Armada JJ, men lite bättre "grepp"?

Always-Sunny

Aktiv medlem
Testade JJ (2013 tror jag, alltså ej 2.0) i veckan i ett snöigt La Thuile. Den flöt upp på kallsnön löjligt lätt och det räckte med en liten förflyttning av tyngdpunkten för att den skulle svänga, viktiga egenskaper för mig. Nackdelen var att det var lite för dåligt grepp när det blev lite hårdare och var direkt tråkig i pisten, vilket kan bero på att jag var för dålig att skapa vinklar på en sådan bred skida. Jag körde även K2 Shreditor 102, vilket är klart smalare så kanske en dålig referens. Den tyckte jag bromsade isf att flyta på pudret och krävde klart mer insats att svänga. Utifrån detta drog jag slutsatsen att jag är ute efter en skida med liknande form som JJ, men möjligt att jag dragit en annan slutsats om jag hade jämfört med Shreditor 112?
Är det någon som kan tipsa om någon skida att testa med dessa positiva egenskaper (flyt och lättsvängd) men något bättre egenskaper på hårdare underlag och pist? För mig räcker nog runt 110 i midja, om det underlättar att få ihop alla egenskaperna.
Jag är 175/70 och nybörjare i op, vilket gör att jag får bättre självförtroende på en lättsvängd skida. Några jag har funderat på är Salomon 108 och Atomic Automatic 109
Vad säger experterna?

Jag skulle säga salomon q115. Jämförde dom med kompisens jj och skillnaden är just den du är ute efter q115 har betydligt roligare egenskaper i pisten. De är ju dock lite bredare än 110 dock.

Tack. Jag har kört q115 några gånger och upplevt den lite seg/tung, MEN tänkte ge dem en ny chans om en vecka i Chamonix efter vad du har sagt.
Kan förtydliga att det är ca 70% op som gäller så det är ju dessa egenskaper som är viktigast. Dock kul att ha något som iaf funkar i pisten.

Tänker bortse lite från det där med 110 i midja (brett är bättre!) och göra en lite lista på skidor runt 116-118 som jag gillat skarpt:

Skilogik Rockstar, kort radie och rätt lik JJ som jag till skillnad från JJ älskar. Inte bäst i pist men sjukt rolig och lättåkt.

Extrem Opinion 118: Sjukt mångsidig, lättåkt och rolig, bara åkt i pist där den är grym och alla säger att den är helt perfekt i löst.

Völkl One, bara testat 176an som är extremt för kort för mig men den kändes lovande och lär vara riktigt rolig.

Sen finns det ju skidor från ross och atomic med, dessa har jag inte testat och tänker därför inte utveckla mer. Finns säkert andra som åkt och kan tänka sig att lägga en kommentar.

/Simon

Senast ändrad:
Tack för tipsen! Bredare än 110 går bra men skidan måste funka som "one ski quiver", därför känns 110 lagom.
Ska försöka testa Opinion i påsk, om det finns nån snö kvar då :/ men får för mig att det är lite mycket skida för min nivå.

Always-Sunny sa:
Tack för tipsen! Bredare än 110 går bra men skidan måste funka som "one ski quiver", därför känns 110 lagom.
Ska försöka testa Opinion i påsk, om det finns nån snö kvar då :/ men får för mig att det är lite mycket skida för min nivå.
Opinion 108??

Atomic Automatic 109 som du säger är nog ett riktigt vettigt alternativ. Lite styvare och betydligt stabilare än JJ. Andra skidor som nog kan passa herrn är nog Blizzard Gunsmoke, Nordica Patrón eller Black Crows Atris. Alla med midja i spannet du snackar om, stadig rocker men betydligt stabilare och mindre flaxiga än JJ. Gunsmoken är nog det mjukaste alternativet och atris eller automatic 109 de skidor med bäst grepp. Patrón är sjukt lekfull och har även den ett riktigt saftigt bett i hård snö. Patróns första fördel tycker jag är att den inte smalnar av vid rockern, vilket gör att du har en sjukt kort och smidig skida i lägre farter (precis som JJ), men när du kantar och kör på får du mer och mer skida att stå på ju hårdare du kör (till skillnad från JJ där du alltid har 130 cm skida i snön).

Senast ändrad:
Prova Armada TST och Invictus. Båda funkar fint som "one-quiver". Går mycket bättre på hårt underlag än JJ.
JJ 2.0 är bättre än JJ, men fortfarande inte en "one-quiver"-skida.

Daniel-LAB sa:
Prova Armada TST och Invictus. Båda funkar fint som "one-quiver". Går mycket bättre på hårt underlag än JJ.
JJ 2.0 är bättre än JJ, men fortfarande inte en "one-quiver"-skida.
Ja de verkar ju intressanta, eller kanske Norwalk? Hade förhoppning att 2.0 skulle vara rätt, synd.

Blir att test så mycket som möjligt av alla förslag ovan. Brukar dock vara svårt att lyckas testa det man vill i rätt förhållanden...

