Åre Corona lite info

KaitsuH

Aktiv medlem
Hej, vi skall komma tillbaks nästa hösten! Kanske igen i Hintertux i oktober! Men nu har forspaddlingsommaren börjat! Vattnet var bara så satans kallt ännu i dag.

Bohica

Aktiv medlem
Men varför kommer han ut ensamt hela tiden? I
Kallas ryggrad. Dvs. behövs ryggrad för att föra fram ett gemensamt beslut.
Precis! Det är hans jobb och han gör det med styrka och integritet, utan att vika sig för populistiska åsikter. Jag har all respekt för honom, jag tycker han gör ett oerhört starkt jobb på en oerhört svår position. Och andra experter uttalar sig hela tiden också i intervjuer, inklusive hans egen företrädare, som styrker FHM's taktik i stort.

Tack gudskelov att vi inte har populister och kappvändare på posten, som t.ex. Donald Trump som står och blåljuger och slår sig själv för bröstet, och sedan blir rättad av hans egna experter på samma presskonferens.

FHM har en plan (låt folket bli immuna i lagom takt), och som det ser ut nu verkar den hålla. Medan dom andra länderna kör panikåtgärder, som senare ska rättas till. Den enda bristen är våra politiker som nedmonterade all vår beredskap de senaste decennierna, ett typiskt populistiskt beslut. Snabba pengar till väljarna framför långsiktig beredskap. (Till skillnad från Finland som behållt sin beredskap.) Hade vi inte gjort det hade äldrevården kanske haft tillräckligt med skyddsutrustning idag.

Om taktiken är rätt eller fel får framtiden utvisa. Men att ge sig på Anders Tegnell som person anser jag är ynkligt och fegt. Jag har hellre någon som står för sin policy, hur tuffa besluten än må vara. Han försöker inte bli populär eller bryr sig om att "bli omvald", det är ingen sån tjänst. Han gör det som måste göras, och meddelar hela FHM's arbete.

Alla internetförståsigpåare kanske skulle bli epidemiologer istället. Tills dess lyssnar jag hellre på den myndighet som faktiskt är experter på området. Hittills har dom levererat.

Edit: Såg detta inlägg nu
Men snälla, det räcker nu. Det är en person som för talan för ett större antal som arbetar på FHM. Det blir jävligt rörigt om samtliga som arbetar kring hur corona ska bemötas håller pressträff tillsammans. Vad är du ute efter? Detta är ett skid/snowboar -forum låt oss diskutera sådant istället. Vill du fortsätta spy galla på hur Sverige styrs under corona, vem som ”bestämmer” och vem som uttalar sig i media så starta en blogg eller nått annat skoj där du kan ventilera dina åsikter. Detta gäller absolut flera här och inte bara dig.
Ha en trevlig påsk, slå er ner i soffan och njut av bilder och filmer på tidigare års åk och tänk på kommande vintrar/vårar och alla underbara linjer som då ska åkas.
Mema kaka eller inte, njut av mat, dryck, godis och vänner.
Håller helt med, detta leder ingen vart. Ta hand om varandra, eller valla skidorna istället. (y)

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Men varför kommer han ut ensamt hela tiden? I de andra länderna svarar flera personer för de här svåra sakerna, inte bara en nån arrogant uberledare. I Finland finns det många gubbar som svarar för Finska THL (TFN på Svenska?), inte bara en jesus. Och de alla talar på egen röst.

Ni lever farliga tider nu! Om ni litar på en gammal sliten kille, att han vet allt bäst för er, så, vad skall bli nästa steget?

Vi försökte att stänga gränsen mot Sverige helt, också i norr, men det gick inte alls an. Norrland behöver så pass mycket Finska hälsovårdare, att vi måste hålla gränsen öppen, även om vi ville stänga gränsen.
Ja då ska vi se: från galen gubbe till Mengele till uberledare (ännu en tveksam tyskkoppling) till Jesus. Nu är det tvära kast. Men gemensamt i inläggen är väldigt lite saklighet och mycket personangrepp.
Även om vi nu diskuterar saker som ligger långt ifrån ts start på tråden så är det viktigt att få ventilera det allmänna läget och inte minst utifrån ett skidåkarperspektiv.
Jag försöker att hålla mig saklig men nu börjar jag lacka ur duktigt på vår vän från Finland.
Hör det här hemma på Freeride?
Vad säger de som är satta att styra upp det här? Moderator!

Klockan blev sent, utanför snöar och blåser det.
Håll er friska önskar eder F

pd

Aktiv medlem
Även om vi nu diskuterar saker som ligger långt ifrån ts start på tråden så är det viktigt att få ventilera det allmänna läget och inte minst utifrån ett skidåkarperspektiv.
Ja, nu struntar vi i FHM ett slag och ägnar oss åt väsentligheterna här i livet - att nyttja kristallint dihydroxid, gravitation och varierande grad av friktion för vårt eget höga nöjes skull.

Jag har börjat fundera på nästa säsong. Helst vill man ju komma ut och resa precis som tidigare säsonger men det är ju lätt att inse att det kan komma att finnas olika typer av restriktioner som kommer att begränsa de möjligheterna. Stängda gränser, brist på kommunikationer, kanske rent av stängda anläggningar. Att döma av hur olika länder har agerat nu så känns det mer sannolikt att det kommer att bli resor till svenska fjäll än till alper, dolomiter eller klippiga berg. Och i så fall tror jag att det gäller att hänga på låset och boka tidigt för min gissning är att Sverige ett normalår importerar fler skiddagar än vad vi exporterar. Alltså att vi svenskar konsumerar mer skidåkning utanför landets gränser än vad icke-svenskar gör när de kommer hit.

termons

Aktiv medlem
Om aktörerna vill få tidiga bokningar så måste de ha bra avboknings villkor. Eller är det bara jag som överskattar gemene persons förnuft?

Bohica

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera på nästa säsong. Helst vill man ju komma ut och resa precis som tidigare säsonger men det är ju lätt att inse att det kan komma att finnas olika typer av restriktioner som kommer att begränsa de möjligheterna. Stängda gränser, brist på kommunikationer, kanske rent av stängda anläggningar. Att döma av hur olika länder har agerat nu så känns det mer sannolikt att det kommer att bli resor till svenska fjäll än till alper, dolomiter eller klippiga berg.
Har också funderat på det, men tror att alperna kommer vara öppna mer/snabbare än Sverige faktiskt. Det är två saker som får mig att tro det:
1. Alperna är större, mer pengar och fler arbetsplatser. Det är ännu mer viktigare för dom att få igång verksamheten där.
2. Dom stängde inte själva, det var staten som stängde dom. I Sverige var det tvärtom.

Så jag tror att dom kommer köra fullt i alperna så snart myndigheterna tillåter. Sverige har dessutom en senare säsong. Däremot kan jag tänka mig att många svenskar gärna åker i Sverige nästa säsong, kanske för att det känns säkrare, kanske för att stötta våra skidorter. Samtidigt kanske det finns ett gäng som vill ha sin förlorade alpresa från den här säsongen.

Själv siktar jag på en vanlig säsong, d.v.s. åka allt jag har råd/möjlighet till. Både i Sverige och i alperna. Men den här säsongens snöbrist har ju skrämt upp mig mer än corona, så jag hoppas vi får med snö nästa vinter.

Sarastro

Medlem
Har också funderat på det, men tror att alperna kommer vara öppna mer/snabbare än Sverige faktiskt. Det är två saker som får mig att tro det:
1. Alperna är större, mer pengar och fler arbetsplatser. Det är ännu mer viktigare för dom att få igång verksamheten där.
2. Dom stängde inte själva, det var staten som stängde dom. I Sverige var det tvärtom.

Så jag tror att dom kommer köra fullt i alperna så snart myndigheterna tillåter. Sverige har dessutom en senare säsong. Däremot kan jag tänka mig att många svenskar gärna åker i Sverige nästa säsong, kanske för att det känns säkrare, kanske för att stötta våra skidorter. Samtidigt kanske det finns ett gäng som vill ha sin förlorade alpresa från den här säsongen.

Själv siktar jag på en vanlig säsong, d.v.s. åka allt jag har råd/möjlighet till. Både i Sverige och i alperna. Men den här säsongens snöbrist har ju skrämt upp mig mer än corona, så jag hoppas vi får med snö nästa vinter.
Jag tror att skidåkning lite oförtjänt kommit att hamna i fokus i denna situation. Det är ju inte utomhusaktiviteten skidåkning som är problemet i första hand, utan snarare kopplingen till inomhusaktiviter i trånga utrymmen, t ex restauranger, barer och (framförallt) nattklubbar och afterski (där ju själva idén är att man skall umgås på "nära" håll, och måhända bli lite ansvarslös :) ).

Jag vill absolut inte moralisera, och dessutom skulle jag väldigt gärna vilja boka en resa till någon lämplig skidort söderut nästa säsong. Det beslutet beror dock väldigt mycket på hur man väljer att hantera just afterski och liknande. Detta inte bara för risken att bli smittad just där (det är ju mitt eget val som avgör vilka aktiviteter jag vill delta i), utan mer som ett tecken på vad skidorterna då (förhoppningsvis) har lärt sig (eller inte lärt sig)...

Måhända blir säsongen 2020/2021 det år då de riktiga skidentusiasterna tog över anläggningarna.....

Bohica

Aktiv medlem
Måhända blir säsongen 2020/2021 det år då de riktiga skidentusiasterna tog över anläggningarna.....
När jag började åka skidor hade jag svarat: Toppen!!
Nu har jag dock ändrat mig och insett att jag själv inte har några problem med folket som har andra prioriteringar. Dom som åker upp, äter gott, super hårt, och ligger bakis större delarna av dagarna. Det är ju dom som betalar för "mina" skidbackar, och har dessutom den fina egenskapen att i ganska stor utsträckning hålla sig borta från dom själva.

Så dom behövs så att skidorterna kan gå runt och ge mig prima åkning. Att fylla orterna med enbart massa skidnördar som alla ska sno mina backar, och förstöra mitt puder? Nej tack. Hahaha :cool:

Sarastro

Medlem
När jag började åka skidor hade jag svarat: Toppen!!
Nu har jag dock ändrat mig och insett att jag själv inte har några problem med folket som har andra prioriteringar. Dom som åker upp, äter gott, super hårt, och ligger bakis större delarna av dagarna. Det är ju dom som betalar för "mina" skidbackar, och har dessutom den fina egenskapen att i ganska stor utsträckning hålla sig borta från dom själva.

Så dom behövs så att skidorterna kan gå runt och ge mig prima åkning. Att fylla orterna med enbart massa skidnördar som alla ska sno mina backar, och förstöra mitt puder? Nej tack. Hahaha :cool:
Ha! Där kom du ju med argument som jag ju inte helt kan avfärda.... Alltid trevligt att få vänligt mothugg av någon som ser en annan infallvinkel än man själv omedelbart gör (vilket ju liksom är syftet med ett forum) :unsure:.

Nu menade jag ju inte att man nödvändigtvis måste stänga afterski helt, utan mer hur man väljer att hantera situationen från anläggningarnas sida, i syfte att ta ansvar för att undvika en liknande situation.

rodney_piston

Aktiv medlem

Så jag tror att dom kommer köra fullt i alperna så snart myndigheterna tillåter.
Har sedan länge planerat för en Saas Fee trip första veckan i juli så jag hoppas att din teori visar sig stämma väldigt väldigt väldigt väl. Själv tror jag inte att det blir något men jag hoppas verkligen!!

