Åre, överskattat och dyrt

Daniel_J

Medlem
Åre, Åre och åter Åre...

Är de ingen som inser att Åre är otroligt överskattat. Visst är där bäst fest i fjällen och Åre har Sveriges bästa piståkning under lågsäsong. Men i Åre finns även fjällens dyraste skidåkning, de längsta liftköerna, flest Stockholmare och annat rikemans pack som tror att dom äger backen bara för dom har en stughyra på 14000kr/vecka...
Att betala dyra pengar för detta spektakel är inget jag skulle rekomendera.

Dessutom är offpisten rätt så dålig i Åre. Efter varje snöfall råder full kalabalik. Bakfulla säsongare med ett IG i omdöme ger sig ut på puderjakt, skiter i avspärningar och släpper loss någon liten lavin här och där. Innan klockan 12.00 är hela området uppåkt och förhoppningsvis ligger ingen kvar under snön...

Inse fakta och variera er lite. Besök Kittelfjäll, Hemavan/Tärnaby eller någon annan håla i Norr- eller Västerbottensfjällen. Där slippen ni långa köer, Stockholmare som far till fjällen för att bättra på färgen, dålig sönderåkt konstsnö och mycket mer...

För visst far man till fjällen för att åka skidor!?!

Det var ett himla tjat om oss stockholmare. Är vi verkligen så hemska som man läser överallt? Jag åker själv till Åre varje vinter och anledningen till det är helt enkelt att jag tycker att Åre är den i särklass bästa skidorten i landet. Som jag ser det är Åre den bästa kompromissen utan att vara bäst på något. Det går att hitta bättre skidåkning med kortare liftköer på andra orter och visst kan man hitta party på annat håll men det är väldigt få orter som erbjuder kombinationen. Dessutom år Åre en skidort, de flesta andra är mest skidanläggningar, dvs Åre har ett större utbud av affärer, matställen samt aktiviteter vid sidan av skidåkning.

Vi ska inte dra alla över en kam här, visst finns det trevliga sthlmare jag har träffat många. Men som alla vet finns det idioter över allt ska vi säga att 1 av 30 är mindra smarta (i hela sverige) det ger at i tex en stad med 100 000 inv bor det 3333.3333333 puckon. Men i vår kungliga huvudstad bor den ca 1.6 Miljoner vilket resulterar i ca 1 600 000 / 30 = 53333.333 idioter och det är ganska många och tyvärr kanske det är dessa som ger ett mer bestående intryck under skid resan =/

det här vara bara en teori!!

ski on!!!

OK. Då får väl vi övriga bete oss extra väl i vinter för att väga upp för alla som beter sig som svin... ;o)

Visst finns det Stockholmare som är trevliga... Jag vill inte dra alla över en kam, men lika så är det många i Stockholmare som har ett överlägset sätt, som har allt förgott om pengar och därför tror att man kan köpa sig plats i backen. Hoppas ni inte tror att jag totalt hatar stockholmare men jag har sett många familjefäder som på ett otrevligt sätt försvarar sina barn som tränger sig i liftkön i stället för att lära dom lite allmänt vett, sånt formar ens fördommar.

Åre är hyfsat om Skutan är öppen, dvs ung. 15 dgr. per säsong.

Det här om Stlhm´are... Nu får ni väl hejda er lite här va? Oftast är väl folk, som uppför sig mindre vettigt vid landets skidorter, inte från Sthlm.

Håller med om att det är grymt irriterande med folk som tror sig äga både liftköer, skidbackar och allt annat som kommer i dess väg. Sen vet jag inte om dessa till största del består av folk från sthlm eller ej men irriterande är det...

nå Åre är onödigt överskattat å fyllt av snobbar som envisas med att kalla Åre för verlden beeeeestaa skjiiiiiiiidort, vilket beror på att dom aldrig har å kommer heller aldrig att hitta alla mindre orter med mkt bättre skidåkning som ligger längre norrut. orsaken är att d viktigaste i dessa personers liv är att orten har ett enormt partyutbud å skidåkningen spelar för dessa personer int så stor roll, förutom som skryt i after skin å om orten har rykte att ha extrem skidåkning så ... . nåväl när nån av dessa personer dyker upp på andra orter norr om åre som tärna, kittel å upp till gränsen så blirom utskrattade.

Befinner mig inte i Sverige och kan darfor inte skriva bokstaver med prickar och ringar over sig.

For det forsta ar inte Are overskattat! Sa lange man vill halla sig inom Sveriges granser sa ar Are den basta skidorten!

For att kommentera inlagget ovan, dar person som skrivit det inlagget pastar att de sa kallade "snobbarna" talar utpraglad stockholmska kan jag saga foljande:

Om du syftar pa "overklassen" sa ar det inte de som talar sa, utan snarare arbetarklassen.

Sa om folk fran Stockholm talar sa nar de ar i Are sa ar de med storsta sannolikhet inte fran de mer valbargade omraderna i Stockholm och darfor inte heller "snobbar" utan helt normala manninskor som oss andra.

Inte for att jag bryr mig, men jag blir lite trott av att hora detta tjat om hur vi Stockholmare ar!

vore det inte för alla bidrag av allehanda slag som stockholmarna till största delen finansierar skulle inte åre finnas (på samma villkor som idag). fast jag kan hålla med om att många stockholmare, kanske särskilt med högre inkomster, inte kan uppföra sig.

Hr Amatörgynekolog.
Skulle kanske vara bättre om Åre slapp generösa bidrag? Då kanske det skulle kunna vara en skidort för entusiaster och skidåkare istället för wannabees och moderatröstande lionsmedlemmar som gillar att ligga och gnida mot varandra i gästrappet?

De é ändå så att de flesta Stockholmare ja träffat är överlägsna och dryga, enbart för att dom tror att dom é bättre för dom kommer från en större stad och har mer pengar...

Kan inte mer än skratt åt sådant här…. Men man skrattar lika mycket åt dem när man står vid kabin i Åre, Där de står och hänger med sin utrustning som kostar si så där 10-lök, och sedan ser man dem ploga ner för WC, -produkt slöseri.... Lika gärna skrattar man åt dem på afterskin, där de har en ljud nivå på cirka 110 decibel. Och diskuterar något så trevligt som när de var och fiskade haj på Hawaii… Men egentligen vilka är grymmast Sthlmare som plogar nerför backen med en utrustning som de knappast kan ställa in bindningen på själv. Eller Ryssar som kommer i turkosa täck overaller och gör av med mer pengar på en vecka än vad en vanlig lirare drar in på ett år….. RESPEKT…

Kontentan på detta är… Vi tjänar jävligt bra med pengar på dem. Och vem tackar nej till lite deg….

/ Mr Gin

kommer ihåg för några år sedan, då man som skidåkare fick höra både ett och annat. så fort man ens tittade bort mot dom dära stora hoppen som såg så roliga ut (på den tiden kallades det snowboardpark - vissa av dessa hade tom skyltar där det stod "endast snowboardåkare". men nu heter det funpark...) så fick man nåt snäst till sig av dom dära elaka killarna med byxor som hängde på knäna och en stor bräda under fötterna. piskrapp utdelades om man råkade snubbla över eventuella fristående hopp - för naturligtvis förstöörde vi dom... *huh*

"jävla kryckåkare" var ett uttryck som ekade i sveriges skidbackar.

varför? ja, jag vet inte. som jag kände det, under den här perioden som varade nåra år i mitten på 90-talet, hatade alla brädåkare skidåkare... bara för att det skulle hatas.

allmänna påhopp pågick under raster i skolan. man fick försöka vända på det hela - och på frågan på varför inte alla plogande, livsfarliga hjälmfotingar tagits till nån avsides plats och nödslaktas svara att what about the fucking totalt i vägen i mitten av backen jämt sittandes haschpulkåkare då?!?

osså hade man sänkt sig till samma lobotomerade nivå som dom.

ser extrema likheter i denna tråd.

ok, jag brukar oxå skratta och peka i smyg. men alla dessa plattlandsmänniskor (för jag tror inte det bara är stockholmare) måste ju oxå få ha en rätt att utöva sin skidåkning nån annan stans än 37 fallhöjdsmeter tolvmannabacke? eller hur?

låt dom vara. man behöver ju inte beblanda sig med dom. var glad att dom här 10%-miffon är i åre och är pinsamma å alla andra sörlänningars vägnar, istället för att hela sverige får skämmas när dom tacklar monoskiers i serre chevalier.

Vad trött jag blir när jag läser vissa inlägg i denna tråd. Man börjar snabbt undra på vilken nivå detta forum hålls. Som jag har sagt tidigare är jag född och uppväxt i sthlm, eller fjollträsk som det ibland kallas. MEN, min farsa kommer från norrland, flyttade till sthlm pga arbetsbrist. Själv får jag jobba och slita ihop mina pengar för att kunna unna mig lite skidåkning i vad jag anser vara en av sveriges bästa skidorter. Att då bli kallad miffo och snobb mm bara för att man kommer från huvudstaden känns inte riktigt rätt. Är det OK om vi från sthlm kallar alla norrlänningar för misslyckade resultat av mångårig inavel?!?!? Jag skulle inte tro det.För mig är det lika fel som det borde vara för er att kalla oss stockholmare för idioter BARA för att man kommer från sthlm. Kom igen nu, lite mer vidsynta kan vi väl vara...
Varför inte bara acceptera varandra för de vi är och vara nöjda med det...
Vi ses i pisterna, vare sig ni vill det eller ej...

SKI ON...

En Otrevlig, Överlägsen, Dryg, Moderatröstande, Wannabee som gillar att torka arslet med pengar...och jag som har gått omkring och undrat varför jag har så få vänner.
Varmt tack för eran hjälp!!

Fakta om Åre:

Nederbörd: Jävligt dålig(mest regn)
Fallhöjd: (Gäsp...!)
Uteliv: (Snnnaaarrrk...!)
Ekonomi: Sinnessjukt dyrt, och egen bykassa på ICA endast för Åre LOCALS.

ÅK INTE TELEMARK!!!

Jo..Åre är överskattad som skidort..

Tror inte att det finns någon annan skidort i Sverige med så extremt omväxlande väder,många snobbar(inte enbart stockholmare) dyrt,för långa liftköer och mkt annat..men ändå..när det har ramlat ner rikligt med snö kan det vara toppen.. det finns många riktiga skidåkare där..
Men jag undviker helst åre..är mest i Riksgränsen,kittel och lite andra ställen då och då.

Jäklar vilket engagemang om en skitsak.
Är det så att man hatar Åre så finns det en hyfsat enkel lösning på problemet, skit i att åka dit. Alla andra kan ju snickra ihop varsin schysst dokuhemsida, dra dit och bumma och bli aspirant på kungatiteln i Dippans bar...
Men det är kul att se att många har så jäkla ömma tår om man bara snuddar vid dem. Att lägga ner sin själ i att argumentera om Stockholmare är bäst, drygast osv är lika intressant som att diskutera vilken sida av vårt kära land som är framsidan och baksidan. Fast där har ju Göteborgarna gjort sitt val eftersom de kallar ett lokalt fotbollslag för Häcken, och det vet vi ju alla på vilken sida av kroppen den sitter.

Vädret i åre är inte så bra alla gånger bra backar som gästrappet ser allt som oftast ut som en puckelpist framåt 1 tiden på dan p.g.a många brädåkare som sladdar omkring om bromsar hela tiden och plogande skidåkare.
men åker man dit under lågsäsong och det inte finns en käft där och vädret är bra så är det skitbra.
annars om man ändå ska åka på högsäsong och inte vill förstöra sin skidsemester så kan jag tipsa er om att Vemdalsområdet är ganska hyfsat och duktigt mer snö tyvärr så finns det inte lika bra off pist där som i åre och det är inte lika högt men ändå helt okej och mindre folk där.

Sthlmare är inte mer kaxiga än andra, det är bara så att deras dialekt får oss byfolk att tro det.

Efter mångårigt forskande är detta slutsatsen!

Åre är isisgt å kallt!

Vi har ju vid tidigare tillfällen diskuterat skidortsbränningens vara eller icke vara. Min personliga uppfattning är att skidorter som exempelvis ShampoX och Blindvallen inte bör brännas eftersom de har en tendens att dra till sig den värsta dräggen och på detta sätt göra tillvaron utanför dessa platser mer angenäm.

Vid närmare eftertanke kan även Åre få vara med på denna "wannabee-lista". För som sagt var, vi känner ju alla till att det inte går att ragga brudar på Dippan, att berget vimlar av liftkortsklippande konduktörer, att Skrikmåsarna intar byn i februari, att det är minst 45 minuters kö till kabinen och att byn hursomhelst kommer att begravas i en lavin.

That´s all kids! / MM

PS! Nej, Åre kommer inte att begravas i en lavin, skojade bara (en del kallar det ironi, men för att förstå detta måste man ha en viss intelligensnivå och dessutom vara någorlunda påläst i LavinBettans artiklar). Allt övrigt är dock tämligen seriöst... ;-) DS!

Tillbaka
Topp