Jag kör SkiLogik Powderball när jag det inte är väder för mina Ullr's Chariot eller Depth Hoar. Den är skitkul i pist också och lekfull som få i puder. Inte riktigt samma grepp som Chariot såklart men bra isbett som alla SkiLogik... Jag tror att den är snäppet mer lik JJ än vad RockStar är...

Senast ändrad:
Faction Chapter 116!
Väldämpad och fartstabil, men saftigt svängig och lekfull! :)
Min one-quiver skida!

dr-telemark sa:
Jag kör SkiLogik Powderball när jag det inte är väder för mina Ullr's Chariot eller Depth Hoar. Den är skitkul i pist också och lekfull som få i puder. Inte riktigt samma grepp som Chariot såklart men bra isbett som alla SkiLogik... Jag tror att den är snäppet mer lik JJ än vad RockStar är...
Låter ju bra! Hur är den i uppkörd tung/blöt-snö, hanterbar?

Always-Sunny sa:
dr-telemark sa:
Hur smidig som helst. Sen har den ju lite taper bak, alltså smalare tail jämfört med Rockstar. Det gör att den aldrig hugger bak när du svänger i tung snö.

Om du trenger bedre grep enn det JJ har så bør du vurdere en annen type ski (de har et fantastisk grep på hardt føre) og i det minste en som ikke er mer enn 100 m i midjen. Lengre kant hjelper også , men det spørs om du ikke ønsker former som har en del rocker hjelper deg offpist, så her er det en prioritering. Teknikk ved å kjøre på brede ski over tid gjør forøvrig at kantgrepet kommer bedre frem etter hvert, så det er ikke sikkert du skal vurdere en smalere modell.

Senast ändrad:
dr-telemark sa:
Always-Sunny sa:
dr-telemark sa:
Hur smidig som helst. Sen har den ju lite taper bak, alltså smalare tail jämfört med Rockstar. Det gör att den aldrig hugger bak när du svänger i tung snö.
Gött, tack!

Telemarkingen sa:
Om du trenger bedre gep enn det JJ har så bør du vurdere en annen type ski (de har et fantastisk grep på hardt føre) og i det minste en som ikke er mer enn 100 m i midjen. Lengre kant hjelper også , men det spørs om du ikke forme som har en del rocker hjelper deg offpist, så her er det en prioritering. Teknikk ved å kjøre på brede ski over tid gjør forøvrig at kantgrepet kommer bedre frem over tid, så det erikke sikkert du skal vurdere en smalere modell.
Kanske missuppfattar dig... Visst är en del säkerligen min ovana att åka på bredare skidor, men jag har åkt på en del runt 115 med klart bättre grepp i pist och hårdare före dock för tröga istället. Menar du verkligen att JJ har bra grepp i hårt före?
Och visst blir det alltid en kompromiss. Viktigast är fortfarande en skida som är lättsvängd med bra flyt i puder, men jag måste göra lite avkall på dessa egenskaper för att även få någorlunda grepp i pist/hårdare före. Kanske blir en helt annan typ av skida då?

Always-Sunny sa:
Telemarkingen sa:
Om du trenger bedre gep enn det JJ har så bør du vurdere en annen type ski (de har et fantastisk grep på hardt føre) og i det minste en som ikke er mer enn 100 m i midjen. Lengre kant hjelper også , men det spørs om du ikke forme som har en del rocker hjelper deg offpist, så her er det en prioritering. Teknikk ved å kjøre på brede ski over tid gjør forøvrig at kantgrepet kommer bedre frem over tid, så det erikke sikkert du skal vurdere en smalere modell.
Kanske missuppfattar dig... Visst är en del säkerligen min ovana att åka på bredare skidor, men jag har åkt på en del runt 115 med klart bättre grepp i pist och hårdare före dock för tröga istället. Menar du verkligen att JJ har bra grepp i hårt före?
Och visst blir det alltid en kompromiss. Viktigast är fortfarande en skida som är lättsvängd med bra flyt i puder, men jag måste göra lite avkall på dessa egenskaper för att även få någorlunda grepp i pist/hårdare före. Kanske blir en helt annan typ av skida då?
Kommer vel ann på kantene også. Kjørte Volkl One i forrige uke i Bad Gastein. Etter en dag på disse skiene med fullrocker og 115 midje så tenkte jeg...disse har "for" mye grep. De kom fra First descent og var nok nypreppet og ble vanskelig å sladde bremse pga sylskarpe kanter. Til sammenlikning kjørte jeg Mantra fra samme butikk dagen før og opplevde egentlig ikke at de hadde bedre grep, men opplevde mindre av kraft behovet på kanten ift den brede skia selvfølgelig. Om du har mulighet ville jeg valgt to par ski fremfor "jack of all trades master of non" fordi den blir alltid et kompromiss f.eks. mindre eller for mye dempet.
Og JJ'ene. Jeg solgte JJ'ene fordi jeg opplevde de som for mye bakkeorienterte, så ja de hadde ekstremt grep. De er også veldig stive midt under skia (sjekk flexindeksen) og myke i tuppene. Jeg liker at ski er slarvbare mtp skogskjøring i større grad enn det JJ var.

Tillbaka
Topp