Det här är det deppigaste påsklovet någonsin. Första påsken hemma på 12 år. Vi upptäckte att vi inte ens har påskpynt! Slentrian nätshoppar utrustning till nästa säsong. Och planerar såklart resor. I vårt fall är det Japanpremiär som står på tapeten. Så jag följer rapporteringen därifrån ganska noga. De har ju en väldigt annorlunda utveckling av coronaspridningen än så länge. Jag hoppas att det inte innebär att de får en fördröjning av pandemin så att man måste ställa in det med!!! Jaja....den som lever får se!!!

KaitsuH

Aktiv medlem
Offtopic igen sorry, men lyfter denna artikel som kanske sammanfattar disskusionen i detta forum. Den här typen av artikel finns inte i Finland. Väldigt konstigt.

Hei! Jag arbetar som modersmålslärare i finska här i Kuusankoski gymnasiet. Jag måste lära diskursanalys på vår fjärde kurs varje år. (allt för svårt för gymnasie eleverna!) Jag tror, att nu kunde nån diskursanalys hjälpa till att förstå skillnader mellan Nordiska länder, eller hur de reagerar mot korona.

I Sverige talar man så hemskt mycket om korona i ekonomiska diskursen. Jag läser varje dag också svenska tidningar, och tonen är helt och hållet ekonomiskt. Också Tegnell tycks tala mycket med ord, som tillhör till ekonomiska diskursen.

I andra länder, nästan alla i hela världen, talar man om korona i hälsovårds/medicinska diskursen. T.ex: Om ni kan läsa den största Finländska svenskspråkiga tidning HBL, ni kan se en jätte stor skillnad mellan Finland och Sverige. Man använder helt olika ord.

Och, läsa också igen den här kedjan, allt från början. Men, nästa hösten, när vi har igen en fjärde kurs med diskursanalys, jag vet var som börja!

Senast ändrad:

Sarastro

Medlem
F.n @KaitsuH du på shit-list nu😋

Glad påsk allihopa
Hmmm... Jag tycker faktiskt att denna "cartoon" känns ganska osmaklig under rådande omständigheter. Jag saknar inte humor, och jag är heller inte någon moralgubbe, men just nu känns den faktiskt väldigt opassande,

Detta är inte någon idrottstävling, utan blodigt allvar, där man måste göra seriösa avvägningar för att rädda liv, samtidigt som vi inte kan riskera att vårt samhälle kollapsar fullständigt. Myndigheter i olika länder gör sitt bästa efter sin övertygelse. Om detta kan vi diskutera sakligt, men skämt av denna typ, där man jämställer situationen med någon form av prisutdelning känns (just nu i alla fall) riktigt stötande.

Om några år, när allt detta är över (och vi sitter med facit i hand) kanske vi kan skämta om situationen, men inte nu, när människor dör.

Jag vill inte ropa på censur, men kanske du, zingo, skulle kunna förstå att det nog är ganska många som far illa av denna typ av "skämt". Om du därmed också skulle kunna agera storsint och själv ta bort inlägget, så tycker jag att du skulle visa prov på ett mycket stort mått av resning och självinsikt.

I all vänlighet.

termons

Aktiv medlem
Hei! Jag arbetar som modersmålslärare i finska här i Kuusankoski gymnasiet. Jag måste lära diskursanalys på vår fjärde kurs varje år. (allt för svårt för gymnasie eleverna!) Jag tror, att nu kunde nån diskursanalys hjälpa till att förstå skillnader mellan Nordiska länder, eller hur de reagerar mot korona.

I Sverige talar man så hemskt mycket om korona i ekonomiska diskursen. Jag läser varje dag också svenska tidningar, och tonen är helt och hållet ekonomiskt. Också Tegnell tycks tala mycket med ord, som tillhör till ekonomiska diskursen.

I andra länder, nästan alla i hela världen, talar man om korona i hälsovårds/medicinska diskursen. T.ex: Om ni kan läsa den största Finlands svenskspråkiga tidning HBL, ni kan se en jätte stor skillnad mellan Finland och Sverige. Man använder helt olika ord.

