Åre överskattat?

Åre överskattat?
Extreme79 sa:
som jag sa innan... IS vad gör det! lär er ha vassa kanter och träna inför säsong så kan ni åka :)
Visst faan kan man åka på is men hur kul är det? Jag kan åka skidor i en hockeyrink men det är förbannat tråkigt. Tycker knappt ens det är kul att åka på "bra" konstgjord snö. Natursnö är BETYDLIGT roligare att åka på.. Åkt till Ramundberget och känn känslan vilken skillnad det är att åka på natursnö jämfört med sprutsnö.

Åre överskattat?
Jag skall till Åre vecka 9! Förstås vill jag få ut så mycke som möjligt av min resa. Hur är det i åre sådär allmännt den tiden på säsongen?

Jag drömmer om hopp med puderlandning, drops, parkåkning och sköna rails! Var hittar man ställen att bygga nåt puderhopp på? Nån som kan tipsa om nån bra offpistrepa man kan komma åt från liftarna/lite promenad där det möjligen kunde finnas sköna drops? När man åkt ner för åreskutans baksida, hur tar man sig tillbaka till civilisationen?

De finns ju offpistguider men dom är svåra att förstå då man alldrig varit där och inte kan alla namn på ställen!

:) Kanske borde ha postats i en annan tråd men nu har jag skrivit av mig!

Senast ändrad:
Åre överskattat?
jag kan säga att jag njuter oavsett vilket underlag det är! Åker mest offpist själv! men jag njuter så fort jag står på skidorna och känner man så är det ROLIGT.... Inbiten och Älskar att åka

Åre överskattat?
JockeSki sa:
Extreme79 sa:
som jag sa innan... IS vad gör det! lär er ha vassa kanter och träna inför säsong så kan ni åka :)
Visst faan kan man åka på is men hur kul är det? Jag kan åka skidor i en hockeyrink men det är förbannat tråkigt. Tycker knappt ens det är kul att åka på "bra" konstgjord snö. Natursnö är BETYDLIGT roligare att åka på.. Åkt till Ramundberget och känn känslan vilken skillnad det är att åka på natursnö jämfört med sprutsnö.
klagar'N de flesta skidorter i sverige har väl ändå konstgjord snö? för mig spelar de iaf inte så mkt roll om de är kanon eller natursnö:DDD

Åre överskattat?
"Attityd i Åre"
Har svårt att fatta vad man klagar på! Jag tror att turisterna klagar på varann. Det kommer folk hit som tycker dom är skitballa det är ett faktum. Ett annat faktum är att de fastboende samt säsongarna är jävligt trevliga överlag!
Var på byn idag och var på riktigt gott humör när jag kom hem pga de trevliga anställda jag träffat på bla Holiday, Sibylla och Q8.
Som jämförelse var jag i Vemdalen förra säsongen och bemöttes betydligt sämre både i lift och på restaurang.

Senast ändrad:
Åre överskattat?
Dustbin_Dan sa:
"Attityd i Åre"
Har svårt att fatta vad man klagar på! Jag tror att turisterna klagar på varann. Det kommer folk hit som tycker dom är skitballa det är ett faktum. Ett annat faktum är att de fastboende samt säsongarna är jävligt trevliga överlag!
Var på byn idag och var på riktigt gott humör när jag kom hem pga de trevliga anställda jag träffat på bla Holiday, Sibylla och Q8.
Som jämförelse var jag i Vemdalen förra säsongen och bemöttes betydligt sämre både i lift och på restaurang.
Well, det finns 2 sidor av det hela. Är man "en i innergänget" så visst är det jävligt kul och bra attityd inom gänget. Men är man inte "en i gänget" så känns innerfolket bara jävligt dryga. Visst är detta generellt och inte en induviduell egenskap. Vet mycket väl att det finns extremt underbara människor i Åre. Älskar dessa personer och har sjukt kul med dom. Men det finns samtidigt dom som tror sig vara "top notch" :) Min erfarenhet är att dom som är "top notch" (i sthlm eller åre) är jävligt ödmjuka och trevliga och alla jävla wannabe's är sjukt dryga och tror sig vara bättre än andra (t.ex. den 18 åriga tjej jag träffade på krogen för ett par helger sen som prompt skulle hävda att hon va galet världsvan och visste allt om allt. Hahaha... hon visste inte ett skit om livet :)

Senast ändrad:
Åre överskattat?
Det finns få ämnen som engagerar svenska utförsåkare så mycket som huruvida Åre är bra eller inte. Jag tycker att det största problemet med Åre är att man låtsas vara mycket större och bättre än man egentligen är. Skistar försöker lansera Åre som ett seriöst alternativ till Alperna och då tar man väl ändå i så att man borde skämmas.

Jag är ingen expert på Åre men jag har spenderat ca 10 vinterveckor i Åre under olika delar av säsongen och jag har aldrig åkt hem med känslan av WOW!! Snarare har jag åkt hem med en frustrerad känsla av att en ort som Åre ,som trots allt har potential för väldigt bra åkning både on- och offpist, väldigt sällan får de snömängder som behövs för att kunna utnyttja denna potential fullt ut.

Är man ute efter nattliv och lite action utanför själva åknigen är det väl inget snack om att Åre står i en klass för sig i Sverige. Känslan av en riktig skidort och inte bara en skidanläggning är det ju också bara Åre som kan prestera i Sverige. Problemet enligt mig är inte heller nån attityd hos människorna i Åre. Jag har träffat mängder med trevliga människor i Åre och "innegänget" som JockeSki skriver om här ovanför finns på alla skidorter och är lika drygt var man än kommer.

Nej, Åres problem, enligt mig, är och förblir det faktum att man allt för sällan kan leverera riktigt bra åkning i den terräng som på papperet ser så bra ut och att man blåser upp Åre till något slags skidort i världsklass när det mest handlar om ett riktigt fett luftslott.

Åre överskattat?
Åreskutan är sällan öppet och backarna är dåligt pistade...
Som tidigare sagt så är det vemdalen man ska till om man ska åka carving, om man ska steka och festa eller åka park så åk hellre till Åre än Vemdalen. Annars är Vemdalen en rikitg höjdare!

Åre överskattat?
Kan tyvärr inte annat än att hålla med JockeSki angående "inner gänget" mm
Men man får helt enkelt ignorera det och röra sig bland de mångfalt fler härliga människor det bor i våran lilla by.

Jag tror att anledningen varför Åre är så hypat är att har man spenderat en del tid här så växer byn fast på en. när jag är utomlands och reser så finns alltid en sjukt stark hemlängtan. det har jag hört från ganska många som bor eller slagit sig ned för en säsong här.

Angående jämförelse med alperna så tycker jag att Åre håller hög standard pistmässigt, Det vågar jag påstå då jag har varit på en hel del skidorter i mina dagar.

För turisten, så har Åre ett bra utbud, visst vi saknar de mäktiga berg och puff puff som alperna bjuder på men de flesta åker ändå inte ett decent från de högsta topparna. pisterna håller oftast bättre klass här än många större orter i alperna, det har många utlands turister sagt sig tycka och även jag själv kan intyga.
Sedan är utelivet i alperna ett skämt, Billig öl mm är klart ett stort plus, men ser man till lokaler och musik så kan vi ju ta ett ställe som Funky Chicken, hade det inte varit för att man är lika full som Kikki D på en måndagsmorgon så hade man ju avlidit på stället, litet och nergånget och fullständigt sänder besudlat.

Offpst i Åre, där har vi en svaghet, inte så mycket bergets fel som snö mängden, men man blir hård av att åka när det är hårt.

Åker jag inte i Åre, om vi håller oss till Sverige så tycker jag att Funäsdalen, Vemdalen och Riksgränsen är riktigt bra.

Det här är personliga åsikter och egna intryck från besökare jag har talat med
Således kan ingen citera mig och säga att jag har fel, Nog om Det

//Reine Barkered

Åre överskattat?
koalle sa:
Extreme79 sa:
fan va alla klagar! IS va fan gör det? vassa stålkanter och lite benmuskler så går det som på räls :)))) därför man ska träna inför säsongen!

dom som klagar på is kan inte åka.... Lär er behärska eran åkning innan ni säger nått mer... Irreterad!

Dessutom har åre redan fått bra med natursnö plus att det kommer mer! Va nöjd!

med dagens klimat kan man inte räkna med nå annat... Dom sliter som fan för att få åkbart och ni kan bara klaga.... Tänk efter!
sant!
sägnågonannläggningsom inte sliter för att få det åkbart..

Åre överskattat?
Herregud va mycket inlägg jag fick!

Personligen bryr jag mig inte ett dugg om nattliv, party o shopping. Är nybörjare som sagt, men är det så konstigt att bara vilja åka skidor hela dagen för att chilla i stugan på kvällen med poker, god dricka&mat i goda vänners sällskap?

Efter att ha läst alla inlägg (seriösa och oseriösa) verkar det som att Vemdalen inte är så pjåkigt ändå? Gillade speciellt någons kommentar att deras slogan "Välkommen hem" stämmer in. Är inte så ytlig av mig och trivs bäst bland folk som e lite jordnära och hejar på varann utan anledning =)

Åre överskattat?
rotenurminusett sa:
Herregud va mycket inlägg jag fick!

Personligen bryr jag mig inte ett dugg om nattliv, party o shopping. Är nybörjare som sagt, men är det så konstigt att bara vilja åka skidor hela dagen för att chilla i stugan på kvällen med poker, god dricka&mat i goda vänners sällskap?

Efter att ha läst alla inlägg (seriösa och oseriösa) verkar det som att Vemdalen inte är så pjåkigt ändå? Gillade speciellt någons kommentar att deras slogan "Välkommen hem" stämmer in. Är inte så ytlig av mig och trivs bäst bland folk som e lite jordnära och hejar på varann utan anledning =)
Ett minus med Åre är att stugorna inte ligger lika nära backen som de gör i Vemdalen, framförallt i Vemdalskalet där flera stugor ligger riktigt, riktigt nära!

Somsagt Vemdalen är bättre på flera plan, det ska väl vara tillgänglig "off pist" och nattliv som Åre är större inom. Även om Vemdalen oftast har mer natursnö och ganska bra klubb på kvällen alt. afterski!

Åre överskattat?
Grovsing_Adrian sa:
Ett minus med Åre är att stugorna inte ligger lika nära backen som de gör i Vemdalen, framförallt i Vemdalskalet där flera stugor ligger riktigt, riktigt nära!

Somsagt Vemdalen är bättre på flera plan, det ska väl vara tillgänglig "off pist" och nattliv som Åre är större inom. Även om Vemdalen oftast har mer natursnö och ganska bra klubb på kvällen alt. afterski!
Angående avståndet till backen. Såg i PDF-filen med min bokningsbekräftelse att det står: "Avstånd till backen: 0 m" =)

Åre överskattat?
Bäste "Roten"!
Du går naturligtvis inte fel i Vemdalen, men Åre är bara en helt annan dimension.

Åre sitter väl liksom i ryggmärgen hos en gammal pistnötare som mig, det kan inte hjälpas. Jag var väl där första gången nån gång på sent 60-tal (de ni kiddz!) och har sett hela utveckligen fram tills nu. Intressant! Man måste konstatera att Åre är den enda skidort i Sverige som på något sätt kan liknas vid en alport, men i det perspektivet är den ändå förhållandevis blygsam i omfång och fallhöjd. Minsta "Kleinalm" i Österrike spöar ju det här. Men vad tusan, det är ju det bästa vi har på hemmaplan!

Man kan ha oerhört många åsikter om Åres olika besökskategorier, 08-or i SUV:ar, dryga firmagäng, gapiga jibberkiddz, "torgåkare", tanter i päls m fl, men behöver man bry sig? Jag är rätt nöjd med att kunna klämma t ex övre delen på störtloppet, gästrappet och ända ner kl 10 på morgonen på nypreppad snö. Inte dumt alls! Jag gillar fortfarande Tväråvalvet och 1000-metern skarpt, jag gillar t o m Tott fortfarande. Det finns ensam fin carving mellan Tott och Björnen(!). Offpisten ska man ju som vanligt ha tur för att pricka in (som överallt annars i världen f ö).

Jag fortsätter att gilla Åre. På rätt tid är Åre helt OK. På fel tid (sportlov, påsk, helger under Mars och April) rätt myrstackslikt faktiskt. Ökad liftkapacitet ger per automatik fler åk, fler pers samtidigt i pisterna, tidigt slitna pister och tendenser till allmän frustration. Men igen, gör det bästa av det! Var uppe tidigt, få dina 2-3 goda timmar, ta långlunch (nere i byn kanske?), upp och leta rätt på nåt åkbart och sen tidig After whatever. Det blir vad man gör det till!

Men visst, nuförtiden får man ju intrycket av en modern mini-stad på nåt vis. Glasfasader, parkeringsgarage, shopping vraka och välj, nya hotell & Spa och sånt, det växer så det knakar, men säga vad man vill, det växer på ett rätt konskvent sätt. Man låtsas inte längre vara en "fjällby", utan utger sig som en attraktiv inflyttningsort för nyföretagnade bl a. Mini-stad var ordet! Sen om man gillar det eller inte är kanske en fråga för diskussion.

Om man tycker vinter-Åre är drygt, prova sommar-Åre. Coolt, sååå coolt... "Äh, men haka på mig. Tänkte ändå cykla min vanliga runda, jag visar er...
Avspänt är ordet.

Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
Åre överskattat?
JockeSki sa:
[ÅRE]
- Taskig attityd från en del som tror sig vara bättre och mer världsvana än andra.
asså, dålig attityd är ju personer i sig som sköter,
man hittar ju kaxiga pistnötare som tror sig vara bättre än alla andra överallt.

t.ex
Extreme79 sa:
fan va alla klagar! IS va fan gör det? vassa stålkanter och lite benmuskler så går det som på räls :)))) därför man ska träna inför säsongen!

Åre överskattat?
Ace DG:

Wow! Du har alltså åkt burkliften på riktigt?
Jag åkte en enda gång med farsan en sommar när jag var grabb....

Åre överskattat?
asså ovasett hur bra de dem andra fjällen är så kör Åre över dem. Dem är lätt bäst på alla punkter skidåkningen/festen/folket ALLT Åre is verkligen the shit.

Åre överskattat?
åre är lite överskattat tycker jag, de är ju grymt schysta backar och så men... Tacka vet jag Gränsen! Åk till Riksgränsen, ettt hett tips ;)

Åre överskattat?
Ace_DG sa:
Bäste "Roten"!
Du går naturligtvis inte fel i Vemdalen, men Åre är bara en helt annan dimension.

Åre sitter väl liksom i ryggmärgen hos en gammal pistnötare som mig, det kan inte hjälpas. Jag var väl där första gången nån gång på sent 60-tal (de ni kiddz!) och har sett hela utveckligen fram tills nu. Intressant! Man måste konstatera att Åre är den enda skidort i Sverige som på något sätt kan liknas vid en alport, men i det perspektivet är den ändå förhållandevis blygsam i omfång och fallhöjd. Minsta "Kleinalm" i Österrike spöar ju det här. Men vad tusan, det är ju det bästa vi har på hemmaplan!

Man kan ha oerhört många åsikter om Åres olika besökskategorier, 08-or i SUV:ar, dryga firmagäng, gapiga jibberkiddz, "torgåkare", tanter i päls m fl, men behöver man bry sig? Jag är rätt nöjd med att kunna klämma t ex övre delen på störtloppet, gästrappet och ända ner kl 10 på morgonen på nypreppad snö. Inte dumt alls! Jag gillar fortfarande Tväråvalvet och 1000-metern skarpt, jag gillar t o m Tott fortfarande. Det finns ensam fin carving mellan Tott och Björnen(!). Offpisten ska man ju som vanligt ha tur för att pricka in (som överallt annars i världen f ö).

Jag fortsätter att gilla Åre. På rätt tid är Åre helt OK. På fel tid (sportlov, påsk, helger under Mars och April) rätt myrstackslikt faktiskt. Ökad liftkapacitet ger per automatik fler åk, fler pers samtidigt i pisterna, tidigt slitna pister och tendenser till allmän frustration. Men igen, gör det bästa av det! Var uppe tidigt, få dina 2-3 goda timmar, ta långlunch (nere i byn kanske?), upp och leta rätt på nåt åkbart och sen tidig After whatever. Det blir vad man gör det till!

Men visst, nuförtiden får man ju intrycket av en modern mini-stad på nåt vis. Glasfasader, parkeringsgarage, shopping vraka och välj, nya hotell & Spa och sånt, det växer så det knakar, men säga vad man vill, det växer på ett rätt konskvent sätt. Man låtsas inte längre vara en "fjällby", utan utger sig som en attraktiv inflyttningsort för nyföretagnade bl a. Mini-stad var ordet! Sen om man gillar det eller inte är kanske en fråga för diskussion.

Om man tycker vinter-Åre är drygt, prova sommar-Åre. Coolt, sååå coolt... "Äh, men haka på mig. Tänkte ändå cykla min vanliga runda, jag visar er...
Avspänt är ordet.

Eder,
Ace DG
Kul läsning, 60-talet va ju inte igår hehe :)

För att kommentera själva ämnet så gör du ju inte fel i att åka till Vemdalen, brukar åka där de flesta helgerna under vintern och det brukar vara relativt bra för det mesta. Det kan va lite isigt ibland men det är det ju överallt. Sen finns det även lite halvrolig offpist på Skalspasset.

Åre kan väl sägas va överskattad, men det är allt som hypas. Man får väl ta det för va det är : en skidort där även stekarna trivs.

Åre överskattat?
Åre är det enda stället som faktiskt kan erbjuda skön lössnöåkning i sköna linjer, även om fallhöjden tenderar att sänka nöjet. Oftast är det ju ganska dåligt med snö i fjällen, och då är Åres pistsystem det bästa i Sverige även det.

Åre överskattat?
Jag bor i Åre nu över säsongen men jag skulle säga att Riksgränsen är det bästa svenska stället jag åkt på.

Åre överskattat?
Åre är Sveriges enda riktiga skidort, dett är väl en anledning god nog. Visst det finns en massa ok ställen att åka på i sverige men vi har bara en komplett skidort, Åre.

Åre överskattat?
ALPINBUTIK sa:
Åre är det enda ställe i Sverige som har backar som är stora nog att ha Världscup tävlingar i super g och störtlopp.Vemdalen tillsammans med Björnrike och Klövsjö är ett väldigt bra skidområde
gustavsbergsbacken på frösön i östersund hade faktisk det första SM:et i slalom

Åre överskattat?
piivar sa:
ALPINBUTIK sa:
Åre är det enda ställe i Sverige som har backar som är stora nog att ha Världscup tävlingar i super g och störtlopp.Vemdalen tillsammans med Björnrike och Klövsjö är ett väldigt bra skidområde
SM är det ju bara sverige, då kan man ju inte räkna med alperna:P

Åre överskattat?
TheFibretech sa:
piivar sa:
ALPINBUTIK sa:
SM är det ju bara sverige, då kan man ju inte räkna med alperna:P
Nu var du allt smart va!

Åre överskattat?
Denna diskussion om Åre vs resten är helt sjuk men ganska underhållande, den enda som lagt upp ett bra resonemang är JockeSki. Sedan utgår jag från att folk på denna site kan klämma lagg i en brant isbelagd pist.

Man kan väl säga så här att man bör ha åkt runt på lite anläggningar i Sverige och utomlands för att kunna göra en rimlig bedömning. Jag har själv bott i Åre flera vintrar och känner mig kvalificerad att göra min ytters personliga värdering.

Min åsikt är att Funäsdalens skidområdet och Vemdalens skidområdet är bra men i längden inte lika varierat som Åre. Vemdalen är ju grymt och något som alla skidåkare borde gilla men ex Riksgränsen är ju sjukt bra osv. osv.

Slutligen ett tips till fofo och ni andra det e ju bara o åka!

Åre överskattat?
You-Know-Who sa:
JockeSki sa:
[ÅRE]
- Taskig attityd från en del som tror sig vara bättre och mer världsvana än andra.
asså, dålig attityd är ju personer i sig som sköter,
man hittar ju kaxiga pistnötare som tror sig vara bättre än alla andra överallt.

t.ex
Extreme79 sa:
väljer åre för det är både bra på sommaren och på vintern! har allt jag behöver här för att kunna göra det jag tycker om att göra :) men dom som bara vill klaga på åre och folket som bor här eller säsongar behöver ju då inte komma hit. lärt känna folk här som är supertrevliga! :)

dra inte alla över en kant.

Åre överskattat?
Åre på högsesong är inte mycket att hurra för det blir snabbt sönderåket, men parkerna är fan inte dåliga... Finns massor att välja på samt olika svårighetsgrader.

MEN! Åker du dit på lågsesong har åre grym offpiståkning att bjuda på, den som säger nått annat vågar inte hoppa östra. :)

Åre överskattat?
ALPINBUTIK sa:
Stöten har haft världscup tävling på nittiotalet.

Åre överskattat?
Wolfhorner sa:
ALPINBUTIK sa:
Stöten har haft världscup tävling på nittiotalet.
Inte i super-g och störtlopp, är en viss skillnad på slalom och störtlopp.

Åre överskattat?
Åre är Sveriges svar på alperna. Det finns ingen anläggning i Sverige som erbjuder backar i samma klass. Dock brukar Åre vara jävligt överbefolkat, det är dyrt och det är ofta isigt i backarna pga allt folk som är där. Åre by är dock enligt mig Sveriges mysigaste vinterby, den har nästan allt man behöver (förutom McDonald's).

Tillbaka
Topp