Jag håller med om att det blev ett trevligare klimat i tråden.
Jag erkänner att jag varit väldigt kluven i frågan.
Ni som tycker att det är enkelt.
Jag tog först beslutet att trots allt åka när Anders Wallensten gick ut med sin rekommendation. Se till att vara 2 som kan köra bilen om den ena insjuknar. Var beredd på att söka er egen sjukvård om ni gör illa er. Handla hemma. Håll avstånd. Det lät vettigt. Det hade jag absolut kunnat göra. Men att 70'000 andra skulle kunna det? Det tvivlar jag på. Nu har de tagit bort den rekommendationen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tt/covid-19/fragor-och-svar/?exp=69292#_69292 (från idag 31/3)
Hur "tänker man över om en resa är nödvändig" ? Ja det var svårt. I mitt fall har jag tänkt att det är lika delar semesteraktivitet som träning för mina barn som satsar ganska hårt på sina idrotter. Ungarna har redan haft en bedrövlig säsong med skador, klubbacke som inte haft en snöflinga på hela säsongen o s v. Trampolinträningen inställd och nu ställs vårcampen in också. Nästa vinter kommer vi skära ner rejält på träningsmöjligheter p g a lite förändringar som ungarna tror kommer påverka deras möjligheter till att komma in i på gymnasiet i Malung om några år. Men visst de överlever, skidåkning är ju inte på liv och död även om mina barn tror det.
Något egentligt skäl ur smittoskyddssynpunkt hittar jag inte. Vi har redan varit smittade hela familjen och antar att vi är immuna. Om lokalt folk tror att vi smittar mer än någon annan så anser jag att det är deras problem. Håll er hemma! Er granne smittar mer än vad jag gör. Alla boende på er ort ligger några veckor efter Stockholm i det här viruset så antagligen går ni runt och smittar varandra på samma sätt som stockholmare gjorde för 3 veckor sedan. Håll er hemma!
Belasta den regionala sjukvården?? 2 timmar åt fel håll till Östersund 4 timmar till min egen region. Har faktiskt aldrig någonsin tänkt tanken på att jag ens skulle försöka söka sjukvård i Östersund för någon fraktur. Min erfarenhet är att det ändå tar en jävla tid och att de ändå skickar hem en till min egen region så att jag får sitta på akuten en gång till innan man får gips hemma. Så att Jämtland Härjedalen går ut med den här ganska lama informationen för att möta FHMs rekommendation att kolla med sjukvårdsregionen dit man ska åka skrämde inte bort mig eller någon annan. Tror dessutom inte att så många av de 70'000 läser infon.
https://www.regionjh.se/nyheter/pre...lturismenunderpask.5.613e2f39170d0c32a95172b8.
Men om jag hamnar i en bilolycka eller bryter ryggen i backen?? Här kanske inte eftertänksamhet med gasfot och eget gott omdöme på skidorna räcker. Det är sant,! Det är en poäng som jag inte kan bortse ifrån. Det är inte omöjligt att det skulle resultera i att ambulansförarn av någon anledning skulle köra mig till Östersund av alla ställen.
Hets, panik och desinformation på diverse sociala medier har nästan eldat upp mig ännu mer och tyckt att. Va faan....Hitler filmer och skit, är det tacken för det kommunala utjämningssystemet?? Skulle det ens finnas en hälsocentral i Åre om det inte var för turisterna? Är inte 90% av alla som bor i Åre stockholmare i exil??? Jag erkänner jag kan bli lite hetsig och trångsynt ibland.
Kurvan över dödsfall håller sig väldigt låg och väldigt LÅNG just nu. Om det är någon som tror på sommarsäsong i fjällen.....glöm det....eller be om mirakel. Kanske kan Magdalena Anderssons åtgärder rädda något företag på orten. Förhoppningsvis inte de idioter som bara för någon vecka sedan anordnade afterski med barlekar för 499 Pers eller nattklubbsröj ända in på småtimmarna.
Så ska jag åka??? NEJ. Det ska bli halt. Även om jag har nya hakkapelittas på SUVEN så kanske inte den rostiga forden bakom har det. Har aldrig krockat förut men det klart, är det någon gång man gör det så är det väl nu och då vaknar man väl upp på akuten i Östersund såklart. Och det främsta skälet, jag vill inte bli förknippad med de 10% av de 70000 som kommer att stiga in på lokala affärer och torrhosta på brödförpackningar och plocka påskgodis med samma hand dom hostar i. Som kommer att hinka bira och halka så att de spräcker svanskotan trots att de har köpt såna där pjäxor med gåläge som är som gjorda för afterski!!! Som inte har "tänkt över om resan är nödvändig eller ej", O s v. Så den tredje statsmakten knäckte mig i den här frågan. Ja det finns ganska många idioter som ska åka upp. Sociala medier har väl lyckats få mig att inte vilja framstå som en av dem. Men det var faan inte ett lätt beslut.
När jag ändå sitter och erkänner så hade jag tänkt att åka till Tandådalen 24/4. Evenemangen inställda men boendet är redan betalt och parken står väl kvar??? Men!!!! Jag kanske avbokar det med? Då är det ju inte 70'000 stockholmare uppe iallafall. Det blir nästa problem att lista ut hur jag gör med det. Saas fee första veckan i juli är väl bara att glömma antar jag.
(Suven är en laddhybrid, åker oftast tåg, jag är vegan, medlem i Naturskyddsföreningen och pow)