Och, läsa också igen den här kedjan, allt från början. Men, nästa hösten, när vi har igen en fjärde kurs med diskursanalys, jag vet var som börja!
Tyvärr så påverkar ekonomin ganska mycket hur många mår i samhället. Bra att du får forspadla.

termons

Aktiv medlem
Termons, du kan kanske översätta de sista satserna bättre: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006470559.html
Ungefär. Vi har råd att lida ekonomiska förluster för att rädda liv.

Joo det gäller ju att hitta balansen. Det är ju det som är intressant. Det är lätt att utfärda hårda karens regler med hårda straff om du bryter mot reglerna. Men det är okänt vatten. Om några år kanske vi vet vad som var bästa sättet att gå tillväga.

KaitsuH

Aktiv medlem
Gamla morsan (81 år) hjälpte mig: " De finska politikerna har ändå upprepat att krisen sköts men människolivet är det som betyder mest. Här sköter vi med ekonomiska uppoffringar hälsa och människoliv eftersom det är värdefullare än ekonomin. Vi har råd att lida stora nederlag om vi sparar människoliv." (Jukka Lumio)

Ni kanske kan se en stor skillnad med tänkandet mellan finska läkare och Tegnell osv.

P.S. Please, do not shoot the messenger.

Senast ändrad:

Bohica

Aktiv medlem
Ni kanske kan se en stor skillnad med tänkandet mellan finska läkare och Tegnell osv.
Inte alls.
1. Tegnell är talesperson för en hel myndighet av experter, han sitter inte på kammaren och ensam fattar desa beslut.
2. Ingen av dom "offrar "liv" för ekonomin. Tvärtom, dom ser en större samhällsfaror än enbart coronaviruset i sig.
Som exempel var det på nyheterna nu att det bedöms att en halv miljard människor kommer hamna i fattigdom p.g.a. coronakrisen. Tror du alla dom kommer leva långa friska liv?
Så nej, det är ingen skillnad på ländernas prioriteringar. Det är bara lite olika infallsvinklar och strategier på hur man ska komma tillrätta med ALLA problem mänskligheten drabbas av nu. Det är bara trångsynt att tro något annat.

Gamla morsan (81 år) hjälpte mig: " De finska politikerna har ändå upprepat att krisen sköts men människolivet är det som betyder mest. Här sköter vi med ekonomiska uppoffringar hälsa och människoliv eftersom det är värdefullare än ekonomin. Vi har råd att lida stora nederlag om vi sparar människoliv." (Jukka Lumio)

Frågan är väl om människoliv sparas?

Det vet vi inte. Möjligt, men vi vet faktiskt inte än. Därmed skulle jag säga att det är DU som skjuter budbäraren i form av att du sågar Tegnell utan att faktiskt ha facit.

Om du följer diskussionen i Sverige skulle du se att en av de största kritiken mot Tegnell snarast är att han INTE tar hänsyn till ekonomin i tillräckligt stor omfattning.

Eftersom du har en annan syn och anser dig vara extremt kunnig i området vore det intressant att veta
- Hur länge räknar du med nedstängning av Finland?
- Vad händer sedan, då nedstängningen avbryts?
- Vad kommer nedstängningen att kosta i form av andra liv pga tex depressioner mm?
- Hur ser du på att allt fler länder närmar sig Sveriges syn, dvs vissa lättnader?

I övrigt är jag avundsjuk att Finland haft politiker som faktiskt förberett sig INNAN problemet kom i stället för att chansa på att det aldrig kan bli krig, pandemi eller andra stora problem.

KaitsuH

Aktiv medlem
Frågan är väl om människoliv sparas?

Det vet vi inte. Möjligt, men vi vet faktiskt inte än. Därmed skulle jag säga att det är DU som skjuter budbäraren i form av att du sågar Tegnell utan att faktiskt ha facit.

Om du följer diskussionen i Sverige skulle du se att en av de största kritiken mot Tegnell snarast är att han INTE tar hänsyn till ekonomin i tillräckligt stor omfattning.

