Åre överskattat?

Åre överskattat?
Undrar varför det finns en rubrik om svenska fjäll, en om utländska och en helt egen om Åre?

Är Åre Sveriges bästa/största/populäraste skidområde eller? Är helt ny på denna sajt och gällande skidåkning generellt..

Bokat min första skidresa (Vemdalen) nyligen.. När man läser här får man intrycket att Åre iz the place to be.. bokade jag fel? :P

Åre överskattat?
Ja Åreområdet har Sveriges största mest besökta skidanläggning.
Och nej du bokade inte fel. Vemdalen är super!

Åre överskattat?
Du aknske undrar varför Åre är bäst/störst/populärast? Det beror väl mest på att Åre har Sveriges högsta fallhöjd och ett väldigt väl utbyggt system, vilket 2 VM-arrangemang väl bekräftar. Dessutom har Åre bra party, lite dyrt bara :-)
Vemdalen är inte heller dåligt men testa Åre nån annan gång.

Åre överskattat?
japp åre är bäst.. lr ja almåsa är ju typ 750 ggr bättre så du kan ju åka ditt.. haha ja du bokade fel men vemdalen är ju kul oxå

Åre överskattat?
Åre suger hästballe.. Bara 08:or och andra lowlifes.. sen känner jag iof endel bra folk ifrån stockholm...

Senast ändrad:
Åre överskattat?
Åre är det enda ställe i Sverige som har backar som är stora nog att ha Världscup tävlingar i super g och störtlopp.Vemdalen tillsammans med Björnrike och Klövsjö är ett väldigt bra skidområde

Åre överskattat?
Så du menar att Sveriges värsta lowlifes inte kommer från norrland? Den delen av landet är full av tragik, även om jag känner en del bra folk från norrland...

Åre överskattat?
åre sucks... kläppen har väl sveriges bästa park. Dit ska man åka....:P
vemdalen är bra...

Åre överskattat?
Enligt mig är inte åre överskattat, det är väldigt bra backar, bra hisssystem, och det finns lite allting där, så oberoende vad du åker eller var du tycker om att åka hittar du något passligt. By'n är helt mysig och najs nattliv om man bortser alla svenskar som hatar oss finnar av någon anledning och alltid skall vifta med knytnävarna.

Åre överskattat?
Om inte skutan är öppen så vette f*n... men när den är det slår Åre allt i Sverige.

Vemdalen är bra pris/prestanda !

Åre överskattat?
det beror ju på vad man är ute efter?
åre kanske inte har den bästa parken i sverige? men då satsar man även på hela skidsystemet mot andra lite mindre områden som hinner satsa på parken mer för de kanske endast har 10 nedfarter till att fixa till.
åre är en bra skidort där man kan hitta lite av varje, överskattat, ja kanske det men det beror ju på vad du vill göra?

Senast ändrad:
Åre överskattat?
åre är stort och har mycket att välja på men NATURsnötillgångarna är dåliga och isen kommer fram efter 10 min då liftarna öppnat. enda positiva är möjligheten att välja på så många ställen att åka på men ibland är det bara jobbigt och man kan irra bort sig.

så ja, åre är överskattat

Senast ändrad:
Åre överskattat?
josemaria sa:
åre är stort och har mycket att välja på men NATURsnötillgångarna är dåliga och isen kommer fram efter 10 min då liftarna öppnat. enda positiva är möjligheten att välja på så många ställen att åka på men ibland är det bara jobbigt och man kan irra bort sig.

så ja, åre är överskattat
de är bara konssnö i 27 nedfarter av 100 så de är chill

Åre överskattat?
jo de kan vara sant men i dom så är det verkligen IS och sedan i resten av backarna är det ändå så många som åker så all den mjuka snön man vill åka på förvinner.

man får helt enkelt åka dit och testa själv då alla har olika åsikter och synpunkter.

Åre överskattat?
Om man vill ha stora ytor på offpistfronten och andra bra puderställen är åre bäst (förutom riksgränsen osv) men som du sa josemaria så är åres pistade backar isiga välldigt ofta (men mest bara vid trädgränsen) och parken i åre är absolut inte bäst i sverige, men äger ut totalt vemdalsskalets och klövsjös park för de e sveriges kanske sämsta parker (björike e hyffsat bra)
Så de beror på lite va du åker, men Åre tar vemdalen i allt förutom att det är så mkt folk överallt i åre, och stockholmare
peeeace

Åre överskattat?
åre e svin bra om man gillar att stå i kö. och va det gäller backarna under sportlovs veckorna så lämpar sig nog skridskor mer. Men man är ju bäst i sverige av en annledning så man skall ju inte klaga

Åre överskattat?
gudfar sa:
åre e svin bra om man gillar att stå i kö. och va det gäller backarna under sportlovs veckorna så lämpar sig nog skridskor mer. Men man är ju bäst i sverige av en annledning så man skall ju inte klaga
kan du säga vilken skidanläggning som inte har isiga backar på under sportlovsveckorna? och där det inte är kö?

Åre överskattat?
snart lackar jag...

om ALLA säger att Åre suger, säg någon bättre skdort i sverige då?, och ne sälen är inte i närheten bara för att dom har bra parker!

Åre överskattat?
Jag tänker inte lägga mig i diskutionen om vilken skidanläggning som är bäst, för en underbar sak är det med oss människor och det är att vi tycker olika så leave it!

Men kan vi inte bara reda ut dethär med stockholmare? Skulle du som klagade på att det är för mycket stockholmare i åre se t ex. någon av bröderna Harlaut i backen skulle du kissa på dig så jag ber snällt leave it igen!!

/B

Åre överskattat?
fan va alla klagar! IS va fan gör det? vassa stålkanter och lite benmuskler så går det som på räls :)))) därför man ska träna inför säsongen!

dom som klagar på is kan inte åka.... Lär er behärska eran åkning innan ni säger nått mer... Irreterad!

Dessutom har åre redan fått bra med natursnö plus att det kommer mer! Va nöjd!

med dagens klimat kan man inte räkna med nå annat... Dom sliter som fan för att få åkbart och ni kan bara klaga.... Tänk efter!

Åre överskattat?
Extreme79 sa:
fan va alla klagar! IS va fan gör det? vassa stålkanter och lite benmuskler så går det som på räls :)))) därför man ska träna inför säsongen!

dom som klagar på is kan inte åka.... Lär er behärska eran åkning innan ni säger nått mer... Irreterad!

Dessutom har åre redan fått bra med natursnö plus att det kommer mer! Va nöjd!

med dagens klimat kan man inte räkna med nå annat... Dom sliter som fan för att få åkbart och ni kan bara klaga.... Tänk efter!
sant!

Åre överskattat?
Jag skulle vilja påstå att det inte går att utse en anläggning som är bäst. Däremot är min uppfattning denna:

[ÅRE]
+ Stort system
+ Hög fallhöjd
+ Bra offpist
+ Bra by
+ Bra utbud av restauranger och uteställen
+ & - Lite lyxkänsla ala Stureplan (dyrt och kändistätt)

- Långa köer under högsäsongsveckorna
- Taskig attityd från en del som tror sig vara bättre och mer världsvana än andra.
- Isiga backar (Detta är ett faktum. Åre ligger geografiskt dåligt till och får in varmluftsströmmar från Golfströmmen i Atlanten. IBLAND åxå dåligt med natursnö och i kombination med växlande temperatur och väldigt mycket folk som hasar runt så blir dom populäraste pisterna extremt jävla isiga. Men som tur är så kan man hitta pister med bättre snö i.)

[VEMDALEN]
+ 3 olika system med olika inriktingar
+ Snösäkert. Bra tillgång till natursnö
+ Mycket trevlig attityd. ("Välkommen hem" är deras slogan och det känns verkligen som hemma där och man hejar på alla)

- 1-2 mil mellan systemen
- Dåliga kommunikationer (flyg/tåg. närmaste flygplats östersund 10 mil.)

[SÄLEN]
+ Familjevänligt. Enkelt att hitta i systemet och ungarna kan knappt försvinna.
+ Stort
+ Nära till Trysil så snön tryter eller man vill ha en trevlig dagsutfykt
+ Bra parker (speciellt Kläppen)

- Likadana backar. (Raka likadana. Framförallt i Lindvallen & Tandådalen)
- Mycket folk (barn)

Åre överskattat?
HEHE du har rätt Extreme79!!

Går åre överhuvud taget att jämföra med en skidort i österrike eller schweiz(inte super orterna då) Alltså skidåkningen inte fallhöjd och sådant??
kalle

Tillbaka
Topp