Åre Corona lite info

Det bästa vore nog om vi bara sövde ner hela befolkningen ett tag och lät maskinerna sköta om det här under några månader. Då är vi säkra åtminstone! (Känner igen det här från någonstans men kan inte sätta fingret på det 🤔)

Bohica

Aktiv medlem
Det bästa vore nog om vi bara sövde ner hela befolkningen ett tag och lät maskinerna sköta om det här under några månader. Då är vi säkra åtminstone! (Känner igen det här från någonstans men kan inte sätta fingret på det 🤔)
Om det blir som filmen Passengers, så skulle det inte hjälpa. Min pod skulle gå sönder och väcka mig för tidigt, sen skulle jag väcka er allihopa för att jag skulle ha tråkigt. Och för att ni alla ska kunna känna solidaritet med mig. Hahaha

JAndersB

Aktiv medlem
Jo, så är det här i södra europa. Folk är inte ens ute och går. Gick en 2 timmars runda igår, normalt 30-40 turistbussar och massor av folk ute här i Nazare, en av de större tursitattraktionerna och levande orterna. Såg väl 10 människor och en handfull bilar.

Akj.Jonsson

Medlem
"stay the fuck home"
Jag bestämde mig i veckan, laggen på hyllan tills nästa vinter kommer. Alla människor får ju göra som dom vill, det råder ju inte undantagstillstånd eller krigslagar i Sverige (ännu). Det är varje individ som måste fatta sitt eget beslut om man ska följa myndigheternas rekommendationer eller inte. Jag har valt att följa dessa i den här frågan, inga onödiga resor.
Jag reser ca 30 veckor om året globalt i mitt jobb, det betyder att jag har drabbats av lite olika mer eller mindre farliga och smittsamma sjukdomar. Det jag inte gör är att hoppa på första flyg hem när jag är sjuk som fan.Både för smittorisker och om läget skulle förvärras i luften. Rätt eller fel, vad vet jag det är bara mitt sätt att tackla problemet.

felix

Aktiv medlem
Teori…

Sverige har vart tydliga med att riskgrupper och pensionärer ska hålla sig hemma. PRO och andra organisationer har också gått ut mycket med detta. Dom vet vad som gäller, stanna hemma, isolera er, träffa inte barnen osv. Att vissa sen bryter mot det är en annan sak. Budskapet har vart tydligt just till denna grupp.

Resten av sverige har fått köra på som vanligt. Afterski och tjolabalo. Speciellt skolor och dagis har vart öppna. Även gymnasieskolor höll man öppet så länge man kunde. Det här handlar inte om att skydda samhällsviktiga funktioner. Fritids, dagmamma eller lämna ungen till grannen hade löst det. Det handlar om något annat.

Jo, om vi smittar alla yngre människor först så kommer vi kunna vårda dom först innan sjukvården kollapsar. Att Anders har vart glad och positiv när man ifrågasatt varför genomsnittsåldern för vårdade är mycket lägre än resten av EU, beror på att det är precis vad han vill.

Sen ropar han, precis i rätt tid… KARANTÄN!!! KARANTÄN!!! ISOLERA ER! Just när tillräckligt många har blivit smittade för att vården ska ligga på max under ett par veckor och fått in så många unga som möjligt.

Sen när man kommit ikapp, hunnit ta hand om alla skolbarn och afterskipartajande ungdomar så släpper man karantänen och tar hand om åldringarna i nästa våg.

Vågen efter karantänen kommer bli lång, sjukvården kommer vara överbelastad och man kommer inte klara av det hur man än gör, men nu gav man i alla fall den yngre befolkningen en chans, och personer som inte ens visste att dom hade underliggande sjukdomar.

Men sen är det ju det där med hur länge immuniteten håller, och vad viruset gör i kroppen på några års sikt eftersom det precis som HIV och Herpes simplex(?) stannar för resten av livet, men det blir en trevlig överraskning.

Bohica

Aktiv medlem
Nu fick jag svar från Skistar. Ni får väl själva läsa min fråga och deras svar.
Så visst, jag kan absolut förstå att man har avtal med stugägare m.m.
Men då tycker jag fortfarande att vreden mot resenärerna/gästerna är missriktad, när stugägarna och företagen håller hårt på kontrakten för uthyrningen och inte låter resenärerna avboka nu. För jag tror som sagt det är många som faktiskt skulle avboka om dom fick möjlighet, det framgick när jag pratade med Skistars kundtjänst idag.

Så det råder alltså ganska stor oenighet på skidorterna om detta. Medan många locals skriker "Stanna hemma" så säger deras grannar "Nänä, ni har minsann bokat och jag vill ha betalt".

Sedan hörde jag nyss av en vän som berättade att två av hans kunder var "hemförlovade p.g.a. corona", men har dragit upp till fjällen. d.v.s. såna som utnyttjar situationen nu. Där har ni bättre mål för näthatet, enligt mig.

Senast ändrad:
Så visst, jag kan absolut förstå att man har avtal med stugägare m.m.
Men då tycker jag fortfarande att vreden mot resenärerna/gästerna är missriktad, när stugägarna och företagen håller hårt på kontrakten för uthyrningen och inte låter resenärerna avboka nu. För jag tror som sagt det är många som faktiskt skulle avboka om dom fick möjlighet, det framgick när jag pratade med Skistars kundtjänst idag.

Så det råder alltså ganska stor oenighet på skidorterna om detta. Medan många locals skriker "Stanna hemma" så säger deras grannar "Nänä, ni har minsann bokat och jag vill ha betalt".
Jag förstår ändå inte.
På vilket sätt är du som kund mycket viktigare än de som är kunder i form av stugägare/lägenhetsägare?
Handlar det bara om att "någon annan" ska ta smällen?
Kan det inte vara så att stugägarna är i minst lika stort ekonomiskt trångmål som de som nu bokat och kanske inte kan åka? Kan det vara så att de står med stora lån och är beroende av att få in några hyror? Och varför ska ett företag, tex Skistar, ta större samhällsansvar än du själv är beredd att ta?

Är det inte uppenbart att denna pandemi kommer att kosta oss alla?
Nu direkt för oss som bokat fjällstugor och/eller tex Italienresor. (Får skippa båda. :cry:) För flera av oss blir det kostnader i form av förlorade arbetstillfällen. Senare kanske kostnader i form av döda bekanta och släktingar. Kostnader ekonomiskt då Sverige och många andra länder ska betala de skulder vi nu drar på oss i form av tex kriskostnader, förlorade arbetstillfällen och vårdskulder. Sänkta pensioner? Mindre samhällsservice? Bostadspriser?

Jag tror inte det är realistiskt att bara tro att "någon annan" ska stå för kostnaderna. Låt oss hoppas vi kommer undan så billigt så vi inte förlorar släkt och vänner och kanske har kvar en ekonomi som gör att vi i framtiden kan bo kvar i vår bostad och kanske har förmånen att kunna fortsätta få chansen att leka i snön. Det kommer definitivt inte bli så för alla.

KaitsuH

Aktiv medlem
Förlåt, men vem i helvete är den där Anders Tegnell? Jag är från Finnland, har inte så bra vet om saken. Men, han tycks vara, inte ens dum, men också en så mycket farlig kille för alla. Hur är det möjligt, att nån sån kille har fått så mycket inflytande där i Sverige? Helt galen gubbe!

Senast ändrad:

Kull

Ny medlem
Skulle inte förvåna mig ett dugg om skistar stänger Åre direkt efter påsk. Under påsken ramlar det in bra mycket cash i liftkortskassan, men direkt när påsken är över så kommer det inte komma särskilt många turister, dvs inga pengar in så först DÅ lär man skylla på 'risk för smittspridning' och klappa igen. Om det så blir så lär man verkligen kompensera alla bybor som har säsongskort annars blir det nog uppror. Först utsätter man dem för en enorm smittorisk, för att sedan snuva dem på våråkningen. Ps. Bara en misstanke om vad som komma skall

Christiam

Aktiv medlem
Förlåt, men vem i helvete är den där Anders Tegnell? Jag är från Finnland, har inte så bra vet om saken. Men, han tycks vara, inte ens dum, men också så mycket farlig kille för alla. Hur är det möjligt, att nån sån kille har fått så mycket inflytande där i Sverige? Helt galen gubbe!
Utifrån folkmängd så har Norge och Sverige liknande mängd döda och Norge har fler smittade. Detta trots att verksamheter stängt.
Huruvida Tegnell är galen eller ej kan vi nog först avgöra när detta är över och vi ser konsekvenserna av de olika besluten.