Eftersom du har en annan syn och anser dig vara extremt kunnig i området vore det intressant att veta
- Hur länge räknar du med nedstängning av Finland?
- Vad händer sedan, då nedstängningen avbryts?
- Vad kommer nedstängningen att kosta i form av andra liv pga tex depressioner mm?
- Hur ser du på att allt fler länder närmar sig Sveriges syn, dvs vissa lättnader?

I övrigt är jag avundsjuk att Finland haft politiker som faktiskt förberett sig INNAN problemet kom i stället för att chansa på att det aldrig kan bli krig, pandemi eller andra stora problem.
"Hur ser du på att allt fler länder närmar sig Sveriges syn, dvs vissa lättnader?"
Kan du berätta mer? Vilka länder?

Njää, orkar inte längre. Det här börjar bli nästan religiöst. Men patriotismen lever väl ännu i Sverige. Jag medger, ni tänker rätt, alla andra i hela världen tänker fel, igen.

Senast ändrad:

Sarastro

Medlem
Inget samhälle har obegränsade resurser. För att styra dessa resurser har vi valt ett system där vi använder något vi kallar för pengar. För att få mesta nytta av dessa ändliga resurser måste vi således tala i termer av just pengar, dvs ekonomi. Det är inte att sätta "pengar före liv".

Hade vi obegränsat med resurser, dvs obegränsat med pengar, så skulle vi ju satsa hundrafallt, ja tusenfallt, mer på äldrevård, sjukvård, trafiksäkerhet, cancerforskning, osv, för att därigenom spara ytterligare liv.

Tyvärr har vi nu inte dessa obegränsade resurser, dvs pengar, och alltså måste vi således tala ekonomi (i denna situation liksom andra).

Sarastro

Medlem
Nu får du faktiskt ge dig. Du säger att vi inte skall skjuta budbäraren, vilket jag har svårt att tolka som annat än att du tycker att vi skall avstå från att kritisera dig (underförstått för att du framför någon annans åsikt).

En budbärare är dock någon som framför ett meddelande eller åsikt på uppdrag av någon annan, men ingen har ju beordrat dig att skriva på forumet. Alltså framför du dina egna åsikter, ibland med hjälp av citat.

Samtidigt framhärdar du i din frenetiska kritik av Tegnell, som ju faktiskt är en budbärare, dvs det är hans jobb att framföra FHM:s budskap (ett jobb som han dessutom utför med beundransvärt lugn, saklighet och personlig integritet).

KaitsuH

Aktiv medlem
Inget samhälle har obegränsade resurser. För att styra dessa resurser har vi valt ett system där vi använder något vi kallar för pengar. För att få mesta nytta av dessa ändliga resurser måste vi således tala i termer av just pengar, dvs ekonomi. Det är inte att sätta "pengar före liv".

Hade vi obegränsat med resurser, dvs obegränsat med pengar, så skulle vi ju satsa hundrafallt, ja tusenfallt, mer på äldrevård, sjukvård, trafiksäkerhet, cancerforskning, osv, för att därigenom spara ytterligare liv.

Tyvärr har vi nu inte dessa obegränsade resurser, dvs pengar, och alltså måste vi således tala ekonomi (i denna situation liksom andra).
Absolut! Och, med obegränsade resurser, vem som får komma först? Åldringar? Somalier? Fattiga struntgubbar i Tensta? Drunkna finländare? Böger? Vi måste ju välja nu, då vi måste hela tiden tala om ekonomi.

Eller inte?

Måste vi tala hela tiden om ekonomi? Vi är ju alla människor? Lika värdiga?

Sarastro

Medlem

I andra länder, nästan alla i hela världen, talar man om korona i hälsovårds/medicinska diskursen. T.ex: Om ni kan läsa den största Finländska svenskspråkiga tidning HBL, ni kan se en jätte stor skillnad mellan Finland och Sverige. Man använder helt olika ord.

Ah, nu förstår jag. Så dumt att jag inte fattade tidigare. Du skriver dessa bisarra inlägg bara för att använda oss på forumet som övningsobjekt, och därmed skaffa ett studiematerial åt dina elever. Va skönt —då kan vi med gott samvete ignorera dina kommande inlägg, och ägna oss åt viktigare diskussioner (dvs skid- och brädåkning).

KaitsuH

Aktiv medlem
Ja, det måste vi (av skäl som jag redan anfört).
Aj fan i helvete, skäms på dig! Det va jag som talade om Dr. Mengele, men, men ,men, nu tycks det finnas ganska farliga åsikter också där mellan duktiga skidåkare.

Nu måste jag säga, sådana här åsikter sku vara absolut no no i hela andra Europa! Aj fan, hurudant misantropi får jag läsa i Freeride!

"Hur ser du på att allt fler länder närmar sig Sveriges syn, dvs vissa lättnader?"
Kan du berätta mer? Vilka länder?
Orkar du ta till dig det?
Tror att om du faktiskt är intresserad av denna oerhört komplexa fråga så borde du vara uppdaterad på vilka länder som diskuterar lättnader och vilka lättnader de funderar på.

Jag är långt ifrån säker på att den svenska linjen är helt rätt. Å andra sidan säger jag inte att andra har helt fel. Jo förresten. Tex Brasilien...

Njää, orkar inte längre. Det här börjar bli nästan religiöst. Men patriotismen lever väl ännu i Sverige. Jag medger, ni tänker rätt, alla andra i hela världen tänker fel, igen.
Religiöst är det väl om man bara har en tro, men inga reella argument?
Är det så i ditt fall? Frågorna är intressanta om man vill se fler sidor i denna fråga.

rodney_piston

Aktiv medlem
Att hela coronadebatten är totalt utballad är tydligen ett faktum som den här strängen är ett tydligt faktum på!!!! Politik, Tegnell o s v diskuteras bäst någon annanstans.

Det jag personligen behöver är någon som på ett lugnt sakligt sätt skriver att JO!!!! Det är troligt att man kan åka till Schweiz om 2 månader... Och åka skidor..... Vilket borde vara lite centralt i diskussionen.

farsan56

Aktiv medlem
Aj fan i helvete, skäms på dig! Det va jag som talade om Dr. Mengele, men, men ,men, nu tycks det finnas ganska farliga åsikter också där mellan duktiga skidåkare.

Nu måste jag säga, sådana här åsikter sku vara absolut no no i hela andra Europa! Aj fan, hurudant misantropi får jag läsa i Freeride!
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet. Med risk för att jag skriver något jag inte borde kommer jag att lämna den här tråden.
Dags att natta den gamla kroppen, men först ska jag hänga upp hudarna på tork så dom är klara för nya äventyr imorgon.
(Lugna och fina nu! Jag hudar på innan jag går ut ur huset så inga onödiga resor här inte:))
Ha de så språkas vi i en annan tråd.

lmk30

Aktiv medlem
Att hela coronadebatten är totalt utballad är tydligen ett faktum som den här strängen är ett tydligt faktum på!!!! Politik, Tegnell o s v diskuteras bäst någon annanstans.

Det jag personligen behöver är någon som på ett lugnt sakligt sätt skriver att JO!!!! Det är troligt att man kan åka till Schweiz om 2 månader... Och åka skidor..... Vilket borde vara lite centralt i diskussionen.
Lycka till med det. För det är det ingen som kan göra i nuläget. Men du kanske var ironisk? 🤔

jarnebring

Aktiv medlem

Jag har akdrig hört Tegnell prata ekonomi. Du är ute och cyklar något så fruktansvärt.

rodney_piston

Aktiv medlem
I dessa påsktider så bad jag nog om en himmelsk intervention!!! Men nä helt seriös var jag inte.

Såg just att det var mer än 90 % mindre människor än vanligt i Åre just nu enligt Telias mobilmätning.

Här ute i skärgården är det sjukt mycket stockholmare just nu trots att vår kommun vädjat och bett att de ska hålla sig i stan. Men det funkar väldigt bra. Mycket folk i affären men de håller avstånd. Stränderna och cykeltrailsen är fullknökade men det är okej, typ som i juli. Vi var på höghöjdsbanan i Lida häromdagen. Lite covid 19 restriktioner om avstånd vid köbildning men det funkade bra. Och det är alltså stockholmare vi pratar om. Ingen trängsel. Flottsbro öppnade för cykling igår, för att hålla skaderisken låg så är några av de tuffare trailsen stängda. Jag tror att det funkar bra det med. Antagligen lika bra som det hade funkat i Åre om liftarna varit öppna. Just nu sitter jag och kollar på min dotter och hennes kompis som åker vår lilla zipline här på tomten. Sa till de att de får ha hjälm på sig just idag utifall att. Egentligen ska de väl ha det jämt men den är inte jätte hög....okej Fr o m nu så får de ha det jämt oavsett om det är Corona tider eller ej!!!! Sonen kör dirttrack med sina polare, antagligen alldeles galet med tanke på hur de brukar köra men jag pallar inte att se honom ruttna bort framför tvspelet.

Samtidigt som hela världen går i polemik över olika coronastrategier, skidtjejer som byter till skidskytte utan att informera finsk media, gamla fotbollshjältar som tränar med fel lag o s v.

Snart ska vi gå och ta en påskdrink med några grannar i samma generation som vi. Utomhus på lagomt avstånd. De ställde också in sin skidresa.

Glad påsk på er!!

Och du finskläraren.... Jag vet inte det finska ordet för polemik. Men googla gärna!!! Glad påsk!!!

termons

Aktiv medlem
Finländska hälsomyndighetern senaste uppskattning om dödligheten. I linje med Island och Danmarks uppskattningar.
Screenshot_20200417-072807~2.png

KaitsuH

Aktiv medlem
Hej!
Nu är det redan slutet av maj. Jätte roligt att läsa den här kedjan igen! Och från början till slutet!

P.S. Om nån redaktör, Johan?, sku vara klok tillräckligt, skulle han kasta den här hela kedjan i väg. Efter några månader skall många av skribenterna skäms så mycket om, de har skrivit här.

Om jag sku ha skrivit så här i början av april, sku jag ha kastats bort direkt från forumet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vRGMM/tegnell-ar-var-nya-oversteprast

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Hej!
Nu är det redan slutet av maj. Jätte roligt att läsa den här kedjan igen! Och från början till slutet!

P.S. Om nån redaktör, Johan?, sku vara klok tillräckligt, skulle han kasta den här hela kedjan i väg. Efter några månader skall många av skribenterna skäms så mycket om, de har skrivit här.

Om jag sku ha skrivit så här i början av april, sku jag ha kastats bort direkt från forumet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vRGMM/tegnell-ar-var-nya-oversteprast
SUCK. Trots att vi bara kanske har en tredjedel av pandemin bakom oss visar alla tecken så långt att Sveriges strategi var rätt. Sen finns det ju massor som fortfarande inte kan se skogen för alla träd och ta åt sig av argument. Speciellt i Finland. Debatterar detta ofta med släktingar som bor där.

Bohica

Aktiv medlem
Jag tycker den här är rätt intressant i sammanhanget: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...enden-inte-mycket-hogre-an-en-influensasasong

"På särskilda boenden har det i år dött lite över 11 000 personer under perioden januari till april. Under samma period 2019 var det knappt 10 000 personer som dog, enligt Thomas Lindén."

Jag är i vart fall glad över Sveriges strategi. Övriga länder tvingas ju öppna nu, mitt under pågående pandemi. Man kan likna detta med att köra i halt väglag. Vi bromsade mjukt och behöll kontrollen/styrningen, de andra länderna panikbromsade och låste hjulen, och vet inte vart dom är på väg nu.

Och USA.... med Bozo The Clown som president, ja jösses.... 🥶

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp