Årets test av nästa års skidor.

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
H

Hasse

Guest
Så där då har man åkt igen en del av nästa års skidor igen då. Så här kommer en liten snabb resumé.

Nordica Jahlove 185 cm: Ett fett as med 140 mm i midja. Körde den för 1,5 månad sen i ganska kassa förhållanden men var sjukt imponerad av denna breda skida som fungerade relativt bra i uppkört och även i pist. Jobbig att få upp kant men får du det så svänger den i alla fall. Skall pröva den när jag får den igen om en snar framtid och helst i puder då. Mjuk under foten lite styvare i tipen och tailen.

Nordica Blower 185 cm: Utan twin tip till i år. Rätt eller fel? Ingen aning. Jag tyckte den kändes mjukare i nosen än den gamla men annars så är den rätt lika.

Fat-ypus A-Lotta 180 cm: Ännu en skida med 140 i midjan som även var före Jahlove med det. Är betydligt lättare än Jahlove. Förmodligen billigare oxå. Samma sak här, jobba jobba i pisten, i puder funkar den betydligt bättre. Uppkört? Ligg på på kanterna så funkar den. Lite styvare under foten. Skall köra mer på den under veckan nu då det skall komma en del snö här.

Fat-ypus D-Sender 184 cm: 112 mm i midjan. Styv skida men som ändå fungerar att åka med i de flesta lägena. Grym i uppkörd puder. Nos flyter upp i puder.

K2 King Fujas: 95 mm i midjan. Relativt styv BC-jibb skida. tyckte den var grym i pisten. Utanför? Nja mittmonterade skidor funkar ju alltid så där där. Men en positiv överraskning i alla fall.

Völkl Chopstick 185 cm: En rocker skida som var riktigt kul att köra på. Inte så mycket rocker som Hell-Bent utan betydligt lägre. Bra pop i den när man trycker ifrån. Kändes som en kul och lekfull skida som man kan ha mycket mycket skoj med. Både i puder och BC-kickers.

Dynastar Pro Legend 184 cm: Vilken skida! Mer sväng än förut. Mjukare i tipen och i tailen men fortfarande en skida som är grym i de flesta förhållanden. Går att kötta med denna exakt lika mycket som den gamla. Helt klart en av de bästa skidorna jag har testa i år än så länge!

Kästle 108 195 cm: En skida som är på "protyp" stadiet ännu. radie på ca 40 meter. Kräver sina öppna fält för att komma till rätta med. Var även en sjuk styv skida. Sasha Schmids kommande Pro modell verkar det som. De har även en skida med 118 mm i midjan på G.

Kästle 98 184 cm: Detta var en skön och stabil skida. Kändes som det gick att köra hur fort som helst! Mest fundersam blev jag på deras skojiga sak fram på skidorna vad det gör för nytta.

Kästle 88 188 cm: Lite smal kanske men funkade överlag oki. Inte samma grymma skida som 98 trots allt.

Hammer Stream 185 cm: 94 mm i midjan. En sjukt trevlig överraskning. Fungerade alldels utmärkt i pist och utan för. Stabil och lekfull på samma gång. Skall få lite mer olika test.skidor från detta märket inom en snar framtid.

Scott Crusader 179 cm: Samma mått som Pure fast med Powder Channel både fram i tipen och bak i tailen. Funkade alldels utmärkt både i pist och off-pist.

Skall även testa Rossignol inom en snar framtid så då återkommer jag igen.

Inte lika utförligt skrivet som MnO men men...

//H

Senast ändrad:
Kanon Hasse. Fullt tillräckligt utförligt tycker jag:)
Det är mycket intressanta grejor på gång!

Skule vilja veta mer om chop stick. "Betydligt längre"? Vikt jämfört med hellbents och ep pro? Hårdhet på flex jämfört med andra skidor? Lite rocker? ungefär hur lång? Hur är de i pisten jämfört med liknande skidor?

Hasse du som har testat Scott Crusader, vad är din åsikt som allround skida jämfört med Line Prophet 100, valet står mellan dessa blir troligtvis Baron bindning på någon av dem. Ute efter en skida för alperna liftburen offpist med stighudar samt en och annan topptur i det fria. Tyvärr så är ju inte de yttre förutsättningarna de bästa, så att det blir en del pist eller sämre offpist är ju ofrånkomligt. Prioriteringen blir således offpist, pist, uppför

Tidigare kört på ett Mantra som jag var nöjd med men eftersom jag ändå ska byta skidor tänkte jag det kunde vara kul att testa något nytt.