KaitsuH

Aktiv medlem
Utifrån folkmängd så har Norge och Sverige liknande mängd döda och Norge har fler smittade. Detta trots att verksamheter stängt.
Huruvida Tegnell är galen eller ej kan vi nog först avgöra när detta är över och vi ser konsekvenserna av de olika besluten.
Vänta på en vecka till...

Bohica

Aktiv medlem
Jag förstår ändå inte.
Tillåt mig att förenkla då:
Om JAG inte vill att mina bokade gäster ska dyka upp, så häver jag bokningen.
Om jag INTE häver bokningen, så kan jag inte gnälla på att gästerna kommer.

Så man får välja. Så länge dom kvarhåller bokningarna har dom förlorat rätten att klaga på att gästerna kommer (nu när det inte är förbjudet).
Så länge bokningarna är kvar, så är ju inbjudan kvar.

farsan56

Aktiv medlem
Förlåt, men vem i helvete är den där Anders Tegnell? Jag är från Finnland, har inte så bra vet om saken. Men, han tycks vara, inte ens dum, men också en så mycket farlig kille för alla. Hur är det möjligt, att nån sån kille har fått så mycket inflytande där i Sverige? Helt galen gubbe!
Nä det är tydligt det att du inte har så bra vet om saken.
Men du får nog utveckla det du tycker gör honom till en galen gubbe.
Det är i högsta grad intressant då hans åsikter och beslut har direkt påverkan på mitt liv.

pd

Aktiv medlem
Så det råder alltså ganska stor oenighet på skidorterna om detta. Medan många locals skriker "Stanna hemma" så säger deras grannar "Nänä, ni har minsann bokat och jag vill ha betalt"
Antagligen ägs många av de boenden som hyrs ut av folk som inte bor i eller i närheten av Åre. Om inte relationen mellan locals och semesterägare var komplicerad tidigare så riskerar den att bli det nu.

Pillard

Aktiv medlem
Nä det är tydligt det att du inte har så bra vet om saken.
Men du får nog utveckla det du tycker gör honom till en galen gubbe.
Det är i högsta grad intressant då hans åsikter och beslut har direkt påverkan på mitt liv.
Rent krasst är det väl så att alla länder undrar vad vi sysslar med och det är Tegnell som styr vad vi gör. Så att någon från ett annat land har den uppfattningen känns klart rimligt

jpu

Medlem
Att hänga Anders Tegnell är ganska enkelt. Han är lite lagom kufig, ocharmig och kan nog inte ens stava till medietränad. MEN han är en av 500 anställda på Folkhälsomyndigheten och i hans roll ingår nu att möta media och berätta vad de tror och vet. Att det skulle vara en one-man-show som många idioter på nätet verkar tro är ju bara befängt. Det är hela organisationen som jobbar med frågan och baserar sina beslut på forskning kring tidigare pandemier. Utifrån detta drar de slutsatser som de i första hand ger till regeringen. Regeringen beslutar sedan vilka beslut de vill ta. I princip samtliga motsvarigheter i andra länder har kommit till samma slutsats kring skolstängning och gränsstängning. Men i de länder detta har gjorts så har politikerna gått emot forskarnas rekommendation.

rodney_piston

Aktiv medlem
Lite medietränad är han nog. Istället för svar ger han oss enkla mattetal som inte journalisterna klarar av att räkna ut eller förmedla till folket.
Det finns ingen anledning till panik. Vi (alla på planeten alltså) fixar det här med lite sunt förnuft.

Petspektiv. Enligt SCB dör 90000 Pers varje år i det här landet. Typ 245 om dagen. I min by har vi typ lika många dop som begravningar. Några stycken varje vecka. Snittåldern i Sverige är 81 år för oss killar och 84 för damerna. Ganska lågt kan man tycka! Många av de 90000 har flera underliggande sjukdomar och är ganska känsliga för infektioner, virus och kräksjukor. Säsongsinfluensan skördar en jävla massa liv trots att det finns ett vaccin som alla över 65 år rekommenderas att ta, vilket de flesta gör (vaccinerar sig alltså).

Från FHM och WHO har vi fått några olika matteberäkningar när det gäller Coronan. Men ingen beräkning eller gissning jag har sett har sagt att vi skulle kunna gå igenom det här utan många döda? Oftast samma kategori döda som inte fixar en vanlig influensa. Jag hatar att vara cynisk. Vill inte vara cynisk. Men snälla snälla ta det lite lugnt. Sätt perspektiv på er rädsla. FHM har nog rätt....och fortfarande är er arbetspolare farligare än någon random snubbe i liftkön. Om ni inte tror det så ge faan i liftkön själv.

Ta det lugnt. Hjälp till att hålla samhället lugnt. Inga stossiga idéer om zombie accopalyps funkar nu.

Bohica

Aktiv medlem
Antagligen ägs många av de boenden som hyrs ut av folk som inte bor i eller i närheten av Åre. Om inte relationen mellan locals och semesterägare var komplicerad tidigare så riskerar den att bli det nu.
Det har du nog alldeles rätt i.
Inga stossiga idéer om zombie accopalyps funkar nu.
Aaww, vi som har förberett oss hela livet genom studier i ämnet. ;)

Tillåt mig att förenkla då:
Om JAG inte vill att mina bokade gäster ska dyka upp, så häver jag bokningen.
Om jag INTE häver bokningen, så kan jag inte gnälla på att gästerna kommer.

Så man får välja. Så länge dom kvarhåller bokningarna har dom förlorat rätten att klaga på att gästerna kommer (nu när det inte är förbjudet).
Så länge bokningarna är kvar, så är ju inbjudan kvar.
Hur många ägare bor i Åre?
Varför är ägarnas ansvar större än ditt?
Varför är din ekonomi viktigare än deras?

Pillard

Aktiv medlem
Hur många ägare bor i Åre?
Varför är ägarnas ansvar större än ditt?
Varför är din ekonomi viktigare än deras?
För att det är de som vill att något ska förändras. I ”Nolläget” så kommer folk dit och stugägarna får pengar. Om folk inte vill åka dit pga ändrade förutsättningar så får de ta den ekonomiska smällen. Logiskt va? Men om det är stugägarna som helt plötsligt kommer på att de inte vill ha dit gästerna, då tar stugägarna smällen. De som ångrat sig tar smällen. Synnerligen logiskt. Att ångra sig och sen kräva att den andra ska ta smällen är ju däremot lite sådär

termons

Aktiv medlem
Teori…

Sverige har vart tydliga med att riskgrupper och pensionärer ska hålla sig hemma. PRO och andra organisationer har också gått ut mycket med detta. Dom vet vad som gäller, stanna hemma, isolera er, träffa inte barnen osv. Att vissa sen bryter mot det är en annan sak. Budskapet har vart tydligt just till denna grupp.

Resten av sverige har fått köra på som vanligt. Afterski och tjolabalo. Speciellt skolor och dagis har vart öppna. Även gymnasieskolor höll man öppet så länge man kunde. Det här handlar inte om att skydda samhällsviktiga funktioner. Fritids, dagmamma eller lämna ungen till grannen hade löst det. Det handlar om något annat.

Jo, om vi smittar alla yngre människor först så kommer vi kunna vårda dom först innan sjukvården kollapsar. Att Anders har vart glad och positiv när man ifrågasatt varför genomsnittsåldern för vårdade är mycket lägre än resten av EU, beror på att det är precis vad han vill.

Sen ropar han, precis i rätt tid… KARANTÄN!!! KARANTÄN!!! ISOLERA ER! Just när tillräckligt många har blivit smittade för att vården ska ligga på max under ett par veckor och fått in så många unga som möjligt.

Sen när man kommit ikapp, hunnit ta hand om alla skolbarn och afterskipartajande ungdomar så släpper man karantänen och tar hand om åldringarna i nästa våg.

Vågen efter karantänen kommer bli lång, sjukvården kommer vara överbelastad och man kommer inte klara av det hur man än gör, men nu gav man i alla fall den yngre befolkningen en chans, och personer som inte ens visste att dom hade underliggande sjukdomar.

Men sen är det ju det där med hur länge immuniteten håller, och vad viruset gör i kroppen på några års sikt eftersom det precis som HIV och Herpes simplex(?) stannar för resten av livet, men det blir en trevlig överraskning.
Joo. Intressant. Finland har i ett tidigt skede gjort mycket restriktioner och rekommendationer. I går eller dagen före var första gången som det skrevs litet i medierna om ekonomin som kör rakt in i kaklet. Man började också första gången fundera litet på olika teorier på hur länge restriktionerna måste vara i kraft. Före det har alla skrikit med hög röst karanten karanten och skällt på regeringen för att de tycker att de reagerat långsammt.

De flesta län har fortfarande under 10 konstaterade fall och någon enstaka patient på sjukhus. Helsingfors regionen har mest fall och nu stänger man gränsen där.

MJK

Medlem
Men om det är stugägarna som helt plötsligt kommer på att de inte vill ha dit gästerna, då tar stugägarna smällen. De som ångrat sig tar smällen. Synnerligen logiskt.
Om det nu hade varit stugägarna som ångrar sig, men nu är det fler intressenter än så involverade. De som vill undvika att ha påskbesökare från Stockholm är inte den grupp som styr skistar/hyr ut stugor.

Koppelman

Aktiv medlem
Nu tycker jag du överdriver. Vad åsyftar du?
Det har varit mycket diskussioner om att Sverige inte följt WHO's rekommendationer, inte gjort som andra länder etc men skillnaden är inte så stor som man kanske vill tro.
Tyckte Wolfgang Hanssons kolumn belyste det ganska bra.
Dessutom rekommender WHO en massa saker som alla länder inte gör, t.ex. att testa samtliga och så många som möjligt, få länder som t.ex. följer det.
Sen är det ingen som vet ännu var den stora effekten för att förhindra smittspridning ligger vid restriktioner. Alla antar alltid att det är vid komplett lockdown som smittspridningen upphör totalt och att det är en linjär minskning. Detta har ju Anders Tegnell försökt förklara att FHM tror inte att man uppnår en särskilt mycket större minskning av smittspridningen i förhållande till nuvarande åtgärder.
Med det sagt så har de tju framförts en hel det kritik mot FHM och många efterfrågar att de skall publicera sitt dataunderlag och analyser som legat till grund för beslutsfattande vilket jag kan hålla med om vore bra för transparens. Vi vet ännu inte hur faktorer så som befolkningstäthet, boendedemografi och rökarandel i befolkningen påverkar smittspridning och dödlighet, men det är ju definitivt något som skiljer nordiska länder från sydeuropeiska.

Sverige har ju valt nu att sätta mycket ansvar på individen vilket jag också kan tycka är riskabelt, för om det inte fungerar, skall man då skylla på medborgarna? Tycker egentligen inte att FHM kan anta att alla medborgare är tillräckligt rationella och har den kunskapsbakgrund som krävs för att ta ett korrekt beslut. De allra flesta kommer ju tänka att "om myndiheten inte strikt avråder så är det ju säkert att åka" samt att folk tänker att de "förlorar" pengar på boendet de redan betalt när man i själva verket endast "förlorar" upplevelsen.
Det är för mig en svår situation där man famlar mellan att tro och hoppas att FHM gör rätt och försöker hålla samhället fungerande, samtidigt jag kan inte blunda för att det är ett moraliskt och etiskt vågspel att riskera människoliv för att att upprätthålla samhället.

Tegnell verkar mycket kompetent och har hittills varit extremt tillgänglig, faktiskt aldrig sett på maken att en myndighetsperson varit så tillgänglig för pressen. Han sitter alltså nästan varje dag i Nyhetsmorgon, deltar på FHM's presskonferens och sitter sedan i Aktuellt på kvällen och besvarar frågor. Alltid lugn och rakryggad, svarar sakligt och tydligt.

För att det är de som vill att något ska förändras. I ”Nolläget” så kommer folk dit och stugägarna får pengar. Om folk inte vill åka dit pga ändrade förutsättningar så får de ta den ekonomiska smällen. Logiskt va? Men om det är stugägarna som helt plötsligt kommer på att de inte vill ha dit gästerna, då tar stugägarna smällen. De som ångrat sig tar smällen. Synnerligen logiskt. Att ångra sig och sen kräva att den andra ska ta smällen är ju däremot lite sådär
Var har stug-/lägenhetsägarna gått ut med det? Är inte även huvudparten av dem "utomsocknes", och ser, precis som skrämmande många andra, till sin egen situation och ekonomi? Hyr de ut så är de ju själva inte där ...
Alltså - samtliga frågor ovan kvarstår.

pd

Aktiv medlem
Sverige har ju valt nu att sätta mycket ansvar på individen vilket jag också kan tycka är riskabelt, för om det inte fungerar, skall man då skylla på medborgarna? Tycker egentligen inte att FHM kan anta att alla medborgare är tillräckligt rationella och har den kunskapsbakgrund som krävs för att ta ett korrekt beslut.
Om inget mirakulöst händer så kommer världen att få leva med det här viruset under flera år framåt. Det andra länder gör nu kan fungera på kort sikt men inget modernt samhälle kommer att överleva om medborgarna skall leva på det viset i det långa loppet. Vi måste istället var och en lära oss att leva ett så normalt liv som möjligt med viruset ständigt närvarande. Och det tror jag att FHMs rekommendationer förbereder oss för betydligt bättre än en total nedstängning. Visst kommer det att finnas ett gäng tröghattar som inte fattar och de utgör en risk men de brukar trots allt lära sig efter så där femtioelva tillrättavisningar.

Grinchen72

Ny medlem
Vi måste istället var och en lära oss att leva ett så normalt liv som möjligt med viruset ständigt närvarande
Precis, dock behöver vi ta behörig distans, stanna hemma vid minsta symptom och tvätta händerna som FHM rekommenderar.
Visst kommer det att finnas ett gäng tröghattar som inte fattar och de utgör en risk men de brukar trots allt lära sig efter så där femtioelva tillrättavisningar.
De som inte fattar eller väljer att inte rätta in sig kommer sannolikt få covid-19 inom kort. Efter det är det antigen immuna eller döda, enda bekymmer är en eventuell överfull Intensivvård.

Kuriosa är ju att Jämtland har like många smittade per invånare som Stockholm. Så att jämtarna tror att de kan isolera sig ifrån detta via en nedstängning måste vara pga det AKB så tydligt har påpekat förut.

Micke_P76

Medlem
En fråga som kanske besvarats. Men om man nu bokat stuga och resa men blir sjuk gäller väl hemförsäkringen? Likväl gäller väl avbokningskyddet som man tecknat vid sjukdom? Risken att man har influensan eller Covid 19 borde ju vara stor eftersom man kan vara symptom fri men man är enligt information "sjuk" .

Iofs flyttas ekonomiska smällen till försäkringsbolagen men är ju därför vi har försäkring.

herrgard

Medlem
En fråga som kanske besvarats. Men om man nu bokat stuga och resa men blir sjuk gäller väl hemförsäkringen? Likväl gäller väl avbokningskyddet som man tecknat vid sjukdom? Risken att man har influensan eller Covid 19 borde ju vara stor eftersom man kan vara symptom fri men man är enligt information "sjuk" .

Iofs flyttas ekonomiska smällen till försäkringsbolagen men är ju därför vi har försäkring.
Du måste styrka det med läkarintyg, räcker inte med att du tror att du fått covid-19 och stannar hemma för att vara på den säkra sidan.

Micke_P76

Medlem
Du måste styrka det med läkarintyg, räcker inte med att du tror att du fått covid-19 och stannar hemma för att vara på den säkra sidan.
Men hur får jag läkarintyg när de slopat läkarintyg för sjukskrivning längre än 14 dar pga de inte vill man ska anstränga vården i onödan. Plus att riktniljerna är att inte besöka sjukvården när man är sjuk i Corona symptom men inte allvarliga sådana.

Intressant å se hur de löst det. Iofs står säkert på respektive försäkringsbolag hemsida.

Pillard

Aktiv medlem
Men hur får jag läkarintyg när de slopat läkarintyg för sjukskrivning längre än 14 dar pga de inte vill man ska anstränga vården i onödan. Plus att riktniljerna är att inte besöka sjukvården när man är sjuk i Corona symptom men inte allvarliga sådana.

Intressant å se hur de löst det. Iofs står säkert på respektive försäkringsbolag hemsida.
Tror du på den själv? Jag blir gärna motbevisad men är rätt övertygad om att försäkringsbolagen snarare säger, "har du inget läkarintyg så har du inte. Det är inte vårt fel att du inte har det"

rodney_piston

Aktiv medlem

Nu verkar Skistar ha uppdaterat........boka om till nästa år.

MissZ

Medlem

Du kan väl be att få läkarintyg för annat än för jobbet? Det har ju inget med varandra att göra.

*kl*
Med dagens besked kan det ju bli svårt att hålla tex liftköer inom begränsningarna men även mycket annat.

xviggenx

Aktiv medlem
Att Skistar/Åre eller någon skidanläggning ska kunna ha öppet nu när det nya förbudet för offentliga sammankomster med fler än 50 deltagare träder i kraft känns rätt knepigt.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp