Förlåt, men vem i helvete är den där Anders Tegnell? Jag är från Finnland, har inte så bra vet om saken. Men, han tycks vara, inte ens dum, men också en så mycket farlig kille för alla. Hur är det möjligt, att nån sån kille har fått så mycket inflytande där i Sverige? Helt galen gubbe!
Nu tycker jag du överdriver. Vad åsyftar du?
Det har varit mycket diskussioner om att Sverige inte följt WHO's rekommendationer, inte gjort som andra länder etc men skillnaden är inte så stor som man kanske vill tro.
Tyckte Wolfgang Hanssons kolumn belyste det ganska bra.
Dessutom rekommender WHO en massa saker som alla länder inte gör, t.ex. att testa samtliga och så många som möjligt, få länder som t.ex. följer det.
Sen är det ingen som vet ännu var den stora effekten för att förhindra smittspridning ligger vid restriktioner. Alla antar alltid att det är vid komplett lockdown som smittspridningen upphör totalt och att det är en linjär minskning. Detta har ju Anders Tegnell försökt förklara att FHM tror inte att man uppnår en särskilt mycket större minskning av smittspridningen i förhållande till nuvarande åtgärder.
Med det sagt så har de tju framförts en hel det kritik mot FHM och många efterfrågar att de skall publicera sitt dataunderlag och analyser som legat till grund för beslutsfattande vilket jag kan hålla med om vore bra för transparens. Vi vet ännu inte hur faktorer så som befolkningstäthet, boendedemografi och rökarandel i befolkningen påverkar smittspridning och dödlighet, men det är ju definitivt något som skiljer nordiska länder från sydeuropeiska.
Sverige har ju valt nu att sätta mycket ansvar på individen vilket jag också kan tycka är riskabelt, för om det inte fungerar, skall man då skylla på medborgarna? Tycker egentligen inte att FHM kan anta att alla medborgare är tillräckligt rationella och har den kunskapsbakgrund som krävs för att ta ett korrekt beslut. De allra flesta kommer ju tänka att "om myndiheten inte strikt avråder så är det ju säkert att åka" samt att folk tänker att de "förlorar" pengar på boendet de redan betalt när man i själva verket endast "förlorar" upplevelsen.
Det är för mig en svår situation där man famlar mellan att tro och hoppas att FHM gör rätt och försöker hålla samhället fungerande, samtidigt jag kan inte blunda för att det är ett moraliskt och etiskt vågspel att riskera människoliv för att att upprätthålla samhället.
Tegnell verkar mycket kompetent och har hittills varit extremt tillgänglig, faktiskt aldrig sett på maken att en myndighetsperson varit så tillgänglig för pressen. Han sitter alltså nästan varje dag i Nyhetsmorgon, deltar på FHM's presskonferens och sitter sedan i Aktuellt på kvällen och besvarar frågor. Alltid lugn och rakryggad, svarar sakligt och tydligt.