Tja!

Jag är sugen på ett par Nordica skidor men var kan man köpa de relativt billigt? Sport-Conrad och Telemark-Pyrenees säljer inte nån i alla fall? Tips?
Tacksam för svar!

Skidbutik som ger dig service. Har du inte råd att köpa till konsument pris skit i att åka skidor då!

//H

"Betydligt längre"? Vikt jämfört med hellbents och ep pro? Hårdhet på flex jämfört med andra skidor? Lite rocker? ungefär hur lång? Hur är de i pisten jämfört med liknande skidor?
Lägre än Hellbenten. Alltså inte så hög Rocker. Vikt? Ungefär samma. Styvare än EP (så klart) ungefär som Hellbenten. Pist? Anser att ingen rocker skida av denna typen är något för pisten. Sjukt lite anläggningsyta mot pisten.

Scott Crusader, vad är din åsikt som allround skida jämfört med Line Prophet 100, valet står mellan dessa blir troligtvis Baron bindning på någon av dem. Ute efter en skida för alperna liftburen offpist med stighudar samt en och annan topptur i det fria.
Line Prophet 100 alla dagar om året! Sjukt bra skida!

//H

Senast ändrad:
pasen: Jag är helt seriös i mitt svar då det står för min åsikt om webhandel. Och bara för att jag är moderator så får jag inte svara vad jag tycker då eller? Och då Nordica inte finns på "de" vanliga websidorna så är det enklast att handla de från en riktigt butik och få riktigt service. Vad är problemet?

Så jag skrev var han kan hitta skidor och sen att om man inte har råd att betala fullpris för skidor så behöver man förmodligen inte köpa ny. Och allt enligt min åsikt.

//H

Hasse sa:
pasen: Jag är helt seriös i mitt svar då det står för min åsikt om webhandel. Och bara för att jag är moderator så får jag inte svara vad jag tycker då eller? Och då Nordica inte finns på "de" vanliga websidorna så är det enklast att handla de från en riktigt butik och få riktigt service. Vad är problemet?

Så jag skrev var han kan hitta skidor och sen att om man inte har råd att betala fullpris för skidor så behöver man förmodligen inte köpa ny. Och allt enligt min åsikt.

//H
Problemet är att du i egenskap av moderator på sveriges (nordens?) största skidsite bad en användare att sluta åka skidor...

Och jag har sett flera liknande inlägg från din sida.

Hasse sa:
Skidbutik som ger dig service. Har du inte råd att köpa till konsument pris skit i att åka skidor då!

//H
Spelar det nån roll om man har råd? Jag har råd att köpa all min mat på ICA/Statoil butikerna men inte gör jag det då den skulle bli dubbelt så dyr....

Jag tankar även på obemannade stationer fuck kanske ska sluta och åka bil eller? Det där känns som det faller på eget begrepp klarar man inte konkurensen kanske man ska byta bransch.
Förstår att du är partisk som jobbar i skidbutik men jag antar att även du tankat obemannat när du inte velat betala extra för servicen..?

Erkänner att jag formulerade mig lite fel då.Skriver så här då istället.

Om du inte har råd att köpa i en riktig butik med personlig service så strunta i att köpa nya då.

Är det bättre? Var så jag menade. Och ja jag kan säkert ses som partisk men jag har sett nackdelarna med näthandeln alldeles för mycket för att vara opartisk. Dessutom så har även jag handlat hos sport-Conrad nu;) Fast i en vanlig butik och inte på nätet.(ett slipstål som jag inte har hittat någon annanstans)

Och ja jag tankar på bemanade stationer.Statoil har ju samma priser på bägge.

//H

Edit: pasen: vill absolut inte att folk skall sluta åka skidor.

Senast ändrad:
När vi ändå är inne på ämnet att köpa lagg från tyskland och från sverige; är det så mycket billigare?
Ett par lagg som kostar 8-9 lök i butik i sverige finns kanske för 5 papp utan bindning hos typ conrad, plus 2 för bindning, uppe i 7 lök. (i runda slängar) Sen låter man självklart inte conrad montera, så då åker man på 500 spänn i monteringskostnad, plus fraktkostnader.
Köper man sen i butik har man fördelen att slänga in skiten dit när det går sönder och få det fixat direkt. Köper man sen flera varor i en bra skidbutik kan man få lite special prize, och då kan conrad m fl slänga sig i väggen...

