Armada JJ

perslow

Ny medlem
Armada JJ
Tjeena har kollat på att köpa ett par nya skidor till denna säsongen i alperna och har bestämt mig för ett par armada JJ. Men undrar om det är någon som vet om det är någon skillnad på den nya modellen (2013) mot dem gamla. Det ända jag har förstått är att dem har 16m sväng radie istället för 14m eller har jag fel?

Har också märkt att butikerna redan har rea på den nya modellen är de bara jag som tycker det känns konstigt?

Armada JJ
Flekz ovan är 13 år, ignorera!

Har du teståkt JJ, hur har du kommit fram att det är skidan för dig? Det verkar vara en skida som folk antingen älskar eller hatar, alltså bör man teståka innan. Det är svårt att läsa sig till vilka skidor man ska köpa.

Armada JJ
JL76 sa:
Flekz ovan är 13 år, ignorera!

Har du teståkt JJ, hur har du kommit fram att det är skidan för dig? Det verkar vara en skida som folk antingen älskar eller hatar, alltså bör man teståka innan. Det är svårt att läsa sig till vilka skidor man ska köpa.
Har flera som jag har varit på semestrar med tidigare som provåkt skidan som säger att den var helt underbar och vi åker på ett ungefär samma terräng.

Jag har nästan bara kört park innan men vill nu ha en lekfull skida som jag kan ha dem dagarna jag inte bara är i parken. Så den ska mer eller mindre komplettera till mer puderåkning och lite stabilare i pisten än mina parkskidor.
Eftersom det har blivit allt mer resor till alperna än Sverige

Armada JJ
Jag har åkt många dagar på JJ i all möjlig snö och haft sjukt roligt med den. Däremot vet jag inte om den blir stabilare än dina parklagg i pisten. Kika på bilden ser du att skidan har sin bredaste punkt en bit in på skidan, och där börjar även rockern. Så när du åker i pisten är det kanske 135 cm skida som ligger i backen.

Fortfarande rolig skida som går att åka lite pist med mellan åken :)

https://www.freeride.se/img/review/original/8850_pic1c.jpg

Armada JJ
om du letar folk som hatar skidan så finns det precis som tidigare personer i tråden nämner. min polare som har dom älskar dom, själv hatar jag dem. ostabila, nervösa, för lätta och allmänt jobbiga att lita på. Dock väger jag nog nästan 15 kg mer än min polare. Men som tidigare skribenter säger, man antingen älskar eller hatar skidan.

Testa innan du köper är mitt tips

Armada JJ
Jakobd sa:
Jag har åkt många dagar på JJ i all möjlig snö och haft sjukt roligt med den. Däremot vet jag inte om den blir stabilare än dina parklagg i pisten. Kika på bilden ser du att skidan har sin bredaste punkt en bit in på skidan, och där börjar även rockern. Så när du åker i pisten är det kanske 135 cm skida som ligger i backen.

Fortfarande rolig skida som går att åka lite pist med mellan åken :)

https://www.freeride.se/img/review/original/8850_pic1c.jpg
Men hur mycket väger du och rekommenderar du några andra par?
Jag är 188cm och väger 83kg och fokuserar på pudret men vill kunna åka lite pist

Och det kan nog inte bli nervösare än mina parkskidor :/

Armada JJ
havreboll sa:
om du letar folk som hatar skidan så finns det precis som tidigare personer i tråden nämner. min polare som har dom älskar dom, själv hatar jag dem. ostabila, nervösa, för lätta och allmänt jobbiga att lita på. Dock väger jag nog nästan 15 kg mer än min polare. Men som tidigare skribenter säger, man antingen älskar eller hatar skidan.

Testa innan du köper är mitt tips
Eftersom jag bor i Skåne så får jag tyvärr inte så mycket snötid och har inte möjlighet att testa dem innan jag åker på semester tyvärr :(

Och parkskidorna är ju usla i pist så måste ha ett par som jag kan ha lite mer allround men vill fokusera på puder

Armada JJ
Jag ska köpa en TST, kollade på JJ först, men den har för mycket rocker för min smak. TST fungerar bra i många förhållanden, till skillnad från JJ som fungerar i lite lösare offpist :/ Om man endast kör med den i bra offpist så är det ju lugnt :D

Armada JJ
perslow sa:
JL76 sa:
Vad andra säger är ointressant i detta fallet, det är ju du som ska ha dem inte "andra"?
Okej tack för svar vad rekommenderar du?
188cm 83 kg van vid parkskidor så vill inte ha något megastyvt
Vill helst inte rekommendera, speciellt ifall man saknar erfarenhet av skidtypen, skidor är högst subjektivt.
Därför jag råder till att testa, just JJ är flera som köpt otestat och blivit väldigt besvikna på.
Förra veckan åkte jag med flera som åkte på Rossignol S7 och de tyckte väldigt mycket om dem, men jag tyckte inte om dem när jag testade dem vid ett annat tillfälle. Har köpt otestat förr och skulle väl säga att jag blivit nöjd knappt hälften av gångerna, inte så bra odds alltså.

Tillbaka
Topp