Visst faan kan man åka på is men hur kul är det? Jag kan åka skidor i en hockeyrink men det är förbannat tråkigt. Tycker knappt ens det är kul att åka på "bra" konstgjord snö. Natursnö är BETYDLIGT roligare att åka på.. Åkt till Ramundberget och känn känslan vilken skillnad det är att åka på natursnö jämfört med sprutsnö.Extreme79 sa:som jag sa innan... IS vad gör det! lär er ha vassa kanter och träna inför säsong så kan ni åka![]()
klagar'N de flesta skidorter i sverige har väl ändå konstgjord snö? för mig spelar de iaf inte så mkt roll om de är kanon eller natursnö:DDDJockeSki sa:Visst faan kan man åka på is men hur kul är det? Jag kan åka skidor i en hockeyrink men det är förbannat tråkigt. Tycker knappt ens det är kul att åka på "bra" konstgjord snö. Natursnö är BETYDLIGT roligare att åka på.. Åkt till Ramundberget och känn känslan vilken skillnad det är att åka på natursnö jämfört med sprutsnö.Extreme79 sa:som jag sa innan... IS vad gör det! lär er ha vassa kanter och träna inför säsong så kan ni åka![]()
Nej!!kalle188 sa:Går åre överhuvud taget att jämföra med en skidort i österrike eller schweiz(inte super orterna då) Alltså skidåkningen inte fallhöjd och sådant??
kalle
Well, det finns 2 sidor av det hela. Är man "en i innergänget" så visst är det jävligt kul och bra attityd inom gänget. Men är man inte "en i gänget" så känns innerfolket bara jävligt dryga. Visst är detta generellt och inte en induviduell egenskap. Vet mycket väl att det finns extremt underbara människor i Åre. Älskar dessa personer och har sjukt kul med dom. Men det finns samtidigt dom som tror sig vara "top notch"Dustbin_Dan sa:"Attityd i Åre"
Har svårt att fatta vad man klagar på! Jag tror att turisterna klagar på varann. Det kommer folk hit som tycker dom är skitballa det är ett faktum. Ett annat faktum är att de fastboende samt säsongarna är jävligt trevliga överlag!
Var på byn idag och var på riktigt gott humör när jag kom hem pga de trevliga anställda jag träffat på bla Holiday, Sibylla och Q8.
Som jämförelse var jag i Vemdalen förra säsongen och bemöttes betydligt sämre både i lift och på restaurang.
sägnågonannläggningsom inte sliter för att få det åkbart..koalle sa:sant!Extreme79 sa:fan va alla klagar! IS va fan gör det? vassa stålkanter och lite benmuskler så går det som på räls))) därför man ska träna inför säsongen!
dom som klagar på is kan inte åka.... Lär er behärska eran åkning innan ni säger nått mer... Irreterad!
Dessutom har åre redan fått bra med natursnö plus att det kommer mer! Va nöjd!
med dagens klimat kan man inte räkna med nå annat... Dom sliter som fan för att få åkbart och ni kan bara klaga.... Tänk efter!
Ett minus med Åre är att stugorna inte ligger lika nära backen som de gör i Vemdalen, framförallt i Vemdalskalet där flera stugor ligger riktigt, riktigt nära!rotenurminusett sa:Herregud va mycket inlägg jag fick!
Personligen bryr jag mig inte ett dugg om nattliv, party o shopping. Är nybörjare som sagt, men är det så konstigt att bara vilja åka skidor hela dagen för att chilla i stugan på kvällen med poker, god dricka&mat i goda vänners sällskap?
Efter att ha läst alla inlägg (seriösa och oseriösa) verkar det som att Vemdalen inte är så pjåkigt ändå? Gillade speciellt någons kommentar att deras slogan "Välkommen hem" stämmer in. Är inte så ytlig av mig och trivs bäst bland folk som e lite jordnära och hejar på varann utan anledning =)
Angående avståndet till backen. Såg i PDF-filen med min bokningsbekräftelse att det står: "Avstånd till backen: 0 m" =)Grovsing_Adrian sa:Ett minus med Åre är att stugorna inte ligger lika nära backen som de gör i Vemdalen, framförallt i Vemdalskalet där flera stugor ligger riktigt, riktigt nära!
Somsagt Vemdalen är bättre på flera plan, det ska väl vara tillgänglig "off pist" och nattliv som Åre är större inom. Även om Vemdalen oftast har mer natursnö och ganska bra klubb på kvällen alt. afterski!
asså, dålig attityd är ju personer i sig som sköter,JockeSki sa:[ÅRE]
- Taskig attityd från en del som tror sig vara bättre och mer världsvana än andra.
Extreme79 sa:fan va alla klagar! IS va fan gör det? vassa stålkanter och lite benmuskler så går det som på räls))) därför man ska träna inför säsongen!
Kul läsning, 60-talet va ju inte igår heheAce_DG sa:Bäste "Roten"!
Du går naturligtvis inte fel i Vemdalen, men Åre är bara en helt annan dimension.
Åre sitter väl liksom i ryggmärgen hos en gammal pistnötare som mig, det kan inte hjälpas. Jag var väl där första gången nån gång på sent 60-tal (de ni kiddz!) och har sett hela utveckligen fram tills nu. Intressant! Man måste konstatera att Åre är den enda skidort i Sverige som på något sätt kan liknas vid en alport, men i det perspektivet är den ändå förhållandevis blygsam i omfång och fallhöjd. Minsta "Kleinalm" i Österrike spöar ju det här. Men vad tusan, det är ju det bästa vi har på hemmaplan!
Man kan ha oerhört många åsikter om Åres olika besökskategorier, 08-or i SUV:ar, dryga firmagäng, gapiga jibberkiddz, "torgåkare", tanter i päls m fl, men behöver man bry sig? Jag är rätt nöjd med att kunna klämma t ex övre delen på störtloppet, gästrappet och ända ner kl 10 på morgonen på nypreppad snö. Inte dumt alls! Jag gillar fortfarande Tväråvalvet och 1000-metern skarpt, jag gillar t o m Tott fortfarande. Det finns ensam fin carving mellan Tott och Björnen(!). Offpisten ska man ju som vanligt ha tur för att pricka in (som överallt annars i världen f ö).
Jag fortsätter att gilla Åre. På rätt tid är Åre helt OK. På fel tid (sportlov, påsk, helger under Mars och April) rätt myrstackslikt faktiskt. Ökad liftkapacitet ger per automatik fler åk, fler pers samtidigt i pisterna, tidigt slitna pister och tendenser till allmän frustration. Men igen, gör det bästa av det! Var uppe tidigt, få dina 2-3 goda timmar, ta långlunch (nere i byn kanske?), upp och leta rätt på nåt åkbart och sen tidig After whatever. Det blir vad man gör det till!
Men visst, nuförtiden får man ju intrycket av en modern mini-stad på nåt vis. Glasfasader, parkeringsgarage, shopping vraka och välj, nya hotell & Spa och sånt, det växer så det knakar, men säga vad man vill, det växer på ett rätt konskvent sätt. Man låtsas inte längre vara en "fjällby", utan utger sig som en attraktiv inflyttningsort för nyföretagnade bl a. Mini-stad var ordet! Sen om man gillar det eller inte är kanske en fråga för diskussion.
Om man tycker vinter-Åre är drygt, prova sommar-Åre. Coolt, sååå coolt... "Äh, men haka på mig. Tänkte ändå cykla min vanliga runda, jag visar er...
Avspänt är ordet.
Eder,
Ace DG
gustavsbergsbacken på frösön i östersund hade faktisk det första SM:et i slalomALPINBUTIK sa:Åre är det enda ställe i Sverige som har backar som är stora nog att ha Världscup tävlingar i super g och störtlopp.Vemdalen tillsammans med Björnrike och Klövsjö är ett väldigt bra skidområde
SM är det ju bara sverige, då kan man ju inte räkna med alperna:Ppiivar sa:gustavsbergsbacken på frösön i östersund hade faktisk det första SM:et i slalomALPINBUTIK sa:Åre är det enda ställe i Sverige som har backar som är stora nog att ha Världscup tävlingar i super g och störtlopp.Vemdalen tillsammans med Björnrike och Klövsjö är ett väldigt bra skidområde
Nu var du allt smart va!TheFibretech sa:SM är det ju bara sverige, då kan man ju inte räkna med alperna:Ppiivar sa:gustavsbergsbacken på frösön i östersund hade faktisk det första SM:et i slalomALPINBUTIK sa:Åre är det enda ställe i Sverige som har backar som är stora nog att ha Världscup tävlingar i super g och störtlopp.Vemdalen tillsammans med Björnrike och Klövsjö är ett väldigt bra skidområde
väljer åre för det är både bra på sommaren och på vintern! har allt jag behöver här för att kunna göra det jag tycker om att göraYou-Know-Who sa:asså, dålig attityd är ju personer i sig som sköter,JockeSki sa:[ÅRE]
- Taskig attityd från en del som tror sig vara bättre och mer världsvana än andra.
man hittar ju kaxiga pistnötare som tror sig vara bättre än alla andra överallt.
t.ex
Extreme79 sa:fan va alla klagar! IS va fan gör det? vassa stålkanter och lite benmuskler så går det som på räls))) därför man ska träna inför säsongen!
Stöten har haft världscup tävling på nittiotalet.ALPINBUTIK sa:Åre är det enda ställe i Sverige som har backar som är stora nog att ha Världscup tävlingar i super g och störtlopp.Vemdalen tillsammans med Björnrike och Klövsjö är ett väldigt bra skidområde
Inte i super-g och störtlopp, är en viss skillnad på slalom och störtlopp.Wolfhorner sa:Stöten har haft världscup tävling på nittiotalet.ALPINBUTIK sa:Åre är det enda ställe i Sverige som har backar som är stora nog att ha Världscup tävlingar i super g och störtlopp.Vemdalen tillsammans med Björnrike och Klövsjö är ett väldigt bra skidområde