Senast ändrad:
Hasse sa:
Erkänner att jag formulerade mig lite fel då.Skriver så här då istället.

Om du inte har råd att köpa i en riktig butik med personlig service så strunta i att köpa nya då.

Är det bättre? Var så jag menade. Och ja jag kan säkert ses som partisk men jag har sett nackdelarna med näthandeln alldeles för mycket för att vara opartisk. Dessutom så har även jag handlat hos sport-Conrad nu;) Fast i en vanlig butik och inte på nätet.(ett slipstål som jag inte har hittat någon annanstans)

Och ja jag tankar på bemanade stationer.Statoil har ju samma priser på bägge.

//H

Edit: pasen: vill absolut inte att folk skall sluta åka skidor.
Är du så principfast så kan du med all rätt gnälla, själv så tankar jag på jet och köper lagg begagnat, även fast jag skickar efter mycket annat på nätet senast ett par löparskor och solglajjor från england. Men har ej handlat på conrad.

Måste ju maximera plånboken för att få till så mycket skidåkning som möjligt ;)
mvh Micke

Hasse sa:

//H
Vilka räknas till skidbutikerna som ger god sevice då?

Alpingaraget kan ju inte räknas dit eftersom de inte tar in Nordica... Och jag har inte hittat nån annan butik heller. I alla fall inte nät baserad... Lite svårt att köpa här i platta skåne nämligen.

Hasse ta ditt ansvar och skicka mig pris på ett par Nordica Jah Love utanbindning och från vilka/vilken butik jag kan beställa dem ifrån!

Alpingaraget råkar ju faktiskt ha ett par Jah Loves, så där har du fel... Dock har de inte den vettigare Blowern, vilket är skam och skandal!

Carled sa:
Alpingaraget råkar ju faktiskt ha ett par Jah Loves, så där har du fel... Dock har de inte den vettigare Blowern, vilket är skam och skandal!
Som sagt jag bor i skåne så jag har ingen möjlighet att gå in i deras butik och de ligger inte ute med nån info på hemsidan att de säljer något från Nordica

Hört talas om det där som kallas telefon? De finns på Alpingaraget. Sen tror jag att de finns i Åre oxå men är inte säker men tror det iaf. Maila Nordica och fråga. Enkelt ;) Internet och telefonen är din vän.

Har för mig att de inte säljer till web baserade butiker. Sen så är just Jahlove en skida som inte tillverkas i så stora mängder.

//H

Hasse sa:
Hört talas om det där som kallas telefon? De finns på Alpingaraget. Sen tror jag att de finns i Åre oxå men är inte säker men tror det iaf. Maila Nordica och fråga. Enkelt ;) Internet och telefonen är din vän.
Men jag hoppas du inte använder nått så hemskt som en IP telefon då du ringer i sånna fall. Sånt modernt otyg gör ju så att stackars Telia går miste om sin fasta avgift, vilket ju riskerar att försämra servicen i det fasta telefonnätet. Det gäller att vara lojal mot alla stackars pensionärer som inte begriper att ta fördel av den moderna tekniken ;-)

/JN

Senast ändrad:
Tack för all hjälp.
Och Hasse jag hoppas de glädjer dig att jag handlar dem
från alpingaraget med hjälp av både telefon och e-mail.

fråga till Hasse.

Du som kört A-Lottan, Jah Loven och Kuro...vilken skulle du rekommendera för en åkare på närmare 90 pannor med slackig åkstil i pudret och rejält tryck i pisten. Jag kommer använda mina Mantra som pistlagg och vill bara utöka samlingen med en riktig puderskida. Skadar inte om man kan ta sig ned i pisten någorlunda hjälpligt om man trycker på ordentligt.

Tomasroos:

Jag skulle fråga någon annan. Dels för att hasse inte finns på freeride längre och dels för att det finns betydligt mer kompetenta människor på området...

Ställ en öppen fråga i forumet eller kolla med närmsta skidbutik. Och framförallt, försök att testa skidorna själv. Jätte bra att man kan kolla vad andra tycker men i slutändan så är det dina pengar och hur vet du att den som svarar på internet verkligen vet vad han/hon pratar om?

Lycka till
Jeffa

Jo jag har ställt frågan i fler trådar å på andra ställen än FR å fick tipset att höra med hasse...självklart e provkörning bästa alternativet men fetlaggen kommer ju inte direkt i samma mängd som en populär generisk jibbskida, så ja tänkte att lite insight från nån som åkt skidorna kan ge mig en fingervisning innan ja hostar upp femsiffrigt...kanske t.o.m. sålla bort någon. Jag har på detta sätt sållat bort t ex K2s Pontoon och Hellbent.

Jag har läst varenda tråd om Kuron å den får lovord av så gott som alla men det är ont om recensioner på A-lottan så om ingen kommer med glädjesprudlande kritik om A-Lottan så blir det Kuro nästa år (och förhoppningsvis har de löst problemet med den så omtalade bristande kvaliteten på sina topsheets då)

Värt att tillägga är att jag inte håller på och åker switch å aldrig kör park å inte är intresserad av kortsväng.

de ja vill ha sagt med att de inte kommer i stor upplaga är att det kan gälla att vara framme i tid innan de är slutsålda, vilket var fallet med Kuron i år.

völkl och kuro har fler kvalitetsproblem än topsheetsen milt uttryckt. Jag skulle se åt ett annat håll men om du absolut måste ha dom så kör försiktigt och räkna med att dom går sönder om du kör på något.

topsheeten på kommande kuron är inte prima, vet inte hur kasst det var på denna säsongs.
men efter ca 10 dagars åkning så var det hugg å avskavt på de som jag åkte på i vintras.
iofs. så var detta ex med om en hel del krascher där skidor slogs mot varandra.
kul skida är det dock.

Det låter ju jävlit illavarslande att dom inte löst problemen en hel säsong full av kritik till trots. Jag är ju inte helt låst på Kuron...men den har fångat min uppmärksamhet. jag tittar även på Hendryx Cash is King ganska flitigt, är som sagt nyfiken på A-lottan och även Jah Loven.

Till TomasRoos.
Jag gillar egenskaperna på Kuroren men efter 15 skiddagar var skidorna i det närmaste slut. Sidokant borta, belag borta och bindningarna satt med nöd och näppe kvar. Aldrig varit med om dess like. Plus om man kom till ett ställe det var hårt var man rökt, rätt många bra åk kan ha ett hårt parti. Är det dessutom brant kan det nästan bli farligt.

Sen upptäckte jag BD Megewatt. Lika bra som Kuro i puder, men tål lite mer fart och ojämt, hårt underlag. Jag vågar åka lite fortare när det inte bara är oåkt puder.

Helt ok t o m i pist (allt relativt). En imponerande skida från en fabrikat som tidigare bara gjort skräpskidor men på slutet (i vinter) fått till det. För mig har det hållit riktigt bra. Enda minus är väl att de sålde så bra att alla som ville köpa dem inte kunde göra det. Slut överallt.

Skare sa:
Till TomasRoos.
Jag gillar egenskaperna på Kuroren men efter 15 skiddagar var skidorna i det närmaste slut. Sidokant borta, belag borta och bindningarna satt med nöd och näppe kvar. Aldrig varit med om dess like. Plus om man kom till ett ställe det var hårt var man rökt, rätt många bra åk kan ha ett hårt parti. Är det dessutom brant kan det nästan bli farligt.

Sen upptäckte jag BD Megewatt. Lika bra som Kuro i puder, men tål lite mer fart och ojämt, hårt underlag. Jag vågar åka lite fortare när det inte bara är oåkt puder.

Helt ok t o m i pist (allt relativt). En imponerande skida från en fabrikat som tidigare bara gjort skräpskidor men på slutet (i vinter) fått till det. För mig har det hållit riktigt bra. Enda minus är väl att de sålde så bra att alla som ville köpa dem inte kunde göra det. Slut överallt.
Här kom sådan info jag letat efter.....det där mer eller mindre hjälpte (tyvärr må jag säga) mig eliminera Kuron från shopping-agendan. Megawatten har jag sett fått bra kritik, men den ser verkligen sjukt mjuk ut...tål att kollas upp dock.
Ett snäpp upp igen för Hendryx Cash.....

Kunde jag sen få lite insiderinfo om A-Lottan så börjar vi nog närma oss ett beslut här.

Tusen tack Skare.

Skare sa:
Till TomasRoos.
Jag gillar egenskaperna på Kuroren men efter 15 skiddagar var skidorna i det närmaste slut. Sidokant borta, belag borta och bindningarna satt med nöd och näppe kvar.
Ja, völkl har tyvärr blivit ett klassiskt exempel på hur man dödar ett varumärke genom att släppa all kvalitetskontroll i samband med flytt av produktionen till ett låglöneland (kina).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp