Hejsan!
jag ska försöka vägleda dig så gott det går inom detta område :P
hur är skolan?
skolan är relatift liten om man jämför sig med en skola i stockholm, det är en modern skola som har lite av allt möjligt, det finns frächa lokaler (klassrum) ett fik ganska stort bibliotek med ett antal datorer som man kan ha användning för. lärarna är suveräna och förstår sig på ungdomar med sin speciella kultur här i åre :P
hur är hotell och resturang?
det är en jäkligt bra linje/skola och lärare. då första året så läser du lite allmänt inom kök, servering, ansvarsfull hantering av alkohol kaitring och event men mera men sedan andra året så kommer du att börja praktisera osv och i tredje året praktiserar du välldigt mycket(16V) och sedan kan du gå med tävlingar så som em.
HR linjen har en skola i åre som dem är i 2dagar i veckan första året och tre dagar i veckan i tvåan och sedan i trean e du där lite hur som hälst pga av tävlingar praktik men mera. och resten av alla andra dagarna går du skolan i järpen som alla andra gör
Utbildningen har riksintag vilket innebär att alla med gymnasiebehörighet har rätt att söka.
Ansökan görs i hemkommunen och koden för utbildningen är HRR105. Det brukar vara över 200 sökande på de 48 platserna och c:a 200 poäng har behövts i betyget från årskurs 9.
De som blir preliminärt intagna får en inbjudan till en informationsdag i maj. Intagningen blir klar i början av juli och sedan fortlöper reservintaget till mitten av september.
och i år eller föra intagnagningen var det 190p men jag tror nog att intagningspoängen i år på hotel och restaurang (H&R) kommer nog bli högre tack vare att det är så populärt här uppe och att dem har riksintag så måste dem höja betygen
mvh//
wolwerin
dont drink and drive you can spill the beer
ps: det är bara ta kontakt med mig om du vill ha svar på frågor om skolan här uppe så ska jag försöka guida dig så gott det går.
PS(2) såg i efterhand lite saker....nej men i första året kommer du att bo på ett ställe som heter källarvägen(AK: klamydiavägen) då ni bor i stora hus med olika lägenheter i järpen....andra samt tredje året kommer du att bo inne i åre då skolan har ett avtal med åre hus....ang plugget om man är intresserad av detta så kommer det av vara lätt som en plätt...jag ska ju inte skryta om mina slutpoäng ifrån 9an och var typ (misslyckad inom skolan) men nu har jag vg samt mvg inom vissa områden och tycker att skolan är fortfarande roligt....lärarna i åre är suväräna dem är kunniga inom sitt område och dem lär ut på ett roligt sätt så att man fokuserar på lektionerna...and remember mate this school is the 3rd best HR school i sweden!!!!
ursäkta min stavning men är ganska trött vid denna tid på dyngnet