Åre Corona lite info

Pillard

Aktiv medlem
Du kan bära på smittan i 14 dagar utan att känna något. Skulle du smitta min farfar och han avled skulle jag aldrig förlåta dig. Eller om du spred smittan så att min kompis som har cancer inte får den vård han behöver för att dom måst hjälpa folk med corona istället. Att rädda liv kostar pengar. Fyfan för dig.

Hoppas du aldrig mer får uppleva en puder eller manchestersväng.
Glöm inte att du dessutom verkar kunna smitta utan att själv ha symptom. Många tror att man bara smittar vid symptom men det finns studier som pekar mot motsatsen.

Hthun

Medlem
Jag jobbar globalt för ett amerikansk företag och har totalt reseförbud. Får inte ens röra mig i Sverige i tjänsten enligt dem. :rolleyes: Jag är inte rädd för att bli sjuk.... det som skrämmer mig är att vi stänger ner Sverige och stora delar av värden utan att väga in de ekonomiska konsekvenserna. Tyvärr det går inte göra en omelett utan att knäcka ett par ägg. Vi kanske måste ta en smäll med vård kaos och ett antal extra döda för att rädda en hel generations framtid.... vad vet jag. Men att få total panik och stänga ner allt, NEJ TACK.
Tror du på allvar att dom inte väger in de ekonomiska konsekvenserna?
Vad är ett liv värt tycker du? Vad är min farfar värd? Eller min mor med astma?

Allt handlar om balans. Sverige har fått kritik för att dom gjort både för mycket och för lite för att stoppa spridningen. Det borde betyda att man hamnat någonstans nära lagom.

xviggenx

Aktiv medlem
Imorgon så ska Region Jämtland/Härjedalen ha möte med Länsstyrelsen och FHM, personligen hoppas jag innerligt att beskedet kommer bli en fullständig stängning av alla skidorter omedelbart. Det är inte hållbart att turister ska komma hit och belasta en av landets, redan innan covid19, sämst utrustade och bemannade sjukvårdssystem med nära nog noll intensicvårdsplatser och "sängar" för potentiellt smittade. Bara risken som skidåkning och skadorna det vanligtvis medför för turister/besökare i allmänhet riskerar att knäcka sjuvården helt. Den lilla lilla beredskap som kan finnas för att en generellt ganska gammal befolkning kommer ätas upp på ett nafs av diverse stukningar, benbrott och ovanpå det nya fall av covid19.

Vi har redan över 20 fall konstaterade i Åre och regionen har insett att vi har generell smittspridning i samhället. Lägg på ett par 20-30000 turister på det så kommer det garanterat gå rakt åt helvete.

Struntpratet om att "Åre inte kommer öppna igen" är bara rakt av ren bull shit, Skistar AB redovisade en rekordstor omsättning för kvartal 1 i 2020. Förvisso innan covid19 började spridas globalt, men det finns pengar i kistorna. Men det "ska ju aktieägarna ha" som förväntar sig utdelning efter utdelning i vårt aldrig uppstannande ekorrhjul som är kapitalism och gränslös tillväxt.
Ja det kommer medföra bortfall av intäkter om säsongen förkortas, för Skistar och andra företagare i bygden. Ja människor kommer stå utan jobb tidigare än planerat. Ja det kommer vara tråkigt. Men det finns en sommar och höst att se fram emot och det GÅR INTE att tänka så fullkomligt jävla kortsiktigt att varje liten krona ska kramas ur nuvarande vinter. Risken är väl långt större att sommar/höst/nästa vinter kommer bli extremt påverkade och lidande om man fortsätter som vanligt.

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Glöm inte att du dessutom verkar kunna smitta utan att själv ha symptom. Många tror att man bara smittar vid symptom men det finns studier som pekar mot motsatsen.
Joo men verkar att det inte smittar så lätt om man inte har symptom. Du måste ju avge droppar (droplets)med tillräckligt med virus som den som smittas tar upp på något sätt.
De är inte så att en sjuk symptom fri människa smittar alla runt sig. Inte heller så att alla ytor han rör i blir smittkällor. Troligtvis skall du tillbringa endel tid i relativ närkontakta och sedan tex. röra dig ansiktet för att bli smittad. Brukar funka så med virus som smittar via små droppar.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: RWD

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Joo men verkar att det inte smittar så lätt om man inte har symptom. Du måste ju avge droppar (droplets)med tillräckligt med virus som den som smittas tar upp på något sätt.
De är inte så att en sjuk symptom fri människa smittar alla runt sig. Inte heller så att alla ytor han rör i blir smittkällor. Troligtvis skall du tillbringa endel tid i relativ närkontakta och sedan tex. röra dig ansiktet för att bli smittad. Brukar funka så med virus som smittar via små droppar.
[citation needed]

storasyster22

Ny medlem
Nog smittar det ganska lätt. Var i St Anton vecka 11. Bilade ner, egen lägenhet, ingen after ski, lagade mat i lägenheten, undvek all för fulla liftar och skidbussar. Pratade knappt med någon, tvättade händer, spritade händer, spritade glasögon, spritade telefoner. Avbröt semestern och åkte hem så fort vi fick höra om att det fanns bekräftad smitta i St Anton. Nu sitter vi här med hostan från helvetet. Vem vet om det är Covid-19, men sjuka är vi.

termons

Aktiv medlem
Joo. Smittar lätt pga att man inte har imunitet. Därför är det bra undvika kontakter. Är väl det som man försöker få fram till allmänheten nu.

termons

Aktiv medlem

How does COVID-19 spread?

People can catch COVID-19 from others who have the virus. The disease can spread from person to person through small droplets from the nose or mouth which are spread when a person with COVID-19 coughs or exhales. These droplets land on objects and surfaces around the person. Other people then catch COVID-19 by touching these objects or surfaces, then touching their eyes, nose or mouth. People can also catch COVID-19 if they breathe in droplets from a person with COVID-19 who coughs out or exhales droplets. This is why it is important to stay more than 1 meter (3 feet) away from a person who is sick.
WHO is assessing ongoing research on the ways COVID-19 is spread and will continue to share updated findings.
Can the virus that causes COVID-19 be transmitted through the air?
Studies to date suggest that the virus that causes COVID-19 is mainly transmitted through contact with respiratory droplets rather than through the air. See previous answer on “How does COVID-19 spread?”
Can CoVID-19 be caught from a person who has no symptoms?
The main way the disease spreads is through respiratory droplets expelled by someone who is coughing. The risk of catching COVID-19 from someone with no symptoms at all is very low. However, many people with COVID-19 experience only mild symptoms. This is particularly true at the early stages of the disease. It is therefore possible to catch COVID-19 from someone who has, for example, just a mild cough and does not feel ill. WHO is assessing ongoing research on the period of transmission of COVID-19 and will continue to share updated findings.

Akj.Jonsson

Medlem
Tror du på allvar att dom inte väger in de ekonomiska konsekvenserna?
Vad är ett liv värt tycker du? Vad är min farfar värd? Eller min mor med astma?

Allt handlar om balans. Sverige har fått kritik för att dom gjort både för mycket och för lite för att stoppa spridningen. Det borde betyda att man hamnat någonstans nära lagom.
Givet vägs det ekonomiska in! Frågan är ju hur det viktas, det är ju som att välja mellan pest och kolera. För mig är det ganska uppenbart åt vilket håll det skall väga.

Jag kan tyvärr inte ge dig ett svar på vad ett liv är värt,inte din farfar eller din mor jag sysslar med internationella affärer inte människohandel.

Sen tycker jag generellt att Anders Tegnell och såssarna har gjort det ganska bra så här långt.
Jag håller med dig! allt handlar om balans.
/AKJ

termons

Aktiv medlem
Hoppas du aldrig mer får uppleva en puder eller manchestersväng
Det ultimata straffet.Hatet når nya höjder. :)

Bra om din farfar lyckas hålla sig i karantän liknande förhållanden då en längre tid. Kom ihåg att det uppskattas(i många länder) att 40-70% av befolkningen kommer att få viruset i något skede. Bra om man lyckas sprida ut de smittade under en längre tid då så kanske man kan sänka dödligheten litet. Då blir det ju som sagts intressant att se vad isoleringen av människorna får för följder.

Redaktionen

Aktiv medlem

Nu på måndagsförmiddagen sitter Folkhälsomyndigheten, Region Jämtland Härjedalen och länsstyrelsen i möte om eventuellt agerande och rekommendationer angående om skidorter kan hålla öppet i påsk eller ej. Mötet tros vara avslutat vid lunchtid, och därefter tros besked komma rapporterar TT.

Läs hela artikeln:

Bohica

Aktiv medlem
Tröttsam tråd det här. Många kloka ord, men också många "självklara " pekpinnar höger och vänster.

Folk i allmänhet är ju alltid duktiga på sånt, klagar gärna på andra för dom kör en gammal "smutsig" bil för att dom själva fått en ny tjänstebil som uppenbarligen är tillverkad av nedbrytbar vattenånga. Eller hälsoexperterna som minsann ska lära hela sin omgivning att äta rätt, men sedan går utanför och tänder en cigg.
Eller alla dessa småbarnsföräldar som sätter upp små "Baby aboard"-märken på bilen för att man ska visa hänsyn till dom, men kör själva som värsta svinen i trafiken.
För att inte tala om alla som pådyvlar flygskam av miljöskäl idag. Vilket ofta är samma personer som har 20-30 charterresor i sin historik och nu har "rest klart".

NIMBY är ett bra uttryck från USA, Not In My Back Yard. Man har alltid många åsikter om kärnavfallsförvaring och flyktingförläggningar, men kommer ett förslag om att sånt ska förläggas på hemorten blir det genast protester åt andra hållet.
Och många studier och experiment visar att det är låginkomstområden som ger mest till välgörenhet, återlämnar tappade plånböcker, och värnar om de behövande mer än rika områden. Men vilka är det som gärna uttalar sig i TV om "ansvar" och "öppna sina hjärtan", just det... alla dessa NIMBYS.

Det är alltid lätt att tycka andra ska offra än det ene och än det andre "för det stora helas skull", men inte om det gäller ens egen livsstil.
Självklart ska man visa sunt förnuft, självklart ska man ta ansvar. Men retoriken är lite löjlig på sina håll, särskilt när man ser vilka som kommer med den.

Att ta hand om varandra innebär även att inte bidra till denna hätska debatt, att inte föda massa näthat och hysteri. Coronaviruset är INTE enda hotet vi har idag, vi måste fungera som samhälle också. Så ta det lite lugnt, innan vården blir överbelastad nu av alla med axelsträckningar efter idogt viftande med panikflaggorna. :cool:

(Och nu har jag bidragit till den också, vilket personligt fail. hahaha)

rodney_piston

Aktiv medlem
Tur för Hitler att han skyller allt på Stockholmarna som är vana vid kränkningar och som mest rycker på axlarna åt vad en hysterisk Hitler med förkärlek för dalkarlar tycker om just stockholmare som enhet. När Gunnar Hökmark sa att viruset kom från Kina blev det ett jävla halabalo från våra lite mer lättkränkta kamrater i öst. Så det är ju skönt att vi nu vet att det är stockholmare som är roten till det hela så att resten av omvärlden vet vart de ska rikta sin ilska.

Lite osmakligt och lite sisådär av freeride.
Nu är jag ingen jättefantast av Stockholm själv men någonstans måste ju alla som inte pallar att bo på landsbygden ta vägen. Så storstan kanske har en viss funktion trots allt.

termons

Aktiv medlem
Mm, hade man klarat honom om han kommit till intensivvården idag istället? Det är ju här faran ligger när det blir för många på en gång
Har litet insikt i hur man jobbar på akut och intensiv sjukvård och skulle gissa att jo han skulle klara sig även nu. Varför?
Du sa tidigare att han var en maraton löpare under 40 år.

1. Skulle även nu vara en stor statistisk avvikelse om han inte klarade sig.
2. En frisk människa med rejält med liv framför sig prioriteras alltid i vården. (Hjälper ju förstås om man har rejält med pengar också) .Tänk gammal multisjuk människa som eventuellt blir sämre även om de skulle överleva viruset med hjälp av intensivvård.

Pillard

Aktiv medlem
Har litet insikt i hur man jobbar på akut och intensiv sjukvård och skulle gissa att jo han skulle klara sig även nu. Varför?
Du sa tidigare att han var en maraton löpare under 40 år.

1. Skulle även nu vara en stor statistisk avvikelse om han inte klarade sig.
2. En frisk människa med rejält med liv framför sig prioriteras alltid i vården. (Hjälper ju förstås om man har rejält med pengar också) .Tänk gammal multisjuk människa som eventuellt blir sämre även om de skulle överleva viruset med hjälp av intensivvård.
Punkt 1 vågar jag inte ge mig in på, det vet jag för lite om själva vården om. Men punkt 2 beror ju alltid på. Blir överbelastning tillräckligt stor måste man ju prioritera ännu mer och till slut kan ju även en tidigare prioriterad person vara bortprioriterad

termons

Aktiv medlem
Blir överbelastning tillräckligt stor måste man ju prioritera ännu mer och till slut kan ju även en tidigare prioriterad person vara bortprioriterad
Ja så är det ju onekligen.

För en par dagar sedan då Italien hade kring 40000 konstaterade fall gick en läkare med insikt ut och sade att det riktiga talet kan vara 100 gånger flera. Ingen som vet dock. Men om han skulle ha rätt så sätter det litet perspektiv på situationen på sjukhusen i italien.

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Mm, hade man klarat honom om han kommit till intensivvården idag istället? Det är ju här faran ligger när det blir för många på en gång
Om det är samma person vi pratar om, från Codogna, tror att han var fotbollsspelare i lägre division, ej maratonlöpare, så tror jag aldrig att han varit inlagd öht. Han besökte lokala sjukhuset flera gånger och smittade ner massor där, flera i sitt fotbollslag och sin gravida fru. Det tog ett tag innan italienarna fattade vad som var på gång. Den maratonlöpare jag hört om var en spanjor, han avled tyvärr. Men han led tydligen av leukemi också.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Om det är samma person vi pratar om, från Codogna, tror att han var fotbollsspelare i lägre division, ej maratonlöpare, så tror jag aldrig att han varit inlagd öht. Han besökte lokala sjukhuset flera gånger och smittade ner massor där, flera i sitt fotbollslag och sin gravida fru. Det tog ett tag innan italienarna fattade vad som var på gång. Den maratonlöpare jag hört om var en spanjor, han avled tyvärr. Men han led tydligen av leukemi också.
Nej patient 1 är löpare (maraton och andra löp) men spelar självklart fotboll oxå.

Vi vill inte ha er här.. det låter sjukt men det är fan sant nu. Brakar det lös här så kan det gå riktigt åt helvete och då åker ni glatt hem till resurserna igen. Vi har en stor befolkningsdel som är äldre, med andra ord så kommer vi garanterat ha nära och kära som inte klarar sig och dessutom en sjukvård som är näst intill obefintlig. Apoteken kommer inte kunna fylla sina hyllor för oss alla heller.. Regeringen uppmanar alla att inte åka från städerna men det känns som att vi måste ha lagar och regler för att ni ska förstå allvaret. Eran skidsemester är inte värt min farmors liv. Snälla, vi skiter i det här.
Jag vill också åka slask och charga pucklar men det är väl den uppoffringen vi får göra nu.

Vill inte framstå som att jag attackerar.
Vill bara ha våra gamlingar kvar.

Mvh
Oroad Norrlänning.

Grinchen72

Ny medlem
Vi vill inte ha er här.. det låter sjukt men det är fan sant nu. Brakar det lös här så kan det gå riktigt åt helvete och då åker ni glatt hem till resurserna igen. Vi har en stor befolkningsdel som är äldre, med andra ord så kommer vi garanterat ha nära och kära som inte klarar sig och dessutom en sjukvård som är näst intill obefintlig. Apoteken kommer inte kunna fylla sina hyllor för oss alla heller.. Regeringen uppmanar alla att inte åka från städerna men det känns som att vi måste ha lagar och regler för att ni ska förstå allvaret. Eran skidsemester är inte värt min farmors liv. Snälla, vi skiter i det här.
Jag vill också åka slask och charga pucklar men det är väl den uppoffringen vi får göra nu.

Vill inte framstå som att jag attackerar.
Vill bara ha våra gamlingar kvar.

Mvh
Oroad Norrlänning.
Du behöver inte vara orolig, apoteket kommer inte att ta slut då det inte finns någon medicin emot Covid-19.

Vi i Stockholm har också äldre, våra "gamlingar" behöver, precis som era, tvätta händerna samt socialt distansera sig från smittkällor som dig, mig och våra barn.

Sveriges inställning till covid-19 är att få en kontrollerad smittspridning, Åre kommer inte att över de näste 2 år ha möjlighet att isolera sig ifrån omvärlden. Du kommer med största sannolikhet precis som mig uppleva denna influensa liknande sjukdom.

Om det vore av stor vikt att det inte kommer tillresande till Åre, behöver FHM stänga ner eran "turist" attraktion så att gemena stockholmare får kompensation för sin icke ombokningsbara stuga/lägenhet/hotellnatt. Då vill vi få betydligt mindre "turister" i byn.

Själv kommer jag att resa upp till min lägenhet för att åka längd, gå en topptur eller sitta på min balkong och njuta av en Aperol och nygräddade våfflor.

Det kommer att komma ny information om en eventuell stängning imorgon enligt Åre Kommun.

"Information om skidanläggningar 23 mars
I nuläget finns inga riktlinjer från Folkhälsomyndigheten för skidanläggningar. Folkhälsomyndigheten för en dialog med berörda länsstyrelser och regioner om hur skidturismen under påskloven ska hanteras. Enligt uppgift från Folkhälsomyndigheten kommer ny information kring detta tisdagen den 24 mars.

Vi vill förtydliga att Åre kommun inte har några lagliga möjligheter att stänga ner skidanläggningar på det sätt som gjorts i Norge. Det pågår däremot en nära samverkan, på initiativ av Åre kommun, tillsammans med Region Jämtland Härjedalen, det lokala näringslivet, polis, räddningstjänst samt Skistar för att hela tiden skapa bästa möjliga förutsättningar utefter rådande läge. Samtliga aktörer som bedriver after ski i Åre by har nu stoppat denna verksamhet."

Glad Påsk!

Grinchen

Du behöver inte vara orolig, apoteket kommer inte att ta slut då det inte finns någon medicin emot Covid-19.

Vi i Stockholm har också äldre, våra "gamlingar" behöver, precis som era, tvätta händerna samt socialt distansera sig från smittkällor som dig, mig och våra barn.

Sveriges inställning till covid-19 är att få en kontrollerad smittspridning, Åre kommer inte att över de näste 2 år ha möjlighet att isolera sig ifrån omvärlden. Du kommer med största sannolikhet precis som mig uppleva denna influensa liknande sjukdom.

Om det vore av stor vikt att det inte kommer tillresande till Åre, behöver FHM stänga ner eran "turist" attraktion så att gemena stockholmare får kompensation för sin icke ombokningsbara stuga/lägenhet/hotellnatt. Då vill vi få betydligt mindre "turister" i byn.

Själv kommer jag att resa upp till min lägenhet för att åka längd, gå en topptur eller sitta på min balkong och njuta av en Aperol och nygräddade våfflor.

Det kommer att komma ny information om en eventuell stängning imorgon enligt Åre Kommun.

"Information om skidanläggningar 23 mars
I nuläget finns inga riktlinjer från Folkhälsomyndigheten för skidanläggningar. Folkhälsomyndigheten för en dialog med berörda länsstyrelser och regioner om hur skidturismen under påskloven ska hanteras. Enligt uppgift från Folkhälsomyndigheten kommer ny information kring detta tisdagen den 24 mars.

Vi vill förtydliga att Åre kommun inte har några lagliga möjligheter att stänga ner skidanläggningar på det sätt som gjorts i Norge. Det pågår däremot en nära samverkan, på initiativ av Åre kommun, tillsammans med Region Jämtland Härjedalen, det lokala näringslivet, polis, räddningstjänst samt Skistar för att hela tiden skapa bästa möjliga förutsättningar utefter rådande läge. Samtliga aktörer som bedriver after ski i Åre by har nu stoppat denna verksamhet."

Glad Påsk!

Grinchen
Det är en månad kvar av säsongen, de flesta företagen kommer klara sig bra.
Du får väl pengarna tillbaka.
Vad ska det kompenseras för?

Det handlar inte om att stoppa det från att komma hit, vi har inte resurserna för att klara av en så omfattande smittspridning om det är fullt på anläggningarna så enkelt är det.
Idén om att "det är kört i alla fall" fungerar inte nu. Vi vet att det är kört, nu handlar det bara om att kontrollera det.

Allt vi ber om är att få samma spelplan som er i storstäderna.

Angående apoteken så finns massor med mediciner som kan hjälpa diverse grupper med olika besvär som kan uppkomma eller förvärras av viruset.

Glad påsk påre!

Grinchen72

Ny medlem
Du får väl pengarna tillbaka.
Nej, vi får inga pengar tillbaka, och det är ju ett av problemen.
Endast dom som har en avbeställningsförsäkring samt ett giltigt skäl för att avboka dvs en sjukdomsbild som är så kritisk att man inte kan resa får pengar tillbaks.

Kolla till exempel https://mittiare.se/corona-information/

Löser man denna frågan tror jag att en stor del av tillresande turister heller stannar hemma i dessa tider och i stället siktar in sig på nästa år.

Allt vi ber om är att få samma spelplan som er i storstäderna
Ta bilen ner till Stockholm då, prova gå till Akuten på Danderyd eller KS.

Sist jag var på akuten med min dotter som då hade en bruten arm tog det 8 timmar, vi blev skickat runt på 3 olika sjukhus.

Vi har vid flertal olika tillfällen provat Närakuten i åre. Det har aldrig tagit mer en 2 timmar, dessutom är det ju ett före detta regionalt sjukhus, så att bemanna upp detta med kompetent personal från övriga regioner, om det behövs, är nog inget problem.

Ärligt, jag hade 10 av 10 gånger heller blivit covid-19 sjuk i Jämtland en i Stockholm..
Ni i Åre får gärna kika på https://www.aftonbladet.se/tv/a/308893/200-sekunder--vardkaoset innan ni drömmer om bra vård i Stockholm..

Senast ändrad:

lmk30

Aktiv medlem
Nej, vi får inga pengar tillbaka, och det är ju ett av problemen.
Endast dom som har en avbeställningsförsäkring samt ett giltigt skäl för att avboka dvs en sjukdomsbild som är så kritisk att man inte kan resa får pengar tillbaks.

Kolla till exempel https://mittiare.se/corona-information/

Löser man denna frågan tror jag att en stor del av tillresande turister heller stannar hemma i dessa tider och i stället siktar in sig på nästa år.

Ta bilen ner till Stockholm då, prova gå till Akuten på Danderyd eller KS.

Sist jag var på akuten med min dotter som då hade en bruten arm tog det 8 timmar, vi blev skickat runt på 3 olika sjukhus.

Vi har vid flertal olika tillfällen provat Närakuten i åre. Det har aldrig tagit mer en 2 timmar, dessutom är det ju ett före detta regionalt sjukhus, så att bemanna upp detta med kompetent personal från övriga regioner, om det behövs, är nog inget problem.

Ärligt, jag hade 10 av 10 gånger heller blivit covid-19 sjuk i Jämtland en i Stockholm..
Ni i Åre får gärna kika på https://www.aftonbladet.se/tv/a/308893/200-sekunder--vardkaoset innan ni drömmer om bra vård i Stockholm..
Tror du har en väldigt skev uppfattning om hur resurserna ser ut i Region Jämtland kontra Stockholm. Absolut har Stockholm lidit av ett mindre vårdkaos redan innan corona bröt ut men det går inte att jämställa IVA-resurserna som finns här nere med vad som finns i Östersund som är det enda IVA-utrustade sjukhuset i regionen (och ja, jag jobbar själv inom vården). Jag förstår att det kan kännas som om att coronarisken minskar när man är bortom storstäderna men i det här läget tycker jag att man faktiskt måste tänka ett steg längre och dra sitt strå till stacken för att minska smittspridningen! Jag kan tycka att regeringen och FHM sätter lite för stor tilltro till folks goda omdöme, det är ju helt uppenbart att det är mindre än man skulle kunna hoppas...

rodney_piston

Aktiv medlem
Den här strängen började med att en person frågade hur det var i Åre just nu och om det var okej att komma.
Kom! du är välkommen blev svaret. Lite så min bild av Årebor är. Lite så de vänner jag har i Åre svarar på samma fråga. Orolig ska man vara för alla aspekter av synergieffekterna av det här viruset. Men vi ska inte mana till panik med massa antaganden och "fakta".

Jag skulle upp till Åre i ett jobbärende den här veckan. Men jag har någon dag kvar på min covid 19 karantän så jag skiter i det. Dessutom så avvaktar jag nog med investeringar i fast egendom ett tag tills vi får se vart prisbilden tar vägen, BNP ner 30% lär ju avspeglas i fastighetspriserna och efterfrågan.

På påsken ska jag upp till en annan del av fjällen. Betydligt mindre ort än Åre med lokalt folk som inte har det skitlätt att få ihop årsbudgeten. Tänkte beställa alkohol och bunkra mat i den lokala butiken. Lite dyrare och sämre utbud men man stöttar ju. Sist jag pratade med handlarn så sa han att de två påskveckorna är 20% av hans årsomsättning. Att enbart systembolsgsombudstjänsten drog in en lön. Jag får ringa och fråga om jag är välkommen eller om han vill att jag bunkrar hemma.

När ni skriver saker som "vi vill inte ha er här" eller sätter upp töntiga lappar på en tågstation så kan ni ju tänka på vilka som är "vi".... När journalister gör journalistik av vad en sjuksköterska säger eller vad en lapp på en tågperrong säger, utan att gräva djupare i det hela så antar man att lappen på perrongen talar för alla invånare i hela regionen. Det är nog kommunfullmäktige själv som har skrivit lappen?

Någon nämnde något om att man skulle bomma nu så att man kunde ta igen det på sommarsäsongen?? Nu är det iofs för sent. Oavsett om ni stänger eller inte så kommer ni få många insjuknade. Några som behöver intensivvård och några som kommer att dö. Antagligen betydligt färre än vad som skulle ha dött om man inte isolerat äldre. Det är dina barnbarn som är faran. Men om man rent tekniskt skulle ha kunnat dra ut på puckeln ännu mer i Jämtland Härjedalen så kan man glömma sommarsäsongen med. Då blir det omvänd karrantän. Ingen vill åka upp och ingen vill ha någon norrlänning söder om Sundsvall.

Hat leder sällan till bra grejer!!! Lite kärlek är aldrig fel.....nu fixar vi det här....

pd

Aktiv medlem
Ägnade mig åt lite number crunching i går kväll. De senaste sju dagarna har Jämtland Härjedalen haft 268 nya konstaterade fall per miljon invånare. Att jämföra med Stockholms 185. Och då har de precis börjat se effekten av de som insjuknar efter resor under det lokala sportlovet (v.10). Även jämtlänningar reser ju till Alperna. Och där blev de mer exponerade än vad stockholmarna blev veckan innan eftersom fler då var smittsamma i Alperna. Veckan efter stängde Italien ner allt och Österrike började inse att de har ett problem.
Datakälla: coronakartan.se

Om inte utvecklingen i resten av landet vänder tvärt så tror jag att man för sin egen del gör klokt i att lyssna på den där sjuksköterskan. Inte främst för risken att lokalbefolkningen kommer att bli smittad. Turisterna möter mest säsongare som ändå kommer att åka hem efter påsk lagom till att de insjuknar. Utan för att sjukhuset i Östersund riskerar att bli överfullt med turister som redan är smittade på sina hemorter och kommer att insjukna över påsk. Visst lindriga fall som åkt bil kan antagligen ta sig hem. Men för de som kommer med tåg eller flyg blir det svårt att ta sig hem och att flytta IVA-patienter kommer att sluka resurser. Lägg därtill att man bor betydligt trängre så det är svårare att minimera smittspridning inom ressällskapet.

Mitt stalltips är fortfarande att i nästa vecka kommer besked att de stora anläggningarna stänger för säsongen helgen 4 - 5 april.

Bohica

Aktiv medlem
Jag har också hört olika saker. På nätet är det många som vill sätta hela landet i karantän, stänga ner allting för säkerhets skull. Men sedan när man träffar dom som jobbar lokalt så är dom inte alls lika pigga på den idén. Självfallet vill dom inte ha dit smitta eller överbelasta vården. Men att samtidigt bli av med sin inkomst nu, och dessutom se att inte alla kommer få jobben tillbaka sen... det verkar oroa än mer.

Sjuksköterskorna lär ju ha jobbet/inkomsten kvar, likväl som dom som kan jobba hemma och tycker alla ska ta "ansvar" och stanna hemma självmant (Är det samma personer som köpt slut på allt dasspapper i butikerna nu?). Medans väldigt många andra (majoriteten) har en väldigt svår tid framför sig, som kommer vara mycket längre än själva viruset.

Men det är ju heller inte "stockholmarna" som kräver att det ska hållas öppet, eller staten. Så länge man håller öppet på orterna så vill man ju ändå ha dit kunder. Antagligen för att folk ska kunna försörja sig, det är ju inte alla som kan "jobba hemifrån". Folk måste ju överleva en karantän också, och tiden efter viruset.

Vad som är rätt eller fel strategi för detta vet inte jag. Jag tycker FHM och regeringen har gjort ett bra jobb hittills och inte fallit i twitterfällan som så många andra länder. Det är ju inte bara viruset folk ska överleva, utan även efteråt.

Med det sagt tror jag att det kommer att stängas till påsklovet. Och jag tror ingen blir sur för det heller. Vi alla måste hjälpas åt i detta. Det är ett beslut som måste komma från antingen lokala orterna eller regeringen. Folk ska inte behöva avboka utan rätt till återbetalning p.g.a. detta. Det är större än så.

jpu

Medlem
Vi hade en resa bokad till Argentiere 1 april - tog beslut att ställa in den innan anläggningarna stängde då det på sunt förnuft inte fanns några rimliga skäl till att åka ändå. Tråkiga pengar att loosa men vi tänkte att det får dras ner på andra utgifter istället.
Vi pratade om ett ha en plan B med att åka till Åre istället. Den la vi ner ganska omgående av respekt och omtanke för andra när FHM rekommendationer började dugga tätt. Har även bott i Östersund och har många vänner där så har rätt bra koll på problemen de har inom sjukvården. Inget man vill vara med och belasta i onödan.
Kom ihåg - det kommer fler vintrar - Skistar klarar sig. Värre för de mindre verksamheterna men det blir tyvärr en lika för alla i det här speciella läget.

PS. Hitlerfilmen är gjord med glimten i ögat men inte utan sanning - finns många douchebags som bara tänker på sitt i det här läget. Sen om de kommer från Stockholm (är född där så inget agg mot de) eller någon annanstans ifrån spelar ingen roll. DS.

termons

Aktiv medlem
Det är ytterst intressant att följa Sveriges och Finlands olika Corona strategier.

I Finland 143 smittade/1milj invånare. Totalt 792. De flesta länen med under 10 smittade och inga nya smittor under de senaste dagarna. . En otrolig media raportering har spridit hysteri i samhället vilket har gjort att hela riksdagen tävlar om vem som kommer först ut med ider på nya begränsningar.

Senast ändrad:
Visa bilaga 3408Rekommendationen är att undvika icke nödvändiga resor och dra ner på sina sociala kontakter. Varför förs den här diskussionen överhuvudtaget? Hur är resor till fjällen ett undantag? #staythefuckhome
Det är ju inte någon som tvingar skidorterna att vara öppna. Om man är otroligt orolig så har man ju alla möjligheter att stänga av liftarna självmant. Då kommer ju inte så många turister och den sociala distanseringen även för den lokala befolkningen löser sig automatiskt. Alla har som sagt ett eget ansvar att minska smittan.

Redaktionen

Aktiv medlem

Efter diskussioner igår och idag mellan Folkhälsomyndigheten, sjukvården och representanter för de svenska skidorterna är det nu beslutat: de svenska skidorterna kan fortsätta att hålla öppet.  

Läs hela artikeln:

Bohica

Aktiv medlem
Det är ju inte någon som tvingar skidorterna att vara öppna. Om man är otroligt orolig så har man ju alla möjligheter att stänga av liftarna självmant. Då kommer ju inte så många turister och den sociala distanseringen även för den lokala befolkningen löser sig automatiskt. Alla har som sagt ett eget ansvar att minska smittan.
Precis. Jag tror faktiskt inte så många bokar påskresor nu, de är ju redan bokade och betalda sedan länge. Så lösningen är ju enkel:
Om man nu vill att folk inte ska åka på sina redan betalda påskresor, erbjud återbetalning hellre än att försöka moralpredika att folk ska avboka själva utan att få en spänn tillbaka.

Eller vill man hålla systemen öppna/betalda för ekonomins skull, utan att ha dit folket som betalat för det?

Erbjud full återbetalning så kommer säkert många/dom allra flesta att självmant skippa den där "onödiga" resan (som bokades innan folk hört talas om Covid 19).

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Tyckte iof att riktlinjen var bra. Ni får åka dit och åka skidor men ni ska vara beredda på att sjukvården inte nödvändigtvis kan hantera er. Så man får väl se till att man är iaf två som kan köra om någon insjuknar. En annan poäng är ju att skidåkning i sig antagligen är betydligt mindre smittosamt än valfri vanlig svensk stad idag men det beror ju helt på vad man gör runt skidåkningen. Jag funderar på en tur till i vinter men då har vi helt egen stuga (som inte hyrs ut till andra eller så och den är sjukt avsides) och tänker mig isf att bara åka in till backen för dagsturer. Det torde vara klart mindre riskabelt är smittsynpunkt än att ta en promenad i grannskapet hemma.

Akj.Jonsson

Medlem
Även om FHM inte rekommenderar att stänga ner skidanläggningarna så rekommenderar de inga onödiga resor. Jag hade velat ha minst en skidvecka till den här säsongen men nu lutar det åt att lägga laggen på hyllan och vänta på nästa vinter. Helt ärligt så är det inget lätt beslut vad som är rätt och fel, jag är kluven.
Det blir att lira golf istället.

• Gilla
Reactions: MJK
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp