Åre Corona lite info

Karlstad

Medlem
Min påskresa blir nog av om det inte införs någon karantän av något slag.

Hade tänkt besöka Ylläs/Levi, Dundret, Björkliden och Riksgränsen med utgång från privata stugan som aldrig hyrs ut.

Ylläs har stängt för säsong, möjligtvis Levi också.
Skippar nog det andra orterna och tar egna turer med skotern istället.

MJK

Medlem
Det är ju inte någon som tvingar skidorterna att vara öppna. Om man är otroligt orolig så har man ju alla möjligheter att stänga av liftarna självmant. Då kommer ju inte så många turister och den sociala distanseringen även för den lokala befolkningen löser sig automatiskt. Alla har som sagt ett eget ansvar att minska smittan.
Det där med att "skippa önödiga resor" verkar ganska tydligt enligt mig. Dit räknas skidresor till Åre. Hade det varit effektivare att tvinga hela skidnäringen att stänga ned? Ja. Men bara för att de inte gjort så får folk likväl ta sitt personliga ansvar och stanna kvar i storstäderna.

Pillard

Aktiv medlem
Det där med att "skippa önödiga resor" verkar ganska tydligt enligt mig. Dit räknas skidresor till Åre. Hade det varit effektivare att tvinga hela skidnäringen att stänga ned? Ja. Men bara för att de inte gjort så får folk likväl ta sitt personliga ansvar och stanna kvar i storstäderna.
Men problemet eftersom de inte stänger ner är att det blir privatpersoner som får ta den ekonomiska smällen. Det blir ganska magstarkt när FHM har möte med aktörerna och sen nån dag senare går ut och säger mer eller mindre "vi vill inte ha nåt folk här men ansvaret för en eventuell smittspridning och det ekonomiska ansvaret lägger vi i knät på privatpersoner.

Hade FHM stängt ner anläggningarna hade kunderna kunnat kräva pengar tillbaka. Nu hamnar de i läget där de inte kan få pengar tillbaka men får stå hela risken ifall det händer något på plats. Man får som myndighet faktiskt välja

Sarastro

Medlem
Det är ju inte någon som tvingar skidorterna att vara öppna. Om man är otroligt orolig så har man ju alla möjligheter att stänga av liftarna självmant. Då kommer ju inte så många turister och den sociala distanseringen även för den lokala befolkningen löser sig automatiskt. Alla har som sagt ett eget ansvar att minska smittan.
Precis. Jag tror faktiskt inte så många bokar påskresor nu, de är ju redan bokade och betalda sedan länge. Så lösningen är ju enkel:
Om man nu vill att folk inte ska åka på sina redan betalda påskresor, erbjud återbetalning hellre än att försöka moralpredika att folk ska avboka själva utan att få en spänn tillbaka.

Eller vill man hålla systemen öppna/betalda för ekonomins skull, utan att ha dit folket som betalat för det?

Erbjud full återbetalning så kommer säkert många/dom allra flesta att självmant skippa den där "onödiga" resan (som bokades innan folk hört talas om Covid 19).
Äntligen två inlägg med lite sans och balans.

Att boka en påskresa just nu känns måhända lite onödigt, det kan jag hålla med om. Om man däremot redan har en resa bokad och betald så är det ju väldigt mycket begärt att man skall offra dessa pengar för att en del (men långt ifrån alla) lokala intressen är oroliga. Några pengar lär man ju inte få tillbaka (oavsett försäkring/avbokningsskydd) om man avbokar bara för att man vill tillmötesgå en större eller mindre lokal opinion.

Bättre då att man löser detta på plats, genom att förmå de lokala intressenterna, främst anläggningarna, att stänga ned. Då är ju alla krav för återbetalning uppfyllda och vi stadsbor kan lugnt (om än lite besvikna) fira påsk på hemmaplan (liksom de oroliga lugnt kan gå runt och titta på övergivna anläggningar, medan man stilla begrundar uteblivna intäkter till lokala företag och entreprenörer).

MJK

Medlem
Men problemet eftersom de inte stänger ner är att det blir privatpersoner som får ta den ekonomiska smällen. Det blir ganska magstarkt när FHM har möte med aktörerna och sen nån dag senare går ut och säger mer eller mindre "vi vill inte ha nåt folk här men ansvaret för en eventuell smittspridning och det ekonomiska ansvaret lägger vi i knät på privatpersoner.

Hade FHM stängt ner anläggningarna hade kunderna kunnat kräva pengar tillbaka. Nu hamnar de i läget där de inte kan få pengar tillbaka men får stå hela risken ifall det händer något på plats. Man får som myndighet faktiskt välja
OM det är en fråga vad som är "rättvis" är det svårt. Är det Skistar som ska ta smällen? Är det staten? Eller kanske privatpersonerna som i detta fall har oturen att ha bokat en skidresa när pandemin når hit? Pandemin är här. Ur ett "rättvise" perspektiv ser jag inte varför staten (jag och vi andra) ska finansiera någons uteblivna skidsemester. Skidsemester är en lyx, som uteblir för några. Det är tråkigt, men det är bevisligen något de har råd med.

OM det gäller vad som är effektivast? Det är tråkigt om staten är tvungna att ta till med metoder som att stänga ner tex Åre helt och inför utegångsförbud bara för att vissa inte inser att det är just deras resa är onödig och bör undvikas.

Det är inte heller en fråga om lokala intressen där vissa är oroliga. Åker storstadsbor på semester så kommer de ta med sig smittan och sprida ut den i landet, till ställen där folk inte har ett nya karolinska att skriva in sig på.

Pillard

Aktiv medlem
OM det är en fråga vad som är "rättvis" är det svårt. Är det Skistar som ska ta smällen? Är det staten? Eller kanske privatpersonerna som i detta fall har oturen att ha bokat en skidresa när pandemin når hit? Pandemin är här. Ur ett "rättvise" perspektiv ser jag inte varför staten (jag och vi andra) ska finansiera någons uteblivna skidsemester. Skidsemester är en lyx, som uteblir för några. Det är tråkigt, men det är bevisligen något de har råd med.

OM det gäller vad som är effektivast? Det är tråkigt om staten är tvungna att ta till med metoder som att stänga ner tex Åre helt och inför utegångsförbud bara för att vissa inte inser att det är just deras resa är onödig och bör undvikas.

Det är inte heller en fråga om lokala intressen där vissa är oroliga. Åker storstadsbor på semester så kommer de ta med sig smittan och sprida ut den i landet, till ställen där folk inte har ett nya karolinska att skriva in sig på.
Problemet är precis samma som med utlandsresorna. Tills staten säger stop så gäller inga avbeställningsskydd eller försäkringar. Myndigheten kunde välja vem de tyckte skulle ta smällen, de valde kunderna. De har dock inte ens mage att stå för det utan ger en underförstådd order, som i sin tur kommer skapa massa konflikter.

"Det har de bevisligen råd med". Ja det är ju sant. Alla har ju råd att avvara saker de redan betalat för. Du har alltså råd med att jag snor din bil också. Jag vet inte om det är en bra definition dock.

Bohica

Aktiv medlem
OM det är en fråga vad som är "rättvis" är det svårt. Är det Skistar som ska ta smällen? Är det staten? Eller kanske privatpersonerna som i detta fall har oturen att ha bokat en skidresa när pandemin når hit?
Märkligt resonemang. Staten jobbar för fullt med att kompensera företag höger och vänster just nu. Privatpersoner som förlorar sina arbeten blir tillräckligt körda ekonomiskt. Nu menar du att dom även ska "sponsra" stora skidkoncerner att hålla öppet, men själva inte åka dit? Vissa sparar hela året för att ha råd med detta, det är inte bara rika direktörer och medelklass som åker skidor ska du veta.

Det är en sak att "ta ansvar", men om Skistar väljer att ha öppet, och vägrar återbetala avbokningar i nuläget, då ska man inte klaga på att folk också åker till fjällen i påsk.

Om det nu är så viktigt att folk inte ska åka dit, så är det väl bara att betala tillbaka deras pengar. Jag slår vad om att många då skulle avstå från resorna. Men som det är nu vill man behålla pengarna, då är tydligen inte samhällsnyttan lika viktigt. Så sluta försöka skuldbelägg privatpersonerna i det här. Detta är min bestämda åsikt.

Senast ändrad:

lmk30

Aktiv medlem
Helt otroligt att folk hakar upp sig på att man kan bli utan ersättning för en redan bokad resa!! Vad tusan är en resa jämfört med den exceptionella situation vi står inför nu? Inget försäkringsbolag kommer ersätta kostnader för en utebliven bokning även om staten har stängt skidorten. Det enda de betalar ut för är intygsstärkt egen sjukdom.

Jag är liksom alla här ledsen över att säsongen (om man då inte råkar bo med fjället runt knuten) är väsentligen över. Jag kommer liksom andra att gå miste om en mycket efterlängtad resa där jag nog inte kommer få igen pengarna. Men just nu känns det som ett riktigt I-landsproblem jämfört med det som världen tampas med nu. Ta ert ansvar, glöm för en gångs skull era (bortkastade) pengar och stanna hemma tills det här har blåst över! Och ni som har möjlighet, gör en insats för era lokala företagare och kanske t o m era lokala sjukhus om ni kan och behov finns!
Peace out!

Grinchen72

Ny medlem
Helt otroligt att folk hakar upp sig på att man kan bli utan ersättning för en redan bokad resa!! Vad tusan är en resa jämfört med den exceptionella situation vi står inför nu? Inget försäkringsbolag kommer ersätta kostnader för en utebliven bokning även om staten har stängt skidorten. Det enda de betalar ut för är intygsstärkt egen sjukdom.
Har du kollat upp detta? Jag tycker du ska öppna gåggle och skriva "skistar", sen kan du klicka på deras corona info.

Skickar en liten del av den

"Du som har en bokning med SkiStar i Hemsedal eller Trysil som påverkas av kommunernas beslut har rätt till full återbetalning för alla produkter bokade via SkiStar. Avbokningar och återbetalningar hanteras så fort vi kan och vi kommer att börja återbetala de gäster som skulle haft ankomst närmast i tiden. Vi ber om förståelse att trycket är högt och att vi jobbar så fort vi kan."

Sen tycker jag att ni kan kika på några utvalda ord ifrån AKB, en klassiker..

Bohica

Aktiv medlem

Jag är liksom alla här ledsen över att säsongen (om man då inte råkar bo med fjället runt knuten) är väsentligen över. Jag kommer liksom andra att gå miste om en mycket efterlängtad resa där jag nog inte kommer få igen pengarna. Men just nu känns det som ett riktigt I-landsproblem jämfört med det som världen tampas med nu. Ta ert ansvar, glöm för en gångs skull era (bortkastade) pengar och stanna hemma tills det här har blåst över! Och ni som har möjlighet, gör en insats för era lokala företagare och kanske t o m era lokala sjukhus om ni kan och behov finns!
Peace out!
Jösses.
Skistar har 2 miljarder i omsättning, 320 miljoner i vinst. Dom kan återbetala kunders avbokningar "för samhällsansvarets skull". Annars kan ju du göra din insats och betala någon annan för att stanna hemma, så kan du säga att du har gjort ditt. Men det är ju mycket enklare att moralpredika och slösa med andras pengar, eller hur? Du har väl aldrig nånsing sålt din gamla "smutsiga" bil begagnat antar jag, utan du tog väl ditt samhällsansvar och skrotade den för miljöns skull när du köpte en nyare mer miljövänlig?

Varken regeringen, FHM eller Skistar anser att det ska stängas nu, utan säger att risken/skadan inte är större än att vara kvar i stan. Men du vet ju bättre än alla dom, och tycker annorlunda. Så hosta upp plånboken du istället.

Och nej, jag har ingen resa inbokad, och kommer inte boka heller. Jag tycker bara att denna skenheliga moralhysteri är helt sanslös och missriktad.

Senast ändrad:

lmk30

Aktiv medlem
Ok, så pengar är viktigare än att få bukt med den här pandemin?!?! Att förespråka att man tar sitt ansvar har inget med moralpredikan att göra. FHM borde ha stängt, för det du skriver ovan bekräftar verkligen att man inte kan förvänta sig sunt förnuft av befolkningen. Du får gärna komma på studiebesök på nya Covid-IVA och se hur roligt det kommer bli där när man försöker koka soppa på en spik.

Grinchen72

Ny medlem
Ok, så pengar är viktigare än att få bukt med den här pandemin?!?! Att förespråka att man tar sitt ansvar har inget med moralpredikan att göra. FHM borde ha stängt, för det du skriver ovan bekräftar verkligen att man inte kan förvänta sig sunt förnuft av befolkningen. Du får gärna komma på studiebesök på nya Covid-IVA och se hur roligt det kommer bli där när man försöker koka soppa på en spik.
Vad är det i FHM strategi du inte har förstått?

Det finns inga planer på att få bukt men någon pandemi via karantän i Sverige, planen är att 50-70% av våran befolkning ska få detta på ett kontrollerat sätt. Detta för att skydda dom äldre och sjuka via flockimmunitet.

Om du vill ta ansvar, tvätta händerna, undvik stora folksamlingar, hosta i armvecket, hjälp dom äldre och sjuka via social distans. Det gäller i Åre såväl som Stockholm.

MissZ

Medlem
Vad är väl förlorade pengar på en skidresa när landet försätts i lock down för att det ansvar vi fått inte förvaltats... Det lär ju drabba både den ena och den andra än värre ekonomiskt än det redan är på väg att göra. Men "Det drabbar inte mig" lyser genom flera inlägg här.

Bedrövligt tankesätt flera har. Resa med förnuft har inte avråtts men att resa bara för att ingen förbjudit en är oerhört korttänkt.

Svenskar som brukar vara så arga på "storebror" för att det bestäms över huvudet, nu ges chansen till frihet under ansvar, ta den, det fixar ni.

MJK

Medlem
Det har de bevisligen råd med". Ja det är ju sant. Alla har ju råd att avvara saker de redan betalat för. Du har alltså råd med att jag snor din bil också. Jag vet inte om det är en bra definition dock.
Om du stjäl min bil, är det du som bär skulden. Vem bär skulden för Corona? I en mer rimlig analogi slår blixten ned i min bil, som saknar försäkring, var på du menar att tillverkaren eller samhället ska dela på kostnaden.

Med att "de har råd" menar jag att det inte är någons ekonomi som kommer belastas mer än vad de redan har planerat för.

MJK

Medlem
Vissa sparar hela året för att ha råd med detta, det är inte bara rika direktörer och medelklass som åker skidor ska du veta.
Det har jag full koll på. Så de har en utebliven skidsemester och de pengar de lagt på den hittills i ena vågskålen. En massa döda människor i andra.

Om det nu är så viktigt att folk inte ska åka dit
Låter som att du inte ser det som viktigt att folk undviker resor?
Så sluta försöka skuldbelägga privatpersonerna i det här.
Privatpersoner har en direkt påverkan på smittspridning. De har ett ansvar, vi kan inte bara skylla allt på staten. Väljer de att åka på skidsemester kommer folk dö som till följd av detta.

Bohica

Aktiv medlem
Så de har en utebliven skidsemester och de pengar de lagt på den hittills i ena vågskålen. En massa döda människor i andra.
Återigen denna retorik. Om nu "en massa döda" ligger i vågskålen så borde väl beslutet inte ligga hos privatpersonerna, utan då torde väl myndigheterna/experterna gjort något åt saken?
Låter som att du inte ser det som viktigt att folk undviker resor?
Jo, jag bokar självfallet inga resor nu (ska inte resa någonting). Och jag tror också att det är minimalt med folk som bokat i närtid (under krisen) också. Men om det vore viktigt för samhället/smittspridning/"en massa döda i vågskålen" så borde experterna/myndigheterna/de vinstdrivande skidkoncernerna agera på det och i vart fall erbjuda återbetalning så folk stannade hemma. Men tydligen är det inte så pass viktigt att man vill påverka vinsten. Så varför inte kritisera dom för istället?

Hela min poäng här är just att jag tycker ni skuldbelägger fel personer. Staten arbetar för fullt med att kompensera företag så dom ska klara sig, och staten är vi alla skattebetalare. Men just när det gäller skidorterna, så ska de hålla öppet nu. Och skidorterna erbjuder inte ens fri avbokning för att ens uppmuntra folk till att stanna hemma. Då VILL man ju ha dit kunderna, eller i vart fall tar man deras pengar.

De har ett ansvar, vi kan inte bara skylla allt på staten.
Snarare skidorterna. Det blir helt fel när dom säger, vi vill inte ha er här, stanna hemma, men skicka pengarna för dom vill vi fortfarande ha.

Om t.ex. Skistar skulle gå ut och säga att man återbetalar alla som avbokar p.g.a. krisen idag, så skulle nog dom allra flesta avboka direkt nu. Men det gör dom ju inte, så och myndigheterna ställer sig bakom skidorterna.

Så jag tycker fortfarande all denna vrede på internet och sociala medier är missriktad. Varför inte kampanja mot Skistar/skidorterna om detta för istället? Det är ju ändå deras beslut att hålla öppet och kvarhålla folks bokningar nu.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Det blir helt fel när dom säger, vi vill inte ha er här, stanna hemma, men skicka pengarna för dom vill vi fortfarande ha.
Här är väl kärnan lite grann. FHM får ju lite välja, vill de att folk ska stanna hemma? Ge dem chansen att få tillbaka sina pengar. Med tanke på alla andra insatser man låtit bli/genomfört utifrån hur människor troligen agerar så är det ju märkligt hur man här gör helt tvärtom. Skistar får också välja, vill ni inte ha dit folk? Erbjud dem återbetalning. Är ni inte beredda att göra det? Nej då ville ni visst inte att de skulle stanna hemma särskilt mycket. Kunderna kan förstås också välja men då deras pengar hålls gisslan blir deras val kraftigt begränsat.
Om vi sen får en smittspridning på en skidort. Vem kommer få skiten för det? Jo kunderna, eftersom de blev tillsagda att inte åka men åkte ändå.

MissZ

Medlem
Tror ni på allvar att det är Skistar som ligger bakom kommentarerna om att turister inte är önskvärda? Det är dags att släppa ert agg gentemot Skistar just nu och så kan ni ta upp det igen till nästa säsong.

Det finns ju några parametrar till i denna ekvation som har starka och välmotiverade anledningar till att inte vilja ha fler personer på plats än nödvändigt. Någon som hört talas om vården?

Fleras resonemang här är, ursäkta ordval men, som tagna ur en sandlåda. "Tänker inte ni göra så så tänker jag minsann inte..." Om ni inte anser att de som borde ta ansvar gör det, var vuxna nog och gör det själva då. "Raise above" är väl passande.

Nästan så jag önskar att det blir en total lock down så ni får känna på hur kul alternativet är till en utebliven skidresa.

Jo, jag har förlorat massor på det här jäkla viruset så betackar mig från kommentarer, också på sandlådenivå, om att "Då kan väl du betala...". Och nej, jag tycker inte Skistar eller FHM agerat ok i detta.

Grinchen72

Ny medlem
Vad är väl förlorade pengar på en skidresa när landet försätts i lock down för att det ansvar vi fått inte förvaltats...
Härligt att kunna vara generös med andras pengar, samt klämma ur lite moralpredikan på detta. Jag tycker girigheten till de lokala aktörer som inte vill att det ska stängas ner är beklämmande om så är fallet. Annars måste vi ju lita på FHM omdöme om att det är säkert att åka till påskfjället.

Det finns ju några parametrar till i denna ekvation som har starka och välmotiverade anledningar till att inte vilja ha fler personer på plats än nödvändigt. Någon som hört talas om vården?
Skulle uppskatta om du redogör för vilka parametrar i din ekvation som är stärka, våra experter på smittskydd inom FHM tycker jo annorlunda uppenbarligen. Likaså det lokala näringslivet i fjällen.

MissZ

Medlem
Härligt att kunna vara generös med andras pengar, samt klämma ur lite moralpredikan på detta. Jag tycker girigheten till de lokala aktörer som inte vill att det ska stängas ner är beklämmande om så är fallet. Annars måste vi ju lita på FHM omdöme om att det är säkert att åka till påskfjället.

Skulle uppskatta om du redogör för vilka parametrar i din ekvation som är stärka, våra experter på smittskydd inom FHM tycker jo annorlunda uppenbarligen. Likaså det lokala näringslivet i fjällen.
Om man inte ser vad konsekvenserna kan bli av att vi inte följer de rekommendationer som ges och hur det kan slå tillbaka än hårdare mot den personliga ekonomin än summan av en skidresa, ja då är vi på olika nivåer i diskuterandet.

Det har främst varit vården som uttryckt sin oro i berörda områden. Ja, de har deltagit i diskussionerna men bara för att beslutet, just nu, blev som det blev betyder ju inte det att sjukvården är nöjd och kan garantera vård till alla som eventuellt kan komma att behöva. Och det var även det som FHM tryckte på igår efter sin information om att det ska fortsätta hållas öppet. Tänk efter innan ni åker på hur vårdkapaciteten ser ut dit ni åker. Tänk på hur/om ni kan ta er hem om ni blir sjuka mm.

Det är en oerhörd balansgång i att hålla ekonomin uppe och smittfallen nere. Tänk efter före.

Jag blir uppriktigt besviken på hur vissa resonerar här. Och jag vill åter nämna att jag inte tycker att vare sig Skistar eller FHM tagit rätt beslut här.

Helt urballat!!! Tror kanske att man kan ha en sansad diskussion om någon vecka?? När paniken lagt sig lite.

Er länsstyrelse och skukvårdsregion var med på mötet och tyckte att det var ok. Kanske inte eniga men vi får väl hoppas att de vet lite mer än gemene man på ett internet Forum.

Skistar är väl en stor aktör men SLAO har ju några till intressenter att representera. Några kanske t o m går i KK?

Tror inte Skistar tar så stor smäll om det blir nedstägning. Det hamnar nog i stugägarnas knä. Samtidigt som de får se värdet på sina stugor rasa. Man minns ju början på 90 talet när man kunde köpa andelar i Åre för 1 krona. Dit ska vi väl inte nu hoppas jag evinnerligt.

Om jag har bidragit till att på något sätt trissa upp hetsen i den här tråden ber jag om ursäkt. Vill verkligen bara mana till lugn. Många av våra äldre infektionskänsliga (samma grupp som inte fixar en säsongsinfluensa) kommer att stryka med. Det suger big time. Jag tror och hoppas att vi har haft tur i sverige. Att vi ligger några veckor efter alperna och Italien. Att vi tidigt fattade vikten av att inte gå till jobbet med begynnande symptom (skitjobbigt för mig som inte haft en sjukdag sen 2011, knaprar Alvedon och biter ihop i vanliga fall). Att vi isolerar våra äldre. Att vi bor ganska socialt distanserat redan från början. Att de allra flesta av oss i ett tidigt skede fattade att det inte är smart att gå på afterski just nu... O s v. Vi kan nog få ner både dödssiffror och puckel med de åtgärder som tas. Vi behöver inte bli extremare än vad vi är nu. Det gör bara smittan och konsekvenserna värre. Vi måste utsättas för det här annars kan vi inte spöa viruset. För er som har panik finns bara en lösning. Total självvald hemkarantän av er själva, inte av andra (man kan kalla det för "stay the fuck hemma" om man vill) vilket för 99,9 % av hela landets befolkning är för sent, antagligen tills det att ett vaccin finns tillgängligt om ett år med lite tur. Innan dess kommer de ni umgås mest med och närmast avståndsmässigt (arbetskompisar, personal i mataffären, era barn, er släkt) att vara farliga.

Om våra dödssiffror ligger under 2000 i juni har vi varit duktiga

termons

Aktiv medlem
Disskusionen färgas av en viss hysteri som råder nu och tyvärr verkar det inte finnas något sätt att stoppa den på. Dilemmat är att covid19 är mild för de flesta människor. Sjuka och svaga har förhöjd risk för komplikationer. All statistik stöder det för tillfället. Pest eller Kolera. Ingen som vet.

Alla borde ju nu veta hur skydda sig. Och för den som är rädd för att någon skulle smitta farfar så finns det ändå hopp även om det skulle gå så illa.

steglund

Aktiv medlem
Jag tänker som så här:
Vi kan inte utrota viruset innan ett vaccin har kommit - bara fördröja det och minska belastningen på sjukvården. Det gäller att värdera nyttan av varje åtgärd, är det jag uppfattar att Folkhälsomyndigheten vill förmedla.
Att åka till en skidort, bo i egen stuga/lägenhet, laga egen mat, undvika gondolliftar och afterski m m innebär relativt liten risk för smittspridning - obetydligt värre än att stanna hemma, gå till arbetet, åka till stormarknaden för att handla toalettpapper o s v. Det gäller att agera med eftertanke och göra vissa anpassningar, men ibland tycker jag att det kan bli lite väl hysteriskt. Några problem finns det förstås, t ex resan dit om den är lång och vad som ska göras om sjukdom utbryter under vistelsen. Å andra sidan kan en mer omfattande nedstängning av samhället ge andra konsekvenser som är svåra att överblicka. Det finns annat som är viktigare att fokusera på än att totalstänga skidorter och skolor. Å tredje sidan finns det alltid personer som ignorerar de direktiv som ges och som sprider smittan. Det är en svår balansgång och vi får hoppas att Folkhälsomyndigheten och de beslutande politikerna värderar situationen på rätt sätt. Jag vet inte vad som är bäst. Trist är det oavsett vilket.
Hälsningar från steglund vars säsong ändå är slut p g a ett trasigt knä.

Senast ändrad:

Bohica

Aktiv medlem
Tror ni på allvar att det är Skistar som ligger bakom kommentarerna om att turister inte är önskvärda? Det är dags att släppa ert agg gentemot Skistar just nu och så kan ni ta upp det igen till nästa säsong.
Jag har inget agg mot Skistar, och jag har inte påstått att dom sprider näthatet nu. Min poäng var (precis som jag skrev) att ni kanske skulle rikta er till dom som fattar dessa beslut, snarare än till gemene man som hamnat i kläm. För OM man anser att det skulle vara ett problem med FHM's och Skistars beslut att hålla öppet, så får man väl ta det med dom, och be dom låta folk avboka utan efterverkningar.

Skistar själva har ju stängt av kommentarsfältet om deras beslut:
Väljer de att åka på skidsemester kommer folk dö som till följd av detta.
Snyggt :poop:
Som sagt... :rolleyes:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Disskusionen färgas av en viss hysteri som råder nu och tyvärr verkar det inte finnas något sätt att stoppa den på. Dilemmat är att covid19 är mild för de flesta människor. Sjuka och svaga har förhöjd risk för komplikationer. All statistik stöder det för tillfället. Pest eller Kolera. Ingen som vet.

Alla borde ju nu veta hur skydda sig. Och för den som är rädd för att någon skulle smitta farfar så finns det ändå hopp även om det skulle gå så illa.
Mmmm tveksamt om det passar:

termons

Aktiv medlem
Att det är

att all statistik talar för det. Finns många som är yngre som är inlagda...
Statistiken som finns tillgänglig för tillfället visar att 80-90% av +80 åringar(Farfar) som insjuknar i covid19 klarar sig. Då har man inte med uppskattningar av mörkertal(som uppskattas stort) eller hur många av de som avled/klarade sig hade underliggande sjukdomar. (de flesta +80 har underliggande sjukdomar) Så visst finns det hopp även om man blir sjuk.

I Italien där läget är värst just nu så dör ca 20% av diagnostiserade 80+ åringar. Talet är högre än på andra ställen med statistik.

Statistiken kan variera endel beroende hur man bokför.

Italy could also have overestimated COVID-19–related deaths because of the different way its officials define it, classifying the death of anyone who tested positive for the disease as related to the coronavirus, regardless of whether they had underlying illnesses that could have independently led to death.

Senast ändrad:

MissZ

Medlem
Jag har inget agg mot Skistar, och jag har inte påstått att dom sprider näthatet nu. Min poäng var (precis som jag skrev) att ni kanske skulle rikta er till dom som fattar dessa beslut, snarare än till gemene man som hamnat i kläm. För OM man anser att det skulle vara ett problem med FHM's och Skistars beslut att hålla öppet, så får man väl ta det med dom, och be dom låta folk avboka utan efterverkningar.
Jag har inga pengar att begära tillbaka så varför ska jag gå på dom? 🤔

Har inget emot att de som kan resa säkert gör det heller. Det jag reagerar på är mer attityden, ursäkterna och just "Om Skistar/staten/någon annan inte tänker ta något ekonomiskt ansvar i detta så varför ska jag?" (Nu tror (obs tror) jag att både staten och Skistar får ta sina ekonomiska smällar också men går inte längre där)

Som någon skrev, ingen VET ju vart det här kommer att ta vägen så varför chansa och gå emot FHMs avrådan till icke nödvändiga resor. Den avrådan står ju ändå fast.

Jag har förlorat mina pengar/skiddagar redan i virusets spår, jag är ung och frisk och har ett jobb jag inte kommer att förlora så jag oroar mig egentligen inte alls för egen del. Verkligen ingen panik här vilket flera verkar tro. Det betyder inte att jag ändå inte kan se att mitt val av agerande kan påverka andra betydligt mer och därför tänker jag efter före, något jag önskade att fler gjorde.

farsan56

Aktiv medlem
Lugnet före stormen, lagom avstånd mellan åkarna idag. Blir det samma i Påsk tro😜
Nja, det ska bli intressant att se när alla ska upp på högzon via Ullådalen. Kan bli lite tajtare mellan då.
Vi får ta det som det kommer och göra det bästa av det. Kan nog bli att hudarna får jobba lite i Påsk 🐣 3B483345-9EB5-480A-9F24-BBEA01060381.jpeg35B140D6-9C67-46C2-97A9-8A7605C9D72B.jpeg

j0ppe

Ny medlem
I alperna får man inte ens tura. I Portugal inte surfa eller ens mountainbika. Varför? Skaderisk och belastning på sjukvården. Vem vill åka till akuten i onödan just nu.
Jepp, här i Chamonix så vill de inte ha folk uppe i bergen öht och man har patruller ute för att kontrollera att det efterföljs. Hörde ryktesvägen att någon under första dagen av lock down turade ändå och råkade ut för en fallolycka.

jpu

Medlem
Det vore klädsamt om Skistar i detta tog eget beslut att stänga ner.
De har ändå klarat ett nollresultat (antagligen ett plus) redan. Har 2,5 Miljarder i eget kapital och skulle på så sätt iaf IMHO visa att de tar ansvar och därigenom får en goodwill genom detta. Typ välkommen åter nästa säsong - alt vi bokar om er till 2020/2021.
Att någon/några anläggningar får problem att driva vidare verksamheten - säg det till de som inte haft någon snö alls i år...

Sarastro

Medlem
Det vore klädsamt om Skistar i detta tog eget beslut att stänga ner.
De har ändå klarat ett nollresultat (antagligen ett plus) redan. Har 2,5 Miljarder i eget kapital och skulle på så sätt iaf IMHO visa att de tar ansvar och därigenom får en goodwill genom detta. Typ välkommen åter nästa säsong - alt vi bokar om er till 2020/2021.
Att någon/några anläggningar får problem att driva vidare verksamheten - säg det till de som inte haft någon snö alls i år...
Jo, jag håller med om att det vore klädsamt. Samtidigt är det nog att hoppas på alltför mycket ansvarstagande av Skistar.

När Norge stängde samtliga anläggningar, inkl Skistar Trysil, så valde Sverige att ge ett visst förtroende till anläggningarna själva. Tyvärr visade sig Skistar inte mogen detta ansvar, utan körde på "som om inget hade hänt", inkl de aktiviteter som utgör den egentliga smittorisken, framförallt afterski. Hade man i det läget infört de restriktioner som nu gäller (ingen afterski, enbart uteservering/avhämtning, organisera liftköer för avstånd, stänga gondol/kabinbanor, etc, etc), så hade vi förmodligen varit i ett betydligt bättre läge nu, inte minst vad avser opinion. Samtidigt hade Skistar kunna resa sig ur detta med stärkt varumärke, som ett seriöst och ansvarstagande.företag.

Bohica

Aktiv medlem
Jo, jag håller med om att det vore klädsamt. Samtidigt är det nog att hoppas på alltför mycket ansvarstagande av Skistar.
Jag tror nog tycka att att Skistar tar ansvar ändå, genom att inte friställa folk från deras levebröd "i onödan", när myndigheterna säger att det är okej att hålla öppet. Och dom är ju inte enda skidorterna heller. Så det finns ju flera faktorer om detta, som att samhället måste fungera också, alla kan inte vara hemma arbetslösa heller.

Men... när dom, efter många påstötningar och frågor från kunder, håller kvar folks gamla bokningar och hänvisar till gamla avbokningsregler. Då tycker jag dom gör bort sig. Här hade dom kunnat på eget bevåg gå ut med fri avbokning för alla kunder, med tanke på omständigheterna. Då skulle trycket minska på skidorterna och vården, utan att dom behöver stänga igen. Dom skulle förlora vinst på det, men vinna mycket i goodwill och förtroende från folk. Vilket nog skulle löna sig i långa loppet. Just nu tycker jag dom gömmer sig bakom myndigheterna och låter kunderna få ta emot näthatet. Och visar att girigheten går före allmännyttan nu.

Jag har ställt denna frågan till Skistar också, men dom har givetvis inte brytt sig om att svara. Men på telefon säger dom att väldigt många framför samma sak nu, vilket dom framför till eldningen. Skistar skadar sitt varumärke på detta kortsiktiga tänk. Dom borde ändra sig snabbt sig så inte myndigheterna hinner stänga p.g.a. folktrycket, för då förlorar dom arbetstillfällena ändå men behåller all badwill dom får nu.

Senast ändrad:

Sarastro

Medlem
Jo, du har helt rätt. Jag borde skrivit "Jo, jag håller med om att det vore klädsamt att stänga, elller erbjuda fri avbokning". Se'n hade de ju vunnit mycket anseende (och sannolikt undvikit i princip samtliga smittfall som rapporterats från t ex Åre), om man tagit ansvar och infört restriktionerna omdelbart när Norge stängde Trysil.

JAndersB

Aktiv medlem
Återigen, borde vara en ickediskussion oavsett vilket. Vem vill frivilligt riskera att behöva uppsöka en akut just nu. Av både avlastande och egoistiska, inte bli smittad, skäl.

Vi körde hoj här i Portugal i några dagar när vi återvände från Livigno men numera skulle jag aldrig våga riskera en olycka och behöva uppsöka sjukhuset. Bara promenader tillåtna just nu. Så vi går med MC-hjälm på inomhus :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp