i påsk, det borde begränsas på något sätt. Reseförbud från FHM/staten kanske?
Det är svårt det här, dom tog ju ett steg i rätt riktning när man lät folk boka av/om gamla bokningar iaf. Det är en svår balansgång.

Karlstad

Medlem
Då var påsken inställd på eget initiativ.
Kändes för onödigt både för egen och andras skull samt blir resan i sig mycket krångligare än vanligt.

Stugan, skotern, skidorna och fjällen finns ändå kvar och dessutom infaller påsken tidigare nästa år 😊

Passa på att ta en cykelpicknick med ungarna istället och ha det gött!

Bohica

Aktiv medlem
Jag tror på den svenska modellen i detta. Men om många struntar i det så kan det ju faktiskt bli värre nedstängningar här.

Det vore bra om vi slapp det, d.v.s. att folk avstod från "fri livsstil" självmant nu, och inte tvingade fram en påtvingad nedstängning/karantän. För det drabbar samhället/företagen/arbetstillfällena hårdare. Men om folk struntar i rekommendationerna så...

Senast ändrad:

rodney_piston

Aktiv medlem
Jag håller med om att det blev ett trevligare klimat i tråden.

Jag erkänner att jag varit väldigt kluven i frågan.

Ni som tycker att det är enkelt.

Jag tog först beslutet att trots allt åka när Anders Wallensten gick ut med sin rekommendation. Se till att vara 2 som kan köra bilen om den ena insjuknar. Var beredd på att söka er egen sjukvård om ni gör illa er. Handla hemma. Håll avstånd. Det lät vettigt. Det hade jag absolut kunnat göra. Men att 70'000 andra skulle kunna det? Det tvivlar jag på. Nu har de tagit bort den rekommendationen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tt/covid-19/fragor-och-svar/?exp=69292#_69292 (från idag 31/3)

Hur "tänker man över om en resa är nödvändig" ? Ja det var svårt. I mitt fall har jag tänkt att det är lika delar semesteraktivitet som träning för mina barn som satsar ganska hårt på sina idrotter. Ungarna har redan haft en bedrövlig säsong med skador, klubbacke som inte haft en snöflinga på hela säsongen o s v. Trampolinträningen inställd och nu ställs vårcampen in också. Nästa vinter kommer vi skära ner rejält på träningsmöjligheter p g a lite förändringar som ungarna tror kommer påverka deras möjligheter till att komma in i på gymnasiet i Malung om några år. Men visst de överlever, skidåkning är ju inte på liv och död även om mina barn tror det.

Något egentligt skäl ur smittoskyddssynpunkt hittar jag inte. Vi har redan varit smittade hela familjen och antar att vi är immuna. Om lokalt folk tror att vi smittar mer än någon annan så anser jag att det är deras problem. Håll er hemma! Er granne smittar mer än vad jag gör. Alla boende på er ort ligger några veckor efter Stockholm i det här viruset så antagligen går ni runt och smittar varandra på samma sätt som stockholmare gjorde för 3 veckor sedan. Håll er hemma!

Belasta den regionala sjukvården?? 2 timmar åt fel håll till Östersund 4 timmar till min egen region. Har faktiskt aldrig någonsin tänkt tanken på att jag ens skulle försöka söka sjukvård i Östersund för någon fraktur. Min erfarenhet är att det ändå tar en jävla tid och att de ändå skickar hem en till min egen region så att jag får sitta på akuten en gång till innan man får gips hemma. Så att Jämtland Härjedalen går ut med den här ganska lama informationen för att möta FHMs rekommendation att kolla med sjukvårdsregionen dit man ska åka skrämde inte bort mig eller någon annan. Tror dessutom inte att så många av de 70'000 läser infon. https://www.regionjh.se/nyheter/pre...lturismenunderpask.5.613e2f39170d0c32a95172b8.

Men om jag hamnar i en bilolycka eller bryter ryggen i backen?? Här kanske inte eftertänksamhet med gasfot och eget gott omdöme på skidorna räcker. Det är sant,! Det är en poäng som jag inte kan bortse ifrån. Det är inte omöjligt att det skulle resultera i att ambulansförarn av någon anledning skulle köra mig till Östersund av alla ställen.

Hets, panik och desinformation på diverse sociala medier har nästan eldat upp mig ännu mer och tyckt att. Va faan....Hitler filmer och skit, är det tacken för det kommunala utjämningssystemet?? Skulle det ens finnas en hälsocentral i Åre om det inte var för turisterna? Är inte 90% av alla som bor i Åre stockholmare i exil??? Jag erkänner jag kan bli lite hetsig och trångsynt ibland.

Kurvan över dödsfall håller sig väldigt låg och väldigt LÅNG just nu. Om det är någon som tror på sommarsäsong i fjällen.....glöm det....eller be om mirakel. Kanske kan Magdalena Anderssons åtgärder rädda något företag på orten. Förhoppningsvis inte de idioter som bara för någon vecka sedan anordnade afterski med barlekar för 499 Pers eller nattklubbsröj ända in på småtimmarna.

Så ska jag åka??? NEJ. Det ska bli halt. Även om jag har nya hakkapelittas på SUVEN så kanske inte den rostiga forden bakom har det. Har aldrig krockat förut men det klart, är det någon gång man gör det så är det väl nu och då vaknar man väl upp på akuten i Östersund såklart. Och det främsta skälet, jag vill inte bli förknippad med de 10% av de 70000 som kommer att stiga in på lokala affärer och torrhosta på brödförpackningar och plocka påskgodis med samma hand dom hostar i. Som kommer att hinka bira och halka så att de spräcker svanskotan trots att de har köpt såna där pjäxor med gåläge som är som gjorda för afterski!!! Som inte har "tänkt över om resan är nödvändig eller ej", O s v. Så den tredje statsmakten knäckte mig i den här frågan. Ja det finns ganska många idioter som ska åka upp. Sociala medier har väl lyckats få mig att inte vilja framstå som en av dem. Men det var faan inte ett lätt beslut.

När jag ändå sitter och erkänner så hade jag tänkt att åka till Tandådalen 24/4. Evenemangen inställda men boendet är redan betalt och parken står väl kvar??? Men!!!! Jag kanske avbokar det med? Då är det ju inte 70'000 stockholmare uppe iallafall. Det blir nästa problem att lista ut hur jag gör med det. Saas fee första veckan i juli är väl bara att glömma antar jag.

(Suven är en laddhybrid, åker oftast tåg, jag är vegan, medlem i Naturskyddsföreningen och pow)

rodney_piston

Aktiv medlem
Oj! Vad löjligt mitt inlägg blev. Varför kunde man inte vänta några minuter till!!

Men.......alltså tänk om om om....Löfven kör tal till folket imorgon!!
- haha april april era lättlurade rackare det finns ingen Corona.. haha.....nej nu får jag falla ner landningsstället!! Smaklöst!! Sorry

MissZ

Medlem
Skönt att någon tar råd och rekommendationer de får på allvar (enligt notisen verkar de inte ha blivit ålagda ett förbud) när det nu verkat saknas det där folkvettet som ombads användas av folket.
#inteallaskidåkare

Nu hoppas jag Gotlandsfärjorna får samma råd och agerar lika på det så folk slipper plocka fram sunt förnuft och göra egna avvägningar.

KaitsuH

Aktiv medlem
Edit: svarade till pd: Kanske inte. Nu Sverige och Belorussia, Vitryssar eller vad är dom på Svenska, har , eller hoppas har haft allt för långt, en egen linje, och kanske 99,99% av andra länder har en annan. Så det var mycket fånigt redan för mera än en vecka sedan, att Tegnell sade, att "några länder har valt en annan linje än Sverige". Därför frågade jag tidigare, att vem som i helvete är den där Tegnell.

Men Svenska medier har ett stort ansvar också. De har inte ens försökt ifrågasätta ordentligt Sveriges/Tegnells/? linje med korona. Nu måste också Finland stänga gränser norr från Haparanda, då det tycks komma så mycket korona från Svenska sidan av gränsen.

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
@pd Samma gäller väl isf alla anläggningar som håller öppet? Sen kan man ju tycka att de som bor lokalt kan nyttja skidåkningen i dessa kristider när FHM sagt att skidåkningen i sig inte ger ökad smittorisk efter de åtgärder som har vidtagits. Skistar har inte heller sämst av- och ombokningsvillkor av de svenska skidorterna.
Intressant blir att följa hur man hanterar aktieutdelningen dock.
Jäkla svårt detta, klart är iaf att ingen sitter inne med svaren på vad som är rätt eller fel, utan facit får vi väl alla kika på när corona-pandemins värsta stormvindar mojnat framåt maj om nuvarande prognos stämmer och vi vet att vårdsituationen i Sverige har tagit sig förbi den värsta intensivvårds-puckeln.
Folk kan ha pengar investerde i utdelande aktier. Ingen utdelning -ingen "lön"...

JAndersB

Aktiv medlem
Kommer just från Portugal, genom ett märkligt Europa, med bil. På 60mil i Spanien mötte vi 10 bilar. Såg knappt en människa. Samma Portugal. Frankrike likaså. Passerade gränsen till Tyskland och världen vaknade igen. Efter detta har Spanien infört totalt utegångsförbud. Spridning och skaderisk motivet, får ej belasta vården. 3 veckor till, minst, i Spanien.

Så vi (ni) lever i en undebar del av världen i norden just nu. Tycker Tegnell är suverän, stöttar helt den svenska linjen. Sedan får vi se vem som gjorde rätt. Logiken tycker jag talar för Sverige.

Det är ju lite märkligt att man hade möte om detta förra veckan o kom fram till att skidorterna kunde vara öppna och nu (efter en helg som FHM beskriver som ngt lugnare i utvecklingen) så kommer man plötsligt fram till att Skistar måste stänga. Blev man förvånad över att epidemin fortsatte även denna vecka? Liiite bättre framförhållning kanske även en expertmyndighet skulle kunna ha.

Det är ju lite märkligt att man hade möte om detta förra veckan o kom fram till att skidorterna kunde vara öppna och nu (efter en helg som FHM beskriver som ngt lugnare i utvecklingen) så kommer man plötsligt fram till att Skistar måste stänga. Blev man förvånad över att epidemin fortsatte även denna vecka? Liiite bättre framförhållning kanske även en expertmyndighet skulle kunna ha.
Man kanske förväntade sig att många fler skulle avboka av fri vilja?

MissZ

Medlem
I Frankrike tog det två timmar. Över en vecka är ju oceaner av framförhållning.

Vi vet ju inte vad "kraven" var från FHM. Kan ju ha varit att det måste synas en markant skillnad i avbokningar efter de åtgärderna och de kanske inte blev som önskat och då togs ett nytt beslut. (Obs spekulationer. Är dock övertygad om att det förts samtal sedan förra mötet, både med företag och sjukvård)

Snabba ändringar och beslut är väl själva definitionen på det här viruset, över hela världen.

KaitsuH

Aktiv medlem
Kommer just från Portugal, genom ett märkligt Europa, med bil. På 60mil i Spanien mötte vi 10 bilar. Såg knappt en människa. Samma Portugal. Frankrike likaså. Passerade gränsen till Tyskland och världen vaknade igen. Efter detta har Spanien infört totalt utegångsförbud. Spridning och skaderisk motivet, får ej belasta vården. 3 veckor till, minst, i Spanien.

Så vi (ni) lever i en undebar del av världen i norden just nu. Tycker Tegnell är suverän, stöttar helt den svenska linjen. Sedan får vi se vem som gjorde rätt. Logiken tycker jag talar för Sverige.
För en sådan, som inte talar svenska som modersmål, är ditt svar mycket svår att förstå. Är det sarkasm eller inte? Hoppas att det är!

I Frankrike tog det två timmar. Över en vecka är ju oceaner av framförhållning.

Vi vet ju inte vad "kraven" var från FHM. Kan ju ha varit att det måste synas en markant skillnad i avbokningar efter de åtgärderna och de kanske inte blev som önskat och då togs ett nytt beslut. (Obs spekulationer. Är dock övertygad om att det förts samtal sedan förra mötet, både med företag och sjukvård)

Snabba ändringar och beslut är väl själva definitionen på det här viruset, över hela världen.
Det där köper jag inte riktigt. Vem som helst som följt debatten har ju anat att det skulle stängas ned. Det borde man såklart kunna ha konstaterat på mötet förra veckan och satt spelreglerna på en gång. Och vad med Kläppen? Skall vi vänta några dagar o se om alla bokar om dit nu för att sedan tvinga dom att stänga? Jag är inte emot att man stänger men jag tycker inte det är OK att vakna på morgonen och fundera på vilka beslut som känns bra Idag i frågor som man utan svårighet KAN se vart dom barkar i god tid. Även om man är expert...

MissZ

Medlem
Det där köper jag inte riktigt. Vem som helst som följt debatten har ju anat att det skulle stängas ned. Det borde man såklart kunna ha konstaterat på mötet förra veckan och satt spelreglerna på en gång. Och vad med Kläppen? Skall vi vänta några dagar o se om alla bokar om dit nu för att sedan tvinga dom att stänga? Jag är inte emot att man stänger men jag tycker inte det är OK att vakna på morgonen och fundera på vilka beslut som känns bra Idag i frågor som man utan svårighet KAN se vart dom barkar i god tid. Även om man är expert...
Vi vet som sagt inte vad som skett bakom kulisserna här. Och om jag uppfattat pressmeddelandet korrekt har Skistar fått rådet att stänga, inget tvång.
Jag ser inte alls något konstigt i att folket fått möjligheten först att följa rådet att inte åka bort över påsk. När det visat sig inte verkat fungera, trots åtgärder med flexiblare av/ombokningar så ombads nu Skistar att stänga. Jag tror inte alls att detta kom som en överraskning för dom utan att detta var just spelreglerna som sattes förra veckan.

Bohica

Aktiv medlem
Intressant demonstration om olika taktiker mot corona:

Min teori: Man behöver inte stänga ner hela Sverige, men tillräckligt mycket för att folk ska acceptera läget och lika gärna kan stanna hemma och rida ut stormen. Så vi får den flacka kurvan som vården klarar av.

MissZ

Medlem
Intressant demonstration om olika taktiker mot corona:

Min teori: Man behöver inte stänga ner hela Sverige, men tillräckligt mycket för att folk ska acceptera läget och lika gärna kan stanna hemma och rida ut stormen. Så vi får den flacka kurvan som vården klarar av.
"All it takes is one idiot deciding to be "smart" "😂😂

Vi vet som sagt inte vad som skett bakom kulisserna här. Och om jag uppfattat pressmeddelandet korrekt har Skistar fått rådet att stänga, inget tvång.
Jag ser inte alls något konstigt i att folket fått möjligheten först att följa rådet att inte åka bort över påsk. När det visat sig inte verkat fungera, trots åtgärder med flexiblare av/ombokningar så ombads nu Skistar att stänga. Jag tror inte alls att detta kom som en överraskning för dom utan att detta var just spelreglerna som sattes förra veckan.
Och vad skulle nackdelen ha varit med att vara tydlig redan för en vecka sedan om det var hit man tänkte sig? Jag tycker att expertis förutsätter ett visst mått av framsynthet. Att tala om hur ser ser ut idag eller igår har vi ju god hjälp av media för. Om experterna inte klarar att fatta beslut en vecka framåt i terräng som beter sig som dom själva förväntat....då är nivån på expertisen lite låg.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp